Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Predstavenie: Whyte 2021 – nemalý posun na každom fronte

Najnovšie modely Whyte 2021 majú viac zdvihu i vylepšenú geometriu.
Biker
WHYTE – new bikes 2021
Autorizovaný zdroj: www.bikeandride.cz, autor: Štěpán Hájíček

Jeden by si skoro myslel, že sa vývoj bicyklov v tejto neistej dobe zastaví alebo aspoň spomalí a s ním i tradičný príval noviniek. Niekde tak tomu môže skutočne byť, inde sa ale rozhodli dotiahnuť do konca už naplno rozbehnutý vývoj, ktorý by bolo škoda priškrtiť. Takým prípadom je aj britská značka Whyte, ktorá nahádzala svoje súčasné modely do mixéra a po chvíli z neho vysypala novú kolekciu 2021.

Whyte rozhodne nešiel cestou ľahkých kozmetických úprav, ale naopak detailne preskúmal, vylepšil a mnohokrát aj o značný kus posunul veľa zo svojich predošlých modelov. Výsledkom je celý rad nových modelov.

Všetko sa viaže na skutočnosť, že si Whyte obľúbil komponovať do označenia svojich full hodnotu zdvihu zadnej stavby, a práve tu sa mnohé zmenilo či posunulo. Inak povedané, viaceré modely postúpili zdvihom o poschodie vyššie, v určitých prípadoch došlo aj k úprave názvov, ale o tom podrobnejšie o kúsok ďalej v texte.

Whyte G-180 / Whyte T-160 – Bratia, ako sa patrí!

Dnešné podobnejšie predstavenie noviniek môžeme začať u dvoch modelov, ktoré spájajú trochu hlbšie súrodenecké puto. Pred nami stojí enduro špeciál Whyte G-180 ako priamy nástupca osvedčeného, ​​obľúbeného a v testoch zvyčajne vysoko hodnoteného modelu Whyte G-170.

Pre zaujímavosť, keď som tento bicykel testoval, tak titulok môjho článku znel „Prekvapivo civilné enduro“ Aký bude jeho nástupca? Uvidíme! Každopádne spoločne s G-180 sa svetu predstavuje úplne nový názov v modelovej hierarchii – Whyte T-160 -, čo je ale fakticky nástupca aktuálnej série S-150, a teda priamy pokračovateľ bicykla určeného pôvodne pre 29″ či 27,5 Plus.

Whyte G-180 WORKS (2021)

Nová verzia Whyte T-160 sa ustálila na veľkých kolesách, pridáva trochu zdvihu a zdieľa tiež určité základné technické črty a konštrukčné detaily spoločne s modelom Whyte G-180.

V oboch prípadoch sa môžeme tešiť na úplne nové rámy, ktoré sa dočkali mnohých medzigeneračných vylepšení, väčšieho zapojenia hydroformingu a teda výraznejšej optimalizácie jednotlivých partií – posilnenie na miestach s vyšším zaťažením a pod. Vo všeobecnej rovine bol zachovaný koncept OTO (Optimized Trail Geometry), teda prispôsobenie geometrie pre použitie vidlíc s kratším offsetom, naopak úplne nové sú zadné stavby.

Whyte T-160 S (2021)

V oboch prípadoch sa do hry zapája univerzálna pätka UD SRAM, ktorá sa čiastočne podieľa aj na úprave kinematiky zadného odpruženia. Aj vďaka tejto pätke bolo možné ľahko posunúť polohu čapu osi zadného kolesa, čo spoločne s úpravou horného ramena prispelo k dosiahnutiu ešte vyššej citlivosti na malé nerovnosti a zároveň i lepšej stability v širšom rozsahu zdvihu.

Za zmienku stojí napríklad tiež fakt, že boli oba rámy sú prispôsobené pre použitie maximálne veľkých diskov kotúčových bŕzd. U rady Whyte G-180 (G = Gravity Enduro) tak nájdeme kotúče priemeru 220/203 mm (P / Z) u Whyte T-160 (T = Trail Enduro) 203 mm na oboch kolesách.

Whyte G-180 (2021) | GRAVITY ENDURO

Whyte G-180, priamy nástupca tohtoročnej série G-170, dostal v prvom rade o „trochu“ zdvihu navyše, ako na poste vidlice, tak aj v prípade zadnej stavby. Papierových* 180 mm dokáže ponúknuť ako na priemere 27,5 „, tak aj na 29“, pričom v ponuke budú dva modely na strednom a dva modely na veľkom priemere.* V Česku a na Slovensku dokonca tri dvadsaťdeviatky.

*Faktický zdvih zadnej stavby je okolo 170 mm, teda len mierne viac než u verzie G-170, ale to vlastne nie je u značky Whyte nič výnimočné.

WHYTE G-180 RS 27,5 (2021)

Rozdielom medzi týmito dvoma verziami je predovšetkým zdvih vidlice. Whyte G-180 (27,5 „) sa môže chváliť až 190 mm (vidlica RockShox ZEB), Whyte G-180 29er si vystačí neskromne hodnotou 180 mm (tiež RS ZEB). Rám je u oboch prakticky rovnaký a bol zámerne navrhnutý tak, aby bol schopný pracovať s menším či väčším priemerom kolies, fakticky sa tak mení len vybavenie a zdvih vidlice.

*Špecialitou pri variante G-180 27,5 „je výbava v podobe štandardne nasadenej 29“ vidlice doplnenej o podložku pod hlavovým zložením, vďaka čomu možno dopredu nasadiť veľké koleso (29 „), vybrať spomínanú podložku a svoj bicykel prestavať na Mullet, bez toho, aby sa zmenila geometria. Podobne možno prestavať G-180 29er na Mullet nahradením zadného kolesa za menšie (27,5 „).

Na čo by sme mali tiež upozorniť je skutočnosť, že sa Whyte G-180 aktuálne vzdáva karbónu a štyri modely budú postavené čisto na hliníku. Ako už ale zaznelo vyššie, rámy sa medzigeneračne posunuli vpred, pričom veľký dôraz bol kladený najmä na tuhosť hlavovej časti s ohľadom na nasadenie väčších a pevnejších vidlíc, vyššieho zdvihu a veľkých kotúčov.

WHYTE G-180 WORKS 29er (2021)

Ďalšia z oblastí, na ktorú sa zameral vývoj nových rámov, je samozrejme geometria. Tu sa inžinieri snažili dosiahnuť zníženie ťažiska jazdca pre lepšie ovládanie, zároveň sa znížila aj celková výška rámu. U väčších veľkostí až o 20 mm.

Nižší rám znamená tiež viac miesta pre teleskopickú sedlovku. Napríklad pri modeli G-180 S (27,5 „) je použitý originálny kúsok Whyte drop.it II Adjust, u ktorého možno dokonca meniť zdvih. Konkrétne 120-150 mm u rámov veľkosti S, 140-170 mm v M / L a 170-200 mm pri XL.

Celkovo sa upravovalo tiež zloženie a podoba jednotlivých veľkostí, pričom bolo snahou udržať neutrálnu pozíciu jazdca pri „dynamicky sa meniacich parametroch geometrie“. S funkciou odpruženia sa určité prvky geometrie menia. Výsledkom je malé predĺženie zadnej stavby na 440 mm (G-170 – 435 mm), alebo pozmenená hodnota dosahu (reach), ktorá sa medzigeneračne tiež o niečo natiahla (449 mm / 455 mm – Whyte G-170 / G-180, vel. M).

Whyte G-180
  • Zdvihy: 190/170 mm (27,5“) | 180/170 mm (29“)
  • Kolesá: 27,5“ / 29“
  • Určenie: Enduro
  • Iba hliníkové rámy, 2 modely 27,5“, 3 modely 29“
  • Hlavový uhol (27,5“ i 29“) 64°
  • Whyte G-180 27,5“ vo veľkostiach S-XL, 29er iba M, L a XL
  • V ČR a SR bude ponúkaný okrem modelu G-180S 27,5“ aj model G-180S 29er
  • Bližšie info o Whyte G-180 na webe: whyte.bike/../g-180
Whyte T-160 (2021) | TRAIL ENDURO

To najdôležitejšie o zdanlivo celkom novej platforme Whyte T-160 sme si vlastne už prezradili vyššie. Pre rýchle pripomenutie, predchodcom tohto modelu bol rad Whyte S-150 (S = Switch | možnosť meniť kolesá 29 „/ 27,5 Plus). Nové označenie T-160 odkazuje na zameranie agresívneho trail biku, alebo podľa terminológie Whyte „Trail Enduro“, teraz už je čisto na 29″ kolesách.

WHYTE T-160 RS (2021)

Aby som pravdu povedal, číselné označenie v názve je tu vlastne trochu zavádzajúce, pretože Whyte T-160 ponúkne 150 mm zdvihu zadnej stavby a týchto 160 mm nájdete „len“ vpredu na poste vidlice, kde sa zabývali kúsky RockShox Lyrik. Pôvodný Whyte S-150 mal tieto hodnoty vyrovnané, novinka teda posilnila hlavne vpredu a jej názov sa zmenil predovšetkým preto, aby sa zbytočne neplietli tieto dva rady.

Whyte T-160
  • Zdvihy: 160/150 mm
  • Kolesá: 29 „
  • Určenie: Ľahšie enduro, all-mountain, trail riding
  • Iba hliníkové rámy, 2 modely
  • Bližšie info o Whyte T-160 na webe: whyte.bike/../t-160
Whyte T-140 (2021) | TRAIL

Ďalším príkladom posunu názvoslovia, ale aj faktických parametrov, môže byť trailový model Whyte T-140, nástupca rady T-130. Logicky sa tak tento model posúva zdvihovo o kúsok vyššie, kedy z pôvodnej zostavy 140/130 mm (P / Z) prechádza na vyvážených 140 mm na oboch frontoch.

WHYTE T-140C RS (2021)

Starší Whyte T-130 som pritom stihol otestovať už v dvoch podobách. V júni 2018 to bola vtedy pomaly končiaca viac športovo zameraná varianta (Whyte T-130 C-RS), v októbri toho istého roku som už testoval kúsok z kolekcie 2019 (Whyte T-130C R), ktorý sa posunul a ktorý ma vtedy veľmi oslovil!

Whyte T-140 sa naďalej drží základného receptu, ktorý svetu predstavila posledná spomínaná variant T-130. Teraz teda 140 mm zdvihu na oboch stranách, pre dnešnú dobu ale prekvapivo menšie kolesá (27,5″) s širšími plášťami (2,6″).

WHYTE T-140C R (2021)

Cieľom by malo byť dosiahnutie, alebo v tomto prípade skôr zachovanie maximálnej hravosti s priechodnosťou, ktorá nie je vďaka väčšiemu objemu plášťov až tak vzdialená 29″. To všetko bez negatívneho efektu nechcenej deformácie, jeden čas používaných plusových plášťov.

Tiež tu bola zľahka vyladená kinematika zadnej stavby, predovšetkým s cieľom pridať ešte pár percent citlivosti na drobné nerovnosti, ale tiež zaručiť patričnú efektivitu na prejazdoch a najmä oporu vo výšľapoch.

WHYTE T-140 SR (2021)
Whyte T-140
  • Zdvihy: 140/140 mm
  • Kolesá: 27,5 × 2,6 „
  • Určenie: trail riding
  • 4 modely – 2 hliníkové, 2 carbon
  • Bližšie info o Whyte T-140 na webe: whyte.bike/../t-140
Whyte S-120 29er | TRAIL 29er

Športovo trailový model S-120 tiež stihol prejsť testom (Whyte S-120 C-RS, 5/2019). Rovnako u neho som skúšal športové obutie na priemere 29″ i pevnejšie 27,5 Plus (S = Switch).

