Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

Čo musí mať dobrý horský bicykel

Ak svoj voľný čas chcete tráviť aktívne obdivovaním prírody a chcete sa pritom pobicyklovať aj v náročnejšom teréne, budete potrebovať horský bicykel.
Biker

Za niekoľko rokov svojej existencie zaznamenal bicyklový priemysel neuveriteľný technický rast. Začiatky horských bicyklov boli nesmelé, ale s dopytom trhu šiel ruka v ruke nebývalý technický rozmach, a hlavne vďaka odpruženiu si dnes môžete vybrať zo širokej ponuky bicyklov v závislosti od toho, v akom teréne chcete jazdiť. My vám dnes predstavíme základné parametre, aby sme vás uviedli do bicyklovej problematiky.

Kazeta

Stúpania v teréne môžu byť strmšie a technickejšie, takže cyklista potrebuje viac prevodov. Väčšina bicyklov má 8- až 9-rýchlostnú kazetu. Trendom posledných rokov však je (hlavne medzi výkonnostnými horskými cyklistami) 10-rýchlostná kazeta v kombinácii s dvojprevodníkom.

Prevodníky

Väčšina horských cyklistov využíva vpredu trojprevodník. Dôvod je prostý – vďaka nemu máte k dispozícii viac prevodov a uľahčí vám to jazdu do naozaj strmých výjazdov. Ako sme už spomenuli pri kazete, nájdu sa, samozrejme, dvojprevodníky aj na klasických horských bicykloch, väčšinou sa však dávajú na zjazdové bicykle alebo single speedy.

Kolesá

Plášte, ktoré sa obúvajú na horské bicykle, majú širokú ponuku rôznych dezénov a šírok, aby ste si ich mohli napasovať na rôzne druhy terénu v rôznych podmienkach. Tradičný priemer kolesa je 26 palcov, ale veľkým trendom posledných rokov je rozmer 29 palcov – bicykle s takýmito veľkými kolesami sú stabilnejšie a ľahšie si poradia s náročnejším terénom. Kvôli tuhosti majú horské bicykle pevnejšie ráfiky a viac špicov.

Brzdy

Hydraulické brzdy sú v súčasnosti normou pri všetkých horských bicykloch už od strednej cenovej kategórie. Ich výhodou je veľká sila, vďaka ktorej nemusíte mať už v teréne obavy, či niečo ubrzdíte. Samozrejme, túto veľkú silu sa treba naučiť ovládať, ale je to len otázka zvyku. Ich servisovanie je však vcelku náročné, takže servisu sa pravdepodobne nevyhnete.

Odpružená vidlica

Odpruženie je oblasť, ktorá ponúka najširší priestor na technické zveľaďovanie. Oproti začiatkom horskej cyklistiky dnes vidlice na zjazdových bicykloch ponúkajú ešte extrémnejšie zdvihy, vidlice na klasických horských bicykloch sú oveľa ľahšie a základné modely vidlíc sú oveľa lepšie a lacnejšie ako kedykoľvek predtým. Už aj lacnejšie modely horských bicyklov majú osadené pomerne slušné vidlice.

Riaditká

Štandardom boli ešte donedávna rovné riaditká, ale v posledných rokoch, po vzore zjazdových bicyklov, sa vo veľkej miere začali používať tzv. lastovičky. Sú pohodlné a aj vďaka nim sa bicykel dobre ovláda. Je to však vo veľkej miere aj módna záležitosť, pretože vynikajúce jazdné vlastnosti dosiahnete aj dobrou kombináciou rovných riaditiek s predstavcom.

Rám

Tvar a geometria rámu vo veľkej miere závisia od toho, pre koho alebo na aký druh jazdenia sú určené. Celoodpružené bicykle majú inú geometriu ako hardtaily (horské bicykle, ktoré majú odpruženú len prednú vidlicu – ako na obrázku). Vo všeobecnosti platí, že na celoodpružených bicykloch sedíte vzpriamenejšie ako na hardtailoch. Ženské horské bicykle (na obrázku) majú spravidla väčší tzv. sloping hornej rámovej trubky, čo znamená, že horná rámová trubka smerom k sedlovej viac klesá.

Aktuality

Včera 16:37 Nový Specialized Crux DSW je s hmotnosťou pod 1,4 kg „najľahší gravelový zliatinový rám na trhu“.

Rámová sada spolu s vidlicou váži tesne pod 2 kg a má rovnakú geometriu ako karbónový Crux. V kompletnej výbave váži 9,37 kg a stojí 2 700 eur.

Včera 15:41 Simon Yates po 11 rokoch končí v Jayco AlUla a má podpísať zmluvu s tímom Visma – Lease a Bike.

Yatesovi, ktorý sa stal profesionálom v tíme ako Orica GreenEDGE v roku 2014, vyprší zmluva na konci tejto sezóny. Austrálsky jazdec Ben O’Connor je údajne pripravený pripojiť sa k Jaycu a nahradiť Yatesa ako lídra pre GC na etapových pretekoch. (La Gazzetta dello Sport)

Včera 15:29 Victor Campenaerts má podpísať trojročnú zmluvu s tímom Visma – Lease a Bike.

Campenaerts strávil v tomto tíme dva roky (2015, 2016), keď ešte fungoval pod názvom LottoNL-Jumbo. Jeho odchod zo súčasného Lotto Dstny je tiež dôsledkom obáv o nedostatok financií v belgickom tíme.

Včera 15:11 Giulio Ciccone je chorý a Tao Geoghegan Hart mal pozitívny test na COVID-19 pred štartom na Tour de France.

Jazdci tímu Lidl-Trek kvôli chorobe vynechajú dôležitý tréning v posledných týždňoch pred Tour, čo by mohlo výrazne ovplyvniť ich nádeje a ambície na celkové hodnotenie. (Cyclingnews)

Včera 14:59 Tour de France 2026 sa bude štartovať v Barcelone.

Organizátori Tour de France potvrdili dlhodobé špekulácie, že Grand Départ 2026 sa bude konať v Barcelone, pričom preteky budú v meste prítomné po dobu troch dní. (LeTour)

Zavrieť reklamu