Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nový Giant TCR je ľahší, tuhší a rýchlejší vďaka úspore hmotnosti a aerodynamickým vylepšeniam

Ikonický cestný bicykel Giant TCR bol opäť vylepšený a dnes predstavili už jeho 10. generáciu, ktorá má plne integrované vedenie káblov a rám je ľahší o 75 gramov oproti predchádzajúcemu modelu z roku 2021.
Matúš Bušík
Nový Giant TCR je ľahší, tuhší a rýchlejší vďaka úspore hmotnosti a aerodynamickým vylepšeniam

Americký výrobca bicyklov Giant predstavil nový cestný bicykel TCR, ktorý dostal niekoľko výrazných vylepšení, ktoré prispievajú k úspore hmotnosti a zlepšeniu aerodynamiky a zvýšeniu tuhosti rámu.

Giant uvádza, že využil svoje skúsenosti s karbónom a kontrolu nad výrobným procesom na zredukovanie 60 kusov z rozloženia rámu, čo mu pomohlo dosiahnuť deklarovanú hmotnosť rámu 690 g, teda o 75 g nižšiu než má verzia z roku 2021.

Nový TCR má tiež po prvýkrát plne integrované vedenie káblov a to vďaka použitiu systému Giant OverDrive Aero, ktorý debutoval na Giant Propel 2023 .

Vďaka tomu a úprave tvarovania trubiek je špičkový Advanced SL údajne o 4,19 wattov aerodynamicky účinnejší ako predchádzajúci ekvivalent bicykla a to pri rýchlosti 40 km/h.

Do procesu návrhu sa zapojila aj značka komponentov Cadex spoločnosti Giant, ktorá má prispieť k optimálnemu výkonu celého systému.

Pri uvedení na trh je cena nového TCR od 2 799 € za Advanced 2 so Shimano 105 R7100 až do 12 300 € za výbavu so Shimano Dura-Ace Di2 R9200 .

Či tieto zmeny budú stačiť na uspokojenie požiadaviek fanúšikov TCR, sa uvidí, ale prvé dojmy naznačujú, že ide o zatiaľ najlepšiu verziu TCR.

Nový Giant TCR v skratke

  • Tri úrovne rámcov: Advanced, Advanced Pro a Advanced SL
  • Rám Advanced SL váži deklarovaných 690 g (veľkosť M)
  • Advanced SL 0 údajne váži 6,4 kg (veľkosť M)
  • Výrobca udáva, že je o 4,19 wattu aerodynamicky efektívnejší pri rýchlosti 40 km/h ako predchádzajúci Advanced SL
  • Riadidlá New Contact SLR vážia 160g
  • Rám je postavený z 270 presne vyrezaných karbónových dielov
  • 11 hodín+ je potrebných na vytvorenie rámu Advanced SL
  • Deklarovaná hmotnosť kolies Cadex Max 40 na bicykli Advanced SL 0 je 1 249 g

Vylepšenia rámu

Giant TCR

Rámová sada sa môže na prvý pohľad zdať totožná s predchádzajúcim TCR, avšak určité jemné rozdiely tu nájdeme.

Aby sa zlepšila aerodynamika, zmenšil sa povrch rámu o 2 percentá. Je zrejmé, že veľká časť tohto zníženia bola prevedená v krížení hornej a sedlovej trubky.

Redukciou prešla aj sedlová vzpera, pretože najnovšia iterácia nebude dostupná s ráfikovou brzdou.

Vidlica a spodná trubka boli reprofilované, pričom Giant tvrdí, že sú ľahšie a aerodynamicky efektívnejšie, pričom šírka pneumatík sa zvýšila z 32 na 33 mm.

Dizajn ISP (integrovaná sedlovka) zostáva na najvyššej verzii Advanced SL TCR, pričom v porovnaní s predchádzajúcim lopatkovým tvarom prechádza do profilu tvaru D.

Najväčšia vizuálna zmena je však vpredu – TCR teraz ponúka plnú integráciu káblov. Nová predná časť s riadidlami s profilom D (podobne je tomu na aero bicykli Giant Propel), umožňuje aby brzdové hadičky viedli cez riadidlá, predstavec a hlavovú trubku.

Na rozdiel od mnohých konkurentov TCR ako napríklad Cannondale SuperSix Evo a Specialized Tarmac SL8, ktoré sú teraz vybavené závitovým stredovým zložením BSA, Giant používa lisovaný dizajn BB86.

Majtri karbónu

Giant TCR

Giant uvádza, že rám ťaží z nových technických vylepšení, aby dosiahol hmotnosť 690 g (veľkosť M) a 4,19-wattové zlepšenie aerodynamiky (pri 40 km/h) v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

Rámová sada je tiež o niečo tuhšia, čo pomáha zlepšiť ovládateľnosť a prenos sily.

Giant to dosiahol použitím vlastného materiálu z uhlíkových vlákien. Chceli lepšie kontrolovať orientáciu vlákien, čím priniesli väčšiu kontrolu nad pomerom tuhosti a hmotnosti.

Implementovali tiež novú vysoko presnú technológiu „rezania za studena“, tam kde boli karbónové časti predchádzajúcich modelov rezané laserom. Skoršia metóda by mohla viesť k určitému skresleniu okrajov vlákien.

Podľa Giant dosiahnutie požadovanej pevnosti znamenalo väčšie prekrytie medzi okrajmi vrstiev – zdanlivo, viac materiálu a viac zložitosti pri ukladaní jednotlivých komponentov uhlíkových vlákien.

Nová technika rezania za studena údajne umožnila značke znížiť prekrývanie vlákien a rezať presnejšie. Na druhej strane je teraz rám tovrený z menšieho počtu kusov.

Rám TCR predchádzajúcej generácie bol zložený z 330 kusov v každej forme a nový TCR potrebuje len 270 kusov. Výsledkom je rám, ktorý údajne váži 690 g v porovnaní so 765 g predchádzajúcej generácie.

690 g nemusí znieť superľahko v porovnaní s S-Works Aethos od Specialized (585 g, veľkosť 56 cm), ale Giant tvrdí, že nový TCR má vynikajúcu aerodynamiku, pričom jeho hmotnosť zahŕňa aj sedlovku.

Efektívny a aerodynamický

Giant TCR

Tvary rúr nového rámového setu boli vytvorené a testované kombináciou modelovania CFD (computational fluid dynamics) a testovania vo veternom tuneli v GST v Immenstaade v Nemecku.

Giant testoval bicykel pri rýchlosti vetra 24 mph (40 km/h) pomocou dynamickej figuríny v rozsahu uhlov vybočenia od -20 do +20 stupňov.

Značka tvrdí, že dynamická figurína presnejšie odhaľuje aerodynamické efekty jazdca pri pedálovaní v porovnaní s bežnejšou statickou figurínou.

Nové tvarovanie trubiek v kombinácii s novým kokpitom a integráciou káblov údajne poskytujú čisté aerodynamické zlepšenie o 2,28 wattu v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

Kompletný TCR Advanced SL 0 je podľa výrobcu o 4,19 wattu účinnejší ako ekvivalentný predchádzajúci model, vrátane dvoch fliaš a košíkov, aj vďaka novým kolesám Cadex Max 40.

Pokiaľ ide o tuhosť, Giant uvádza, že vidlica zaznamenala zlepšenie o 1,2 N/mm oproti predchádzajúcemu modelu a rám o 2,04 N/mm.

V percentuálnom vyjadrení to predstavuje zlepšenie o 0,53 percenta, hoci Giant tvrdí, že celková efektivita systému, ktorá popisuje tuhosť rámovej sady v kontexte k jeho hmotnosti sa zlepšila o 3,38 percenta.

Integrácia systému

Giant TCR

Rámová sada bola navrhnutá s ohľadom na špeciálne komponenty vyvinuté sesterskou spoločnosťou Cadex.

Bicykle série Advanced SL a Advanced Pro majú riadidlá v tvare D (nazývané OverDrive Aero), ktoré fungujú s novým predstavcom Contact SLR alebo SL.

Riadidlá sú údajne tuhšie a majú aerodynamickejší tvar. Giant tvrdí, že ich mierne vyvýšený okraj pomáha jazdcom udržiavať aerodynamicky efektívnejšiu pozíciu pri natiahnutom posede.

Hmotnosť riadidiel je len 160 g pri veľkosti 42 cm (merané od stredu k stredu).

Séria TCR Advanced využíva polointegrovaný dizajn vedenia káblov, využívajúci zliatinový predstavec Contact AeroLight a riadidlá Contact od spoločnosti Giant.

Nový rad zahŕňa dva rôzne systémy sedlovky v závislosti od série. TCR Advanced SL používa integrovanú sedlovku (ISP), ktorá ušetrí 40 g oproti teleskopickému dizajnu na bicykloch Advanced Pro a Advanced.

Séria TCR Advanced Pro a Advanced používa kompozitnú sedlovku Variant – má vlastný tvar, ktorý je integrovaný do rámovej sady.

Modely nad Advance 1 sú vybavené aj novými kolesami Cadex alebo Giant.

Aktualizované profily ráfikov sú širšie, s vnútornou šírkou 22,4 mm a vonkajšou šírkou 28 mm, aby sa optimalizoval ich výkon so širšími pneumatikami.

Sady kolies boli vyvinuté v spojení s novým rámom TCR, aby ponúkali optimálny výkon systému.

Všetky nové kolesá Giant a Cadex majú hookless dizajn. Bicykle budú vybavené buď bezdušovými plášťami Cadex alebo Giant s rozmerom 700 x 28c.

Prémiový Advanced SL 0 je vybavený najnovšími kolesami Cadex 40 Max s karbónovými špicmi, ktoré majú deklarovanú hmotnosť iba 1 249 g a údajne vyčnievajú nad konkurenciou z hľadiska pomeru tuhosti k hmotnosti.

Modely a špecifikácie Giant TCR

Pri uvedení na trh je k dispozícii 12 verzií Giant TCR 2025. Tri obsahujú špičkovú sadu rámov Advanced SL, zatiaľ čo päť obsahuje sadu rámov Advanced Pro.

Rad dopĺňajú štyri karbónové bicykle Advanced a dve samostatné rámové sady (Advanced SL a Advanced Pro).

Giant TCR Advanced SL 0 Dura-Ace

  • Cena: 12 300 €
  • Rám: Advanced SL-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano Dura-Ace Di2 R9200
  • Riadidlá: Giant Contact SLR
  • Predstavec: Giant Contact SLR Aerolight
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Sedlo: Cadex Amp, karbónové lyžiny
  • Merač výkonu: Shimano R9200-P
  • Kolesá: Cadex Max 40
  • Plášte: Cadex Race GC Tubeless 700x28c

Giant TCR Advanced SL 1 Ultegra Di2

  • Cena: 8 300 €
  • Rám: Advanced SL-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano Ultegra Di2 R8100
  • Riadidlá: Giant Contact SLR
  • Predstavec: Giant Contact SLR Aerolight
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Sedlo: Giant Fleet SLR, karbónové lyžiny
  • Merač výkonu: Giant Power Pro
  • Kolesá: Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced SL 1 Force AXS

  • Cena: 8 500 €
  • Rám: Advanced SL-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: SRAM Force AXS
  • Riadidlá: Giant Contact SLR
  • Predstavec: Giant Contact SLR Aerolight
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Sedlo: Giant Fleet SLR, karbónové lyžiny
  • Merač výkonu: Quarq
  • Kolesá: Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia COURSE 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced Pro 0 Force AXS

  • Cena: 6 999 EUR € / 6 800 EUR €
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: SRAM Force AXS
  • Riadidlá: Giant Contact SLR
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Quarq
  • Kolesá: Nový Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced Pro 0 Ultegra Di2

  • Cena: 6 500 EUR
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano Ultegra Di2 R8100
  • Riadidlá: Giant Contact SL
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Giant Power Pro
  • Kolesá: Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced Pro 1 Rival AXS

  • Cena: 5 100 €
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: SRAM Rival AXS
  • Riadidlá: Giant Contact SL
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Giant Power Halo
  • Kolesá: Giant SLR 1 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700x25c (28 mm efektívny), 170 TPI,

Giant TCR Advanced Pro 1 105 Di2

  • Cena: 4 799 EUR (€ / 4 700 € (FRA)
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 Di2 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact SL
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Giant Power Pro
  • Kolesá: Giant SLR 1 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced Pro 2 105

  • Cena: 2 800 €
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact SL
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Giant Power Pro
  • Kolesá: Giant SLR 1 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced 0 105 Di2

  • Cena: 3 999 € (GER) / 4 000 € (FRA)
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 Di2 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact
  • Predstavec: Giant Contact Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Approach
  • Merač výkonu: Nie
  • Kolesá: Giant SLR 2 36 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced 0 AXS

  • Cena: 5 499 €
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced-Grade Composite
  • Sada: SRAM Rival AXS
  • Riadidlá: Giant Contact
  • Predstavec: Giant Contact Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Approach
  • Merač výkonu: Nie
  • Kolesá: Giant SLR 2 36 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced 1

  • Cena: 3 499 € (GER) / 3 500 € (FRA)
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 Di2 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact
  • Predstavec: Giant Contact Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Approach
  • Merač výkonu: Nie
  • Kolesá: Giant P-R2 Disc, zliatina
  • Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced 2

  • Cena: 2 799 € (FRA)
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact
  • Predstavec: Giant Contact Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Approach
  • Merač výkonu: Nie
  • Kolesá: Giant P-R2 Disc, zliatina,
  • Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c

Rámová sada Giant TCR Advanced SL

  • Cena: 3 699 € (GER) / 3 700 € (FRA)
  • Rám: Advanced SL-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Stredová konzola: lisovaná BB86, nie je súčasťou dodávky
  • Doplnky: Hlavové zloženie, podložky, osi, predný držiak počítača

Rám Giant TCR Advanced Pro

  • Cena: 2 500 €
  • Rám: Advanced Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Stredová konzola: nalisovaná BB86, nie je súčasťou dodávky
  • Doplnky: Hlavové zloženie, podložky, osi, predný držiak počítača

Aktuality

09:31 Red Bull-Bora-Hansgrohe bude nový názov nemeckého tímu od Tour de France 2024.

„S príchodom Red Bullu máme veľké, veľké ciele a Tour de France nie je jediným cieľom,“ hovorí šéf tímu Ralph Denk, pričom cieľom je stať sa najlepším tímom na svete.

Včera 18:03 Demi Vollering bola najsilnejšia v dojazde do kopca a vyhrala 5. etapu Vuelta España Femenina.

Etapa sa končila 3,2 km dlhým stúpaním Alto del Fuerte Rapitán s priemerným sklonom 8,1 %. Vollering zaútočila necelý kilometer pred koncom a do cieľa prišla sama pred Yarou Kastelijn a Elisou Longo Borghini.

Včera 12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

Včera 11:03 Fox chystá aero kombinézu pre zjazd. Čo sa píše o zjazdovom oblečení v pravidlách UCI?

V pravidlách UCI sa píše, že kombinézy v zjazde nie sú povolené, takže je otázne, či pretekárky a pretekári sponzorovaný Foxom budú môcť používať tieto kombinézy aj na pretekoch.

Včera 10:28 Kristen Faulkner vyhrala po záverečnom úniku 4. etapu Vuelta España Femenina.

Američanka zaútočila 5,8 km pred cieľom a svoje sólo dotiahla úspešne až do cieľa. V šprinte o druhé miesto bola najrýchlejšia Georgia Baker pred dvojicou Marianne Vos a Blanka Vas. Do vedenia celkovej klasifikácie sa posunula Marianne Vos.

Zavrieť reklamu