Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Santa Cruz Nomad CC X01 Reserve

Štvrtá generácia superendura z Kalifornie.
Hodnotenie: 4.5/5
Biker
Test: Santa Cruz Nomad CC X01 Reserve

Naše hodnotenie

Ukážkový medzičlánok medzi trailbikom a zjazďákom, ktorý vie ísť do kopca a z neho sa poriadne odviazať.

+PLUSY

  • Prepracovaná geometria a veľkosti
  • Odpruženie dokáže absorbovať obrovské nárazy, a pritom je stále agilné
  • Nové kolesá sú tuhé, a pritom nepôsobia príliš tvrdo

-MÍNUSY

  • Ak nebývate pod naozaj vysokými kopcami, možno bude pre vás príliš

„Nomad mk4 išiel úplne inou cestou ako zvyšok našich trailbikov,“ tvrdí Will Ockelton, marketingový manažér v Santa Cruz Bicycles. V čom je teda taký iný? Aby sme to zistili, popreháňali sme ho po juhu Francúzska a severe Talianska.

Rám

Nový Nomad sa tak ako ten predošlý drží 27,5-palcových kolies, no zadný zdvih narástol o 5 mm na rovných 170. Preč nie je ani charakteristický systém odpruženia Virtual Pivot Point (VPP), no tlmič je posunutý podstatne nižšie v ráme a namiesto vrchného vahadla ho stláča to spodné – tak ako u zvyšku trailbikov v aktuálnej ponuke.

Takto aktivovaný tlmič vraj chodí lepšie a krivka chodu zadnej stavby je bližšie k zjazdovému modelu V10. Tlmič preto prechádza cez sedlovú rúrku a hoci ten náš bol osadený pružinovým tlmičom RockShox, vybrať si môžete aj jeho vzduchovú verziu.

Geometria sa dá nastaviť prostredníctvom otočnej vložky v spodnom vahadle. Výška stredu sa dá spustiť o 5 mm a hlavový uhol klesne zo 65 na 64,5 stupňa. Výrazne narástol reach – v M-ku má 440 mm v porovnaní so 415 mm na minuloročnom modeli v rovnakej veľkosti. Kúpiť sa dá aj v lacnejšej verzii z karbónu a hliníka.

Komponenty

„Reserve“ v názve označuje osadenie novými karbónovými kolesami vlastnej značky, ktoré majú výstuže okolo každého otvoru na špicu a asymetrický profil.

Všetko za účelom vyššej odolnosti a komfortu. Ak nás sledujete aj na Facebooku, možno ste zachytili video, v ktorom sa ich Danny MacAskill pokúšal zničiť. Vnútorná šírka ráfikov je tu 30 mm a značku Santa Cruz nájdete aj na riadidlách a gripoch.

Jazda

Náš tester vysoký 173 cm sa vďaka zmenám v geometrii cítil na M-ku ako doma. Počas testovania sme síce mali prevažne vývoz, no výkon tohto vysokozdvihového biku do kopca sme predsa len vyskúšali.

Pri pedálovaní sa správa pokojne, dokonca aj na krátkych intenzívnych výšľapoch, keď sme sa postavili zo sedla a dychčali nad predným kolesom.Väčšinu času sme však rajdy smerovali nadol, a tak sa budeme venovať najmä výkonu z kopca.

Zvlášť s pružinovým tlmičom sa okamžite začnú vynárať podobné črty so zjazdovým modelom V10. Poddajný začiatok zdvihu drží bike pevne pri zemi aj na voľných šutroch, kde je trakcia nedostatokový tovar.

Nový Nomad je pocitovo veľmi podobný zjazďáku, no so štipkou hravosti navrch. Na rovnejších trailoch, kde sme museli zamakať trochu viac, aby sme si udržali rýchlosť, nám však nikdy neprišiel lenivý či príliš mäkký.

Zatlačte do pedálov za vlnou či v klopenej zákrute a reaguje okamžite. Naopak, na náročných rozbitých trailoch s množstvom veľkých nárazov za sebou mu nikdy nedošiel dych, zdvih a nestratil ani rovnováhu.

Dokonca aj vo vyššom z dvoch nastavení stredu máte stále pocit, že stojíte v bicykli, nie na ňom. Dodáva to more sebavedomia. Počas testovania sa nám podarilo uchmatnúť si na pár jázd aj model so vzduchovým tlmičom.

Hoci sa nám zdalo, že sa pri pedálovaní prepadáva o niečo viac do zdvihu, bol zároveň ešte o niečo pohodlnejší. Trakcie a progresivity bolo pritom na konci zdvihu stále minimálne rovnako veľa.

Špecifikácia

  • Rám karbónový CC
  • Vidlica RockShox Lyrik RCT3 170 mm
  • Tlmič RockShox Super Deluxe Coil RCT alebo Super Deluxe RCT 170 mm
  • Pohon SRAM X01 Eagle (1 x 12)
  • Kolesá karbónové ráfiky Santa Cruz Reserve, náboje Nine Torch Classic, plášte Maxxis Minion DHF 3C EXO TR 2,5 vpredu, DHR II EXO TR 2,5 vzadu
  • Brzdy SRAM Code RSC (180/180)
  • Rajdy/Predstavec Santa Cruz AM Carbon 35 800 mm/Race Face Æffect 35 50 mm
  • Sedlovka/Sedlo RockShox Reverb Stealth 150 mm/WTB Silverado Pro
  • Hmotnosť 13,88 kg (M, bez pedálov)
  • www.sportservis.sk

foto: Bikeradar

Aktuality

Včera 16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

Včera 15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

24.04.2024 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu