Specialized 2013: S-Works nálož z Utahu
„Sny. Je krásne mať sny. Sny začínajú na „S“. Specialized začína na „S“. A na „S“ začína rovnako aj najvyšší rad bikov od Specialized – S-Works. Napriek tomu, že „S“ v S-Works pre mnohých z nás znamená len sen (až kým raz budeme veľkí), prinášame vám report o topmodeloch pre rok 2013. Lebo ako sme už povedali… mať sny je krásne.“
S-Works Enduro Carbon
Enduro, ktorého názov veľmi nesugestívne navrhuje najvhodnejší štýl jazdy, na ktorý by ste ho mali používať, má taktiež pre rok 2013 svoj topmodel S-Works Carbon.
Rám vyrobený z karbónu 11M, ktorý nájdete na všetkých (a len na nich) S-Worksových modeloch má veľmi podobný dizajn oproti tomu tohtoročnému s veľkým „X-kom“ medzi sedlovou a hlavovou trubkou. Geometria sa zmenila len nepatrne, avšak hraním sa s materiálom na kľúčových miestach je nové enduro tuhšie a efektívnejšie pri pedálovaní. Menej pohojdávania sa pri pedálovaní dosiahli dizajnéri aj prepracovaným umiestnením hlavných čapov.
Enduro taktiež prišlo o jeden z čapov na vahadle, tak ako pri tohtoročnom modeli Stumpjumper FSR. Okrem benefitu použitia zapúzdrených namiesto klzných ložísk je tu aj menšia sila potrebná na rozpohybovanie zadného odpruženia a vo svojej podstate aj menej hovadín, ktoré sa môžu pokaziť. Novučičký a prvý vzuchový tlmič od firmy Cane Creek – Double Barrel Air je bez diskusie najnastaviteľnejším tlmičom na trhu. Milión točítiek má potenciál zmiasť aj skúseného bikera, a preto k nemu dostanete peknú malú knižočku, ktorá vám so správnym nastavením pomôže.
Možno ste už správy o najnovšej novinke v oblasti ozubených koliesok zachytili, a možno nie. S-Works Enduro Carbon je každopádne jedným z troch bikov v stajni Specialized 2013, ktoré používa pohon SRAM XX1 – 1 píla vpredu, 11 pastorkov vzadu. Malé 10-zubové koliesko tak dopĺňa masívny 42-zubový pastorok na opačnom konci kazety. Výsledkom je opäť jednoduchší systém, ktorý eliminuje pre mnohých zbytočné dve píly vpredu.
V Specializede veria spoľahlivosti pohonu 1×11 natoľko, že vpredu nájdete len horné vodítko napináku uchyteného v dierach ISCG 05.
Tak ako všetky modely z radu Enduro, aj S-Works Carbon je vybavené teleskopickou sedlovkou Specialized Command Post Blacklite s troma polohami v 75, 100 a 125mm zdvihu. Diaľkové ovládanie je zároveň aj vnútornou objímkou gripu. Čisté a pekné.
Sebavedomie v používaní karbónu? Evidentne áno, a veľké. Na topmodeli nájdete aj úplne nové karbónové allmountain kolesá Roval Traverse SL (SL znamená SuperLight), ktoré majú byť ľahšie a zároveň tuhšie ako ich hliníkový ekvivalent. Ak sa budete nudiť, môžete prísť na to, ako sú na prednom kolese umiestnené špice. Na pravej strane ich je totiž 9 (áno, nepárne číslo), a na ľavej, kde je kvôli kotúču potrebná vyššia tuhosť, 18. Pozor, matematika v praxi, spolu ich je 27 (opäť nepárne číslo).
S-Works Demo 8 Carbon Team Replica
Na trhu je veľa zjazďákov, ktoré firmy nazývajú team edition, či team replica. Okrem rovnakých farieb a podobných komponentov však často nemajú s naozajstnými monopostami spoločné nič viac. Ak však milujete Sama Hilla, či Troya Brosnana, máte výrazný prebytok financií na účte, a myslíte si, že budete medzi 250 najrýchlejšími (nie na svahu, no s kreditkou), máte možnosť vlastniť skutočnú teamovú repliku S-Worksového Dema, na ktorom v nebezpečnej rýchlosti lietajú jazdci teamu Monster Energy/Specialized Factory Racing.
Dokonca aj rám je iný od „obyčajného“ karbónového Dema 2013 (ktoré nájdete v predchádzajúcom reporte). Sam a Troy požadovali užší zadok, o ktorý sa menej šúchajú päty pri pedálovaní, a tak má teamová replika 135mm zadnú osku, namiesto 150mm.
Ruka v ruke s ňou ide aj kazeta, ktorá kedysi spôsobila na fotkách zo sveťákového depa značný rozruch. Sedem výraznejšie odstupňovaných rýchlostí je na zjazdové preteky akurát. Miniatúrny 9-zubový pastorok sa dá použiť len na jedinečnom a veľmi drahom náboji. Nenájdete ho nikde inde. Vďaka takejto kazete stačí vpredu malá, 32-zubová píla, ktorá zvyšuje priechodnosť biku s mimoriadne nízkym stredom.
Vzadu odpruženie zabezpečuje najvyššia verzia tlmiča RockShox Vivid, no z úst dizajnéra rámu Brandona Sloana vyšla zázračná veta o tom, že čoskoro sa v ráme objaví tlmič, ktorý možno existuje a možno neexistuje, a ktorý Sam už teraz možno jazdí, a možno nejazdí na sveťáku. Možno sa teda vieme, a možno sa nevieme dočkať. 🙂
Pamätáte si na správy o tom, že krásna čierna povrchová úprava sa nikdy neobjaví na sériových vidliciach Boxxer, pretože je jednoducho príliš drahá? Nuž, toto karbónového Demo je jediným miestom, kde sa Boxxer World Cup s povrchovkou Black Gold objaví. Prosí si niekto neuveriteľnú hladkosť chodu a štýl, z ktorého odpadávajú srnky v okruhu troch kilometrov?
Samozrejmosťou sú aj rovnaké komponenty ako na teamových bikoch. A to znamená sedlo SDG i-Fly (na produkčnom modeli s dúhovými pruhmi majstra sveta) s protišmykovou aplikáciou…
…a kokpit Renthal s rovnako vysokými rajdami, aké jazdia vaše idoly.
A cena? Presné info nemáme, no očakávajte ju niekde okolo 8 000 dolárov. Prihadzovať si ho do košíka k desiatim rožkom a desať deka debrecínky asi nebudete…
S-Works Fate Carbon 29
Ženský 29-palcový bike je ideovým dieťaťom dizajnérky a pretekárky Amy Shreve pracujúcej pre Specialized Women. Amy má len kúsok cez 150cm, no tiež si chce užiť výhody veľkých kolies.
Výsledkom je najmenší 29er na svete s 15-palcovou sedlovou trubkou, a toto je jeho najvyššia verzia pripravená zdolať akýkoľvek XC okruh. Vo veľkostiach sa však samozrejme dostanete z tej pre Amy až na 19-palcov.
Požiadavky nežného pohlavia na bike sú takmer vždy rovnaké – chcú rýchly a ľahký bike. Rám biku S-Works Fate Carbon 29 je preto vyrobený z najvyššieho radu karbónu 11M.
Na otázku o tom, kedy plánujú dievčatá zo Specializedu urobiť pre dievčatá z bikerského sveta aj celoodpružený 29er, odpovedala Rachael Lambert, product manager Specialized Women s rovnakým úsmevom ako Brandon Sloan pri Deme: „Možno už niečo máme, a možno nie. A možno vám o tom v nasledujúcich mesiacoch prinesieme informácie. A možno nie.“ Do tej doby poskytuje pohodlie na tomto hardtaili 27,2mm sedlová trubka a špeciálne vrstvenie karbónu, ktoré mierne prepružuje vo vertikálnom smere, zatiaľ čo do strán zostáva Fate pekne tuhý.
Všetko na S-Works Fate kričí ľahkosťou. Karbónové kľuky S-Works v PressFit strede BB30 s pohonom 2×10 sú len jedným z tých komponentov…
…karbónové kolesá Roval Control SL 29 ďalším.
Vidlica SID je výsledkom spolupráce RockShox a Specializedu. Zdvih má znížený na 80mm, korunka je karbónová a vnútri nájdete platformu Brain, ktorá sama určuje mieru pomalej kompresie zabraňujúcej pohojdávaniu pri silovom šliapaní zo sedla. Pri najnižšiej veľkosti rámu je dokonca prispôsobený offset pre lepšiu ovládateľnosť minibiku s maxikolesami.
Ženskej stavbe tela je prispôsobený celý bike. Od sedla Jett, cez gripy, ktorých hrúbka stúpa s veľkosťou rámu, až po rôzne dĺžky kľúk pre rôzne veľkosti.
Ceny pre Slovenskú republiku ešte nie sú definitívne, no očakávajte sumu atakujúcu hranicu 7 000 eur.
Aj keď sme vám tu predstavili najvyššie modely s najvyššími cenami, nevešajte hneď hlavu, ak si ich nemôžte dovoliť. Práve sledovaním topmodelov zistíte, aký potenciál sa v biku naozaj skrýva, a akým smerom sa v ďalších rokoch budú uberať aj lacnejšie stroje.
Okrem toho sa dnes už len máloktorá firma postaví za bike, ktorému niečo vyslovene chýba a preto vám radosť bude robiť prakticky ktorákoľvek úroveň výbavy. Po pár dňoch jazdenia na Specializedoch 2013 v Utahu musíme povedať, že v prípade Specializedu to platí dvojnásobne. Všetky biky majú niečo do seba, sú kvalitne spracované a dizajnéri z Kalifornie evidentne veľmi dobre vedia, čo robia. Nás presvedčili.
Report o niektorých nižších modeloch nájdete tu.
Foto: Dan Campbell/Specialized