Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Scott Ransom 900 Tuned

Scott znovuzrodzuje pre rok 2019 model Ransom s vysokým zdvihom.
Hodnotenie: 4.5/5
7 599
Biker

Niektorým z nás je meno Ransom určite povedomé. Prenesme sa naspať do roku 2006 kedy Scott prvý krát predstavil bicykel s menom Ransom. Komplexný, zvláštny rám a zložitý tlmič s niekoľkými módmi. Akýsi all-mountain bicykel v balení odolnom pre veľké skoky vtedajšieho freeridového jazdenia. Nový Ransom sa zrodil v rovnakom duchu a sme z neho rovnako nadšení a zvedaví ako v minulosti.

Iný, no predsa rovnaký

Už pri prvom pohľade je jasné, kde bral Scott inšpiráciu pre dizajn nového Ransom. Tvary a rozvrhnutie dielov je rovnaké, ako u jeho mladších súrodencov Genius a Spark a rozhodne elegantnejšie ako jeho predchodcovia. Rozdiel je v sile rámovej sady a geometrii, ktoré ho pri jazde dolu kopcom stavajú do úplne inej kategórie. Scott tvrdí, že Ransom je postavený pre rýchlosť a je super univerzálny.

Ešte sme nestretli nikoho komu by sa táto šelma nepáčila.

Ransom má o 20mm viac zdvihu ako model Genius, čiže 170mm a kontroluje ho tlmič Fox NUDE TR EVOL. Pre udržanie toľkého zdvihu a extrémne zaobchádzanie, Scott tvrdí, že vyprodukoval svoj najodolnejší karbónový rám. Viditeľne stlstlo najmä vahadlo tlmiča a oblasť stredu šliapania. Scott si však dáva záležať, aby bolo jasné, že Ransom nikoho nesklame v gramových vojnách a od začiatku ho navrhovali ako najľahší, vysoko zdvihový trail bike na trhu. Aj materiál, ktorý pridali, sa nachádza najmä nízko a v centre rámu, kde nie je na škodu.

Alex Volokhov bol otestovať jeho nový Scott Ransom:

Vďaka strate kompatibility s prešmykačom môže byť hlavný čap širší a zadná stavba zároveň tuhšia. K tomu Scott pridal šikovné vrstvenie karbónu a spevnenia popri chrbtici (termín, ktorým Scott opisuje líniu spodnej rámovej trubky a reťazových vzpier) a Ransom je údajne tak pevný, že z jeho stredu šliapania môžete zavesiť tonu váhy, bez toho, že by rám praskol. Aj napriek tomu má Ransom naozaj ďaleko od toho, aby bol nazvaný ťažkou váhou. Rám s tlmičom a príslušnými skrutkami vo veľkosti M váži 2650g a môj kompletne postavený bicykel vážil 13.5kg, čo je naozaj úctyhodné pre túto kategóriu zdvihu.

Nový tlmič NUDE
Najnovší tlmič Fox NUDE TR EVOL prináša funkciu Ramp Control pre prepínanie medzi lineárnym a progresívnym chodom zadného odpruženia.

Nude u Scott nesymbolizuje nudizmus ani nudu, ale ich už tradične špeciálne modifikované tlmiče. Spolu s modelom Ransom prichádza aj najnovšia iterácia tlmenia vo verzii Fox NUDE TR EVOL, ktorú nájdete na bicykloch Ransom a Genius v roku 2019.

Tlmič ponúka viac objemu vzduchovej komory aj viac možností nastavenie. Jedným z nich akronym TR pomenúvajúci “Trail” a “Ramp Control”, malá páčka s dvomi pozíciami ovládajúca (v móde Descend) progresivitu odpruženia otvorením alebo uzavretím dodatočnej vzduchovej komory.

Progresívny mód vás viac podrží pri tých najtvrdších nárazoch, ktoré by mali inak za následok časté prepruženie na doraz. Zachováva však počiatočnú citlivosť tlmiča. Pre tých, ktorým nastavenie nestačí sa dá vzduchová komora dodatočne vyladiť redukciami pre vynikajúci vzduchový tlmič Fox Float X2.

Ak by chcel niekto zvoliť vlastný tlmič alebo stavia svoj bicykel z holého rámu, Scott spravil miesto aj pre zjazdové tlmiče s externými expanznými komorami a uchytením trunnion.

Švajčiarsky bicykel je ako švajčiarsky nožík

Hoci 170mm zdvihu sa zdá byť mnoho a ľudia majú tendenciu kategorizovať Ransom ako mini downhill bike, ľahký rám a vyladené pruženie spojení s TwinLoc technológiou, ho robia vysoko univerzálnym strojom.

Diaľkové uzamykanie TwinLoc súčasne ovládajúce tlmič aj vidlicu už poznáme s predošlých modelov Scott. Z troch módov Descend (zjazd), Traction Control (stúpanie), Lockout (uzamknutie) je najzaujímavejší práve Traction Control, ktorý nielenže priškrtí tlmenie nízko rýchlostnej kompresie (impulzy jazdca), ale redukuje objem vzduchovej komory.

Vidlica Fox 36 Factory je tiež napojená na systém TwinLoc.

Nižší objem výrazne zvýši progresivitu a bicykel začne jazdiť výrazne “vyššie” vo svojom zdvihu. Do kopca teda šliapete, akoby ste mali bicykel s nižším zdvihom a strmšou, viac “cross-country” geometriou. Sedlová a hlavová trubka sú strmšie až o 1,5 stupňa a stred o 20mm vyššie ako v móde Descent. TwinLoc páčka má tiež kratší chod než v minulosti a dá sa lepšie napolohovať na riadidlách.

Masívne plášte Maxxis rozmeru 29×2.6” majú trakcie aj pohodlia na rozdávanie.

Podobne ako Genius, Scott chcel, aby Ransom prijal obe najrozšírenejšie konfigurácie kolies na dnešnom trhu, má miesto pre “plusové” 27.5×2.8” aj pre tradičnejšie 29×2.6” plášte.

Malý rozdiel medzi priemerom kolies je odstránený prehadzovacou vložkou vo vrchnom upevnení tlmiča, ktorým sa rám polohuje do nízkeho alebo vysokého nastavenia.

Čerešnička na torte
Káble sú vedene vrchom stredu šliapania (Genius ich vedie opačne), aby boli ušetrené nárazom zospodu.

Hoci je rám základným kameňom každého dobrého bicyklu, sú to dobre navrhnuté maličkosti, ktoré robia bicykel obľúbeným. Scott vedie káble vnútorne a dokonca už z výroby pridáva omotávku, ktorá drží káble pred riadidlami pohromade. Toto riešenie je vizuálne čisté a udržuje hluk pri jazdení na minime, no doteraz boli jazdci odkázaní na vlastnú vynaliezavosť.

Ďalej sú káble sú vedené vrchom stredu šliapania, aby boli ušetrené nárazom zospodu. Na ráme nájdete tiež mnoho integrovaných ochranných prostriedkov. Naskrutkovaný je poriadne veľký ochranný kryt spodnej trubky a vrúbkovaná ochranná guma na reťazovej vzpere pre utíšenie reťaze v teréne.

Nie každému je pochuti integrovaný, jednodielny predstavec a riadidlá. Táto najnovšia verzia je široká 780mm, zdvih riadidiel je 20mm a dĺžka predstavca 50mm.

Jeden z najväčších pútačov na tomto bicykli je určite integrovaný predstavec a riadidlá, spojené v jednodielnu súčiastku Hixon iC nesie továrenskú značku Scottu Syncross. Nezvyčajný kokpit je široký 780mm, zdvih riadidiel je 20mm a dĺžka predstavca, ak sa to tak dá nazvať, je 50mm. Vyrába sa aj v šírke 800mm a tento dvojdiel sa bude sériovo dodávať iba na najvyššom osadení “Tuned”. Tak ako to dnes vidíme aj u ostatných značiek, pre kompenzáciu nízkeho hlavového uhla Soctt zvolil kratší offset vidlice.

Ransom má ako väčšina Scottov pred riadidlami mnoho káblov, no omotávka ich udržuje potichu a na poriadku.
Jazda

Hoci som nebol schopný otestovať Ransom dlhodobo, odniesol som si predstavu o tom ako bicykel jazdí, obzvlášť v porovnaní s jeho súrodencom Genius, s ktorým som zblížený oveľa dôvernejšie. Na Ransome som jazdil najmä v bikeparkoch a na tratiach, ktoré preveria aj zjazdový bicykel, nehovoriac o trailovom bicykli.

Zvládne aj naozaj ničivé zjazdy nadol, no prekvapením je, ako radostne sa šplhá naspať navrch.

Na testovanej veľkosti som sa cítil okamžite ako doma. Nie je radikálne dlhý, no dostatočne priestranný a s agresívnymi uhlami je stabilný tam, kde sa to vyžaduje. Práve pri strmých zjazdoch členitým terénom ma prekvapilo ako zasadene a stabilne sa cítim napriek nízkej váhe bicykla. Ovládateľnosť a trakcia bola skvelá aj vo veľmi vyjazdených a zašpinených častiach tratí.

Hoci som cítil z Ransoma podobný štýl jazdy ako Genius, ide o výrazne pohodlnejší a sebavedomý bicykel. Stále tu je ten presný, super komunikatívny “podvozok” pri prehadzovaní bicykla z jednej zákruty do druhej alebo preskakovaním prekážok aký poznám z Geniusa, no Ransom vám odpustí oveľa viac a na opakovaných nárazoch a kompresiách je neporovnateľný.

Brzdy SRAM Code RSC sú silné a ľahko kontrolovateľné.

V miestach, kde Genius vyzerá, akoby mal menej ako svojich papierových 150mm zdvihu, dokáže Ransom zúročiť každý milimeter toho svojho. Nakladá s ním však stále efektívne v čom mu pomáha aj funkcie Ramp Control. Ide o jemnú, no citeľnú zmenu.

Po tom čo som prechádzal rovnaké sekcie v oboch nastaveniach môžem povedať, že uprednostňujem progresívnejšie nastavenie, skvelé pre odrážanie sa na skokoch a opieranie sa do klopených zákrut. Hoci sa rád hrám s natočením rôznych riadidiel, musím uznať, že na spojenom predstavci a riadidlách Hixon som sa cítil pohodlne. Stále by som uprednostňoval tradičné komponenty, pre jednoduchšiu a lacnejšiu možnosť výmeny v prípade potreby, no počas jazdy som nemal problém.

Scott pre rok 2019 odstránil pár múch z TwinLoc páčky. Má kratší chod a upevňovacia skrutka je lepšie umiestnená.

Hoci som nemal možnosť nastúpať toľko kilometrov, aby som plne ocenil funkciu TwinLoc, na krátkych stúpaniach a šprintoch vo vlnitejších trailoch po prepnutí do Traction Control módu Ransom šliapal so skutočným zapálením. Ak dokáže byť takto schopný bicykel zároveň tak ľahký a efektívny pri šliapaní, bojím sa, že to až mierne zatieňuje jeho menšieho súrodenca Geniusa.

Hoci nový Ransom je vzhľadovo veľmi podobný modelom Genius, jeho statný rám a 170 mm ho určujú na zdolávanie seriózneho technického terénu gravitáciou poháňanú jazdu.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
Ransom 900 Tuned
Značka
Scott
Rok
2019
Materiál rámu
IMP/HMX carbon frame with 170mm of travel
Riadidlá
Syncros Hixon iC Rise Carbon 780mm
Predstavec
50mm effective stem length
Brzdy
SRAM Code RSC (200mm front, 180mm rear rotors)
Kľuky
Custom Scott chainguide
Vidla
Fox 36 Factory FIT4 with 170mm of travel
Kolesá
Syncros Revelstoke 1.5 wheels
Predný plášť
Maxxis Minion DHF 3C MaxxTerra EXO TR 29x2.6in
Zadný plášť
Maxxis Minion DHF 3C MaxxTerra EXO TR 29x2.6in
Tlmič
Fox NUDE TR EVOL with TwinLoc technology
Sedlo
Syncros Tofino 1.5
Sedlovka
Fox Factory Transfer, 150mm
Radenie
SRAM X01 Eagle 12-speed

Aktuality

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

27.03.2024 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu