Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 16,90€!
Novinky

Pri výbere elektrobicykla sa nebojte zapojiť emócie

Dobrý dojem z jazdy na novom elektrobicykli môže pokaziť zlé rozhodnutie pri jeho výbere, pretože ste ustúpili predstavám iných.
Ivana Budajová

Na bicykli by ste sa v prvom rade mali cítiť dobre. Žiadny parameter teda nie je dôležitejší ako vaša spokojnosť a úprimná radosť z jazdy, preto do výberu elektrobicykla okrem racionality pokojne zapojte aj emócie.

Vybrať si spoľahlivý elektrobicykel, ktorý sa vám páči, cítite sa na ňom pohodlne a nemať pritom ani poňatie, koľko zubov má predný prevodník, prípadne či sú na ňom brzdy G2 alebo SLX, nie je vôbec hanba.

Mnohé ženy túžia jednoducho jazdiť v lese, alebo sa bezstarostne voziť po meste, a nie nevyhnutne poznať vlastnosti a názov všetkých častí bicykla, ktoré im to umožňujú.

Netvrdíme, že elektrobicykel by nemal spĺňať základné technické parametre, vďaka ktorým bude vhodný na preferovaný štýl jazdy a v rámci rozpočtu najlepší, aký sa na trhu dá nájsť, ale…

Výber by mal ladiť s vaším vkusom

Elektrobicykel sa vám musí aj páčiť, inak sa s ním ťažko stotožníte. Darmo vás budú všetci v predajni presviedčať, že ten model v olivovozelenej farbe má lepšiu sedlovku a stojí trochu menej ako podobný, ktorý sa vám páči viac.

Ak bytostne nenávidíte tú farbu, pretože vám pripomína zimnú bundu zdedenú po staršom bratovi, ktorú ste ako dieťa museli nosiť do školy, tak na zelený e-bike zabudnite.

Nesporili ste si poctivo z každej výplaty na to, aby sa vám elektrobicykel za niekoľko tisícok nepáčil. A nech si o tom myslí kto chce, čo chce, na bicykli sa budete voziť vy, a nikto iný, preto by mal byť podľa vašich predstáv.

Takže, milé dámy, pozrime sa spoločne na to, ktoré parametre elektrobicyklov by ste nemali pri výbere podceniť a naopak, nad ktorými môžete pokojne prižmúriť aj obe oči a vybrať si výlučne podľa vkusu.

Pre pokoj v duši si spíšte očakávania

Skôr než začnete preberať ponuku trhu, zamyslite sa nad tým, kde budete najčastejšie e-bike využívať, prípadne, aké dôvody vás vedú k jeho kúpe. To je prvá otázka, na ktorú si pripravte odpoveď, pretože vám ju určite položia aj predavač alebo priateľ, ktorého poprosíte o pomoc pri výbere.

Chystáte sa jazdiť výlučne do práce, kaviarne či na tréning v parku, alebo chcete víkendové výlety po cyklochodníkoch a nespevnených cestách kombinovať s občasnou mestskou prepravou? Chcete dať na elektrobicykel detskú sedačku, alebo zaň pripojiť cyklovozík?

Budete jazdiť prevažne v miernom prírodnom teréne, alebo po členitých horských trailoch? Koľkokilometrové trasy plánujete zdolávať na novom bicykli? Budete ho prevážať autom na nosiči, alebo vynášať na druhé poschodie bez výťahu? Zle sa vám z predchádzajúceho bicykla zosadalo, alebo, ak ste mali elektrobicykel, bolo prepínanie medzi módmi podpory neprehľadné?

Možno sa to nezdá, ale toto všetko sú dôležité veci, ktoré môžu ovplyvniť výber značky, typu a konkrétneho modelu e-biku. Pre pokoj v duši a kvôli istote, že si nakoniec kúpite presne to, čo potrebujete a nič vás po prvých jazdách neprekvapí, venujte zopár chvíľ spísaniu všetkého, čo od bicykla očakávate. Oplatí sa to!

