Test: Scott Ransom 900 Tuned
Niektorým z nás je meno Ransom určite povedomé. Prenesme sa naspať do roku 2006 kedy Scott prvý krát predstavil bicykel s menom Ransom. Komplexný, zvláštny rám a zložitý tlmič s niekoľkými módmi. Akýsi all-mountain bicykel v balení odolnom pre veľké skoky vtedajšieho freeridového jazdenia. Nový Ransom sa zrodil v rovnakom duchu a sme z neho rovnako nadšení a zvedaví ako v minulosti.
Iný, no predsa rovnaký
Už pri prvom pohľade je jasné, kde bral Scott inšpiráciu pre dizajn nového Ransom. Tvary a rozvrhnutie dielov je rovnaké, ako u jeho mladších súrodencov Genius a Spark a rozhodne elegantnejšie ako jeho predchodcovia. Rozdiel je v sile rámovej sady a geometrii, ktoré ho pri jazde dolu kopcom stavajú do úplne inej kategórie. Scott tvrdí, že Ransom je postavený pre rýchlosť a je super univerzálny.
Ransom má o 20mm viac zdvihu ako model Genius, čiže 170mm a kontroluje ho tlmič Fox NUDE TR EVOL. Pre udržanie toľkého zdvihu a extrémne zaobchádzanie, Scott tvrdí, že vyprodukoval svoj najodolnejší karbónový rám. Viditeľne stlstlo najmä vahadlo tlmiča a oblasť stredu šliapania. Scott si však dáva záležať, aby bolo jasné, že Ransom nikoho nesklame v gramových vojnách a od začiatku ho navrhovali ako najľahší, vysoko zdvihový trail bike na trhu. Aj materiál, ktorý pridali, sa nachádza najmä nízko a v centre rámu, kde nie je na škodu.
Alex Volokhov bol otestovať jeho nový Scott Ransom:
Vďaka strate kompatibility s prešmykačom môže byť hlavný čap širší a zadná stavba zároveň tuhšia. K tomu Scott pridal šikovné vrstvenie karbónu a spevnenia popri chrbtici (termín, ktorým Scott opisuje líniu spodnej rámovej trubky a reťazových vzpier) a Ransom je údajne tak pevný, že z jeho stredu šliapania môžete zavesiť tonu váhy, bez toho, že by rám praskol. Aj napriek tomu má Ransom naozaj ďaleko od toho, aby bol nazvaný ťažkou váhou. Rám s tlmičom a príslušnými skrutkami vo veľkosti M váži 2650g a môj kompletne postavený bicykel vážil 13.5kg, čo je naozaj úctyhodné pre túto kategóriu zdvihu.
Nový tlmič NUDE
Nude u Scott nesymbolizuje nudizmus ani nudu, ale ich už tradične špeciálne modifikované tlmiče. Spolu s modelom Ransom prichádza aj najnovšia iterácia tlmenia vo verzii Fox NUDE TR EVOL, ktorú nájdete na bicykloch Ransom a Genius v roku 2019.
Tlmič ponúka viac objemu vzduchovej komory aj viac možností nastavenie. Jedným z nich akronym TR pomenúvajúci “Trail” a “Ramp Control”, malá páčka s dvomi pozíciami ovládajúca (v móde Descend) progresivitu odpruženia otvorením alebo uzavretím dodatočnej vzduchovej komory.
Progresívny mód vás viac podrží pri tých najtvrdších nárazoch, ktoré by mali inak za následok časté prepruženie na doraz. Zachováva však počiatočnú citlivosť tlmiča. Pre tých, ktorým nastavenie nestačí sa dá vzduchová komora dodatočne vyladiť redukciami pre vynikajúci vzduchový tlmič Fox Float X2.
Ak by chcel niekto zvoliť vlastný tlmič alebo stavia svoj bicykel z holého rámu, Scott spravil miesto aj pre zjazdové tlmiče s externými expanznými komorami a uchytením trunnion.
Švajčiarsky bicykel je ako švajčiarsky nožík
Hoci 170mm zdvihu sa zdá byť mnoho a ľudia majú tendenciu kategorizovať Ransom ako mini downhill bike, ľahký rám a vyladené pruženie spojení s TwinLoc technológiou, ho robia vysoko univerzálnym strojom.
Diaľkové uzamykanie TwinLoc súčasne ovládajúce tlmič aj vidlicu už poznáme s predošlých modelov Scott. Z troch módov Descend (zjazd), Traction Control (stúpanie), Lockout (uzamknutie) je najzaujímavejší práve Traction Control, ktorý nielenže priškrtí tlmenie nízko rýchlostnej kompresie (impulzy jazdca), ale redukuje objem vzduchovej komory.
Nižší objem výrazne zvýši progresivitu a bicykel začne jazdiť výrazne “vyššie” vo svojom zdvihu. Do kopca teda šliapete, akoby ste mali bicykel s nižším zdvihom a strmšou, viac “cross-country” geometriou. Sedlová a hlavová trubka sú strmšie až o 1,5 stupňa a stred o 20mm vyššie ako v móde Descent. TwinLoc páčka má tiež kratší chod než v minulosti a dá sa lepšie napolohovať na riadidlách.
Podobne ako Genius, Scott chcel, aby Ransom prijal obe najrozšírenejšie konfigurácie kolies na dnešnom trhu, má miesto pre “plusové” 27.5×2.8” aj pre tradičnejšie 29×2.6” plášte.
Malý rozdiel medzi priemerom kolies je odstránený prehadzovacou vložkou vo vrchnom upevnení tlmiča, ktorým sa rám polohuje do nízkeho alebo vysokého nastavenia.
Čerešnička na torte
Hoci je rám základným kameňom každého dobrého bicyklu, sú to dobre navrhnuté maličkosti, ktoré robia bicykel obľúbeným. Scott vedie káble vnútorne a dokonca už z výroby pridáva omotávku, ktorá drží káble pred riadidlami pohromade. Toto riešenie je vizuálne čisté a udržuje hluk pri jazdení na minime, no doteraz boli jazdci odkázaní na vlastnú vynaliezavosť.
Ďalej sú káble sú vedené vrchom stredu šliapania, aby boli ušetrené nárazom zospodu. Na ráme nájdete tiež mnoho integrovaných ochranných prostriedkov. Naskrutkovaný je poriadne veľký ochranný kryt spodnej trubky a vrúbkovaná ochranná guma na reťazovej vzpere pre utíšenie reťaze v teréne.
Jeden z najväčších pútačov na tomto bicykli je určite integrovaný predstavec a riadidlá, spojené v jednodielnu súčiastku Hixon iC nesie továrenskú značku Scottu Syncross. Nezvyčajný kokpit je široký 780mm, zdvih riadidiel je 20mm a dĺžka predstavca, ak sa to tak dá nazvať, je 50mm. Vyrába sa aj v šírke 800mm a tento dvojdiel sa bude sériovo dodávať iba na najvyššom osadení “Tuned”. Tak ako to dnes vidíme aj u ostatných značiek, pre kompenzáciu nízkeho hlavového uhla Soctt zvolil kratší offset vidlice.
Jazda
Hoci som nebol schopný otestovať Ransom dlhodobo, odniesol som si predstavu o tom ako bicykel jazdí, obzvlášť v porovnaní s jeho súrodencom Genius, s ktorým som zblížený oveľa dôvernejšie. Na Ransome som jazdil najmä v bikeparkoch a na tratiach, ktoré preveria aj zjazdový bicykel, nehovoriac o trailovom bicykli.
Na testovanej veľkosti som sa cítil okamžite ako doma. Nie je radikálne dlhý, no dostatočne priestranný a s agresívnymi uhlami je stabilný tam, kde sa to vyžaduje. Práve pri strmých zjazdoch členitým terénom ma prekvapilo ako zasadene a stabilne sa cítim napriek nízkej váhe bicykla. Ovládateľnosť a trakcia bola skvelá aj vo veľmi vyjazdených a zašpinených častiach tratí.
Hoci som cítil z Ransoma podobný štýl jazdy ako Genius, ide o výrazne pohodlnejší a sebavedomý bicykel. Stále tu je ten presný, super komunikatívny “podvozok” pri prehadzovaní bicykla z jednej zákruty do druhej alebo preskakovaním prekážok aký poznám z Geniusa, no Ransom vám odpustí oveľa viac a na opakovaných nárazoch a kompresiách je neporovnateľný.
V miestach, kde Genius vyzerá, akoby mal menej ako svojich papierových 150mm zdvihu, dokáže Ransom zúročiť každý milimeter toho svojho. Nakladá s ním však stále efektívne v čom mu pomáha aj funkcie Ramp Control. Ide o jemnú, no citeľnú zmenu.
Po tom čo som prechádzal rovnaké sekcie v oboch nastaveniach môžem povedať, že uprednostňujem progresívnejšie nastavenie, skvelé pre odrážanie sa na skokoch a opieranie sa do klopených zákrut. Hoci sa rád hrám s natočením rôznych riadidiel, musím uznať, že na spojenom predstavci a riadidlách Hixon som sa cítil pohodlne. Stále by som uprednostňoval tradičné komponenty, pre jednoduchšiu a lacnejšiu možnosť výmeny v prípade potreby, no počas jazdy som nemal problém.
Hoci som nemal možnosť nastúpať toľko kilometrov, aby som plne ocenil funkciu TwinLoc, na krátkych stúpaniach a šprintoch vo vlnitejších trailoch po prepnutí do Traction Control módu Ransom šliapal so skutočným zapálením. Ak dokáže byť takto schopný bicykel zároveň tak ľahký a efektívny pri šliapaní, bojím sa, že to až mierne zatieňuje jeho menšieho súrodenca Geniusa.
Vaše komentáre