Nový Giant TCR je ľahší, tuhší a rýchlejší vďaka úspore hmotnosti a aerodynamickým vylepšeniam
Americký výrobca bicyklov Giant predstavil nový cestný bicykel TCR, ktorý dostal niekoľko výrazných vylepšení, ktoré prispievajú k úspore hmotnosti a zlepšeniu aerodynamiky a zvýšeniu tuhosti rámu.
Giant uvádza, že využil svoje skúsenosti s karbónom a kontrolu nad výrobným procesom na zredukovanie 60 kusov z rozloženia rámu, čo mu pomohlo dosiahnuť deklarovanú hmotnosť rámu 690 g, teda o 75 g nižšiu než má verzia z roku 2021.
Nový TCR má tiež po prvýkrát plne integrované vedenie káblov a to vďaka použitiu systému Giant OverDrive Aero, ktorý debutoval na Giant Propel 2023 .
Vďaka tomu a úprave tvarovania trubiek je špičkový Advanced SL údajne o 4,19 wattov aerodynamicky účinnejší ako predchádzajúci ekvivalent bicykla a to pri rýchlosti 40 km/h.
Do procesu návrhu sa zapojila aj značka komponentov Cadex spoločnosti Giant, ktorá má prispieť k optimálnemu výkonu celého systému.
Pri uvedení na trh je cena nového TCR od 2 799 € za Advanced 2 so Shimano 105 R7100 až do 12 300 € za výbavu so Shimano Dura-Ace Di2 R9200 .
Či tieto zmeny budú stačiť na uspokojenie požiadaviek fanúšikov TCR, sa uvidí, ale prvé dojmy naznačujú, že ide o zatiaľ najlepšiu verziu TCR.
Nový Giant TCR v skratke
- Tri úrovne rámcov: Advanced, Advanced Pro a Advanced SL
- Rám Advanced SL váži deklarovaných 690 g (veľkosť M)
- Advanced SL 0 údajne váži 6,4 kg (veľkosť M)
- Výrobca udáva, že je o 4,19 wattu aerodynamicky efektívnejší pri rýchlosti 40 km/h ako predchádzajúci Advanced SL
- Riadidlá New Contact SLR vážia 160g
- Rám je postavený z 270 presne vyrezaných karbónových dielov
- 11 hodín+ je potrebných na vytvorenie rámu Advanced SL
- Deklarovaná hmotnosť kolies Cadex Max 40 na bicykli Advanced SL 0 je 1 249 g
Vylepšenia rámu
Rámová sada sa môže na prvý pohľad zdať totožná s predchádzajúcim TCR, avšak určité jemné rozdiely tu nájdeme.
Aby sa zlepšila aerodynamika, zmenšil sa povrch rámu o 2 percentá. Je zrejmé, že veľká časť tohto zníženia bola prevedená v krížení hornej a sedlovej trubky.
Redukciou prešla aj sedlová vzpera, pretože najnovšia iterácia nebude dostupná s ráfikovou brzdou.
Vidlica a spodná trubka boli reprofilované, pričom Giant tvrdí, že sú ľahšie a aerodynamicky efektívnejšie, pričom šírka pneumatík sa zvýšila z 32 na 33 mm.
Dizajn ISP (integrovaná sedlovka) zostáva na najvyššej verzii Advanced SL TCR, pričom v porovnaní s predchádzajúcim lopatkovým tvarom prechádza do profilu tvaru D.
Najväčšia vizuálna zmena je však vpredu – TCR teraz ponúka plnú integráciu káblov. Nová predná časť s riadidlami s profilom D (podobne je tomu na aero bicykli Giant Propel), umožňuje aby brzdové hadičky viedli cez riadidlá, predstavec a hlavovú trubku.
Na rozdiel od mnohých konkurentov TCR ako napríklad Cannondale SuperSix Evo a Specialized Tarmac SL8, ktoré sú teraz vybavené závitovým stredovým zložením BSA, Giant používa lisovaný dizajn BB86.
Majtri karbónu
Giant uvádza, že rám ťaží z nových technických vylepšení, aby dosiahol hmotnosť 690 g (veľkosť M) a 4,19-wattové zlepšenie aerodynamiky (pri 40 km/h) v porovnaní s predchádzajúcim modelom.
Rámová sada je tiež o niečo tuhšia, čo pomáha zlepšiť ovládateľnosť a prenos sily.
Giant to dosiahol použitím vlastného materiálu z uhlíkových vlákien. Chceli lepšie kontrolovať orientáciu vlákien, čím priniesli väčšiu kontrolu nad pomerom tuhosti a hmotnosti.
Implementovali tiež novú vysoko presnú technológiu „rezania za studena“, tam kde boli karbónové časti predchádzajúcich modelov rezané laserom. Skoršia metóda by mohla viesť k určitému skresleniu okrajov vlákien.
Podľa Giant dosiahnutie požadovanej pevnosti znamenalo väčšie prekrytie medzi okrajmi vrstiev – zdanlivo, viac materiálu a viac zložitosti pri ukladaní jednotlivých komponentov uhlíkových vlákien.
Nová technika rezania za studena údajne umožnila značke znížiť prekrývanie vlákien a rezať presnejšie. Na druhej strane je teraz rám tovrený z menšieho počtu kusov.
Rám TCR predchádzajúcej generácie bol zložený z 330 kusov v každej forme a nový TCR potrebuje len 270 kusov. Výsledkom je rám, ktorý údajne váži 690 g v porovnaní so 765 g predchádzajúcej generácie.
690 g nemusí znieť superľahko v porovnaní s S-Works Aethos od Specialized (585 g, veľkosť 56 cm), ale Giant tvrdí, že nový TCR má vynikajúcu aerodynamiku, pričom jeho hmotnosť zahŕňa aj sedlovku.
Efektívny a aerodynamický
Tvary rúr nového rámového setu boli vytvorené a testované kombináciou modelovania CFD (computational fluid dynamics) a testovania vo veternom tuneli v GST v Immenstaade v Nemecku.
Giant testoval bicykel pri rýchlosti vetra 24 mph (40 km/h) pomocou dynamickej figuríny v rozsahu uhlov vybočenia od -20 do +20 stupňov.
Značka tvrdí, že dynamická figurína presnejšie odhaľuje aerodynamické efekty jazdca pri pedálovaní v porovnaní s bežnejšou statickou figurínou.
Nové tvarovanie trubiek v kombinácii s novým kokpitom a integráciou káblov údajne poskytujú čisté aerodynamické zlepšenie o 2,28 wattu v porovnaní s predchádzajúcim modelom.
Kompletný TCR Advanced SL 0 je podľa výrobcu o 4,19 wattu účinnejší ako ekvivalentný predchádzajúci model, vrátane dvoch fliaš a košíkov, aj vďaka novým kolesám Cadex Max 40.
Pokiaľ ide o tuhosť, Giant uvádza, že vidlica zaznamenala zlepšenie o 1,2 N/mm oproti predchádzajúcemu modelu a rám o 2,04 N/mm.
V percentuálnom vyjadrení to predstavuje zlepšenie o 0,53 percenta, hoci Giant tvrdí, že celková efektivita systému, ktorá popisuje tuhosť rámovej sady v kontexte k jeho hmotnosti sa zlepšila o 3,38 percenta.
Integrácia systému
Rámová sada bola navrhnutá s ohľadom na špeciálne komponenty vyvinuté sesterskou spoločnosťou Cadex.
Bicykle série Advanced SL a Advanced Pro majú riadidlá v tvare D (nazývané OverDrive Aero), ktoré fungujú s novým predstavcom Contact SLR alebo SL.
Riadidlá sú údajne tuhšie a majú aerodynamickejší tvar. Giant tvrdí, že ich mierne vyvýšený okraj pomáha jazdcom udržiavať aerodynamicky efektívnejšiu pozíciu pri natiahnutom posede.
Hmotnosť riadidiel je len 160 g pri veľkosti 42 cm (merané od stredu k stredu).
