Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské

Ako si vybrať e-bike? Motor, dojazd, batérie

Hľadajte e-bike, ktorého dojazd bude aspoň dvakrát väčší, ako je vzdialenosť, ktorú chcete jazdiť na jedno nabitie.
Biker
Ako si vybrať e-bike? Motor, dojazd, batérie

Stredový motor vs. motor v náboji

Obľúbenými motormi poslednej doby sú stredové motory. Ich výhodou oproti koncepčne starším motorom umiestneným v náboji kolesa je, že poháňajú kľuky, nie priamo koleso. Môžete tak využívať štandardné prevody, čo je zvlášť v kopcoch značná výhoda. Jeho ďalšou výhodou je, že používa štandardné kolesá, čo uľahčuje opravu defektu či iné servisné úkony.

Jeho nevýhodou je, že sa nedá domontovať do existujúceho bicykla – rám musí byť vyrobený špeciálne preň. V tomto je výhodný motor v náboji, dá sa namontovať do existujúceho, klasického rámu, čím si znížite počiatočné náklady. Prestavba však značne pridá bicyklu na hmotnosti a zväčša prídete aj o niekoľko prevodov. Nevýhodou je aj posunuté ťažisko bicykla. Pri stredovom motore je bicykel oveľa lepšie vyvážený, pretože ťažisko zostáva v strede.

Li-on vs. olovo

Moderné elektrobicykle využívajú lítium-iontové batérie (rovnaké ako notebooky, ale väčšie). Výhodou li-ion batérií je to, že sú tolerantné k čiastočnému dobitiu a nevybijú sa, ak ich určitý čas nepoužívate. Ich nevýhodou je vyššia cena v porovnaní s tradičnými olovenými batériami, pretože ich výroba je zložitejšia. Kapacita batérie je zvyčajne udávaná vo Wh (Watt hodinách). Batéria so 400 Wh (asi najvyššia kapacita, ktorú na bežne dostupnom elektrobicykli uvidíte) je schopná počas jednej hodiny podať výkon 400 W alebo 100 W za štyri hodiny.

 

Batéria na nosiči vs. v ráme

Moderná 400 Wh li-ion batéria váži asi 2 kg. Lacnejšie elektrobicykle používajú batérie upevnené na zadnom nosiči. Nevýhodou je, že vám to limituje priestor pri prevoze nákladu a posúva ťažisko bicykla ďalej od stredu. Sofistikovanejšie modely zvyknú mať batériu namontovanú k rámu alebo ju majú integrovanú priamo do rámu. Najčastejšie sa batérie umiestňujú na spodnú rámovú trubku. Kdekoľvek však máte batériu umiestnenú, dôležité je, aby sa ľahko vyberala. Nie vždy totiž k nabíjačke môžete dopraviť celý bicykel. Ideálne je, keď je batéria na ráme uzamykateľná.

Dojazd v papieroch vs. dojazd v realite

Trh ponúka bicykle s rôznym dojazdom. Môže to byť aj 100 a viac km. Môže, ale nie je. Spotrebu ovplyvňuje veľa faktorov a je ťažké odhadnúť, aký dojazd nakoniec dosiahnete. Údaje, ktoré udáva výrobca, sú vypočítavané pri čo najnižšom využívaní elektromotora a na rovinatých cestách. A to zväčša nie je prípad ľudí, ktorí si kupujú elektrobicykel. Keď sa na bicykli dostanete cez rýchlosť chôdze, väčšina vášho výkonu (a výkonu elektromotora) ide do prekonávania odporu vzduchu.

Ak chcete ísť dvakrát rýchlejšie, potrebujete štvornásobný výkon. Zvýšená spotreba energie má dopad na váš dojazd. Napríklad s batériou kapacity 400 Wh prejdete pri rýchlosti 20 km/h odhadom 100-kilometrovú vzdialenosť a pri rýchlosti 25 km/h už iba 80 kilometrov. Pri kúpe hľadajte elektrobicykel, ktorého udávaný dojazd bude aspoň dvakrát väčší, ako je vzdialenosť, ktorú chcete jazdiť na jedno nabitie. Ak to máte do práce 10 kilometrov, tam a späť je to 20, hľadajte bicykel, ktorého dojazd bude minimálne 40 km.

Brzdenie motorom vs. životnosť bŕzd

Niektoré elektrobicykle s motorom v náboji sú vybavené tzv. regeneratívnym brzdením. Čo to znamená? Je to ako keď počas jazdy autom brzdíte motorom. Už pri čiastočnom stlačení brzdovej páky – skôr než sa brzdové planičky dotknú kotúča – začne bicykel postupne spomaľovať, pretože riadiaca jednotka zapojí motor, aby brzdil. Kinetická energia bicykla sa premení na elektrickú, tá prúdi späť do batérie a tým ju nabíja.

Pri klasickom brzdení brzdami sa kinetická energia bicykla premieňa na tepelnú trením platničiek o kotúč. Regeneratívne brzdenie využívajú zväčša elektromobily a elektroskútre, ale cyklista je so svojím bicyklom príliš ľahký na to, aby bol účinok tohto dobíjania významný. Hlavná výhoda je v tom, že predlžujete životnosť bŕzd, ale pri jazdení po rovine to ani nemá význam.

 

PREČÍTAJTE SI:

Ako si vybrať elektrobicykel? Cena, výkon, údržba

12 dôvodov, prečo si kúpiť ebike!

Aktuality

11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Včera 17:07 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

22.04.2024 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

22.04.2024 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

22.04.2024 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

Zavrieť reklamu