Test: Giant Reign 1
Giant Reign bol dobrý bike, už keď sa pred viac ako desiatimi rokmi objavila na trhu jeho prvá verzia s tlmičom prechádzajúcim spodnou rámovou rúrkou. Jeho najnovšia inkarnácia vyzerá oveľa konvenčnejšie a takmer na nerozoznanie od minuloročnej.
Je tu však nový úchyt tlmiča s dlhším chodom a výsledné citeľne iné správanie sa zadného odpruženia. Rozchod zadnej stavby má tiež po novom Boost šírku. Predchádzajúci model sme mali radi. Sú teda tieto zmeny k lepšiemu alebo práve naopak?
Systém pruženia
Metrický tlmič po novom používa aj Giant Reign. Nie je však uchytený na klzných puzdrách, ale na ložiskách. Tie pomáhajú s citlivosťou na tie najmenšie nerovnosti. Vďaka úchytu trunnion (ktorý posúva oko na uchytenie do tela samotného tlmiča, nie na jeho vrch ako u konvenčných tlmičov) mohol Giant použiť dlhšiu piestnicu na tlmiči.
Výsledkom je zmena v pomere prepákovania z 2,8 na 2,5 : 1, veľmi poddajný počiatočný chod odpruženia a zároveň vyššia opora hlbšie vo zdvihu v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Vďaka tomu je oveľa ľahšie nájsť správne nastavenia medzi príliš lineárnym a príliš progresívnym chodom. Zadné odpruženie s dlhými rokmi overeným systémom Maestro tak robila perfektný dojem ako pri driapaní sa nahor technickými výšľapmi, tak pri tvrdých dopadoch na zjazde.
Diaľkové uzamykanie tlmiča je možno trochu zbytočne veľké, no na výšľapoch po zvážniciach sme ho uvítali a zodpovedá trendom vo svete pretekárskeho endura. Továrenské vyladenie kompresie na tlmiči RockShox Super Deluxe RT je trafené tak dobre, že nám drahšie verzie RCT či RC3 vôbec nechýbali.
Komponenty
Reign je tiež v porovnaní s podobne osadenou konkurenciou celkom drahý. Pod cenovku sa podpísal vývoj nového hliníkového rámu a karbónové vahadlo. Porovnať ho však môžeme s mnohými inými bikmi a musíme povedať, že funguje lepšie ako množstvo tých s karbónovými rámami, nehovoriac o tých z kovu.
Prekvapilo nás, že SRAM zvolil o niečo slabšie brzdy SRAM Guide namiesto výkonných Code. RockShox Lyrik RC je zase dobrou vidlicou, no na náročných trailoch nám občas chýbala nastaviteľosť modelu RCT3, ktorá obývala minuloročný model. Naopak, kombinácia 2,5-palcového plášťa Maxxis Shorty vpredu a Minion DHR vzadu je jednou z najlepších, aké si môžete priať, najmä ak sú nahodené na 30 mm kolesách DT Swiss. Tie biku svedčia oveľa viac ako stredne široké a brutálne tuhé karbónové, ktoré mal minulý rok. Rajdy široké 800 mm na 40 mm predstavci nám sedeli tiež.
Cena a hmotnosť nie sú jeho najsilnejšími stránkami. Na Giante sa tiež nachádza hneď niekoľko komponentov, ktoré by sme vymenili, ak by sme chceli mať bike vyladený podľa svojho gusta – napríklad vyššie rajdy, ktoré by kompenzovali superkrátku hlavovú rúrku. Pokiaľ sa však pozrieme na výkon odpruženia a výbavu ako celok, oproti minuloročnému modelu ide o výrazný posun vpred.
Jazda
Tohtoročný Reign je tak vážnym kandidátom na jeden z najlepších enduro bikov roka. Schopnosť zničiť akýkoľvek zjazd mal už predtým. No vďaka metrickému tlmiču ponúka oveľa lepšiu oporu pri pedálovaní a zároveň zadné odpruženie, ktoré nie je také závislé od dokonalého nastavenia tlmiča.
Zadná stavba má po novom boostový rozchod a celý bike je mimoriadne torzne tuhý. Až tak, že zatieni mnohé karbónové stroje. Pridajte skvelé gumy, dobré kolesá DT Swiss a dostatočne schopnú vidlicu a testovanie Reigna sme si naozaj užili. A tentokrát nielen dolu kopcom, ale všade.
Vaše komentáre