Test: Merida eOne-Sixty 900E
Naše hodnotenie
Najlepší elektrický monstertruck na trhu. Bodka.
PLUSY
- Systém odpruženia vyladený na vysokú hmotnosť e-biku
- Vynikajúca a nepriestrelná výbava za veľmi priaznivú cenu
- Komunikácia motora s elektronickým radením
MÍNUSY
- Rajdy nemusia svojim nekonvenčným tvarom padnúť do rúk každému
Merida dala dokopy všetko elektronické od Shimana a namontovala to na plnohodnotnú enduro geometriu. Všetko podtrhla jednými z najlepších plusových plášťov na trhu a výsledkom je najlepší vysokozdvihový e-bike na trhu.
Rám
Odhliadnuc od tehotnej spodnej rámovej rúrky vyzerá takmer identicky ako manuálny model One-Sixty. Rozdiely sú však podstatné. Namiesto toho, aby bol aj tu tlmič uchytený na konci spodných vzpier zadnej stavby, je primontovaný k mostíku nad motorom. Čapy na zadnej stavbe sa zase posunuli z reťazových na sedlové vzpery. Koleso tak pri pružení opisuje jednoduchú kružnicu, nie komplikovanú krivku.
Batéria s kapacitou 500 Wh sa jednoducho zboku vloží do svojej kolísky a pri jazde absolútne nehrká. Vďaka kompaktnému motoru STePS a zadnej oske Boost je zadná stavba na pomery elektrických bicyklov superkrátka – má len 440 mm.
Komponenty
Odhliadnuc od zvláštne tvarovaných rajdov je celá výbava trafená absolútne dokonale. Masívna vidlica Fox 36 RC2 a tlmič Float X2 s prídavnou expanznou komorou sú ideálne na kontrolovanie takto ťažkého bicykla. Zjazdové štvorpiestové brzdy Shimano Saint sú vybavené odvetranými 200 mm kotúčmi Ice-Tech, aby zvládli kolos efektívne brzdiť. Kolesá DT Swiss XM 1501 so 40 mm ráfikmi patria medzi tie najlepšie odolné, a pritom rýchle na trhu a trojzmesové plášte Maxxis DHR II 2,8 dodávajú absurdné množstvá trakcie.
Najväčší dojem však robí kombinácia motora od Shimano s ich elektronickým radením Di2. Na ovládanie motora aj radenia dostanete na oboch koncoch rajdov rovnaké páčky, ktoré sa dajú nastaviť cez apku. Medzi rajdami a predstavcom je mimo nebezpečenstva umiestnený malý a dizajnovo čistý displej. Radenie Di2 preradí len v optimálny moment záberu pedálom, čím výrazne predlžuje životnosť celého pohonu, a motor vie výkon dodať v naozaj širokom rozsahu krútiaceho momentu a kadencie. Malé vodidlo reťaze nad plnohodnotným veľkým prevodníkom pomáha reťaz čistiť od blata a zuby aj reťaz vydržia dlhšie ako na mnohých bikoch s motormi Bosch či Yamaha, ktoré majú vpredu miniprevodníky.
Jazda
Okrem najlepšieho komba motora a radenia, na akom sme kedy sedeli, je Merida kilometre pred väčšinou ostatných e-bikov aj po stránke ovládania. Špecificky vyladené odpruženie, topmodely vidlice a tlmiča, zjazdové brzdy a neskutočne držiace plášte, to všetko má za výsledok len jediné – bezkonkurenčnú kontrolu jazdca nad bicyklom.
Perfektná je aj geometria s dlhým 460 mm reachom, krátkou zadnou stavbou a položeným 66,5-stupňovým hlavovým uhlom. Všetky tieto vlastnosti sú kľúčom k mimoriadne stabilnému bicyklu, ktorý sa však nehanbí manévrovať po točitých trailoch v nízkych rýchlostiach. Na eOne-Sixty si tak môžete dovoliť všetko, čo by ste si trúfli aj na svojom endure bez motora. Nahor sa však dostanete za zlomok času a s morom energie na ďalší zjazd.
Napriek nepriestrelnej výbave je na pomery e-bikov aj celkom ľahká a zároveň stojí veľmi príjemné peniaze. A pritom za ňu dáte o niekoľko stoviek menej ako za topmodel One-Sixty bez motora.
Špecifikácia
- Rám hliníkový
- Vidlica Fox 36 FIT RC2 Factory Boost 160 mm
- Tlmič Fox Float X2 Factory 160 mm
- Pohon motor Shimano STePS E8000 s 500 Wh batériou Shimano E8010, radenie Shimano Deore XT Di2 (1 x 11)
- Kolesá DT Swiss 1501 Spline ONE 40 mm, plášte Maxxis Minion DHR II 3C EXO 2,8
- Brzdy Shimano Saint (200/200 mm)
- Rajdy/Predstavec Merida Expert 760 mm/Merida Expert 70 mm
- Sedlovka/Sedlo RockShox Reverb/Merida Expert
- Hmotnosť 21,73 kg (L, bez pedálov)
- www.merida.sk