Test: Mondraker Crafty R 29
Naše hodnotenie
Veľmi sebavedomý v náročnom teréne, no na ľahších trailoch je trochu ťažkopádny.
PLUSY
- Mimoriadne stabilný v rýchlosti a perfektne drží stopu v zákrutách
- Vďaka vyváženej geometrii a silnému motoru veľmi dobre stúpa do kopca
MÍNUSY
- Pre vysokú hmotnosť a dlhý rázvor je trochu ťažkopádny
- Brzdy bezpodmienečne musíte vymeniť za silnejšie
Mondraker sa už dávno preslávil svojou geometriou Forward Geometry, ktorá kombinuje dlhý reach s kratučkým predstavcom. Funguje však aj s motorom?
Rám
Spodná rámová trubka ukrýva 625Wh batériu Bosch PowerTube, ktorá sa do nej vkladá zhora. Výhodou takejto montáže je, že ani pri poškodení krytu sa dnu nebude dostávať príliš veľa nečistôt. Páči sa nám aj displej Kiox (rovnaký, ako má Orbea), naopak, zvláštne je umiestnenie nabíjacieho portu zospodu rámu, kde ho ľahko zahádže blato.
Na rozdiel od ostatných bikov v tomto teste tu je senzor rýchlosti úhľadne integrovaný do kotúča namiesto špice zadného kolesa. Twin link systém odpruženia Zero má 150mm zdvih. O ten sa stará vzduchový tlmič Fox DPX2 s expanznou nádobkou. Vyladený je celkom tuho a okrem toho ponúka aj páčku pomalej kompresie na redukciu pohojdávania.
Komponenty
Highlightom celej výbavy je vidlica Fox 38. V počiatku zdvihu chodí o kúsok poddajnejšie ako na ostatných bikoch v tomto teste.
Ak by sme mali medzi komponentami nájsť nejaké nedostatky, boli by to len 780mm rajdy na XL-ku (páčili by sa nám skôr 800-ky) a fakt, že radenie SRAM NX Eagle sedí trochu ďaleko od gripu.
Tu by pomohla jeho výmena za model GX, ktorý sa dá nahodiť na rovnakú objímku ako brzdy. Tie jediné sú však skutočným mínusom výbavy. SRAM G2 R sú na 25-kilový bicykel jednoducho prislabé.
Jazda
Živý a hravý? Tieto klišé tentoraz určite nepoužijeme. Stačí sa pozrieť na papierové parametre – 25,1kg hmotnosť (a to má obuté celkom ľahké plášte), 455 mm dlhá zadná stavba či monštruózny 1300mm rázvor.
Aj náš 190 cm vysoký a 85 kg vážiaci testovací jazdec mal čo robiť, aby zdvihol predné koleso ponad prekážky. Pridajte pocitovo mierne pretlmený tlmič, ktorý trochu lenivo reaguje na pokusy o bunnyhop, a výsledkom je koráb, s ktorým treba narábať naozaj silovo.
Na opísanie jazdného charakteru tohto Mondrakera sa oveľa viac hodí prívlastok ukáznený. Do kopca šliape celkom ochotne vďaka strmému 76-stupňovému efektívnemu sedlovému uhlu aj dlhému prednému stredu, vďaka ktorému drží predné koleso pevne na zemi aj v strminách.
Pomáha aj odpruženie, ktoré sa aj pod silovým zášľapom drží vysoko vo zdvihu. Mínusom je, že pri pedálovaní cez rozbitú sekciu nechodí tak ochotne ako na zvyšných dvoch bikoch v tomto teste. Na vrch hocijakého kopca sa, samozrejme, vydriape úplne bez problémov. Pomôže vám dobre umiestneným ťažiskom a silným motorom.
Na zjazdoch sa dostane skutočne k slovu dlhý predok. Zavážia tu aj také detaily ako fakt, že batéria je namontovaná o kúsok viac vpredu ako na biku Lapierre. To spolu s poddajnou vidlicou drží predné koleso ako prikované k zemi aj v neklopených zákrutách.
V šikanách síce nedokáže tak agilne meniť smer, no keď ho už do zákruty naklopíte, vyreže ju ako na koľajniciach. S dlhým rázvorom môžete beztrestne vlietať do rockgardenov v plnej rýchlosti s vedomím, že na druhej strane vyjdete von vo vami zvolenej stope. Nerovnosti síce nedokáže požrať tak pohodlne ako Orbea, no veľké nárazy zhltne bez problémov.
Paradoxne, problémy v technickejších točitejších pasážach nespôsobuje dlhý rázvor ani vysoká hmotnosť, no osadené brzdy. SRAM G2 R sú jednoducho na takýto kolos prislabé. Aj na rovine sa nám zadnou brzdou ledva podarilo dostať zadné koleso do fleku a na zjazdoch sme museli za páčky ťahať neprirodzene silno. Po pár výjazdoch sa posunul aj brzdný bod a páčky začali zaberať bližšie pri rajdoch, ako sa nám páčilo. Zvyšok výbavy je, našťastie, zvolený veľmi dobre.
Crafty nebude pre každého. Útlejší a pokojnejší jazdci sa na ňom natrápia viac ako na mnohých konkurentoch. Ak však máte o niečo zavalitejšiu postavu a viac sily, stabilita a trakcia, ktorú jeho geometria ponúka, vám umožní sa doň v rýchlosti a náročnom teréne naozaj oprieť.
Vaše komentáre