WHYTE S-120S (2021)

Každopádne, túto triedu možno vnímať ako bicykle, ktoré pomohli k definícii kategórie „Downcountry“ – ľahké bicykle so športovým základom a agresívnou geometriou. Zaujímavosťou môže byť, že na tomto ráme začal RockShox vyvíjať dnešnú vidlicauSID 35.

Jedinou novinkou v tejto rodine je model Whyte S-120S, teda prvý bicykel z tejto   kategótie na úplne novom hliníkovom ráme. Rodina Whyte S-120 doposiaľ dôverovala len karbónu. Súčasťou jeho výbavy je pritom nová vidlica RockShox SID 35 a tiež ľahučký tlmič RS SIDLuxe.

Naopak vrcholom je Whyte S-120 C Works (v2) s luxusnou výbavou, vrátane vidlice RockShox SID 35 Ultimate, bezdrátového radenia SRAM XX1 AXS, po bezdrôtovú teleskopickú sedlovku RS Reverb AXS.

Whyte S-120C WORKS (2021)
Whyte S-120 (2021)
  • Zdvihy: 120 mm
  • Kolesá: 29“
  • Určenie: agresivní XC (Downcountry)
  • 2 modely karbon, 1 nově hliník
  • Bližšie info o Whyte T-120 na webe: whyte.bike/../s-120
Whyte – rad 900 |TRAIL / ENDURO HT

Svet hardtailov Whyte veľmi nemení.

Prehľad modelov Whyte 900 (2021)

WHYTE 905 (2021)
Whyte TRAIL 29er

Objavuje sa nový ekonomický trail bike na kolesách s priemerom 29 “- Whyte 429 (v1). Vyššie modely Whyte 529 a 629 (v3) dostali úplne nové rámy, charakteristika je 29“ kolesá a geometria, ktorá sa blíži k agresívne stavaným Whyte 900. Z hľadiska výbavy sa tu novo objavuje Shimano Deore a teleskopické sedlovky už v základe.

Prehľad modelov Whyte TRAIL 29er (2021)

WHYTE 529 (2021)
GRAVEL / ADVENTURE GX
Whyte Friston (2021)

Jeden z gravel bikov Whyte som už stihol otestovať, konkrétne to bol Whyte Gisburn– rozhodne zaujímavý a dosť osobitý bicykel! Pre rok 2021 prichádza práve Whyte Gisburn, a jeho lacnejší brat Friston, s novým upraveným rámom – u oboch teraz nájdete označenie v3, teda tretia verzia, tretia generácia.

U týchto dvoch modelov sa novo objavuje viac návarov na ráme a vidlici pre širšie možnosti uchytenia príslušenstva pre bikepacking. Ďalej tu nájdeme novú štíhlejšie karbónovou vidlicu, ktorá by mala byť pružnejšia, a teda aj komfortnejšia.

Na strunu pohodlia sa hralo tiež v zadnej časti, kde sú napríklad horné vzpery navarené o niečo nižšie, teda pod úrovňou spoja s hornou rúrkou, čo by opäť malo pridať trochu komfortu navyše.

WHYTE Gisburn (2021)

Z hľadiska výbavy sú u týchto dvoch modelov jasnou preferenciou systémy radenia s jedným prevodníkom, novo sú tiež oba modely vybavené teleskopickou sedlovkou so zdvihom 80 alebo 100 mm (zdvih podľa veľkosti rámu | 100 mm u veľ. 56 a 58 cm).

Absolútnou novinkou v tejto rade je model Whyte Dean ako ekonomická alternatíva dvoch vyššie spomínaných „prestížnych“ gravel bikov.

WHYTE Dean (2021)

Prehľad modelov Whyte GRAVEL / AADVENTURE 2021

SHAPE.IT – tunning program

Posledným bodom dnešného predstavenia bude zaujímavý doplnok pomenovaný SHAPE.IT. V princípe sa jedná o nové vidličky, či podkovy – skrátka prvok spájajúci horné vahadlo zadnej stavby a tlmič (označovaný aj ako Shock extender). Tento doplnok bude ponúkaný v dvoch dĺžkach, základná SHAPE.IT a predĺžená SHAPE.IT Up. Obsahujú otočný excentrický prvok pre ďalšiu úpravu geometrie – trocu iná alternatíva k dnes rozšíreným Flip-chipom.

