Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Na Tour de France bude UCI testovať nové pravidlá: Žlté karty a trojkilometrová zóna sa zmení na päť km

UCI chce tiež obmedziť počet vysielačiek, pričom so tímovým autom by mohli komunikovať podľa nových pravidiel len dvaja jazdci jedného tímu.
Martin Sarvaš
Ilustr. foto: A.S.O.

Medzinárodná cyklistická únia (UCI) oznámila tri nové opatrenia pre zlepšenie bezpečnosti počas cestných pretekov a ako prvé testovacie podujatie pre nové pravidlá bude Tour de France.

Úprava nastala u šprintérskych etáp, v ktorých museli jazdci pre celkové hodnotenie dosiahnuť hranicu troch kilometrov pred cieľom, aby mali rovnaký čas ako víťazná skupina. UCI posunula túto hranicu na päť kilometrov pred cieľom.

Zmena tiež nastane pri výpočte časovej straty pri prejazde cieľom v šprintérskych etapách.

Ďalšou novinkou sú tzv. „žlté karty“, ktoré dobre poznáme z futbalu, a rozhodcovia ich budú jazdcom udeľovať počas pretekov v prípade opakovaného porušenia pravidiel.

Systém žltých kariet bude tento rok zavedený bez sankcií, ale od 1. januára 2025 bude v pravidlách zavedený systém zvýšených trestov pre recidivistov.

Všetky zmeny boli založené na odporúčaniach projektu SafeR, nezávislej skupiny zodpovednej za analýzu rizík na profesionálnych cestných pretekoch.

Žlté karty

Foto: Shutterstock

Systém žltých kariet začne platiť 1. augusta 2024. UCI sa postarala o to, že karty nebudú fyzickými predmetmi ako vo futbale, ale budú uvedené v komuniké o pretekoch rovnakým spôsobom, akým sa zaznamenávajú súčasné porušenia pravidiel.

Rozdiel je v tom, že UCI bude sledovať, koľko priestupkov nahromadí každý člen pretekárskeho konvoja a za viacero priestupkov môže udeliť suspendáciu až na 30 dní.

Do konca roku 2024 však sa však bude pokračovať v systéme trestov vo forme odobratia UCI bodov či pokút vo švajčiarskych frankoch, a trest pozastavenia činnosti bude platiť až od budúceho roka.

Navrhované tresty po zavedení systému sú diskvalifikácia a sedemdňový stop za dve žlté karty v rovnakých pretekoch, 14-dňový stop za tri žlté karty v priebehu 30 dní a 30-dňový stop za šesť žltých kariet v jednom roku. Po skončení trestu za viacero žltých kariet bude mať jazdec opäť čistý záznam.

Žlté karty môžu byť rozdané jazdcom, zamestnancom tímu či vodičom pretekárskych vozidiel, v prípade ohrozenia bezpečnosti podujatia.

Porušenie pravidiel, ktoré môže viesť k žltej karte:

  • Zloženie prilby počas pretekov
  • Likvidácia odpadu mimo zóny na vyhadzovanie odpadu
  • Pomáhanie si potlačením medzi tímovými kolegami alebo jazdcami rôznych tímov
  • Odtláčanie sa od auta, vytláčanie sa medzi jazdcami, alebo jazdci, ktorých budú opakovane tlačiť diváci
  • Držanie sa tímového auta alebo získanie mechanickej pomoci od pohybujúceho sa vozidla
  • Získanie aerodynamickej výhody pri jazde za autom
  • Sticky bottle – úmyselné držanie fľaše z tímového auta dlhšie, aby získal ťah a zrýchlenie
  • Nebezpečný šprint (zahŕňa fyzický kontakt, vybočenie jazdca zo svojej línie a pod.)
  • Vybočenie z trasy pretekov
  • Používanie chodníkov/cyklochodníkov/cestičiek, ktoré nie sú súčasťou trasy pretekov
  • Prechádzanie cez železničné priecestie, ktoré je uzavreté alebo sa uzatvára
  • Nesprávne správanie (napádanie divákov alebo iných jazdcov, neslušné správanie)
  • Autá/motocykle, ktoré bránia jazdcom alebo iným vozidlám v pohybe
  • Nedodržanie pokynov komisára
  • Robenie rozhovoru s jazdcami počas pretekov (vrátane mediálnych vodičov vozidiel a novinárov)
  • Rozhovor so športovým riaditeľom počas posledných 10 km (športový riaditeľ, mediálny vodič, novinár)

Pravidlo troch kilometrov sa natiahne na 5 km

Foto: A.S.O.

