Test: Vitus Venon Disc Tiagra
Verdikt: Moderný rám, no s nadváhou, nižším osadením ako by si zaslúžil a na drsných cestách vás potlčie.
Plusy: Tuhý rám s priestorom pre veľké gumy.
Mínusy: Mechanické brzdy, 10-rýchlostné prevody, ťažké kolesá, jazda nie je hladká, ale plná búchania.
Kúpte ak: Chcete tuhú jazdu na vysokom ráme.
Venon bol vždy na vysokej úrovni čo sa týka ceny a výkonu a Vitus teraz investoval do nového karbónového rámu a vidlice so súčasnými štandardmi ako pevné osi, kotúčové brzdy a širšie plášte. Na vyváženie ceny nového rámu musela utrpieť komponentová výbava.
Celokarbónová vidlica má 12mm pevnú os, a upevnenie na plochú brzdový strmeň s vnútorne vedeným káblom cez jednu nohu vidlice. Vitus zvolil na ráme veľké hranaté sekcie pre udržanie tuhosti naprieč vysokou 170mm hlavovou trubkou.
To dáva mnoho miesta pre vnútorné vedenie všetkých káblov, ktoré sa vnárajú hneď za hlavovou trubkou a káble zadnej brzdy a radenia sa vynoria na povrch až úplne na konci reťazových vzpier. Spodná rámová trubka je tiež hranatá a jej jednosmerné vlákna karbónu T700 presvítajú cez vrstvu lesklého laku.
Hranatá téma pokračuje vrchnou trubkou s výrazne rovnou a plochou vrchnou časťou. Sedlovka je priemeru 31.6mm a výrazne umocňuje tuhosť a pevný pocit z bicykla. Domček so stredom šliapania je obrovský a úplne pohlcuje vlisované ložiská press-fit pre maximálnu tuhosť a prenos všetkých wattov tam kam treba.
Reťazové vzpery očividne pochádzajú z rovnakej dielne ako predná časť rámu a na ich konci nájdete 12mm pevnú os a plochá nadstavec na brzdu tak ako vpredu. Rovné, štvorcové sedlové vzpery uzavierajú okruh rámu. Keďže používajú kotúčovú brzdu a sú stavané aj na hrubšie plášte šírky 30mm, nie sú spojené tradičným mostíkom.
Bicykel nemá žiadne držiaky a návarky na blatníky, alebo stojany čo je škoda, keďže rám by sa skvele hodil na dochádzanie do práce, vozenie nákladov a jazdu za mokra.
Pozícia jazdca je viac pohodová ako pripravená na šprint. Na rozdiel od vysoko položenému kokpitu, vysokej sedlovej aj vrchnej rámovej trubky je dĺžka posedu a dosah skôr kratší, takže na Venone sedíte vyššie a narovnane.
Hladko sa točiace kolesá Shimano RS10 majú obuté 28mm plášte Continental, a pri tlaku 80psi na týchto ráfoch merajú takmer 30mm. Na hladkých je jazda na Vituse príjemná. Hoci vďaka posedu budete chytať telom trochu viac vetra, tuhý rám zabezpečí, že nestratíte svoj výkon prehýbaním materiálu a všetka sila skončí v zadnom kolese.
Pokiaľ by ste nepočítali pozorne stupne radenia, myslím, že by ste si ani nevšimli, že pracujete s 10 rýchlostnou kazetou Tiagra na rozdiel od 11 rýchlostnej rady 105.
Tvar pák je podobný a hoci kľuky sú plné nie duté pod nohami cítia rovnako. Hoci výkon prenáša dobre, ide o ťažký bicykel s ťažkými kolesami, takže pracujete proti značnej zotrvačnosti. Akcelerácia je prácna a kopec bicykel spomalí smutne rýchlo.
Hoci tvar pák je podobný ako na Shimano 105, výsledok z ich stláčania je na míle vzdialený. Oproti hydraulike, káblom ovládané mechanické kotúčové brzdy TRP Spyre majú, tuhý, ruky namáhajúci chod a menej jemnej kontroly aj s novými káblami, problém, ktorý sa iba zhorší s tým ako sa začnú káble a bowdeny opotrebovávať.
Navrhoval by som utratiť o niečo viac na verziu 105 Venon pre výrazne lepšiu kvalitu komponentov. Jazdné vlastnosti a komfort však stále nebudú pre každého. Predpokladám, že väčším, ťažším a silným jazdcom bude napríklad pocit predimenzovaného tuhého rámu vyhovovať.
Hoci široké plášte oddeľujú jazdca od povrchových nerovností, väčšie škáry a výmole rám prenáša rámom a sedlovkou v podobe trhaných otrasov, ktoré Venon posúvajú dolu rebríčkom.
Vaše komentáre