Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER SPOLU S MULTIKĽÚČOM IBA ZA 39,80€!

PREDSTAVENIE: Specialized Enduro 2017

Veľké červené S-ko dnes predstavilo kompletne prepracovaný model Enduro, ktorý sa v portfóliu Specializedu objavil prvýkrát pred 17 rokmi. Dnes je na svete už jeho niekoľká inkarnácia, ktorá zostáva verná veľmi charakteristickému dizajnu X-Wing, no vo funkčných detailoch posúva celý bike na najmodernejší level.
Biker


Dve verzie, tri rozmery kolies

Nové rozmery kolies prichádzajú, a tie staršie zostávajú. Nové Enduro preto reaguje kompatibilitou s až troma z nich. Vybrať si môžete z verzie na 27,5-palcové kolesá (Specialized ich nazýva presnejším názvom 650b) a z verzie na 29-palcové, resp. na rozmer 27,5+, ktorý Specialized pomenúva chytľavejším obchodným názvom 6Fattie. V prípade, že si zvolíte tú druhé verziu, obchodník vám ponúkne pri kúpe možnosť vybrať si z 29″ či 27,5+ kolies. Samozrejmosťou je aj možnosť dokúpiť si druhý set kolies a vymieňať ich podľa potreby a nálady. Obe verzie sa mierne líšia v geometrii, a dizajne rámov.

Modernejšia geometria

Nové Enduro je dlhšie, položenejšie, a nižšie ako súčasný model. Príliš krátky predný rámový trojuholník a príliš strmý hlavový uhol boli najčastejšie výčitky na adresu jeho predchodcu. Nový bike tak zodpovedá najnovším trendom v dizajne trailbikov a pretekárskych enduro strojov. Rovnako ako u minulý rok predstaveného nového Stumpjumpera FSR, aj tu nájdete krátku zadnú stavbu spárovanú s dlhším predkom pre stabilitu v rýchlosti a pritom dobrú manévrovateľnosť v zákrutách. Tu sú kľúčové zmeny geometrie v číslach:

  • Položenejší hlavový uhol:
    650b: 65,5
    29/6Fattie: 66
  • Nižší stred:
    650b: 345 mm
    29/6Fattie: 343 mm
  • Kratšia zadná stavba:
    650b: 425 mm
    29/6Fattie 432 mm
  • Dlhšia horná rámová trubka

Vyšší zdvih

Zdvih zadného odpruženia aj sériovo montovaných vidlíc vzrástol u oboch verzií o 10 mm. Kým verzia na kolesá 650b má celých 170 mm, 29-palcové/6Fattie Enduro ponúka 160 mm vpredu aj vzadu.


Prepracovaný dizajn rámu

Celý rám možno nevyzerá na prvý pohľad až tak odlišne, no prešiel viacerými výraznými zmenami na poli funkčného dizajnu.

  • Robustnejší X-Wing
    Charakteristické „X-ko“ tvoriace stred rámu je zosilnené a vytvára tak tuhší rám lepšie držiaci stopu
  • Ložiská s väčším priemerom a robustnejšie vahadlo
    Väčšie ložiská zaručujú dlhšiu životnosť a vyššiu tuhosť, rovnako ako robustnejšie vahadlo
  • Závitový stred
    Nové Enduro posiela preč lisovací stred a nahrádza ho klasickým skrutkovacím, ktorý sa ľahšie servisuje, je kompatibilný s väčšinou kľúk na trhu, a ložiská v ňom vydržia dlhšie
  • Len na pohon 1X
    Pohon 1X11 a 1X12 je v enduro segmente absolútnym štandardom. Nové Enduro preto nedisponuje úchytmi na prešmykač.
  • SWAT úložný priestor
    Rovnako ako minulý rok predstavený Stumpjumper FSR, aj karbónové rámy nového Endura disponujú na spodnej rámovej trubke dvierkami SWAT. Do trubky sa dá uložiť napríklad náhradná duša, energetické gély, alebo náradie zabalené do na to určeného puzdra, v ktorom nebude v ráme hrkať.
  • Vnútorné vedenie kabeláže
    Všetky bowdeny a hadičky sú vedené vnútrom rámu pre čistejší dizajn a ich lepšiu ochranu pred poškodením






Öhlins odpruženie pre S-Works modely

Öhlins predstavuje pre automobilových pretekárov a motorkárov jednu z absolútnych špičiek v odpružení. Švédska firma v spolupráci so Specializedom už niekoľko rokov vyvíja odprženie aj na mountainbiky. Na novom Endure preto nájdete vidlicu a tlmič vyvinuté špeciálne pre tento bicykel – avšak len na absolútnych topmodeloch z línie S-Works. Vzadu sa o luxusný chod s obrovským rozsahom nastavení stará vzduchový tlmič STX Air Shock, a v prípade modelu na 29-palcové/6Fattie kolesá aj vzduchová vidlica RXF 36 vpredu. O tom, ako fungujú, si budete môcť prečítať v ďalšom čísle časopisu Biker.

Na test nového Endura sa môžete tešiť už v ďalšom vydaní Bikera, ktoré vychádza 20. septembra!

Dovtedy si pozrite aspoň toto video.

Foto: Sterling Lorence / Specialized

Aktuality

11:07 Prečo nemôžu pretekať cyklisti s defibrilátorom? Vysvetľuje lekár Belgickej cyklistickej federácie.

„Ak futbalista dostane arytmiu, môže sa zohnúť na kolená, ale neohrozí seba ani ostatných hráčov. Ak sa defibrilátor zapne, keď ide cyklista v zjazde v horskom priesmyku, môže spadnúť a ohroziť seba aj ostatných jazdcov,“ hovorí Kris Van der Mieren.

10:37 17-ročný americký supertalent Andrew August má ísť do Ineosu: Je to Remco s väčšou silou.

Andrew August odmietol ponuku zmluvy s americkým tímom Hagens Bermans Axeon. Zaujímalo sa oňho viacero WorldTour tímov a údajne je jeho prestup do Ineos Grenadiers blízko, ale zmluvu ešte nepodpísal. (GCN)

10:08 Shimano sťahuje 760-tisíc kľúk Ultegra a Dura-Ace kvôli viac ako 4500 prípadom zlyhania materiálu.

Zlyhanie materiálu kľúk Hollowtech viedlo k celkovo šiestim zraneniam, ktoré zahŕňali zlomeniny a vykĺbenia kostí či tržné rany.

Včera 14:19 Nathan Van Hooydonck musí pre problémy so srdcom predčasne ukončiť profesionálnu kariéru.

Jazdec tímu Jumbo-Visma mal prednedávnom dopravnú nehodu po kolapse počas jazdy v dôsledku anomálie srdcového svalu.

 

Včera 11:04 Len 19-ročný Joshua Tarling sa stal po suverénne najlepšej jazde Majstrom Európy v časovke.

Britský jazdec tímu Ineos absolvoval rovinatú 28,7 km dlhú časovku v čase 31:30 min s priemernou rýchlosťou 54,762 km/h. Na druhom a treťom mieste skončili  Stefan Bissegger (+42 s) a Wout van Aert (+43 s).

Zavrieť reklamu