Test: Santa Cruz Nomad CC X01 Reserve
Naše hodnotenie
Ukážkový medzičlánok medzi trailbikom a zjazďákom, ktorý vie ísť do kopca a z neho sa poriadne odviazať.
PLUSY
- Prepracovaná geometria a veľkosti
- Odpruženie dokáže absorbovať obrovské nárazy, a pritom je stále agilné
- Nové kolesá sú tuhé, a pritom nepôsobia príliš tvrdo
MÍNUSY
- Ak nebývate pod naozaj vysokými kopcami, možno bude pre vás príliš
„Nomad mk4 išiel úplne inou cestou ako zvyšok našich trailbikov,“ tvrdí Will Ockelton, marketingový manažér v Santa Cruz Bicycles. V čom je teda taký iný? Aby sme to zistili, popreháňali sme ho po juhu Francúzska a severe Talianska.
Rám
Nový Nomad sa tak ako ten predošlý drží 27,5-palcových kolies, no zadný zdvih narástol o 5 mm na rovných 170. Preč nie je ani charakteristický systém odpruženia Virtual Pivot Point (VPP), no tlmič je posunutý podstatne nižšie v ráme a namiesto vrchného vahadla ho stláča to spodné – tak ako u zvyšku trailbikov v aktuálnej ponuke.
Takto aktivovaný tlmič vraj chodí lepšie a krivka chodu zadnej stavby je bližšie k zjazdovému modelu V10. Tlmič preto prechádza cez sedlovú rúrku a hoci ten náš bol osadený pružinovým tlmičom RockShox, vybrať si môžete aj jeho vzduchovú verziu.
Geometria sa dá nastaviť prostredníctvom otočnej vložky v spodnom vahadle. Výška stredu sa dá spustiť o 5 mm a hlavový uhol klesne zo 65 na 64,5 stupňa. Výrazne narástol reach – v M-ku má 440 mm v porovnaní so 415 mm na minuloročnom modeli v rovnakej veľkosti. Kúpiť sa dá aj v lacnejšej verzii z karbónu a hliníka.
Komponenty
„Reserve“ v názve označuje osadenie novými karbónovými kolesami vlastnej značky, ktoré majú výstuže okolo každého otvoru na špicu a asymetrický profil.
Všetko za účelom vyššej odolnosti a komfortu. Ak nás sledujete aj na Facebooku, možno ste zachytili video, v ktorom sa ich Danny MacAskill pokúšal zničiť. Vnútorná šírka ráfikov je tu 30 mm a značku Santa Cruz nájdete aj na riadidlách a gripoch.
Jazda
Náš tester vysoký 173 cm sa vďaka zmenám v geometrii cítil na M-ku ako doma. Počas testovania sme síce mali prevažne vývoz, no výkon tohto vysokozdvihového biku do kopca sme predsa len vyskúšali.
Pri pedálovaní sa správa pokojne, dokonca aj na krátkych intenzívnych výšľapoch, keď sme sa postavili zo sedla a dychčali nad predným kolesom.Väčšinu času sme však rajdy smerovali nadol, a tak sa budeme venovať najmä výkonu z kopca.
Zvlášť s pružinovým tlmičom sa okamžite začnú vynárať podobné črty so zjazdovým modelom V10. Poddajný začiatok zdvihu drží bike pevne pri zemi aj na voľných šutroch, kde je trakcia nedostatokový tovar.
Nový Nomad je pocitovo veľmi podobný zjazďáku, no so štipkou hravosti navrch. Na rovnejších trailoch, kde sme museli zamakať trochu viac, aby sme si udržali rýchlosť, nám však nikdy neprišiel lenivý či príliš mäkký.
Zatlačte do pedálov za vlnou či v klopenej zákrute a reaguje okamžite. Naopak, na náročných rozbitých trailoch s množstvom veľkých nárazov za sebou mu nikdy nedošiel dych, zdvih a nestratil ani rovnováhu.
Dokonca aj vo vyššom z dvoch nastavení stredu máte stále pocit, že stojíte v bicykli, nie na ňom. Dodáva to more sebavedomia. Počas testovania sa nám podarilo uchmatnúť si na pár jázd aj model so vzduchovým tlmičom.
Hoci sa nám zdalo, že sa pri pedálovaní prepadáva o niečo viac do zdvihu, bol zároveň ešte o niečo pohodlnejší. Trakcie a progresivity bolo pritom na konci zdvihu stále minimálne rovnako veľa.
Špecifikácia
- Rám karbónový CC
- Vidlica RockShox Lyrik RCT3 170 mm
- Tlmič RockShox Super Deluxe Coil RCT alebo Super Deluxe RCT 170 mm
- Pohon SRAM X01 Eagle (1 x 12)
- Kolesá karbónové ráfiky Santa Cruz Reserve, náboje Nine Torch Classic, plášte Maxxis Minion DHF 3C EXO TR 2,5 vpredu, DHR II EXO TR 2,5 vzadu
- Brzdy SRAM Code RSC (180/180)
- Rajdy/Predstavec Santa Cruz AM Carbon 35 800 mm/Race Face Æffect 35 50 mm
- Sedlovka/Sedlo RockShox Reverb Stealth 150 mm/WTB Silverado Pro
- Hmotnosť 13,88 kg (M, bez pedálov)
- www.sportservis.sk
foto: Bikeradar