Fototest: Canon EOS R3
Hneď na úvod vybavme to, čo sa dočítate aj z tlačových správ. R3-ka má 24,1-megapixelový skladaný snímač a dokáže sekvenčne robiť 12 snímok za sekundu mechanickou a až 30 elektronickou uzávierkou.
Kým rýchlosť mechanickej uzávierky je limitovaná na klasickú 1/8 000 s, tá elektronická zvláda až 1/64 000 s. Zaostrovací systém dokáže pomocou 1 053 zaostrovacích bodov automaticky detegovať a sledovať oči, tvár aj celé telo ľudí aj zvierat, a po novom aj áut či motoriek (a jazdcov na nich).
Má nový, obrovský hľadáčik s až 120 fps, výklopný, otočný a, samozrejme, dotykový displej a veľmi dobre utesnené telo s magnéziovým rámom a zabudovaným gripom.
Zabudovaná stabilizácia dokáže v spolupráci s objektívmi stabilizovať až 8 EV. A to R3 v skutočnosti nie je ani s týmito parametrami vlajkovou loďou japonskej značky. Aktuálne však ide o najvýkonnejšiu bezzrkadlovku v ponuke – a o toto prvenstvo sa s hrdosťou môže pobiť aj v kontexte celého trhu. A teraz poďme na to, ako sa s ňou fotografuje.
Klasická výzva pre aparáty – jazdec prichádzajúci en face v tmavom lese. Zvládnutá bravúrne.
Objektív: EF70-200 mm f/2.8L IS III USM
Clona: f3,5
Uzávierka: 1/1 600
Ohnisková vzdialenosť: 168 mm
ISO: 4000
Zaostrovanie okom?
Kým R5, ktorú máme v redakcii a ktorú milujeme, je o niečo všestrannejší (aj keď stále neuveriteľne výkonný) model, R3 spadá niekam medzi päťkový a ten najvyšší, jednotkový rad.
S ešte stále topmodelom 1DX Mark III má spoločného mnoho – odolný magnéziový rám, perfektné utesnenie voči vlhkosti a špine, veľké a rovnaké batérie a najmä zabudovaný grip, vďaka ktorému sadne do rúk naozaj perfektne. Líši sa však hmotnosťou, ktorá je o celých 300 g nižšia. A to je naozaj znateľný rozdiel.
Výklopný a otočný displej je síce o niečo chúlostivejší, no pri mnohých fotografiách na nezaplatenie. Perfektný je aj nový ovládač Smart Controller známy už z 1D-čky, pomocou ktorého je výber zaostrovacieho bodu oveľa rýchlejší ako pomocou džojstiku.
So zaostrovacími bodmi po celom snímači sa komponuje jednoducho.
Objektív: EF16-35 mm f/2.8L III USM
Clona: f3,5
Uzávierka: 1/1 600
Ohnisková vzdialenosť: 16 mm
ISO: 6400
Keď už sme pri vyberaní zaostrovacieho bodu, R3 to zvláda aj úplne automaticky cez, mimochodom, naozaj nádherný, veľký elektronický hľadáčik, ktorý je zase o krok bližšie k vernosti toho optického. Infračervené kamery tu dokážu sledovať pohyb vášho oka a tak automaticky zaostrovať tam, kam sa pozeráte. V teórii skvelý nápad a rozhodne budúcnosť.
Kým pri snímaní statických objektov a portrétov sa triafa takmer presne, pri zaostrovaní na pohybujúce sa objekty, kde by systém dokázal najviac uľahčiť prácu, sme sa naňho nemohli stopercentne spoľahnúť; občas zaostroval o dosť vedľa.
Technológia je však ešte len v plienkach a s postupnými aktualizáciami firmvéru bude už len lepšia. Umelá inteligencia sa okrem toho priebežne učí sledovať vaše oko a sama systém zdokonaľuje.
Presná a absurdne rýchla
Systém zaostrovania je jednoducho fenomenálny a na kilometre vzdialený tým, ktoré nájdete v zrkadlovkách. Vďaka absencii zrkadla je tu viac ako tisíc bodov rozmiestnených prakticky po celej ploche snímača a sledovanie objektu funguje absolútne perfektne.
Ak je svetla dostatok, vo všeobecnosti dokáže ignorovať aj stromy, za ktorými biker zmizne na zlomok sekundy. R3-ka po novom dokáže sama detegovať aj jazdcov na motocykloch, ktorí majú na hlavách helmy. Už na R5 sa však systém dokáže rýchlo naučiť, že helma = hlava a s trekovaním sme nikdy problém nemali. Minimálne pocitovo však R3 trekuje objekty ešte presnejšie ako R5.
Pri portrétoch je systém zaostrovania okom oveľa presnejší.
Objektív: EF24-70 mm f/2.8L II USM
Clona: f2,8
Uzávierka: 1/200 s
Ohnisková vzdialenosť: 70 mm
ISO: 100
Aj 12 snímok za sekundu je na tento šport viac než dosť a umožní vám vybrať si zo sekvencie dokonalý moment skoku či prejazdu. Elektronická uzávierka s 30 fps (to je, mimochodom, viac, ako majú hollywoodske filmy) už bude mať o niečo špecifickejšie použitie – napríklad s veľmi svetelnými sklami alebo na panning, kde je úspešnosť vždy len sčasti o skille.
Tu veľmi pomáha skladaný snímač, ktorý podstatne lepšie odoláva efektu rolling shutter deformujúcemu rýchlo sa pohybujúce objekty. Od globálnej uzávierky sme asi ešte ďaleko, no skladaný snímač je rozhodne oveľa lepší ako tradičný.
Keď už sme pri snímači, papierových 24,1 Mpx neznie ako veľa, primárne však pri porovnávaní s konkurenciou. V praxi pritom do tlače absolútne stačí, o sociálnych sieťach nehovoriac.
Keďže sme testovali predprodukčný kúsok, na ktorý ešte neexistujú RAW konvertory, ťažko hodnotiť kvalitu fotografií z JPEG. Isté však je, že R3 perfektne zvláda zhoršené svetelné podmienky (rozumej: hocičo v lese, teda celý mountainbiking) a farby sú klasicky „kanoňácky“ nádherné.
Verdikt
Kým R5 bola pre Canon skutočnou revolúciou, R3 je skôr evolúcia, ktorá stavia na všetkom dobrom z päťky a pridáva pre tých správnych ľudí zopár kľúčových vylepšení. Pre mňa bol najciteľnejší rozdiel najmä v ergonómii – R5 sa jednoducho drží aj ovláda o poznanie lepšie a efektívnejšie.
Väčší hľadáčik a minimálne pocitovo ešte „lepkavejší“ zaostrovací bod sú už o niečo menšie skoky, no rozhodne je s nimi ešte ľahšie trafiť dobrú fotografiu. Vlastne pri týchto nových bezzrkadlovkách začínam mať pocit, že fotografovanie je občas už tak trochu „zadarmo“. Teda, ak prehliadneme vysokú, no v kontexte trhu celkom konkurencieschopnú cenu.
R3 chce byť ideálnym aparátom pre športových fotografov, a aj to do bodky spĺňa. Ťažko teda povedať, čo niekedy v ďalekej budúcnosti prinesie vlajková R1. K dokonalosti R3-ke naozaj chýbajú už len o niečo vyššie rozlíšenie a globálna uzávierka.
Vaše komentáre