UCI sa snaží pridať väčšiu flexibilitu k „pravidlu troch kilometrov“, ktoré umožňuje jazdcom, aby dostali rovnaký čas ako skupina, v ktorej boli, ak ich zastaví pád alebo mechanický problém. Táto vzdialenosť bola predtým jeden kilometer, ale v roku 2005 bola predĺžená na tri.

Počas Tour de France bude UCI testovať rozšírenie zóny na päť kilometrov chce zvýšiť s maximálny časový odstup medzi skupinami na tri sekundy namiesto jednej, čo sa rovná vzdialenosti približne 50 metrov.

Nové pravidlo tak poskytne ne-šprintérom viac priestoru na to, aby sa vyhli hektickým šprintom a nebezpečným hromadným dojazdom vo vysokých rýchlostiach, bez toho, aby obetovali svoju pozíciu v celkovej klasifikácii.

Chcú obmedziť vysielačky

Foto: A.S.O./Charly Lopez

V tlačovej správe sa objavili aj zmeny, ktoré sa týkajú vysielačiek/slúchadiel, pričom UCI oznámila, že „tento rok otestuje vplyv obmedzenia nosenia a používania slúchadiel na pretekoch“, aj keď zatiaľ nebolo prijaté žiadne rozhodnutie o tom, ako a kedy budú obmedzenia testované.

Zmena by mala nastať v počte vysielačiek na jeden tím. Momentálne majú vysielačky všetci jazdci a UCI by to chcela obmedziť len na dve, s cieľom menšieho stresu jazdcov v pelotóne.

UCI sa pokúsila zakázať vysielačky v roku 2011, dokonca testovala úplný zákaz počas jednej etapy na Tour de France. Tímy vtedy navrhli, aby mohli mať slúchadlá aspoň dvaja jazdci v tíme, ale UCI ich zamietla.

Koncom roka 2011 sa problém dostal do popredia, keď tímy hrozili bojkotom pretekov Okolo Pekingu. Nakoniec UCI zakázala vysielačky na pretekoch nižšej úrovne a na majstrovstvách sveta, a na pretekoch vyšších kategórií sú vysielačky povolené.

Aktuality

13:45 Kompletné výsledky Tour de France 2024.

Tadej Pogačar vyhral svoj tretí žltý dres, bodovaciu súťaž vyhral Biniam Girmay, v súťaži vrchárov zvíťazil Richard Carapaz a v kategórii mladých jazdcov bol najlepší Remco Evenepoel.

11:44 Analýza výkonu: Aké watty tlačil Tadej Pogačar pri rekordných výkonoch na Tour de France?

Col du Galibier, Pla d’Adet, Plateau de Beille, Isola 2000 a Col de la Couillole – päť stúpaní, v ktorých Tadej Pogačar prekonal doterajšie rekordy obrovským rozdielom a na Plateau de Beille predviedol pravdepodobne najlepší vrchársky výkon v histórii cyklistiky.

10:30 Bolo by to extrémne hlúpe, reaguje Tadej Pogačar na obvinenia z dopingu na Tour de France.

V horských etapách suverénne dominoval a lámal rekord za rekordom. Jeho agresívny štýl pretekania však vyvolal aj kritiku a po neuveriteľných výkonoch sa nevyhol ani obvineniam z dopingu.

09:45 Fotogaléria: 50 skvelých fotografií Tadeja Pogačara z Tour de France 2024.

Tadej Pogačar sa stal po 26 rokoch prvým jazdcom, ktorý vyhral Giro d’Italia aj Tour de France v jednom roku.

09:34 Fotogaléria: Najlepšie momenty z majstrovstiev Slovenska v horskej cyklistike 2024 s Petrom Saganom.

Na pretekoch sa predstavila aj najväčšia hviezda slovenskej cyklistiky Peter Sagan a na košickom Bankove sa stretlo množstvo fanúšikov, ktorí sa chceli s Petrom rozlúčiť nakoľko šlo pravdepodobne o jeho posledné profesionálne preteky.

Zavrieť reklamu