Kľúčový komponent bicykla je rám

Pokojne si na rekreačné jazdenie po spevnených cestách kúpte horský elektrobicykel. Ak sa vám zdá bezpečnejší a pohodlnejší ako modely s užšími kolesami určené na rýchle a efektívne presuny po asfalte, nech sa páči, stojte si tvrdohlavo za tým, ale nikdy, opakujeme, nikdy neprižmúrte oko nad voľbou vhodnej veľkosti rámu.

Kúpiť si väčší alebo menší bicykel len preto, že sa vám páči, alebo je v zľave a model vo vhodnej veľkosti bude ešte zopár mesiacov nedostupný, je najväčšia chyba, akú môžete spraviť. Pri výbere bicykla totiž platí podobné pravidlo ako pri kúpe nehnuteľnosti: Lokalitu a metre štvorcové nezrekonštruujete.

Na bicykli časom vylepšíte všetko okrem veľkosti a tvaru rámu, preto k jeho výberu pristupujte naozaj dôsledne a nerobte žiadne kompromisy. Nasadnite na bicykel a dajte si niekoľko okruhov okolo predajne, aby ste sa uistili, že pohodlne dosiahnete na riadidlá a dokážete bezpečne zosadnúť či rozbehnúť sa.

Skúšaním najlepšie zistíte, čo vám vyhovuje a často stačí naozaj malá zmena na to, aby ste si po niekoľkých metroch povedali: Toto je ono, presne takýto bicykel som hľadala! Pri výbere bicykla treba brať ohľad na individuálnu stavbu tela a psychiku jazdca.

Ak sa „bojíte“ hornej rámovej rúry a máte zafixovanú predstavu, že ženský bicykel ju jednoducho musí mať zníženú, alebo ideálne ju nemá mať vôbec, tak si jednoducho zvoľte takzvaný Step through typ rámu. Jednoduchšie sa naň nasadá a tiež po zabrzdení z neho zoskakuje.

Srdce elektrobicykla si voľte s rozumom

Aj keď sú mnohé moderné elektrobicykle čoraz ľahšie, stále sú ťažšie ako klasické bicykle v rovnakej triede, pretože majú to, čo ich navzájom odlišuje – motor a batériu. Pri výbere by ste preto nemali prehliadnuť čísla, ktoré tieto dva hlavné komponenty popisujú.

Jedno z nich je obzvlášť dôležité, a to kapacita batérie. Tento údaj v ženskej reči znamená, koľko kilometrov na jedno nabite zvládnete na elektrobicykli prejsť. Preto keď vidíte v popise modelu údaj 700 Wh a v popise odľahčeného modelu 320 Wh, znamená to, že na odľahčenom bicykli prejdete, veľmi zjednodušene povedané, o polovicu menej ako na tom s vyššou kapacitou batérie.

Dobrý e-bike by okrem samotného motora, ktorého výkon sa uvádza vo wattoch, mal mať viaceré módy pomoci (eco, turbo, walk…). Vyberáte si z nich v závislosti od toho, či potrebujete len trochu pomôcť pri tlačení elektrobicykla, alebo aký stupeň pomoci potrebujete pri jazde.

Ak si budete môcť vybrať správny mód podľa situácie, znamená to, že aj vaša batéria vydrží dlhšie. Aby sme to zhrnuli: Dôležité sú typ bicykla, správna veľkosť rámu, výdrž batérie, výkon motora a druh pomoci pri jazde.

Nájdite si empatického predajcu

Keď ste sa vo výbere elektrobicykla dostali až sem, mali by ste sa zamerať na kvalitu a modelový rad komponentov, ktoré, koniec-koncov, ovplyvňujú aj jeho kvalitu, funkčnosť a cenu. Z tých drahších – a teda dôležitejších – to sú brzdy, vidlica, tlmič, kolesá, radenie a pri niektorých horských modeloch aj teleskopická sedlovka. Sedadlo, gripy či pedále poľahky vymeníte.

Lenže nie každá žena potrebuje mať radenie takej či onakej modelovej triedy a k spokojnosti jej stačí, ak si z predajcom odporúčaných modelov v jej rozpočtovom rámci vyberie ten, ktorý sa jej tvarom či farbou rámu jednoducho páči najviac. Kvalitu a účinnosť bŕdz však pri výbere nikdy nepodceňujte! Aj z tohto dôvodu je vhodné kupovať elektrobike v kamennom obchode, a nie na internete.

Predajcovi popíšete, v akom teréne budete jazdiť a on vám vyberie zopár modelov a ubezpečí vás, že je na nich dostatok prevodov, s ktorými hravo zvládnete aj kopce, či naopak, brzdy sú také účinné, že sa nebudete musieť báť z toho kopca ani pomaly zísť. Keď si budete vyberať nový elektrobicykel s odpružením, ubezpečí vás, že sa vidlica a tlmič dajú nastaviť aj pre jazdkyňu s vašou hmotnosťou, aby ste hravo prešli cez terénne nerovnosti.

Ak si budete vyberať model na svižné jazdy po asfalte, tak vám zase porozpráva o plášťoch, ktoré vás nebudú oberať o drahocennú energiu, pretože sú rýchle. Čím menej sa v bicykloch vyznáte a čím viac chcete, aby váš nový e-bike proste fungoval, bol v cenovom limite a prinášal vám radosť, tým skôr si nájdite predajcu, ktorý rozumie vašim potrebám a vzbudzuje vo vás dôveru. Nebudete ľutovať.

Výkonný & všestranný

Silnou stránkou nového elektrobicykla Specialized Tero je spojenie výkonu, istoty a všestrannosti. Silný, efektívny a univerzálny elektrobicykel, na ktorom je radosť jazdiť všade, od mestských ulíc až po terénne traily. Vyberte si z troch úrovní výbavy, verziu s klasickou hornou rámovou rúrou alebo zníženou Step Trough, či model EQ s doplnkami alebo bez a, samozrejme, z rôznych farieb.

Motor Turbo Full Power 2.0 a batéria 710 Wh sú integrované do hliníkového rámu. Poskytujú dostatočný výkon aj energiu na zdolanie aj tých najstrmších stúpaní a bezproblémovú prepravu nákladu. Čo však tento motor skutočne odlišuje od ostatných, je to, ako efektívne a hladko splýva s vaším vlastným úsilím. To v prípade potreby zvýši až štvornásobne!

Aplikácia Mission Control a ovládanie MasterMind umožňujú prispôsobiť úroveň výkonu elektrobicykla tak, aby vyhovovala vašim potrebám výkonu a dojazdu. Funkcia MasterMind MicroTune dokáže nastaviť úroveň výkonu v krokoch po 10 %, takže si môžete vyladiť dojazd podľa svojich potrieb.

Zámok turbo systému pre pokoj v duši, nech ste kdekoľvek. Pomocou aplikácie Mission Control môžete vypnúť motor a aktivovať alarm so snímačom pohybu. Znovu ho odomknúť môže len majiteľ.

Turbo Tero 4.0  Step-Through EQ

Cena: 5 100 €

Tento model je vybavený blatníkmi DRYTECH, predným a zadným svetlom LED a zadným nosičom HD s nosnosťou 27 kg. Ten je kompatibilný s detskými cyklosedačkami a bicykel je tiež prispôsobený na ťahanie cyklovozíka.

Turbo Tero 3.0

Cena: 3 400 €

Príprava na uchytenie blatníkov, nosiča a stojana. Kompatibilný s  s detskou sedačkou aj cyklovozíkom.

Ľahký & rýchly

Elegantný a štýlový vzhľad elektrobicyklov Specialized pre aktívny životný štýl s exkluzívnou technológiou pohonu, ktorá vám dodáva supersilu, a tým váš každodenný život obohatí o nové cyklistické zážitky.

