Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Trenažéry

Test: Indoor trenažér Van Rysel D100 so systémom „Zwift Cog & Click“

Dokáže najlacnejší smart trenažér od značky Van Rysel súperiť s drahšími modelmi od konkurencie?
Hodnotenie: 4/5
309,95
Martin Sarvaš
Test: Indoor trenažér Van Rysel D100 so systémom „Zwift Cog & Click“

Trenažér Van Rysel D100. Foto: Simon von Bromley / BikeRadar

Naše hodnotenie

Smart trenažér Van Rysel D100 ponúka výnimočný pomer cena/výkon, no silnejším jazdcom stačiť nebude.

+PLUSY

  • Priamy pohon
  • Jednoduchá inštalácia
  • Príjemný pocit z jazdy
  • Presnosť merania výkonu v rámci cenovej kategórie
  • Nízka cena

-MÍNUSY

  • Maximálny výkon iba 600 wattov
  • Neprávne meranie kadencie
  • Chýbajúca podpora ANT+ FE-C

Van Rysel D100 je jedným z najlacnejších smart trenažérov na trhu s cenou iba 309,95 eur, a to vrátane špeciálneho pastorku Zwift Cog (namiesto kazety) a Click prehadzovača.

Aj napriek nízkej cene ponúka priamy pohon a dizajn pripomínajúci Wahoo Kickr Core – jeden z najlepších dostupných smart trenažérov.

Hoci je špecifikácia v jednej kľúčovej oblasti obmedzená, ak dokážete žiť s týmito limitmi, Van Rysel D100 ponúka veľmi dobrý výkon za svoju bezkonkurenčnú cenu.

Technické parametre trenažéra Van Rysel D100

Pri porovnaní s modelmi ako Wahoo Kickr Core Zwift One (499,99 €) alebo Elite Suito-T (479 €) sa ukazuje, že D100 obetoval niektoré parametre v prospech ceny. Napríklad:

  • Maximálny výkon: 600 wattov (v porovnaní s viac ako dvojnásobnou hodnotou u konkurentov)
  • Simulácia stúpania: maximálne 6 %, čo je menej ako u drahších modelov
  • Presnosť výkonu: ± 5 % (v porovnaní s ± 2 % alebo lepšími hodnotami u drahších trenažérov)

Napriek tomu je jeho hlavným tromfom konštrukcia s priamym pohonom, ktorá v tejto cenovej hladine výrazne prekonáva modely ako Tacx Flow Smart (348 €), Elite Novo Smart (299 €) alebo Wahoo Kickr Snap (430 €).

Kde Van Rysel vyniká nad týmito modelmi, je konštrukcia s priamym pohonom. Namiesto upnutia zadného kolesa na valec sa bicykel montuje priamo na trenažér, čo všeobecne zlepšuje pocit z jazdy, tichšiu prevádzku a presnosť merania výkonu.

Tento dizajn eliminuje prešmykovanie plášťa, znižuje straty výkonu trením a eliminuje nekonzistentnosti, ako napríklad variácie tlaku v pneumatikách.

D100 disponuje 3,2 kg zotrvačníkom, čo je len o 300 g menej ako pri Elite Suito. Celková hmotnosť 10,78 kg prináša extra stabilitu, ktorá na trenažéroch bez priameho pohonu zvyčajne chýba.

Verzia Zwift Edition zahŕňa Zwift Cog (jeden špeciálny pastorok namiesto kazety) a dvojmesačný bezplatný prístup k aplikácii Zwift. Zwift Cog umožňuje kompatibilitu s 8- až 12-rýchlostnými radeniami a prepínanie virtuálnych prevodov cez prepínač Zwift Click.

Nevýhodou Zwift Cog je, že D100 je v tomto nastavení plne kompatibilný iba s aplikáciou Zwift. Zwift Cog však môžete odstrániť a nahradiť ho klasickou kazetou, čo umožňuje použitie D100 s ktoroukoľvek aplikáciou pre indoor trenažéry.

Ak nechcete Zwift Cog, D100 je dostupný aj bez neho za cenu 259,95 €. Obe verzie obsahujú orech Shimano HG, kompatibilný s 8- až 12-rýchlostnými HG kazetami, a dostupný je aj orech SRAM XDR za cenu 45,95 €.

Montáž trenažéra Van Rysel D100

Montáž je prekvapivo jednoduchá. Foto: Simon von Bromley / BikeRadar

Ako je bežné pri smart trenažéroch inšpirovaných modelom Kickr Core, montáž trenažéra Van Rysel D100 je jednoduchá.

Stačí pripevniť dve nohy a použiť správne adaptéry na osku. Van Rysel navyše pribalil kartónové nástroje na meranie osí, čo uľahčuje presné nastavenie.

Pri hmotnosti 10,78 kg je D100 ťažší ako väčšina trenažérov s odporovým systémom, no patrí medzi najľahšie trenažéry s priamym pohonom.

Cieľovou skupinou trenažéra D100 – hlavne vzhľadom na jeho maximálny výkon 600 wattov – sú začiatočníci alebo jazdci, ktorí nepotrebujú trénovať intenzívne intervaly a šprinty.

Malou nevýhodou je chýbajúca rukoväť na prenášanie, no v tejto cenovej hladine to nie je nečakané.

Konektivita trenažéra Van Rysel D100

D100 sa dokáže pripojiť k inteligentným zariadeniam iba cez Bluetooth, takže nebude fungovať s cyklopočítačmi. Foto: Zwift

Po zapojení a zapnutí sa Van Rysel D100 pripojí k inteligentným zariadeniam cez Bluetooth, ale nepodporuje ANT+ ani ANT+ FE-C.

To znamená, že nie je možné pripojiť cyklopočítač na vykonávanie vlastných ERG tréningov alebo simuláciu tratí, pretože tieto zvyčajne využívajú ANT+ FE-C na komunikáciu s trenažérmi.

Väčšina užívateľov však pravdepodobne využije zariadenia s podporou Bluetooth a aplikácie na vnútorné trénovanie, čo by pre nich nemalo predstavovať problém.

Rovnako ako u drahšieho modelu Van Rysel D900, firmvér a systém D100 spravuje aplikácia Magene OneLap (dostupná pre iOS a Android).

V súčasnosti nie je možné vykonávať kalibrácie „spin-down“ priamo v aplikácii Zwift, preto sa musíte odpojiť a vykonať ich cez aplikáciu OneLap (ktorá odporúča najprv 10 minút rozjazdenia na zahriatie).

Hoci ide o mierne nepohodlie, nie je to zásadný problém. Na rozdiel od trenažérov s odporovým systémom nie je presnosť merania výkonu na trenažéroch s priamym pohonom ovplyvnená faktormi, ako je tlak v pneumatikách, čiže kalibrácie nie je potrebné vykonávať tak často.

Pocit z jazdy na trenažéri Van Rysel D100

Aj keď pomalšie reaguje na zmeny virtuálneho sklonu a výkonu ako drahší konkurenti, pocit z jazdy je pôsobivý. Foto: Simon von Bromley / BikeRadar

Pri používaní trenažéra Van Rysel D100 je pocit z jazdy na svoju cenu výborný. V porovnaní s modelom JetBlack Victory, ktorý má 4,7 kg zotrvačník, však D100 pôsobí pri šliapaní mierne trhanejšie.

Reakcia na zmeny virtuálnych stúpaní a výkonu je relatívne pomalá, čo môže byť spôsobené tým, že D100 nepodporuje režim 10 Hz Race Mode, ktorý zabezpečuje rýchlejší prenos údajov.

D100 komunikuje so zariadeniami štandardnou frekvenciou 1 Hz (raz za sekundu), čo je podobné ako pri väčšine stredne drahých smart trenažérov, napríklad Wahoo Kickr Core, Elite Suito alebo Tacx Flux S, ktoré taktiež nepodporujú vysokorýchlostné režimy.

Napriek tomu D100 prekonáva odporové alternatívy v podobnej cenovej kategórii, ako Tacx Flow Smart či Elite Novo Smart.

Pocit z jazdy je vďaka priamemu pohonu omnoho realistickejší, prešmykovanie plášťa je eliminované a široká základňa spolu s vyššou hmotnosťou poskytujú väčšiu stabilitu pri státí na pedáloch.

Výkonové limity v šprintoch

Maximálny výstupný výkon je obmedzený na 600 wattov. Foto: Simon von Bromley / BikeRadar

Najvýraznejším obmedzením modelu Van Rysel D100 je jeho maximálny výkon 600 wattov.

Toto číslo môže byť problémom aj pre ľahších a menej výkonných jazdcov, ktorí pri šprintoch ľahko dosiahnu tento strop. Pre jazdcov, ktorí pravidelne absolvujú šprintové tréningy alebo sa zúčastňujú virtuálnych pretekov, môže byť tento limit zásadnou prekážkou.

Nie všetky preteky na Zwifte či skupinové jazdy sa končia šprintom, ale ak sa ocitnete na konci podujatia a zistíte, že vaše vybavenie obmedzuje váš výkon, môže to byť veľmi frustrujúce.

Je to škoda, pretože práve stabilita a realistický pocit z jazdy, ktoré D100 prináša vďaka priamemu pohonu, robia šprintovanie na tomto trenažéri lepším než na ľahších, menej stabilných modeloch s odporovým pohonom.

Ak by D100 dosahoval maximálny výkon aspoň 1000 wattov, alebo sa aspoň vyrovnal Tacx Flow Smart so stropom 800 wattov, pravdepodobne by to stačilo väčšine jazdcov. V jeho aktuálnom stave však 600-wattový limit pravdepodobne odradí každého, kto má ambície v súťažnom prostredí.

Záleží na 600-wattovom limite?

Pre jazdcov, ktorí pravidelne absolvujú šprintové tréningy alebo sa zúčastňujú virtuálnych pretekov, môže byť 600-wattový limit zásadnou prekážkou. Foto: Zwift

Ako bolo už spomenuté, maximálny výkon 600 wattov nemusí byť problémom pre menej výkonných jazdcov alebo tých, ktorí nemajú ambície súťažiť vo virtuálnych pretekoch či skupinových jazdách.

Ak sa váš tréning sústreďuje na ERG režim, D100 je na tento účel plne postačujúci, pokiaľ zostanete pod týmto výkonnostným limitom. Takéto tréningy zvyčajne neobsahujú šprinty, takže strop 600 wattov nebude prekážkou.

Simulácia stúpania do 6 % takisto nie je významne limitujúca, najmä na Zwifte, kde je predvolené nastavenie „realizmu“ na úrovni 50 %.

To znamená, že pocítite len polovicu gradientu zobrazovaného na obrazovke, aby sa znížila potreba extrémnych prevodových rozsahov.

Napríklad stúpanie na Alpe du Zwift sa na D100 necíti výrazne odlišne v porovnaní s drahšími modelmi, ktoré dokážu simulovať stúpania až 16 % alebo viac.

Až keď gradient na obrazovke prekročí 12 %, si všimnete, že odpor trenažéra sa ďalej nezvyšuje. Počas intenzívneho tréningu však tento nedostatok často rýchlo prestanete vnímať, pretože sa sústredíte na samotnú jazdu, nie na čísla.

Použitie aplikácií, ktoré kladú väčší dôraz na realizmus, ako je Rouvy, by to mohlo byť limitujúcejšie, pretože častejšie narazíte na maximálny odpor trenažéra. Pre väčšinu jazdcov však bude tento kompromis akceptovateľný vzhľadom na cenu D100.

Hlučnosť trenažéra Van Rysel D100

S pastorkom Zwift Cog a prehadzovačkou cez prepínač Zwift Click je trenažér veľmi tichý. Foto: Simon von Bromley / BikeRadar

Čo sa týka hlučnosti, Van Rysel D100 Zwift Edition dosahuje pôsobivé výsledky.

Pri výkone 150 wattov a rýchlosti 30 km/h je priemerná hlučnosť okolo 58 decibelov. S rastúcim výkonom sa hladina hluku zvyšuje a dosahuje maximálne približne 68 dB pri 600 wattoch a rýchlosti 42 km/h.

Tieto hodnoty sú však vzhľadom na cenu trenažéra vynikajúce.

D100 sa týmto približuje drahším modelom s priamym pohonom a výrazne prekonáva akúkoľvek alternatívu s odporovým pohonom.

Napríklad Tacx Flow Smart bol pri výkone 200 wattov citeľne hlučnejší s priemernou hlučnosťou 68 dB, pričom pri vyššom výkone sa hluk ďalej zvyšoval.

V tomto prípade zohrala pozitívnu úlohu aj vylepšená verzia pastorku Zwift Cog (v2), ktorá umožnila nájsť optimálnu polohu radenie na bicykli, čo takmer úplne eliminovalo hluk pohonného ústrojenstva, čím sa D100 stáva tichším a komfortnejším pre používanie v domácom prostredí.

Presnosť výkonu trenažéra Van Rysel D100

Keď vezmeme do úvahy špecifikáciu, D100 poskytuje pôsobivo presné údaje o výkone (hore), aj keď údaje o kadencii (dole) boli nepresné. Foto: Simon von Bromley / BikeRadar

Van Rysel uvádza, že presnosť merania výkonu modelu D100 má odchýlku ± 5 %, no v praxi tento trenažér prekonáva očakávania.

Pri porovnaní s meračmi výkonu Quarq DFour DUB a pedálmi Favero Assioma Duo, sa výkonové dáta D100 pohybovali v priemere do ± 3 %, čo je výrazne lepšie ako výsledky akéhokoľvek odporového trenažéra v rovnakej cenovej kategórii.

Pri výkone nad 600 wattov však D100 už nedokáže správne merať. Dáta sa zastavia na hodnote 600 wattov a trenažér neposkytne ďalší odpor. To môže spôsobiť, že začne dochádzať k pretáčaniu pedálov, čo eliminuje možnosť obísť tento problém pripojením externého merača výkonu na Zwift.

Aj keď presnosť merania výkonu pod touto hranicou je dobrá, pri vysokých rýchlostiach presnosť klesá. Dáta sú navyše trochu spomalené a D100 potrebuje 5 až 10 sekúnd, aby rozpoznal, že jazdec prestal šliapať. To sťažuje napríklad vykonanie Supertuck manévru na Zwifte, pretože avatar nevstúpi do pozície, kým trenažér neoznámi nulový výkon.

Ďalším nedostatkom je kadencia, ktorú D100 meria nespoľahlivo. Pre používateľov, ktorí už majú Bluetooth snímač kadencie, je možné tento problém obísť jeho pripojením na Zwift. V opačnom prípade je potrebné dokúpiť snímač, čo však znižuje cenovú výhodu D100 oproti iným trenažérom.

Tento problém by sa mohol vyriešiť aktualizáciou firmvéru, ak nejde o hardvérové obmedzenie. Ak dokážete ignorovať nepresnú kadenciu, táto chyba zásadne neovplyvňuje herný zážitok ani schopnosti D100 v ERG režime.

Zhodnotenie

D100 ponúka vstup do sveta inteligentných trénerov za veľmi nízku cenu. Foto: Simon von Bromley / BikeRadar

Trenažér Van Rysel D100 počas testovania príjemne prekvapil a ponúka autentický pocit z jazdy, nízku hlučnosť a presnosť merania výkonu, ktoré presahujú jeho nízku cenu.

Aj keď nie je bezchybný, zaslúži si uznanie za to, že prináša trenažér s priamym pohonom za jednu z najnižších cien na trhu, a to s relatívne malými kompromismi v špecifikáciách alebo výkone.

Silnejší jazdci však pravdepodobne narazia na výrazné obmedzenie v podobe stropu 600 wattov, čo môže byť v určitých situáciách zásadné. Pre nich môže byť lepšou voľbou investovať do drahšieho a lepšie vybaveného modelu.

Ak vám však nižší maximálny výkon neprekáža, Van Rysel D100 by mohol byť jediným smart trenažérom, ktorý budete potrebovať.

Aktuality

10:14 Video: UCI vysvetľuje, ako bude fungovať systém žltých kariet a aké tresty hrozia pretekárom v roku 2025.

Cieľom nového systému žltých kariet je minimalizácia rizík a vytvorenie bezpečnejšieho prostredia pre všetkých účastníkov cestných pretekov.

09:56 UCI zverejnila štatistiky nehôd za rok 2024: Chyby jazdcov tvoria 35 % pretekových incidentov.

Bohužiaľ, veľké bezpečnostné zmeny v pravidlách UCI sa zatiaľ neudiali.

09:42 Tím Trek Factory Racing Downhill vstupuje do sezóny 2025 s úplne zmenenou zostavou.

Hlavnými posilami továrenského tímu sú Lachlan Stevens-McNab, Matt Walker a Ollie Davis.

09:03 Kate Courtney zakladá vlastný projekt She Sends Racing.

Americká pretekárka má v rebríčku UCI dostatok bodov, aby mohla vo Svetovom pohári štartovať za akýkoľvek tím, vrátane vlastného.

08:35 Video: Wout van Aert sa počas tréningu pobavil na silových intervaloch Seppa Kussa.

Tím Visma-Lease a Bike je na kempe v okolí Španielskeho Benidormu a vidno, že Wout van Aert a Sepp Kuss si spoločné tréningy skutočne užívajú.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu