Stevens 2020 – tvorca cyklokrosových ikon premieta znalosti do gravelov
Martin SarvašHoci v posledných rokoch sledujeme, ako je pre tradičného výrobcu z Hamburgu dôležité uvisieť rýchlo idúcemu trendu elektrifikácie, boli by sme pekne na omyle myslieť si, že zanedbá kategórie bicyklov, ktoré sú so značkou Stevens najviac spojené – cyklokrosy a dnes tak populárne gravely.
A pretože je cyklokrosová sezóna už nejaký ten mesiac za nami, poďme sa spoločne pozrieť, čo si pre nás v Nemecku nachystali za gravely pre rok 2020.
Stevens nepatrí medzi výrobcov, ktorí stierajú rozdiely medzi cyklokrosovým bicyklom a pevnou horskou dvadsaťdeviatkou na možné minimum. Všetky modely viditeľne vychádzajú z osvedčených „krosiek“ a znalci značky moc dobre vedia, že eště nedávno žiadna gravel kategória u Stevensu nefigurovala.
Dovolíme si tvrdiť, že jej doplnenie v katalógu je len odpovedajúca marketingová reakcia na trh a populárne výrazy. Myšlienka schovaná pod názvom zostala naprosto zachovaná. Keby tu s nami sedel niekto z vývojového oddelenia výrobcu, určite by sme pri vysvetľovaní, aký prístup ku gravelom Stevens má, počuli niečo v zmysle: „Vzali sme to najlepšie, čo nás cyklokros naučil a všetko upravili pre celodenné a celoročné jazdenie. Nechceli sme vytvoriť bicykel, ktorý nevie, čím vlastne chce byť.“
Výsledkom je séria odolných, hliníkových modelov s cenovým rozpätím 999 – 2099 Eur.
Vstupenkou na štrkovú a zablatenú zábavu zostává domácim fanúšikom dobre známy Tabor a nedaleko finančne je taktiež Gavere, meniaci základnú 2×10 Tiagru prvého zmieneného modelu za Shimano 105, taktiež s dvomi prevodníkmi vpredu, ale plnotučnou jedenástkou na zadnom náboji. Rozdielom je taktiež použitie rychloupinákov u najdostupnejšieho gravelu.
Odtiaľ ďalej sa ide bez výnimky na pevných osiach. Aj keď sa bavíme o graveloch bez hornej trúbky čisto horizontálneho charakteru, skoro až negatívneho slopingu, tak typického u cyklokrosových bicyklov pre ľahké hádzanie stroja na rameno, ale o bicykloch s decentným slopingom, ide o jedny z najobľúbenejších vstupeniek pre začiatky s cyklokrosom.
Následuje etalon celej kategórie, Stevens Prestige s veľkou škálou svojich teoretických rolí, od celoročného tréningového náčinia závodníkov, po expedičné využitie a pravoverný gravelbiking vo svojej najrýdzejšej podstate. Prednosti Prestige sú definované tuhým hliníkovým rámom z trikrát zoslabovaných profilov zliatiny 7005, vypletenými kolesami Fulcrum Racing 700 DB DRP a predovšetkým kombináciou pohonu Shimano Ultegra a odolnej „krosáckej“ novinky GRX 810. Hydraulické brzdy s 160 mm kotúčmi sú taktiež rady GRX, o ktorej počujeme aj u posledného modelu s označením Vapor.
Stevens Vapor vychádza z rámu Prestige, nielen pokiaľ pohľadom preletíme geometriu. Pre predstavu, u veľkosti 56 je sklon hlavovej trúbky totožných 72°, uhoľ kónickej sedlovky zviera 73°. Diaľka zadnej stavby je agilných 430 milimetrov, diaľka hornej rámovej trúbky 551 rovnakých jednotiek. Rozvor robí 1007 mm.
Aký je teda medzi obidvomi bicyklami rozdiel? Vapor hlavovou trúbkou prevlieka na rozdiel od Prestige karbonovú vidlicu, poskytujúcu ešte vyššiu porciu komfortu, o ktorý sa medzi gravelmi bezpochyby hrá. Práve jazdný komfort býva často tým najvätším rozdielom medzi závodnou kroskou a právoplatnym gravelom.
Vapor okrem toho vo svojej najzaujímavejšej špecifikácii ponúka 1×11 pohon (s rovnakým menom hydraulické brzdy) Sram Force, kombinovaný s extra kvalitnými kľukami Easton EA90. Tým dostáva svoju váhu trochu nad 8,5 kg, ale čo je treba bezpochyby zmieniť je cena, nepresahujúca ani 2100 Euro. Cenová politika vhodná úcty. Tu je vidieť, kto si lišiacky nenecháva platiť za značku, ale ponúka určitě poctivý produkt overený rokmi praxe.
A pokiaľ vás bude zaujímať druhý Vapor, taktiež s karbonovou vidlicou, osadením Oxegen Scorpo Aero/Road a kolesmi Fulcrum obutých na plášťoch Schwalbe X-One Allround Performance, získate u nej miesto Sramu cyklokrosové Shimano GRX, o ktorom už bola zmienka v spojení s modelom Prestige.
Výrobca z Hamburgu aj pre tento rok nijak výrazne neexperimentuje, ale drží sa osvedčeného receptu, produkcie funkčných bicyklov so širokým spektrom využitia a naozaj hlavne nevídane zaujímavou cenovou politikou. Niektorá konkurencia na cenách, kde Stevens končí, začína. A to môže byť veľký argument, prečo zostať racionálny a zbytok peňazí investovať napr. do cestovania, objavovania nových dobrodružstiev alebo prvé závodné výzvy.
Vaše komentáre