Colnago chce zachrániť ráfikové brzdy novým karbónovým rámom C68
Colnago predstavilo nový cestný karbónový rám C68 Rim Brake s hmotnosťou 1080 gramov a za cenu 6 750 eur. Ako vyplýva z názvu, ide o rám, ktorý je prispôsobený pre ráfikové brzdy.
Ráfikové brzdy sa už v profesionálnej cyklistike niekoľko rokov nepoužívajú a tím Ineos Grenadiers bol posledným, ktorý v roku 2021 prešiel na kotúče.
Colnago prešlo v roku 2021 u svojej vlajkovej lode V3R na kotúčové brzdy a po poslednom triumfe Tadeja Pogačara na Tour de France s ráfikovými brzdami v roku 2020, vyhral Slovinec o rok neskôr aj na kotúčoch.
Prémiová talianska značka bicyklov predstavila model C68 v roku 2022 vo verzii s kotúčovými brzdami a o dva roky neskôr prichádza so zvláštnym krokom, keď uviedli na trh nový rám pre ráfikové brzdy.
Rám Colnago C68 Rim Brake je kompatibilný iba s elektronickým radením. Shimano, SRAM a ani Campagnolo však už nepracujú na vývoji sád, ktoré by obsahovali ráfikové brzdy, a tak si musia zákazníci vyberať zo starších modelov.
„Najnovším“ modelom radenia s ráfikovými brzdami ponúka Shimano – 12-rýchlostná sada Dura Ace Di2 z roku 2021 a Campagnolo predstavilo svoju poslednú sadu s ráfikovými brzdami Super Record EPS v roku 2018. U SRAM-u by ste museli ísť ďalej do minulosti, keďže ich poslednú cestnú sadu s ráfikovými brzdami predstavili v roku 2013.
Rám Colnago C68 Rim Brake je takmer identický s modelom pre kotúčové brzdy a v podstate jediným rozdielom sú rozdielne úchyty pre brzdy.
Asi jedinou výhodou, ktorú ponúkajú ráfikové brzdy je v súčasnosti cena. Keďže už takmer nikto nevyrába rámy pre ráfikové brzdy a nevyvíjajú sa ani sady radenia pre ráfikové brzdy, ceny týchto komponentov išli výrazne nižšie. Problémom však môže byť dostupnosť náhradných komponentov.
Pre ráfikové brzdy musíte tiež použiť adekvátne kolesá, a aj keď je na trhu určite viac možností ako pri sadách radenia, kolesá s moderne tvarovaným profilom pre čo najlepšiu aerodynamiku, sa budú hľadať ťažko.
Colnago dúfa, že uvedením rámu C68 Rim Brake na trh osloví cyklistov, ktorí hľadajú špičkový a moderný rám, no chceli by tradičné ráfikové brzdy.
Nový rám Colnago C68 má modulárnu konštrukciu s 3D tlačenými titánovými spojkami, ktoré umožňujú vlastnú geometriu.
„Je to rám, ktorý presahuje čas a trendy,“ uvádza Colnago.
„Kvôli jeho špeciálnej a nadčasovej povahe sa len veľmi málo ľudí bude môcť pochváliť, že ho vlastní,“ dodáva taliansky výrobca.
Pravdou je, že novým Colnagom s ráfikovými brzdami sa bude chváliť skutočne málo ľudí. Kto by predsa chcel v roku 2024 rám za 6750 eur, na ktorý sa nedajú namontovať kotúčové brzdy?