Séria TCR Advanced využíva polointegrovaný dizajn vedenia káblov, využívajúci zliatinový predstavec Contact AeroLight a riadidlá Contact od spoločnosti Giant.
Nový rad zahŕňa dva rôzne systémy sedlovky v závislosti od série. TCR Advanced SL používa integrovanú sedlovku (ISP), ktorá ušetrí 40 g oproti teleskopickému dizajnu na bicykloch Advanced Pro a Advanced.
Séria TCR Advanced Pro a Advanced používa kompozitnú sedlovku Variant – má vlastný tvar, ktorý je integrovaný do rámovej sady.
Modely nad Advance 1 sú vybavené aj novými kolesami Cadex alebo Giant.
Aktualizované profily ráfikov sú širšie, s vnútornou šírkou 22,4 mm a vonkajšou šírkou 28 mm, aby sa optimalizoval ich výkon so širšími pneumatikami.
Sady kolies boli vyvinuté v spojení s novým rámom TCR, aby ponúkali optimálny výkon systému.
Všetky nové kolesá Giant a Cadex majú hookless dizajn. Bicykle budú vybavené buď bezdušovými plášťami Cadex alebo Giant s rozmerom 700 x 28c.
Prémiový Advanced SL 0 je vybavený najnovšími kolesami Cadex 40 Max s karbónovými špicmi, ktoré majú deklarovanú hmotnosť iba 1 249 g a údajne vyčnievajú nad konkurenciou z hľadiska pomeru tuhosti k hmotnosti.
Modely a špecifikácie Giant TCR
Pri uvedení na trh je k dispozícii 12 verzií Giant TCR 2025. Tri obsahujú špičkovú sadu rámov Advanced SL, zatiaľ čo päť obsahuje sadu rámov Advanced Pro.
Rad dopĺňajú štyri karbónové bicykle Advanced a dve samostatné rámové sady (Advanced SL a Advanced Pro).
Giant TCR Advanced SL 0 Dura-Ace
- Cena: 12 300 €
- Rám: Advanced SL-Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sada: Shimano Dura-Ace Di2 R9200
- Riadidlá: Giant Contact SLR
- Predstavec: Giant Contact SLR Aerolight
- Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
- Sedlo: Cadex Amp, karbónové lyžiny
- Merač výkonu: Shimano R9200-P
- Kolesá: Cadex Max 40
- Plášte: Cadex Race GC Tubeless 700x28c
Giant TCR Advanced SL 1 Ultegra Di2
- Cena: 8 300 €
- Rám: Advanced SL-Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sada: Shimano Ultegra Di2 R8100
- Riadidlá: Giant Contact SLR
- Predstavec: Giant Contact SLR Aerolight
- Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
- Sedlo: Giant Fleet SLR, karbónové lyžiny
- Merač výkonu: Giant Power Pro
- Kolesá: Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
- Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c
Giant TCR Advanced SL 1 Force AXS
- Cena: 8 500 €
- Rám: Advanced SL-Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sada: SRAM Force AXS
- Riadidlá: Giant Contact SLR
- Predstavec: Giant Contact SLR Aerolight
- Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
- Sedlo: Giant Fleet SLR, karbónové lyžiny
- Merač výkonu: Quarq
- Kolesá: Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
- Plášte: Giant Gavia COURSE 0 Tubeless, 700 x 25c
Giant TCR Advanced Pro 0 Force AXS
- Cena: 6 999 EUR € / 6 800 EUR €
- Rám: Advanced-Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sada: SRAM Force AXS
- Riadidlá: Giant Contact SLR
- Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
- Sedlovka: Giant Variant, karbón
- Sedlo: Giant Fleet SL
- Merač výkonu: Quarq
- Kolesá: Nový Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
- Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c
Giant TCR Advanced Pro 0 Ultegra Di2
- Cena: 6 500 EUR
- Rám: Advanced-Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sada: Shimano Ultegra Di2 R8100
- Riadidlá: Giant Contact SL
- Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
- Sedlovka: Giant Variant, karbón
- Sedlo: Giant Fleet SL
- Merač výkonu: Giant Power Pro
- Kolesá: Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
- Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c
Giant TCR Advanced Pro 1 Rival AXS
- Cena: 5 100 €
- Rám: Advanced-Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sada: SRAM Rival AXS
- Riadidlá: Giant Contact SL
- Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
- Sedlovka: Giant Variant, karbón
- Sedlo: Giant Fleet SL
- Merač výkonu: Giant Power Halo
- Kolesá: Giant SLR 1 40 Carbon Disc Wheel System
- Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700x25c (28 mm efektívny), 170 TPI,
Giant TCR Advanced Pro 1 105 Di2
- Cena: 4 799 EUR (€ / 4 700 € (FRA)
- Rám: Advanced-Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sada: Shimano 105 Di2 R7100
- Riadidlá: Giant Contact SL
- Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
- Sedlovka: Giant Variant, karbón
- Sedlo: Giant Fleet SL
- Merač výkonu: Giant Power Pro
- Kolesá: Giant SLR 1 40 Carbon Disc Wheel System
- Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c
Giant TCR Advanced Pro 2 105
- Cena: 2 800 €
- Rám: Advanced-Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sada: Shimano 105 R7100
- Riadidlá: Giant Contact SL
- Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
- Sedlovka: Giant Variant, karbón
- Sedlo: Giant Fleet SL
- Merač výkonu: Giant Power Pro
- Kolesá: Giant SLR 1 40 Carbon Disc Wheel System
- Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c
Giant TCR Advanced 0 105 Di2
- Cena: 3 999 € (GER) / 4 000 € (FRA)
- Rám: Advanced-Grade Composite
- Vidlica: Advanced-Grade Composite
- Sada: Shimano 105 Di2 R7100
- Riadidlá: Giant Contact
- Predstavec: Giant Contact Aerolight
- Sedlovka: Giant Variant, karbón
- Sedlo: Giant Approach
- Merač výkonu: Nie
- Kolesá: Giant SLR 2 36 Carbon Disc Wheel System
- Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c
Giant TCR Advanced 0 AXS
- Cena: 5 499 €
- Rám: Advanced-Grade Composite
- Vidlica: Advanced-Grade Composite
- Sada: SRAM Rival AXS
- Riadidlá: Giant Contact
- Predstavec: Giant Contact Aerolight
- Sedlovka: Giant Variant, karbón
- Sedlo: Giant Approach
- Merač výkonu: Nie
- Kolesá: Giant SLR 2 36 Carbon Disc Wheel System
- Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c
Giant TCR Advanced 1
- Cena: 3 499 € (GER) / 3 500 € (FRA)
- Rám: Advanced-Grade Composite
- Vidlica: Advanced-Grade Composite
- Sada: Shimano 105 Di2 R7100
- Riadidlá: Giant Contact
- Predstavec: Giant Contact Aerolight
- Sedlovka: Giant Variant, karbón
- Sedlo: Giant Approach
- Merač výkonu: Nie
- Kolesá: Giant P-R2 Disc, zliatina
- Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c
Giant TCR Advanced 2
- Cena: 2 799 € (FRA)
- Rám: Advanced-Grade Composite
- Vidlica: Advanced-Grade Composite
- Sada: Shimano 105 R7100
- Riadidlá: Giant Contact
- Predstavec: Giant Contact Aerolight
- Sedlovka: Giant Variant, karbón
- Sedlo: Giant Approach
- Merač výkonu: Nie
- Kolesá: Giant P-R2 Disc, zliatina,
- Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c
Rámová sada Giant TCR Advanced SL
- Cena: 3 699 € (GER) / 3 700 € (FRA)
- Rám: Advanced SL-Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
- Stredová konzola: lisovaná BB86, nie je súčasťou dodávky
- Doplnky: Hlavové zloženie, podložky, osi, predný držiak počítača
Rám Giant TCR Advanced Pro
- Cena: 2 500 €
- Rám: Advanced Grade Composite
- Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
- Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
- Stredová konzola: nalisovaná BB86, nie je súčasťou dodávky
- Doplnky: Hlavové zloženie, podložky, osi, predný držiak počítača