Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

MULTIKĽÚČ K DVOJROČNéMU PREDPLATNĚMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 39,80€!
Horské bicykle

Test: Scott Genius 900 Tuned

Ľahší a všestrannejší ako kedykoľvek predtým.
Hodnotenie: 4/5
6 699
Biker

Posledná verzia Scott Genius z roku 2018 je oproti predchodcovi vzhľadom aj jazdou úplne novým bicyklom.

Špecifikácia Scott Genius 900 Tuned

  • Rám: Karbónový rám ‘HMX’, 150mm
  • Vidlica: Fox 36 FIT4 Factory, 150mm
  • Tlmič: Fox DPS Nude, uchytenie trunnion, uzamykanie a nastavenie zdvihu TwinLoc
  • Radenie: SRAM X01 Eagle (1×12)
  • Kolesá: DT Swiss M 1825
  • Plášte: Schwalbe Nobby Nic TLE, ADDIX SpeedGrip, 29×2,6”
  • Brzdy: SRAM Guide RSC
  • Riadidlá: Syncros Hixon SL iC, 760mm
  • Predstavec: 40mm
  • Sedlovka: Fox Transfer Factory 125mm
  • Sedlo: Syncros XM1.5
  • Váha: 12,68kg, veľkosť médium, bez pedálov
Rám

Scott dal zbohom starému jednočapovému systému a adoptoval štvorprvkové odpruženie Horst Link. Tak ako na modeli Spark v nižšej zdvihovej kategórii, tlmič nových metrických rozmerov je v ráme prevrátený hore nohami a uchytený nad zdúvajúcou sa oblasťou stredu šliapania.

Scott tvrdí, že 150mm zadného odpruženia teraz prináša väčšiu oporu v strede zdvihu aj silnejšiu progresiu.

Zachovaný bol systém TwinLoc, diaľkové ovládanie, ktoré dovoľuje prepínať medzi troma jazdnými módmi: descend (zjazd), traction control (kontrola trakcie) a lockout (uzamknutie). Špecialita firmy Scott ovláda jedným ťahom páčky na riadidlách vidlicu aj tlmič zároveň.

Otáčateľná podložka v úchyte tlmiča má za úlohu kompenzovať zmeny geometrie pri výmene 29” kolies za menšie a objemnejšie 27,5+. Maximálna šírka je 2,6” pri 29” priemere a 2,8” pri priemere 27,5”.

S továrenskými plášťami Schwalbe Nobby Nic 29×2,6” vpredu aj vzadu a nižšom nastavení geometrie Genius (veľkosť “M”) ponúka jazdcovi dosah 440mm, hlavový uhol 64,8° a výšku stredu šliapania 345mm.

Komponenty
Spojenie riadidiel a predstavca do jedného dielu šetrí váhu, no úpravy kokpitu vlastnému vkusu a jazdnému štýlu sa týmto komplikujú.

V najvyššej výbave adekvátne vysokej cene je samozrejme Genius 900 Tuned obklopený komponentmi, o ktorých sníva asi každý. Komponentom je málo čo vytknúť, kolesá, prevody aj pruženie sú prvotriedne.

Kokpit funguje dobre, ale jeho unikátny vzhľad nemusí byť po chuti každému. Mojou hlavnou výtkou je osadenie rovnakých plášťov s rovnakou zmesou vpredu aj vzadu. Noby Nic sú dobrou univerzálnou voľbou pre trailové jazdenie, no v tvrdšej zmesi ADDIX SpeedGrip sú podľa mňa vhodné iba na zadné koleso.

Predné koleso by potrebovalo minimálne mäkšiu a priľnavejšiu zmes alebo pre odomknutie plného potenciálu bicykla aj agresívnejšiu vzorku dezénu, ako napríklad Schwalbe Magic Mary a tuhšie steny zadného plášťa.

Jazda

Na bicykel so 150 mm odpruženia je Genius 900 Tuned prekvapivo ľahký (12,68kg, veľkosť M). Ako náhle otočíte kľukami nízka váha vás u tak veľkého bicykla naozaj zaskočí. Bicykel doslova „sviští“ trailom a stúpanie hore kopcom je hravé a neúnavné.

Ak by ste chceli do vytrvalých stúpaní ešte zvýšiť efektivitu šliapania, páčkou TwinLoc môžete znížiť zdvih a naraz zvýšiť progresivitu aj tlmenie pomalých rýchlostí. Pre šliapanie po hladkých cestách je potom rezervované uzamknutie.

Zadné odpruženie je veľmi oporné a nemárni svojim zdvihom, čím dobre dopĺňa a vyvažuje bezchybnú vidlicu Fox 36. Za obratnosť, skákavosť a ochotu pretáčať sa z jednej zákruty do druhej môže práve táto rovnováha medzi predkom a zadkom bicykla.

Obnovený Genius ma novo navrhnuté odpruženie a dodržuje najnovšie trendy geometrie.

Odpruženie je dostatočne jemné na malých nerovnostiach, no nedá sa povedať, že je naladené pre komfort. Opis pomocou slova “efektívne” mi príde presnejší.

Spojte takto športovo nastavené pruženie spolu s tuhým, výnimočne ľahkým rámom a niekedy sa môže zdať, že bicykel má menej zdvihu ako sa udáva na papieri.

Vďaka dobrej geometrii a vyváženosti mu len tak ľahko nedôjde dych, sú to však vyššie spomínané plášte, ktoré začnú brzdiť výkon švajčiarskeho “Génia”.

Verdikt

V tomto konkrétnom osadení, príšerne drahý, no zábavný, všestranný s živou jazdou v teréne s hoci akým sklonom. Zaslúži si však lepšie zvolené obutie, ktoré by dokázalo odomknúť ešte viacej schopností. Unikátny kokpit, nie je každému rovnako ergonomický a nie je nastaviteľný.

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 11:24 Nový sponzor, bicykle, posily a rozpočet 26 miliónov eur. Tím Decathlon AG2R má v roku 2024 veľké ambície.

„Ak jazdci nebudú vyhrávať, nebudú môcť povedať, že je to kvôli bicyklom,“ hovorí manažér tímu Vincent Lavenu.

Včera 10:48 UCI výrazne zvyšuje pokuty za nevyhovujúce oblečenie a privysoko vytiahnuté ponožky.

Medzinárodná cyklistická únia upravila predpisy pre viacero menších priestupkov a nové pokuty začnú platiť od začiatku roka 2024.

Včera 10:21 Zlodeji ukradli pretekárske bicykle Pinarello z ústredia značky za takmer 250-tisíc eur.

Zlodeji sa počas jedného dňa vlámali do budovy v Trevise až dvakrát a ukradli celkovo 19 špičkových pretekárskych bicyklov. (La Tribuna di Treviso)

Včera 09:37 Ineos v úpadku? Jazdci idú radšej do Jumbo, aj napriek nižším platom.

Z tímu Ineos Grenadiers odišiel manažér Rod Ellingworth spolu so športovým riaditeľom Rogerom Hammondom a asistentom Matteom Tosattom.

28.11.2023 Detaily nových pretekárskych bicyklov Van Rysel RCR tímu Decathlon AG2R La Mondiale v roku 2024.

Tím AG2R Citroën mení hlavného sponzora a v roku 2024 sa premenuje na Decathlon AG2R La Mondiale. Okrem zmeny hlavného sponzora prechádza francúzsky tím z bicyklov BMC na značku Van Rysel, ktorá patrí Decathlonu.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu