Test: Stevens Sonora RX
Plusy: Dobrý pomer cena/ výkon; Schopnosť zrýchľovať; Spracovanie rámu.
Mínusy: Nervozita vo vyšších rýchlostiach; Zaslúžil by si lepšie brzdy.
Zmeny oproti predchádzajúcemu roku by ste na tejto XC rakete hľadali márne. Okrem nového farebného spracovania sa na ňom prakticky nič nezmenilo. A to je dobre.
Rám
Ľahučký karbónový rám nás už v minulosti presvedčil o kvalite svojho spracovania a nadmieru mu svedčí aj zvolená farebná kombinácia čistého karbónu a neónovej zelenej. Geometria ostala rovnako bezo zmien, čo v praxi znamená 70o uhol hlavovej rúrky a 74,5o uhol sedlovej rúrky.
Rázvor pri tomto 29“ pretekárskom stroji má vo veľkosti 20“ hodnotu 1 123 mm, reach zas príjemných 448 mm. K dispozícii je možnosť uchytenia hneď dvoch košíkov na fľašu, uhladené línie si bike zachováva vďaka vnútornému vedeniu bowdenov.
Miernym nedostatkom je absencia lepšej ochrany zadnej stavby pred reťazou.
Komponenty
Stupeň výbavy RX je síce najnižší v aktuálnej ponuke, no zoznam použitých komponentov tomu vôbec nenasvedčuje. Tešiť sa tak môžete na kolesá DT Swiss M1900 Spline obuté do plášťov Schwalbe Rocket Ron či radenie a prehadzovač Sram z radu X01 Eagle. Ten spolupracuje s 12-rýchlostnou kazetou so širokým rozsahom 10 – 50 zubov.
Komu by sa však Sram Eagle z akýchkoľvek dôvodov nepozdával, nájde v ponuke Stevensu model Sonora ES osadený pohonom 2 x 11. Na 700 mm širokých hliníkových rajdách našiel svoje miesto ovládač uzamykania vidlice Fox 32 Float Rhytm a tiež brzdy Shimano Deore. Tie sú však svojím výkonom azda jediným slabším prvkom vo výbave.
Za zmienku určite stoja aj hliníkové kľuky Sram X1, na ktorých je upevnený 34-zubový prevodník.
Jazda
Zhrubnutie v prednej časti rámu a v oblasti stredového zloženia čo-to napovedá o tuhosti použitého rámu. Aby výrobca vniesol do jazdy aj štipku komfortu, prispôsobil tomu najmä vrchnú časť zadnej stavby.
Vo výsledku je Sonora v teréne naozaj tuhý a efektívny bike, no stále si s ním užijete dostatočnú dávku komfortu. K tomu nemalou mierou prispieva i vidlica Fox Float Rhythm. Možnosť jej uzamykania z riadidiel je pritom nielen ergonomická, ale aj dobre a spoľahlivo funkčná.
Pretekárske zameranie biku cítiť taktiež pri použitej geometrii. Pomerne dlhá predná časť a kratšia zadná stavba sľubujú nielen rýchlosť, ale aj nadštandardnú obratnosť. Sonora vďaka tomu ostáva dlho stabilná a znervóznie až v náročnejšom teréne.
Pri strmších stúpaniach potešia dobré reakcie na zašliapnutie do pedálov a nízka hmotnosť. Predné koleso ostáva pritom aj v ozaj strmých pasážach doslova prilepené k podkladu a jazdec sa tak môže sústrediť na výber správnej stopy. Sonora však nie je len o pretekaní a naháňaní sekúnd, zábavu si s ňou užijete napríklad aj na kľukatých trailoch, kde vynikne hlavne svojou agilitou a obratnosťou.
Bike však ostáva za každých okolností predovšetkým nadpriemerne presný a chladný. Prípadná snaha o obskakovanie prekážok alebo vymetanie vnútra zákrut uňho veľa pochopenia nenájde. Sonora RX je teda najmä pretekársky stroj zameraný na jazdcov, ktorí radi súperia s časom. Bike navyše poteší vzhľadom na použité technológie a komponenty viac než rozumnou cenovkou.
Špecifikácia
Rám: Carbon SL HMF, karbónový Vidlica: Fox 32 Float Rhytm, 100 mm Pohon: Sram X01 Eagle (1 x 12) Kolesá: DT Swiss M 1900 Spline, plášte Schwalbe Rocket Ron Evolution Brzdy: Shimano BL-M6000 Rajdy/Predstavec: Oxygen Scorpo 700 mm/Oxygen Scorpo MTB Sedlovka/Sedlo: Oxygen Scorpo MTB/Oxygen Roccia Hmotnosť: 10,8 kg (veľkosť 20“, bez pedálov)
Vaše komentáre