Biker.sk

RESPIRÁTOR FFP2 K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 14,90€!
Horské bicykle

Test: Mondraker F-Podium DC Carbon

Mimoriadne zábavný a pekelne rýchly bike ponúkajúci to najlepšie z oboch svetov. Škoda len tej ceny.
Hodnotenie: 4/5
3 899
Biker

Hodnotenie: Mimoriadne zábavný a pekelne rýchly bike ponúkajúci to najlepšie z oboch svetov. Škoda len tej ceny.

Plusy

  • Výborná geometria, obzvlášť na XC
  • Pocitovo viac zdvihu než v skutočnosti

Mínusy

  • Príliš hladké plášte nedržia vo vlhku
  • Cena vzhľadom na výbavu

Cena: 4 999 € (akciová cena 3899 €)

DC v názve tohto Španiela znamená DownCountry – hybridnú disciplínu niekde na pomedzí cross country a trailbikov, jednoducho schopnejšie ikscéčko alebo rýchlejší trailbike.

Rám

Rám je totožný s pretekárskym XC modelom bez prívlastku DC a ako by ste právom čakali, mimoriadne ľahký a tuhý. Zadný zdvih má 100 mm a vahadlo stláčajúce tlmič je z jedného kusa karbónu, tak ako aj celý zvyšok rámu.

Systém odpruženia Zero s plávajúcim tlmičom používa španielska značka na všetkých svojich celoodpružených bikoch vrátane tých zjazdových. Poznávacím znamením bikov tejto značky je už roky geometria Forward, ktorá kombinuje dlhší predok rámu s kratším predstavcom.

Teória hovorí a prax potvrdzuje, že takéto biky sú stabilnejšie v rýchlosti.

Komponenty

Kým rám má rovnaký zdvih ako pretekárska verzia, vidlica RockShox SID má trailových 120 mm. Už z letmého pohľadu na zoznam komponentov je zrejmé, že rám má na svedomí väčšinu z celkovej ceny biku.

Tá je s pohonom SRAM SX/GX Eagle a brzdami Level T celkom vysoká, hoci prebiehajúca akcia ju skresáva na rozumnejšiu úroveň. Naopak, kolesá DT Swiss sú kvalitné a ľahké a 760 mm široké rajdy upnuté v len 60 mm predstavci (v elku) dodávajú more sebavedomia.

Jazda

Ak na F-Podium DC budete prechádzať zo staršieho pretekárskeho plnokrvníka, zrejme si na iné pomery dĺžok predku budete musieť chvíľu zvykať. Ak však hľadáte k svojmu trailbiku či enduru niečo agilnejšie, za rajdmi sa budete cítiť ako doma.

Oproti bikom s vyšším zdvihom však do kopca stúpa o poznanie lepšie, s takmer neexistujúcim pohojdávaním a to aj bez siahnutia po podľa nás zbytočnej páčke uzamykania predného aj zadného odpruženia. Jazdecká pozícia daná strmým sedlovým uhlom a dlhým predkom prispieva k ľahkému naberaniu výškových metrov.

Nadol z kopca je zase neuveriteľne živý, nie však za cenu nízkej stability či nervozity ovládania. Tuhý rám s efektívnym odpružením nabáda hrať sa s bikom a odrážať sa z každej nerovnosti. Samozrejme, 100 mm zadného zdvihu nie je veľa a ak si dovolíte príliš, bike vám to dá pocítiť.

Systém odpruženia však dokáže s tým, čo má, výborne hospodáriť. Kombinácia tuhého a efektívneho rámu so zjazdovejšou geometriou ponúka aj subjektívny pocit rýchlosti – kým mäkučký vysokozdvihový bike vás od časti nerovností izoluje a v niektorých pasážach môže pôsobiť až nudne, F-Podium krásne komunikuje, čo sa deje pod kolesami.

Jediným skutočným limitom sú plášte, ktoré síce k agilnosti prispievajú, no v blate sú bezmocné. My osobne nízkozdvihové dvadsaťdeviatky s dobrou geometriou milujeme a tento sa môže porovnávať s najlepšími.

Kým pred niekoľkými rokmi boli biky Mondraker svojou progresívnou geometriou naozaj výnimočné, dnes už je na trhu aj v XC kategórii viacero priamych konkurentov s malým zdvihom, no trailbikovými uhlami a rozmermi.

Niektoré z nich ponúknu lepší pomer ceny a výkonu, čo je prakticky jediná skutočná výčitka tomuto Španielovi, zvlášť ak práve neprebieha zľava. Rám je však taký dobrý, že stojí za to, aby ste si komponenty postupne vymieňali za lepšie.

Špecifikácia
  • Rám Stealth Air Full Carbon karbónový, 100 mm
  • Vidlica RockShox SID Select RL, 120 mm
  • Tlmič RockShox SID Select+ RLR Pohon SRAM GX/SX Eagle (1 x 12) s kľukami Truvativ Stylo
  • Kolesá DT Swiss X1900, 29 × 2,35“ plášte Maxxis Rekon Race EXO Brzdy SRAM Level T (180 mm/160 mm)
  • Riadidlá/Predstavec Onoff Sulfur 760 mm/MDK 60 mm
  • Sedlovka/Sedlo Onoff Pija 125 mm teleskopická/Fizik Antares R7
  • Hmotnosť 12,6 kg (veľkosť L, bez pedálov)
  • www.mondrakersk.sk

 

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu