Test: Stevens Jura Carbon ES 29“
Martin SarvašVerdikt: Jura Carbon ES len potvrdil naše očakávania, presvedčí vás jeho agilita, komfort i precízne spracovanie.
Plusy: vydarená geometria; spracovanie; pomer cena/výkon.
Mínusy: preplnený kokpit
Začiatkom minulého roka v nás zanechal testovaný model Jura viac než pozitívny dojem. Tentokrát k nám do redakcie zavítal znova, a to rovno v karbónovom prevedení a stupni výbavy ES.
Rám
Celokarbónový rám Stevens je k dispozícii hneď v štyroch veľkostiach, pričom tá najmenšia je v spojení s 27,5-palcovými kolesami, ostatné využívajú väčšie kolesá v rozmere 29 palcov. Rám poteší precíznym spracovaním so zmyslom pre detail, dobrý vizuálny dojem podtrhuje vnútorné vedenie bowdenov, ktorých je tu naozaj viac než dosť.
Štvorčapový systém odpruženia poskytuje celkovo 120 mm aktívneho zdvihu, pričom rámu aj vďaka boost zadnému náboju nechýba tuhosť. Orientáciu na výkon dokazujú karbónové modely svojou geometriou, ktorá je oproti tým hliníkovým mierne odlišná.
Samozrejmosťou je miesto na uchytenie cyklofľaše vo vnútri rámu, poteší aj možnosť integrácie komponentov elektrického radenia.
Komponenty
Výbava modelu Jura Carbon ES ponúka rozumný pomer medzi cenou a výkonom. O hladké radenie sa stará osvedčený model XT od značky Shimano v spojení s 11-rýchlostnou kazetou s rozsahom 11 – 42 zubov.
Rovnaké označenie nesú aj kľuky a ergonomicky výborne zvládnuté brzdy. Tie sa starajú o bezpečné zastavenie v kombinácii so 180 mm kotúčmi vpredu aj vzadu. Karbón našiel okrem rámu uplatnenie aj na 760 mm rajdoch Syntace, ktoré sú aj napriek svojej šírke doslova preplnené.
Spomedzi komponentov nás potešilo najmä použité odpruženie Fox, kolesá DT Swiss M 1700 Spline Two s krásnymi striebornými nábojmi a v neposlednom rade aj teleskopická sedlovka Kind Shock LEV-Sl.
Jazda
Jura Carbon ES prichádza oproti minuloročnému modelu s vidlicou FOX z radu 34 a tiež s už raz spomínanou teleskopickou sedlovkou, čo sa síce mierne podpísalo na jeho celkovej hmotnosti, no plusov je vďaka týmto zmenám oveľa viac. Najmä pri strmších a technickejších zjazdových pasážach nám dodávala teleskopická sedlovka istejší pocit z jazdy.
Vo februárových podmienkach sme ocenili i použité plášte Schwalbe Rocket Ron Evolution a ich výborný grip, ktorý umožňuje sebavedome rezať jednu zákrutu za druhou. Pokiaľ si chcete namiesto naháňania sekúnd jazdu radšej užiť, Stevens vám v tom nebude nijakým spôsobom brániť. Práve naopak, hneď ako sa ponúkla príležitosť, bike ochotne odlepil kolesá od zeme a vyčaril nám tak úsmev na tvári.
Nemenej dôležitá je aj agilita, ktorá je jednou zo silných stránok tohto biku, k čomu nemalou mierou prispievajú použité kolesá DT Swiss. Pohon 2 x 11 síce miestami zachraňoval zanedbanú zimnú prípravu, no predsa len by sme uprednostnili systém s jednou pílou vpredu. Výrazne by to pomohlo aj preplnenému kokpitu, ktorý najmä zo začiatku vyžaduje koncentráciu a zvyk.
Neraz sa nám totiž stalo, že sme namiesto ovládania sedlovky omylom siahli po ovládaní prešmyku. Na pravej strane rajdov je umiestnený ovládač pruženia, pomocou ktorého možno jediným pohybom uzamknúť tlmič i vidlicu, čo ocenia najmä pretekári. Stevens Jura Carbon ES však nie je len o pretekaní, ale aj o vychutnávaní si jazdy samotnej.
Viac informácií na webe www.cyklosvec.cz
Vaše komentáre