 Turbo Como SL 5.0

Cena: 4 300 €

Odľahčený Como SL je stroj pre čistú radosť z jazdy. Odneste ho po schodoch, kľučkujte cez mesto, naložte naň nákup zo samošky… Vďaka klinovému remeňu namiesto reťaze a prevodovke v zadnom náboji je takmer bezúdržbový. Keď šliapete, zdvojnásobí váš výkon úžasne plynulou podporou, vďaka ktorej sa budete cítiť ako superhrdinka, a to aj bez kostýmu.

Turbo Vado SL 4.0

Cena: 3 700 €

Na trhu nie je iný e-bike s takou úrovňou dojazdu a výkonu a zároveň nízkou hmotnosťou, ako je Vado SL. Tento model je najlepší na tréning, víkendové jazdy do záhrady či do prírody, aj na mestské dobrodružstvo v poslednej chvíľli. Ľahký motor Specialized SL 1.1 zdvojnásobí váš výkon a integrovaná 320 Wh batéria je kompatibilná s Range Extenderom pre dojazd až 190 km.

Silný & efektívny

Najnovší Turbo Levo posúva štandard kvality jazdy vysokovýkonných e-bikov svojím stabilným a prirodzeným prejavom v teréne. Jeho sila, efektivita a technológie, ktorými disponuje, zvýšia vašu chuť zdolávať traily do takej miery, že ak jeden deň nepôjdete jazdiť, budete mať bez Turbo Leva doslova absťák.

Turbo Levo Expert Carbon

Cena: 10 400 €

Najnovší motor Turbo Full Power 2.2 s výkonom 565 W a krútiacim momentom 90 Nm a vyspelá riadiaca jednotka MasterMind Turbo Control Unit prinášajú plynulú podporu šliapania a množstvo personalizovaných nastavení pomocou aplikácie v telefóne a farebného displeja na bicykli. 700 Wh batéria s dojazdom do 70 km s prevýšením 2 500 m, resp. 5,5 hodiny jazdy.

Viac e-bikov nájdete na webe specialized.com.

Aktuality

11:31 Video: Prehliadka tratí EWS v americkom Burke vo Vermonte.

EWS sa po prvýkrát uskutoční v lokalite Burke a na jazdcov čaká 6 rýchlostných skúšok s celkovou dĺžkou 16,5 km.

11:27 V poslednej etape Tour de l’Ain zvíťazil Pedrero po 55 km sólo úniku, celkové hodnotenie vyhral Guillaume Martin.

Na druhom mieste skončil celkovo Mattias Skjelmose Jensen, ktorý vyhral aj bodovaciu súťaž a hodnotenie do 25 rokov, tretí skončil Rudy Molard. Ocenenie pre najbojovnejšieho jazdca dostal Julian Alaphilippe.

11:03 Majstrovstvá Európy v cestnej cyklistike budú veľkým súbojom najlepších šprintérov.

Najväčšími favoritmi pretekov sú Alexander Kristoff, Tim Merlier, Fabio Jakobsen, Mads Pedersen, Arnaud Démare či Danny van Poppel.

10:43 Marianne Vos vyhrala už tretiu etapu za sebou na pretekoch Okolo Škandinávie.

Po agresívnom finále vyhrala šprint do vrchu v Sarpsborgu pred Cecilie Uttrup Ludwig a Shari Bossuyt. Nie je to prvýkrát, čo Vos vyhrala v Škandinávii tri etapy za sebou – rovnaký výkon sa jej podaril v rokoch 2018 aj 2019 na ženských pretekoch Okolo Nórska, ktoré sú predchodcom Okolo Škandinávie.

10:30 Tiesj Benoot išiel pri zrážke s autom rýchlosťou 67 km/h: Pár milimetrov a mohol to byť iný príbeh.

28-ročný Belgičan išiel dole kopcom vo vysokej rýchlosti, keď pred ním vošlo do cesty auto z parkoviska. Pri páde utrpel zlomeninu krčného stavca a počas nasledujúcich šiestich až 12 týždňov bude musieť nosiť krčnú ortézu. (Het Laatste Nieuws)

Zavrieť reklamu