Veľký test: 15 cestných nášľapných pedálov

pedals
Ak už na bicykli čosi pamätáte, určite si spomeniete aj na kovové klietky s remienkami, ktoré na pedáli držali nohu kedysi. Dnes už sa našťastie s bicyklom spájame nielen jednoduchšie, no aj oveľa bezpečnejšie.
Pootočiť nohu a byť voľný je totiž v krízovej situácii oveľa menej zdraviu škodlivé, ako sa snažiť popri brzdení naplno povoliť remienky. A rovnako ako lyžiarske viazanie, aj nášľapné pedále sa v prípade nehody vypnú automaticky.
Pedále nepatria k tým komponentom, nad ktorými by sme donekonečna meditovali na fórach. Na to sú tu kolesá, plášte a, samozrejme, sady pohonu. Ak si však dáte tú námahu a vyberiete si také, ktoré vám vyhovujú, budete na bicykli oveľa spokojnejší.
Máte s ním totiž len štyri styčné body – riadidlá, na ktoré si určite starostlivo vyberáte pohodlnú omotávku, sedlo, ktoré má každý svoje obľúbené, a dva pedále.
Pri nich záleží napríklad na tom, či vám umožnia pedálovať biomechanicky správne a či dokážu efektívne prenášať silu zášľapov. Ak máte problémy s kolenami či členkami, pravdepodobne by vám dokázali pomôcť pedále, ktoré umožňujú väčší rozsah pohybu tretry. Tým nebudú vaše kĺby pri pedálovaní nútiť do neprirodzených pozícií, a pritom stále poskytnú pevné spojenie s bicyklom.
Väčšina pedálov na trhu funguje veľmi podobne, no každý model má svoje nuansy. Otestovali sme nielen tie vyslovene cestné, no aj pár takých, ktoré môžete používať aj na horský bicykel či na gravelbike alebo dochádzanie do práce. Pomôžeme vám tak vybrať také, ktoré vám sadnú najlepšie.
Týchto 6 vecí je dôležité si pri pedáloch všímať:
1. Oska
Oska je zvyčajne vyrobená z ocele. Na tých najdrahších modeloch môže byť aj dutá či dokonca z titánu, čo ušetrí trochu hmotnosti. Na jednom konci sa oska skrutkuje do kľuky a na tom druhom sú na nej ložiská, na ktorých sa otáča telo pedála.
2. Tesnenia
Ak sa k ložiskám v pedáli dostane voda či nečistoty, môžu veľmi rýchlo začať drhnúť a mať vôľu. Prenášajú pritom celú silu zášľapov a sú blízko k cestnému povrchu. Je preto úlohou tesnení zabrániť ich predčasnému opotrebovaniu.
3. Zámok
Zámok nášľapného pedálu funguje podobne ako lyžiarske viazanie – kufor, teda časť, ktorá doň zapadá, je ako lyžiarka. Skrutkuje sa na spodok tretry, v prípade cestných pedálov zväčša pomocou troch skrutiek. V prípade väčšiny zámkov sa dá nastaviť sila potrebná na to, aby vypli.
4. Vôľa
Kedysi boli kufre v zámkoch uchytené napevno a to si žiadalo veľmi precízne nastavenie ich pozície na tretre. V roku 1988 Time predstavil prvé pedále so zabudovanou vôľou, ktorá dovoľovala o pár stupňov pootočiť nohu pred tým, ako zámok vypol. Pri pedálovaní sa tak chodidlo môže pohybovať prirodzenejším spôsobom.
5. Styčná plocha
Kufor by sa pedála nemal dotýkať len vpredu a vzadu – mal by mať oporu aj v strednej časti, ktorá pomáha pri prenose sily zášľapu. Šírka tejto časti a jej celková plocha má priamy dopad na to, ako stabilne sa na pedáloch cítite – najmä ak sa postavíte zo sedla a začnete silovo šliapať. Z tohto dôvodu uprednostňujeme širšie pedále.
6. Stack výška
Vzdialenosť medzi stredovou líniou osky a podrážkou tretry. Čím menšia je, tým efektívnejšie môžete pedálovať a tým stabilnejšie držia tretry na pedáli. Na jej reálnu výšku má dopad ako dizajn pedálu a kufra, tak aj podrážky tretry. Niekedy si montáž kufra vyžaduje podložky, ktoré ju môžu zvýšiť
Technické okienko
Na správnom nastavení kufrov veľmi záleží. Okrem predozadnej pozície vzhľadom na najširšiu časť chodidla by ste nemali zabúdať ani na správny uhol. Na podrážke by mali byť linky, podľa ktorých sa kufre dajú nastaviť tak, aby boli v jednej línii s osou tretry.
Ak máte pocit, že vám takto nevyhovujú a nemáte prístup či financie na profesionálny bikefitting, skúste sa obuť do tretier a posadiť sa na kraj stola. Uvoľnite nohy do čo najprirodzenejšej pozície a tretry položte na papier, ktorý je kolmo na hranu stola.
Obkreslite tretry. Následne naň položte kufre tak, aby lícovali s papierom. Nakreslite priamku cez obrys tretier aj kufrov a namontujte ich pod rovnakým uhlom.
Pokračovať na testy pedálov:
- Look Keo 2 Max
- Wellgo R096
- Boardman Hybrid Team
- Time Xpresso 2
- Shimano 105
- Bontrager Comp Road
- HT Components PK01 Racing Carbon
- Crank Brothers Candy 3
- Look X-Track Race Carbon
- Ritchey Echelon Carbon
- Time Atac XC6
- Time XPro 10
- Shimano Ultegra
- Speedplay Zero Stainless
- Look Keo Blade Carbon
Verdikt
Hľadanie tých najlepších pedálov na trhu sme si trochu skomplikovali tým, že sme do testu zaradili nielen čisto cestné, no aj zopár pedálov, ktoré môžete používať aj na horský bicykel.
Neporovnávali sme teda vždy jablká s jablkami, no všetci štyria outsideri v tomto teste ponúkajú nejaké benefity, pre ktoré ich možno budete chcieť práve na cesťák. V tejto kategórii berú víťazstvo pedále Time ATAC 6, ktoré ponúkajú najlepší pomer bezpečného zapnutia, komfortu pri pedálovaní a odolnosti.
Pokiaľ ide o tie vyslovene cestné pedále, s veľmi dobrým skóre skončili značky Speedplay, Look a dokonca aj takmer neznáma HT. Najlepší pomer ceny a výkonu však vykazujú pedále Time Xpresso 2.
Určite vám preto odporúčame zvážiť aj ich vylepšených súrodencov Time XPro 10, ktorí len tak-tak nezobrali víťazstvo. To však patrí pedálom Shimano 105. Existuje totiž dôvod, prečo ich na bicykloch máme toľkí z nás.
Vaše komentáre