Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

10 rozdielov medzi cyklokrosovým a gravel bicyklom

Aj keď vyzerajú podobne, každý z nich je lepší na niečo iné.
Martin Sarvaš
10 rozdielov medzi cyklokrosovým a gravel bicyklom
Verdikt:

 

Gravel bike je určený pre tých, ktorý hľadajú pohodlný bicykel na dlhšie výlety do takmer akéhokoľvek terénu. Je skutočne univerzálny a okrem výletov na ňom môžete pokojne aj trénovať.

 

Cyklokrosový bicykel je určný na preteky, a preto od neho netreba očakávať pohodlie. Ak by ste tento bicykel nechceli na preteky, je vhodný na trénovanie či kratšie jazdy v ľahšom teréne.

Trend kategórie gravel bicyklov sa po celom svete rozširuje a veľa ľudí vlastne ani nevie, čo to ten gravel je. Poďme si teda povedať zopár rozdielov, medzi gravel bicyklom a cyklokrosovým bicyklom, ktoré na prvý pohľad môžu vyzerať rovnako. Ale iba na prvý pohľad.

1. Určenie

Gravel: Je určený na dlhé výjazdy po spevnených i nespevnených cestách, ale aj ľahšieho terénu.

Cyklokros: Je určený na pretekanie na technických cyklokrosových tratiach plných zákrut, kde sú potrebné dobré ovládanie a rýchla akcelerácia bicykla.

2. Geometria

Gravel: Väčšina má slopingovú vrchnú trubku, dáva možnosť vyššieho vysunutia sedlovky, ktorá má tým pádom väčšiu flexiu a tlmí nárazy.

Cykokros: Má skôr vodorovnejšiu vrchnú trubku, takže pretekári si môžu bicykel pohodlne hodiť na rameno a preniesť po schodoch či v náročnom teréne.

Detail z cyklokrosového bicyklu Canyon Inflite.
3. Zadná stavba

Gravel: Vrchné vzpery zadnej stavby sú viac položenejšie a celá zadná stavba o niečo dlhšia. V kombinácii so slopingovou geometriou rám absorbuje viac otrasov, čo je pri žiadané pri dlhých výjazdoch.

Cyklokros: Vrchné vzpery zadnej stavby sú strmšie a celá zadná stavba kratšia pre lepšiu akceleráciu a obratnosť a z tohto dôvodu mávaju cyklokrosy celkovo pevnejšie rámy.

Detail zadnej stavby cyklokrosového Scott Addict CX10.
4. Hlavový uhol

Gravel: Hlavový uhol je viac položený, čo dáva bicyklu väčšiu stabilitu pri rýchlych zjazdoch.

Cyklokros: Hlavový uhol je strmší pre lepšie ovládanie na technických tratiach, čo by mohlo byť naopak pri rýchlych zjazdoch síce nestabilné, ale na cyklokrosových pretekoch sa aj tak nejazdí vo veľkých rýchlostiach ani pri zjazdoch.

5. Úchyty

Gravel: Máva v ráme zakomponované úchyty na nosič a blatníky.

Cyklokros: Takéto úchyty nemáva, keďže na pretekoch by ste nosič asi veľmi nevyužili.

6. Radenie

Gravel: One-by! Ako už je dnes trendom, v strede je píla bez možnosti radenia, čo však kompenzuje kazeta s viacerými prevodmi. Tie by na pretekoch ale nemuseli stačiť, pretože najľahší prevod nemusí byť postačujúci a skoky medzi jednotlivými prevodmi sú väčšie.

Cyklokros: V strede býva dvojpíla s prešmykom, ktorá umožňuje väčší rozsah prevodov pre pokrytie väčšieho rozsahu rýchlostí a prispôsobenie prevodu náročnosti trate. Avšak už aj cyklokrosové bicykle mávajú čím častejšie radenie one-by.

Gravel dvojpíla od Eastonu.
7. Oska

Gravel: Mnoho gravel bikov nemá osky kolies s rýchloupinákom, pretože rýchlosť pri oprave defektu na dlhých výjazdoch nie je podstatná.

Cykokros: Obe osky majú rýchloupínacie osky pre čo najrýchlejšiu výmenu kolies počas pretekov.

8. Plášte

Gravel: Mávajú širšie plášte, obvykle 35 mm, ktoré absorbujú viac nárazov a jazda je pohodlnejšia. Plášte mávaju tiež menší dezén, keďže nepotrebujete prechádzať zákruty agresívne ako na cyklokrose. Menší dezén tiež spôsobuje menší odpor pri dlhom šliapaní, takže sa menej unavíte.

Cyklokros: Podľa pravidiel UCI, plášte nemôžu byť širšie ako 33 mm. Majú vyšší a väčší dezén, čo síce spôsobuje aj väčší odpor, ale pre lepšie prechádzanie zákrut vo väčších rýchlostiach to určite na pretekoch stojí. 

Vittoria predstavila gravel plášte na akýkoľvek druh nespevnených ciest a rôznych podmienok.
9. Ráfiky

Gravel: Mávajú hliníkové ráfiky, pretože nepotrebujete šetriť na bicykli každý jeden gram a lepšie absorbujú nárazy.

Cyklokros: Karbónové ráfiky šetria váhu a majú lepšie vlastnosti v zákrutách a pri akcelerácii, čo opäť na pretekoch oceníte. (A sú drahé.)

10. Držiaky na fľašky

Gravel: Mávajú minimálne dva držiaky na fľašky s vodu a v súčasnosti sa nájdu aj gravel biky s možnosťou uchytenia až troch fliaš, aby ste počas dlhých ciest totálne nevyschli. Okrem toho majú väčšinou aj viac priestoru a uspôsobený rám pre uchytenie tašiek.

Cyklokros: Zvyčajne majú možnosť upevnenia minimálne jedného držiaku na fľašku, dva sú bežné, ale tri by ste na cyklokrose už asi nenašli.

Poznámka: Nie všetko z tohto je vždy pravidlom a nie pri všetkých výrobcoch gravel i cyklokrosových to platí.

Vaše komentáre

Aktuality

10:46 Lukáš Kubiš podpísal dvojročnú zmluvu s holandským tímom TDT – Unibet.

Slovenský majster strávil 5 rokov v tíme Dukla Banska Bystrica, túto sezónu pretekal za český Elkov-Kasper a po viacerých úspechoch v roku 2024 postúpi do kategórie ProTeams s holandským tímom TDT – Unibet.

10:09 Lukáš Kubiš vybojoval 14. miesto na Majstrovstvách Európy, titul získal Tim Merlier.

Taliani eliminovali útoky Madsa Pedersena a Mathieu van der Poela, takže sa končilo hromadným šprintom, v ktorom bol suverénne najrýchlejší Tim Merlier pred Olavom Koojom a Madisom Mihkelsom.

Včera 16:01 Nový elektrobicykel Canyon Spectral:ONfly má stabilizáciu riadenia a 50 Nm motor TQ s 360 Wh batériou.

Nový model prichádza so stabilizačným systémom K.I.S. a rámom cieleným pre enduro. Najlacnejšia verzia Spectral:ONfly CF8 stojí 5 649 eur a najdrahší model CF LTD stojí 9 049 eur.

Včera 15:10 Video: Záverečný šprint junioriek na Majstrovstvách Európy poznačil hromadný pád.

Juniorskou majsterkou Európy v cestnej cyklistike sa stala Holanďanka Puck Langenbarg. Po hromadnom páde tesne pred cieľom šprintovalo o titul len 25 pretekárok. Slovenská reprezentantka Sofia Ungerová skončila na 27. mieste a Viktória Chladoňová finišovala na 47. mieste.

14.09.2024 Michael Matthews prekonal Sagana a už po tretíkrát vyhral kanadskú klasiku GP Québec.

V rozhodujúcom šprinte finišoval za Matthewsom na druhom mieste Biniam Girmay a tretí skončil Rudy Molard.

Zavrieť reklamu