Zaujímavosťou je skutočnosť, že je tento doplnok (SHAPE.IT) je kompatibilný s celoodpruženými bicyklami Whyte spätne až do modelového roku 2018, vrátane e-bikov.

Cieľom prvku SHAPE.IT je možnosť doladiť si najmä hlavový uhol a výšku stredu podľa vlastného želania a potreby. Tento doplnok možno tiež napríklad využiť v prípade, že svoj bicykel budete chcieť prestavať na Mullet (29 „vpredu a 27,5“ vzadu). Rozsah možného nastavenia je pritom + 1,5 ° až -0,5 ° na hlavovom uhle a +13 až -4,5 mm u výšky stredu. Záleží, ktorú „podkovu“ použijete (Standard alebo Up) a tiež na konkrétnom modeli.

Ak sa pýtate, prečo je väčšina hodnôt „plusových“ potom vedzte, že Whyte používa v základe značne nízke ťažisko, a teda aj nízke posadenie stredu nad zemou, kvôli čomu dochádza v určitom teréne k častejšiemu kontaktu kľúk so zemou. Rovnako si možno pri správnej voľbe a nastavenie prvku SHAPE.IT znížiť stred a položiť aj hlavový uhol. Podstatná je tiež informácia, že použitím tohto doplnku sa síce zmení geometria a postavenie celého bicykla, nezmení sa ale prejav či funkcie jeho odpruženia.

Dva modely podkovy SHAPE.IT – Standard a UP. Každá obsahuje Flip-chip s dvojicou polôh – High / Low.

Viac informácií o prvku SHAPE.IT nájdete na webe: whyte.bike/../shape-it-link

Aktuality

Včera 17:14 Po Cape Epic potvrdzujú Števková s Krahulcovou výbornú formu aj na pretekoch 4 Islands, kde sú priebežne na 3. mieste (+ galéria).

Slovenské duo pretekárok Janka Keseg Števková s Martinou Krahulcovou nastúpili do ďalších etapových pretekov dvojíc, tentokrát v Chorvátsku na podujatí 4 Islands. V pretekoch sa im darí a zatiaľ v každej etape skončili na vynikajúcom 3. mieste!

Včera 16:30 Video: Toto je trať 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Minulý týždeň odštartoval seriál svetového pohára v horskej cyklistike podujatiami XCC a XCO v brazílskej Mairiporã. Pretekári mali niekoľko dní na oddych a doladenie formy a už počas soboty a nedele sa môžeme tešiť na druhé kolo svetového pohára.

Včera 15:58 Juan Pedro López je celkovým víťazom pretekov Okolo Álp, poslednú etapu vyhral Aurélien Paret-Peintre.

26-ročný Španiel si pripísal na talianskych etapových pretekoch svoje prvé profesionálne víťazstvo, keď vyhral tretiu etapu, a zároveň sa stal po prvýkrát víťazom celkovej klasifikácie.

Včera 11:13 Fotogaléria: Ako Peter Sagan jazdil aj varil na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

„Takto dobre som sa necítil už asi 10 rokov,“ povedal Peter pri našej poslednej spoločnej večeri. „Som naozaj rád, že sme sa tu stretli takáto skvelá partia a dúfam, že sa takto ešte stretneme.“

Včera 10:49 Lukáš Kubiš vyhral Pardubické kritérium, druhý skončil Štoček.

Kubiš pokračuje v úspešnej sezóne víťazstvom kritéria v Pardubiciach, na ktorom skončil druhý ďalší Slovák Matúš Štoček a tretí finišoval víťazov český tímový kolega z Elkov-Kasper Daniel Mráz.

Zavrieť reklamu