Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Pole Machine TR

Bike, ktorý odmení odvážnych.
Hodnotenie: 4.5/5
5 918
Biker
Test: Pole Machine TR

Naše hodnotenie

Dlhokánska geometria nie je pre každého, no keď si na ňu raz zvyknete, už nikdy nebudete chcieť inú.

+PLUSY

  • Vďaka neuveriteľnej stabilite nemá na rýchlych a rozbitých zjazdoch konkurenciu
  • Výšľapy sú so strmým sedlovým uhlom naozaj pohodlné a bez zbytočnej námahy

-MÍNUSY

  • Radikálnu geometriu zvládnu osedlať len skúsenejší jazdci a treba vedome zmeniť štýl jazdy
  • Hmotnosť je pre pružinový tlmič, robustné komponenty a celkom ťažký rám dosť vysoká

Pole Machine je pravdepodobne najunikátnejší enduro bike na súčasnom trhu. Nejde však len o extravagantný vzhľad – unikátny je aj výrobný postup, no najmä jeho geometria a z nej vyplývajúce jazdné vlastnosti.

Rám

Rám je vyfrézovaný pomocou CNC z vylisovaných kvádrov hliníka triedy 7075-T6, ktorý má veľký pomer pevnosti k hmotnosti. Jeho nevýhodou je, že sa dá len veľmi ťažko zvárať. Z toho dôvodu sa sedem vyfrézovaných častí skrutkuje a lepí dohromady.

V iných priemysloch ide o bežný a overený postup. Twin-link systém odpruženia dodáva biku zdvih 158 mm. Do dlhého rámového trojuholníka sa vojdú hneď dve veľké fľaše na vodu a ďalšiu môžete primontovať zospodu.

Komponenty

Ak by ste sa pozerali len na samotný materiál rámu a cenovku, komponenty na vás dojem neurobia. Všetky však fungujú solídne. Páči sa nám aj fakt, že ako jeden z mála bikov je štandardne osadený aj rockringom.

Pružinový tlmič pridáva oproti vzduchovému ekvivalentu – ktorý podľa nás funguje lepšie – bezmála pol kila a vo vidlici Rock Shox Lyrik RC chýba hladšie chodiaca vzduchová pružina DebonAir.

Tú si však môžete dokúpiť za približne 40 € a nahodiť sami. Rám samotný nepatrí medzi najľahšie a komponenty mu zhadzovať do plaviek rozhodne nepomáhajú. Výsledkom je hmotnosť 16 kíl.

Jazda

Pole sme si objednali v L-ku a aj v druhej najväčšej veľkosti má reach masívnych 520 mm a rázvor s 1 335 mm. Poďme najprv k nevýhodám takejto geometrie.

Predný stred biku je naozaj dlhý a ak chcete, aby v plochých zákrutách predné koleso držalo, musíte jazdiť minimálne spočiatku neprirodzene navážení na rajdy.

Dlhý je však aj zadný stred (455 mm) a odpruženie vyladené tak, aby sa pri preťaženiach príliš nezanorilo. Výsledkom je tak dobre vyvážený bike do všetkých typov zákrut.

Dostať bike na zadné koleso alebo preskočiť bunnyhopom hocičo trošku vyššie si žiada dať si na raňajky trochu vločiek navyše. Pomôže tu trochu pridvihnúť kokpit a mierne znížiť tlak v tlmiči.

My sme dokonca vymenili sériový 40 mm predstavec za kratší o pol centimetra, aby bolo ľahšie zdvihnúť predok bicykla ponad prekážky. Ak to však preženiete, môžete mať problém dostatočne zaťažiť predné koleso.

Nám sa takto podarilo nájsť ideálny kompromis, pri ktorom netrpela trakcia v zákrutách, no na biku sa nám darilo vyskočiť dostatočne vysoko.

Možno si myslíte, že naozajstné problémy s takýmto dlhým bikom prídu v prudkých zákrutách. Je však mimoriadne stabilný a to mu pomáha aj v nich. Vďaka veľmi položenému hlavovému uhlu a krátkemu predstavcu máte pocit, že bike kormidlujete spoza prednej osky.

Bike tak môžete plieskať o zápierky v strmom svahu bez obáv, že vám zlomí rajdy a vypľuje vás ponad ne. Určite vás tak neprekvapí, že v rýchlych a rozbitých sekciách je Pole neporaziteľný, je neuveriteľne stabilný.

Zadné odpruženie je pritom vyladené veľmi dobre a v náročnom teréne veľmi dobre udržiava zotrvačnosť. Aj s 30-percentným SAG-om je tu stále dostatok opory na pumpovanie a pedálovanie.

Začiatok zdvihu chodí mimoriadne poddajne a zadné koleso zostáva v aktívnom kontakte so zemou aj pri brzdení.

Vidlici RockShox Lyrik RC chýba citlivosť na malé nerovnosti príznačná pre drahší model RC2. Ak teda dostatočne nezaťažíte predné koleso, budete v rukách cítiť viac malých nárazov. Na veľkých prekážkach si však rada pochutná, ako napovedá samotný 180 mm zdvih.

Napriek vysokej hmotnosti veľmi dobre stúpa do kopca. Efektívny sedlový uhol má radikálne strmých 79 stupňov, ktoré vás na výšapoch posadia priamo nad stred bicykla.

Môžete tak zostať sedieť a točiť pedálmi v pohodlnej a efektívnej pozícii bez rizika, že by sa biku zdvíhalo predné koleso. Pokiaľ ide o zdolávanie naozaj strmých a technických výšľapov, je Pole nepremožiteľný.

Aktuality

Včera 16:31 Carapaz vyhral kráľovskú etapu Okolo Romandie, skvelý výkon predviedol aj Egan Bernal.

Richard Carapaz (EF Education – EasyPost) rozhodol útokom 2,1 km pred vrcholom záverečného 13,8 km dlhého stúpania s priemerným sklonom 6 %, ktorým sa končila štvrtá etapa švajčiarskych pretekov. Druhý skončil Florian Lipowitz (Bora-Hansgrohe), tretí finišoval Carlos Rodríguez (Ineos Grenadiers).

25.04.2024 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

25.04.2024 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu