30 000 km na bicykli a a viac ako 550 dní na cestách
Časť cesty, z Grécka do Uzbekistanu, ho sprevádzal spolucestovateľ Helmut. Na tachometri padlo číslo 30 000 (km) vo Vietname, odkiaľ sa dostal z južnej Číny. V Číne cestoval v lete spolu s priateľkou Heni. Najviac času mu na ceste zabrala Čína a Austrália, kde dokopy cestoval 6 mesiacov.
Cesta začala 1.5.2013 v Bratislave, kde s plne naloženým bicyklom, ktorý váži vyše 50 kg vyštartoval na túto takmer neuveriteľnú cestu. Projekt má za cieľ ukázať silu ľudskej vôle a schopnosti človeka. To či sa projekt podarí ukončiť záleží od súhry náhody a odhodlania na cestách.
“Je to hlavne o prekonávaní seba samého, svojich mentálnych a fyzických limitov. Neustálom posúvaní smerom vpred do neznámeho sveta, ktorý poznávam cez seba a svoje zážitky. Jediná vec, na ktorú sa človek môže na sólo expedícii spoľahnúť je jeho vlastný inštinkt a to čo vie.“
Cesta nie je vždy jednoduchá, človek čelí neduhom počasia, zlej dopravnej situácii, či neprajnosti ľudí, ale aj problémom s vízami. Na trase je množstvo kopcov, a preto už nastúpal na bicykli vyše 220 000 m výškových. O čo je cestovanie na bicykli náročnejšie, o to sladšia je odmena vo forme skvelého pocitu na konci odjazdeného dňa. Zo sedla bicykla si možno svet vychutnať lepšie ako v aute, lietadle alebo vlaku. Svet má na bicykli svoju vôňu, ktorá sa dá sa prežiť intenzívnejšie. Počas oddychových období na ceste Karol používa aj stop, autobus, či vlak. Medzi kontinentami lieta.
Život na dvoch kolesách prináša okrem strastí aj množstvo radostí, nových skúseností a nových ľudí, ktorých cestou stretáva každý, kto cestuje. Odmena býva najčastejšie vo forme drobností, ktoré potešia, výhľadov a skvelých spomienok. To prečo sa oplatí cestovať človek nachádza počas cesty, všetko je to o ľuďoch a dobrodružstve.
V úvode prebicykloval Karol z Európy cez strednú Áziu po stopách Hodvábnej Cesty. Prežil nehodu v Iráne, kde ho zrazil traktor, zranil ho a zničil mu časť vybavenia. Nevzdal sa a so zranením došiel až do Taškentu, aj napriek veľkým problém s vízami v týchto krajinách. Zotavil sa v exotickej Indii a Srí Lanke. Oddych na exotickom ostrove, pri mori a v divočine mu pomohol. Noha odpuchla, a pokračoval v panenskej prírode južného ostrovu na Novom Zélande. Táto úžasná krajina s prírodou a ľadovcami očarí každého svojho návštevníka.
Na bicykli krížom cez Austráliu
Na ceste dokončil veľkú výzvu a to prechod cez Austráliu zo Sydney do Perthu, kde prešiel vyše 8000 km. Cestovanie v tejto krajine nebolo jednoduché. Veľké vzdialenosti, drahá voda v niektorých odľahlých častiach a nebezpečenstvo číhajúce na každom kroku v podobe jedovatých tvorov. Aj vďaka skvelým miestnym ľudom, ktorých som postretával sa to podarilo.
„V Austrálii som stretol množstvo skvelých ľudí, ktorí mi neváhali podať pomocnú ruku alebo ma nechali prespať na svojom pozemku, či dome.“
Najčastejšie som však prespával v stane. Kempovanie v buši malo svoje čaro a občas ma ráno prekvapili kengury. Cestou prešiel aj najdlhšiu rovnú cestu v Austrálii, krásnu Great Ocean Road s krásnymi prírodnými úkazmi, ale aj Nullarbor Plains oblasť, kde nerastú stromy.
„Naša realita a možnosti našej mysle sú založené na tom čo vieme, kde sme boli a čo sme si prežili. Preto je dobré cestovať. Limity nášho tela sú dané tým ako sme sa narodili, tréningom a silou našej mysle. Niekde tam sú naše limity dané vekom a inými okolnosťami, cez ktoré môžeme ísť len ťažko, ale vždy sa musíme aspoň pokúsiť. Aj preto je dobré cestovať s bicyklom. Nielen kvôli slobode, ktorú možno, na tomto skvelom nielen dopravnom prostriedku, zažiť.“
Magické Himaláje a cykloturistika v Nepále
Druhý rok cesty začal v magickom Nepále. Ten Karol prebicykloval v horúcom júnovom počasí. Teploty dosahovali miestami 50 stupňov. Cyklistika v Nepále bola hlavne v kopcoch, no sú tam aj nížiny. Je tam veľmi nebezpečne, hlavne doprava, ale nakoniec sa mu podarilo v šťastí prežiť a spoznať západný a stredný Nepál.
Omnoho krajšia ako cykloturistika je v tejto krajine turistika, či poznávanie miestnej kultúry. V Himalájach – najvyšších horách sveta a národných parkoch je krásna príroda. Podmienky v akých niektorí ľudia žijú otvoria človeku oči a problémy tam doma sa mu zrazu zdajú malicherné a nepodstatné.
“V septembri sme zdolali s priateľkou základný tábor pod Anapurnou do 4100 m nad morom, čo je veľmi krásny trek. Radi by sme tento zážitok sprostredkovali aj iným ľuďom a pomohli s našimi skúsenosťami. Cestujem rôznymi dopravnými prostriedkami od roku 2002 a turistike sa venujem viac ako 15 rokov. Prostredníctvom poznávacích podujatí na stránkach World Bike Travel by sme chceli naše skúsenosti ponúknuť aj ostatným. Zažiť to na vlastnej koži je lepšie ako cestovať cez Google Maps. Je to určené každému, kto by rád spoznali krajinu a zvládol trek do základného táboru na vlastnej koži.“
Tento skvelý zážitok formou netradičného spoznávania krajiny umožní každému zažiť niečo nové. Jedna cesta vás poznačí na celý život. Ponuku cestovateľských organizovaných podujatí v Nepále a iných krajín na ďalší rok nájdete na stránke projektu ponuku pre Nepál 2015.
Skvelou ponukou na rok 2015 sú aj 2 exkluzívne mesiace na bicykli v Thajsku, Malajzii a Indonézii, kde okrem klasického “poznávania“ je niekoľko možností s pridanou hodnotou ako školenie, tréning a sprevádzanie exotikou na bicykli na základe bohatých skúseností.
Z Pekingu až do Hanoja
Posledná časť cesty pred dosiahnutím veľkého míľnika bola v Číne. Ďalšia veľká krajina, kde sa cyklista nadrie, aby ju prešiel. Vysoké hory, znečistenie a nebezpeční vodiči. Množstvo ľudí, ktorí nie sú vždy najpríjemnejší. Občas sa nájdu aj krásne miesta a historické pamiatky, ktoré ešte čínska komercia nedokázala úplne zničiť. Skvelé sú čínske tradície a jedlo meniace sa od provincie k provincii. Majú tam aj skvelý čaj a treba určite okúsiť čarovný rituál alebo navštíviť miesto, odkiaľ čaj pochádza.
„Aj napriek tomu Čínu musím odporučiť na cestovanie. Iná kultúrna skúsenosť, nové jedlá a miesta, ktoré inde vo svete nenájdeme. Je to úplne iný svet. Je tam bezpečne, čo je veľké plus pre cestovateľov, ktorí cestujú sólo. To čo v Číne nájdeme nám ukáže, prečo je sloboda dôležitá a mali by sme o ňu bojovať. Thajsko, Indonézia alebo Malajzia sú určite krajiny, ktoré chcem vidieť.”
Cesta pokračuje v juhovýchodnej Ázii. V máji začína veľký posledný úsek cesty krížom cez Severnú Ameriku a Južnú Ameriku. Z mesta Vancouver začiatkom mája vyrazí Karol do Rio de Janeiro a cestou sa chce zastaviť v Patagónii, navštíviť Andy a iné krásne miesta na svete.
Inšpirácie prostredníctvom prezentácií a knihy
Súčasťou cesty sú aj prezentácie o projekte s cieľom inšpirovať a ukázať, že sa dá žiť aj inak. Niekoľko prezentácií sa uskutočnilo aj v mestách po svete, ktorými som prechádzal, a to v Sydney, Adelaide, Hong Kong. Inšpiratívnymi môžu byť aj fotky na stránke projektu Facebook stránke World Bike Travel. V prípade záujmu o knihu alebo prezentáciu sa je potrebné kontaktovať priamo na Karola cez webstránky projektu.
„Každá myšlienka, príbeh, začína v našej mysli a ak sme dostatočne odhodlaní činmi, sa zhmotní do reality. Cieľom je komunikovať hlavne túto myšlienku. A to, že ak niečo chceme musíme začať. Okrem toho ľudia, ktorí cestujú by mali hovoriť. Realita vo svete je trošku iná, ako nám hovoria médiá a treba na to upozorňovať.“
V rámci projektu sa podarilo vydať knihu. Tá zachytáva na 532 stranách príbeh cesty pod názvom World Bike Travel Chronicles I. Vydaná je len v limitovanej edícii. Je to fotokniha s príbehmi z prvých 365 dní na ceste cez 3 kontinenty.
Takéto dobrodružstvo, ktoré nezažijete doma a ani na obrazovke počítača. Stačí sa zbaliť a vyraziť na kratšie alebo dlhšie dobrodružstvo. Žiješ len raz a nie je dôvod strácať čas. Sny si treba plniť.
Rozpočet cesty
Cestu si platí z úspor a nečakané náhody ako nehoda sa darí vykrývať z bočných projektov na internete, ktoré realizuje popri ceste napríklad pre webstránky predávajúce pneumatiky alebo hračky.
Rozpočet cesty je náročný hlavne kvôli nehode, vízam, bankovým poplatkom v jednotlivých krajinách, letenkám alebo vybaveniu. Časť vybavenia vykryli partneri projektu. Rozpočet na prežitie na ceste stravu alebo občasné ubytovanie so sprchou nie je až tak zaťažujúci. Veľa krajín (až na Austráliu, Nový Zéland a niektoré krajiny v Európe) je lacných, a cestovanie na bicykli nie je veľmi finančne náročné, ak sa človek vie uskromniť.
Veľmi projektu pomohli aj ľudia, jednotlivci, ktorý si zakúpili deň cesty na stránke projektu a natrvalo sa stali súčasťou siene slávy projektu.
„Tento projekt by sa ťažšie podarilo realizovať bez pomoci druhých ľudí, ktorí pomáhajú organizačne a týmto im musím všetkým, čo pri mne stoja poďakovať. Preto na cestách pomáham aj ja, ľuďom, ktorých vidím v problémoch alebo finančnej núdzi. Zúčastnil som sa cestou aj s niekoľkých charitatívnych akcií, kde som pomohol v rámci možností.“
Viac informácií a detailov nájdete na: http://worldbiketravel.sk/ a http://www.facebook.com/WorldBikeTravel
Zopár momentov z posledných 18 mesiacov Karolovej cesty si môžete pozrieť aj vo videu nižšie: