Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nový Giant TCR je ľahší, tuhší a rýchlejší vďaka úspore hmotnosti a aerodynamickým vylepšeniam

Ikonický cestný bicykel Giant TCR bol opäť vylepšený a dnes predstavili už jeho 10. generáciu, ktorá má plne integrované vedenie káblov a rám je ľahší o 75 gramov oproti predchádzajúcemu modelu z roku 2021.
Matúš Bušík
Nový Giant TCR je ľahší, tuhší a rýchlejší vďaka úspore hmotnosti a aerodynamickým vylepšeniam

Americký výrobca bicyklov Giant predstavil nový cestný bicykel TCR, ktorý dostal niekoľko výrazných vylepšení, ktoré prispievajú k úspore hmotnosti a zlepšeniu aerodynamiky a zvýšeniu tuhosti rámu.

Giant uvádza, že využil svoje skúsenosti s karbónom a kontrolu nad výrobným procesom na zredukovanie 60 kusov z rozloženia rámu, čo mu pomohlo dosiahnuť deklarovanú hmotnosť rámu 690 g, teda o 75 g nižšiu než má verzia z roku 2021.

Nový TCR má tiež po prvýkrát plne integrované vedenie káblov a to vďaka použitiu systému Giant OverDrive Aero, ktorý debutoval na Giant Propel 2023 .

Vďaka tomu a úprave tvarovania trubiek je špičkový Advanced SL údajne o 4,19 wattov aerodynamicky účinnejší ako predchádzajúci ekvivalent bicykla a to pri rýchlosti 40 km/h.

Do procesu návrhu sa zapojila aj značka komponentov Cadex spoločnosti Giant, ktorá má prispieť k optimálnemu výkonu celého systému.

Pri uvedení na trh je cena nového TCR od 2 799 € za Advanced 2 so Shimano 105 R7100 až do 12 300 € za výbavu so Shimano Dura-Ace Di2 R9200 .

Či tieto zmeny budú stačiť na uspokojenie požiadaviek fanúšikov TCR, sa uvidí, ale prvé dojmy naznačujú, že ide o zatiaľ najlepšiu verziu TCR.

Nový Giant TCR v skratke

  • Tri úrovne rámcov: Advanced, Advanced Pro a Advanced SL
  • Rám Advanced SL váži deklarovaných 690 g (veľkosť M)
  • Advanced SL 0 údajne váži 6,4 kg (veľkosť M)
  • Výrobca udáva, že je o 4,19 wattu aerodynamicky efektívnejší pri rýchlosti 40 km/h ako predchádzajúci Advanced SL
  • Riadidlá New Contact SLR vážia 160g
  • Rám je postavený z 270 presne vyrezaných karbónových dielov
  • 11 hodín+ je potrebných na vytvorenie rámu Advanced SL
  • Deklarovaná hmotnosť kolies Cadex Max 40 na bicykli Advanced SL 0 je 1 249 g

Vylepšenia rámu

Giant TCR

Rámová sada sa môže na prvý pohľad zdať totožná s predchádzajúcim TCR, avšak určité jemné rozdiely tu nájdeme.

Aby sa zlepšila aerodynamika, zmenšil sa povrch rámu o 2 percentá. Je zrejmé, že veľká časť tohto zníženia bola prevedená v krížení hornej a sedlovej trubky.

Redukciou prešla aj sedlová vzpera, pretože najnovšia iterácia nebude dostupná s ráfikovou brzdou.

Vidlica a spodná trubka boli reprofilované, pričom Giant tvrdí, že sú ľahšie a aerodynamicky efektívnejšie, pričom šírka pneumatík sa zvýšila z 32 na 33 mm.

Dizajn ISP (integrovaná sedlovka) zostáva na najvyššej verzii Advanced SL TCR, pričom v porovnaní s predchádzajúcim lopatkovým tvarom prechádza do profilu tvaru D.

Najväčšia vizuálna zmena je však vpredu – TCR teraz ponúka plnú integráciu káblov. Nová predná časť s riadidlami s profilom D (podobne je tomu na aero bicykli Giant Propel), umožňuje aby brzdové hadičky viedli cez riadidlá, predstavec a hlavovú trubku.

Na rozdiel od mnohých konkurentov TCR ako napríklad Cannondale SuperSix Evo a Specialized Tarmac SL8, ktoré sú teraz vybavené závitovým stredovým zložením BSA, Giant používa lisovaný dizajn BB86.

Majtri karbónu

Giant TCR

Giant uvádza, že rám ťaží z nových technických vylepšení, aby dosiahol hmotnosť 690 g (veľkosť M) a 4,19-wattové zlepšenie aerodynamiky (pri 40 km/h) v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

Rámová sada je tiež o niečo tuhšia, čo pomáha zlepšiť ovládateľnosť a prenos sily.

Giant to dosiahol použitím vlastného materiálu z uhlíkových vlákien. Chceli lepšie kontrolovať orientáciu vlákien, čím priniesli väčšiu kontrolu nad pomerom tuhosti a hmotnosti.

Implementovali tiež novú vysoko presnú technológiu „rezania za studena“, tam kde boli karbónové časti predchádzajúcich modelov rezané laserom. Skoršia metóda by mohla viesť k určitému skresleniu okrajov vlákien.

Podľa Giant dosiahnutie požadovanej pevnosti znamenalo väčšie prekrytie medzi okrajmi vrstiev – zdanlivo, viac materiálu a viac zložitosti pri ukladaní jednotlivých komponentov uhlíkových vlákien.

Nová technika rezania za studena údajne umožnila značke znížiť prekrývanie vlákien a rezať presnejšie. Na druhej strane je teraz rám tovrený z menšieho počtu kusov.

Rám TCR predchádzajúcej generácie bol zložený z 330 kusov v každej forme a nový TCR potrebuje len 270 kusov. Výsledkom je rám, ktorý údajne váži 690 g v porovnaní so 765 g predchádzajúcej generácie.

690 g nemusí znieť superľahko v porovnaní s S-Works Aethos od Specialized (585 g, veľkosť 56 cm), ale Giant tvrdí, že nový TCR má vynikajúcu aerodynamiku, pričom jeho hmotnosť zahŕňa aj sedlovku.

Efektívny a aerodynamický

Giant TCR

Tvary rúr nového rámového setu boli vytvorené a testované kombináciou modelovania CFD (computational fluid dynamics) a testovania vo veternom tuneli v GST v Immenstaade v Nemecku.

Giant testoval bicykel pri rýchlosti vetra 24 mph (40 km/h) pomocou dynamickej figuríny v rozsahu uhlov vybočenia od -20 do +20 stupňov.

Značka tvrdí, že dynamická figurína presnejšie odhaľuje aerodynamické efekty jazdca pri pedálovaní v porovnaní s bežnejšou statickou figurínou.

Nové tvarovanie trubiek v kombinácii s novým kokpitom a integráciou káblov údajne poskytujú čisté aerodynamické zlepšenie o 2,28 wattu v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

Kompletný TCR Advanced SL 0 je podľa výrobcu o 4,19 wattu účinnejší ako ekvivalentný predchádzajúci model, vrátane dvoch fliaš a košíkov, aj vďaka novým kolesám Cadex Max 40.

Pokiaľ ide o tuhosť, Giant uvádza, že vidlica zaznamenala zlepšenie o 1,2 N/mm oproti predchádzajúcemu modelu a rám o 2,04 N/mm.

V percentuálnom vyjadrení to predstavuje zlepšenie o 0,53 percenta, hoci Giant tvrdí, že celková efektivita systému, ktorá popisuje tuhosť rámovej sady v kontexte k jeho hmotnosti sa zlepšila o 3,38 percenta.

Integrácia systému

Giant TCR

Rámová sada bola navrhnutá s ohľadom na špeciálne komponenty vyvinuté sesterskou spoločnosťou Cadex.

Bicykle série Advanced SL a Advanced Pro majú riadidlá v tvare D (nazývané OverDrive Aero), ktoré fungujú s novým predstavcom Contact SLR alebo SL.

Riadidlá sú údajne tuhšie a majú aerodynamickejší tvar. Giant tvrdí, že ich mierne vyvýšený okraj pomáha jazdcom udržiavať aerodynamicky efektívnejšiu pozíciu pri natiahnutom posede.

Hmotnosť riadidiel je len 160 g pri veľkosti 42 cm (merané od stredu k stredu).

Séria TCR Advanced využíva polointegrovaný dizajn vedenia káblov, využívajúci zliatinový predstavec Contact AeroLight a riadidlá Contact od spoločnosti Giant.

Nový rad zahŕňa dva rôzne systémy sedlovky v závislosti od série. TCR Advanced SL používa integrovanú sedlovku (ISP), ktorá ušetrí 40 g oproti teleskopickému dizajnu na bicykloch Advanced Pro a Advanced.

Séria TCR Advanced Pro a Advanced používa kompozitnú sedlovku Variant – má vlastný tvar, ktorý je integrovaný do rámovej sady.

Modely nad Advance 1 sú vybavené aj novými kolesami Cadex alebo Giant.

Aktualizované profily ráfikov sú širšie, s vnútornou šírkou 22,4 mm a vonkajšou šírkou 28 mm, aby sa optimalizoval ich výkon so širšími pneumatikami.

Sady kolies boli vyvinuté v spojení s novým rámom TCR, aby ponúkali optimálny výkon systému.

Všetky nové kolesá Giant a Cadex majú hookless dizajn. Bicykle budú vybavené buď bezdušovými plášťami Cadex alebo Giant s rozmerom 700 x 28c.

Prémiový Advanced SL 0 je vybavený najnovšími kolesami Cadex 40 Max s karbónovými špicmi, ktoré majú deklarovanú hmotnosť iba 1 249 g a údajne vyčnievajú nad konkurenciou z hľadiska pomeru tuhosti k hmotnosti.

Modely a špecifikácie Giant TCR

Pri uvedení na trh je k dispozícii 12 verzií Giant TCR 2025. Tri obsahujú špičkovú sadu rámov Advanced SL, zatiaľ čo päť obsahuje sadu rámov Advanced Pro.

Rad dopĺňajú štyri karbónové bicykle Advanced a dve samostatné rámové sady (Advanced SL a Advanced Pro).

Giant TCR Advanced SL 0 Dura-Ace

  • Cena: 12 300 €
  • Rám: Advanced SL-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano Dura-Ace Di2 R9200
  • Riadidlá: Giant Contact SLR
  • Predstavec: Giant Contact SLR Aerolight
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Sedlo: Cadex Amp, karbónové lyžiny
  • Merač výkonu: Shimano R9200-P
  • Kolesá: Cadex Max 40
  • Plášte: Cadex Race GC Tubeless 700x28c

Giant TCR Advanced SL 1 Ultegra Di2

  • Cena: 8 300 €
  • Rám: Advanced SL-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano Ultegra Di2 R8100
  • Riadidlá: Giant Contact SLR
  • Predstavec: Giant Contact SLR Aerolight
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Sedlo: Giant Fleet SLR, karbónové lyžiny
  • Merač výkonu: Giant Power Pro
  • Kolesá: Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced SL 1 Force AXS

  • Cena: 8 500 €
  • Rám: Advanced SL-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: SRAM Force AXS
  • Riadidlá: Giant Contact SLR
  • Predstavec: Giant Contact SLR Aerolight
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Sedlo: Giant Fleet SLR, karbónové lyžiny
  • Merač výkonu: Quarq
  • Kolesá: Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia COURSE 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced Pro 0 Force AXS

  • Cena: 6 999 EUR € / 6 800 EUR €
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: SRAM Force AXS
  • Riadidlá: Giant Contact SLR
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Quarq
  • Kolesá: Nový Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced Pro 0 Ultegra Di2

  • Cena: 6 500 EUR
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano Ultegra Di2 R8100
  • Riadidlá: Giant Contact SL
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Giant Power Pro
  • Kolesá: Giant SLR 0 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced Pro 1 Rival AXS

  • Cena: 5 100 €
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: SRAM Rival AXS
  • Riadidlá: Giant Contact SL
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Giant Power Halo
  • Kolesá: Giant SLR 1 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700x25c (28 mm efektívny), 170 TPI,

Giant TCR Advanced Pro 1 105 Di2

  • Cena: 4 799 EUR (€ / 4 700 € (FRA)
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 Di2 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact SL
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Giant Power Pro
  • Kolesá: Giant SLR 1 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced Pro 2 105

  • Cena: 2 800 €
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact SL
  • Predstavec: Giant Contact SL Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Fleet SL
  • Merač výkonu: Giant Power Pro
  • Kolesá: Giant SLR 1 40 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 0 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced 0 105 Di2

  • Cena: 3 999 € (GER) / 4 000 € (FRA)
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 Di2 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact
  • Predstavec: Giant Contact Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Approach
  • Merač výkonu: Nie
  • Kolesá: Giant SLR 2 36 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced 0 AXS

  • Cena: 5 499 €
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced-Grade Composite
  • Sada: SRAM Rival AXS
  • Riadidlá: Giant Contact
  • Predstavec: Giant Contact Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Approach
  • Merač výkonu: Nie
  • Kolesá: Giant SLR 2 36 Carbon Disc Wheel System
  • Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced 1

  • Cena: 3 499 € (GER) / 3 500 € (FRA)
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 Di2 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact
  • Predstavec: Giant Contact Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Approach
  • Merač výkonu: Nie
  • Kolesá: Giant P-R2 Disc, zliatina
  • Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c

Giant TCR Advanced 2

  • Cena: 2 799 € (FRA)
  • Rám: Advanced-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced-Grade Composite
  • Sada: Shimano 105 R7100
  • Riadidlá: Giant Contact
  • Predstavec: Giant Contact Aerolight
  • Sedlovka: Giant Variant, karbón
  • Sedlo: Giant Approach
  • Merač výkonu: Nie
  • Kolesá: Giant P-R2 Disc, zliatina,
  • Plášte: Giant Gavia Course 1 Tubeless, 700 x 25c

Rámová sada Giant TCR Advanced SL

  • Cena: 3 699 € (GER) / 3 700 € (FRA)
  • Rám: Advanced SL-Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Stredová konzola: lisovaná BB86, nie je súčasťou dodávky
  • Doplnky: Hlavové zloženie, podložky, osi, predný držiak počítača

Rám Giant TCR Advanced Pro

  • Cena: 2 500 €
  • Rám: Advanced Grade Composite
  • Vidlica: Advanced SL-Grade Composite
  • Sedlovka: Advanced SL-Grade Composite, Integrated Design
  • Stredová konzola: nalisovaná BB86, nie je súčasťou dodávky
  • Doplnky: Hlavové zloženie, podložky, osi, predný držiak počítača

Aktuality

17:40 Len 22-ročný Georg Steinhauser vyhral po 34 km sóle horskú 17. etapu Giro d’Italia.

Steinhauser si pripísal svoje prvé profesionálne víťazstvo na vrchole stúpania Passo Brocon. Druhý skončil Tadej Pogačar, ktorý si opäť navýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie a za ním finišovali v spoločnej skupine Antonio Tiberi, Geraint Thomas, Daniel Martínez, Einer Rubio a Romain Bardet.

11:40 Nahnevaný Ben O’Connor o Giro d’Italia: Sú to jedny z najhoršie zorganizovaných pretekov.

„Rád by som ho videl vysadnúť na bicykel, odštartovať etapu a zistiť, aká je jeho odpoveď,“ povedal Austrálčan o šéfovi Gira v reakcii na chaos na štarte 16. etapy, ktorú napokon organizátori výrazne skrátili pre chladné počasie, sneženie a dážď v pôvodnom mieste štartu.

10:58 Dokumentárny film o Michalovi Marošim uvidíte už čoskoro v Bratislave aj na BikeFeste v Kálnici.

Dokument Ten, co slaví každý den nie je len obyčajný športový dokument, ale ide o portrét človeka, ktorý stál nespočetnekrát na hrane medzi životom a smrťou.

09:29 Wout Van Aert nie je v najlepšej forme, ale potvrdil návrat na preteky a odštartuje na etapáku v Nórsku.

Van Aert utrpel v marci pri páde na klasike Dwars door Vlaandren početné zranenia – sedem zlomených rebier, kľúčnu kosť a prasknutú hrudnú kosť. Zrušil štart na Giro d’Italia, no zotavuje sa a mohol by sa zúčastniť na Tour de France.

Včera 17:48 Nezastaviteľný Tadej Pogačar vyhral na Giro d’Italia už po piatykrát, horskú etapu museli pre sneženie skrátiť.

Na druhom mieste skončil Giulio Pellizzari pred tretím Danielom Martínezom, ktorý sa posunul na druhé miesto v celkovej klasifikácii, pretože Geraint Thomas s ním už v závere neudržal tempo.

Zavrieť reklamu