Je to blbosť, hovorí Victor Campenaerts o nejasnom zákaze vytočených brzdových pák
UCI chce od roku 2024 zakázať vytočenie brzdových pák smerom dovnútra, čím jazdci získavali viac aerodynamickú polohu.
Belgický špecialista na úniky Victor Campenaerts bol jedným z jazdcov, ktorý mal svoje brzdové páky vytočené skutočne extrémne, takže je jasné, že nové pravidlo UCI sa mu veľmi nepáči.
„Myslím si, že výsledkom bude, že v pelotóne uvidíme veľa plážových pretekárskych riadidiel, aby sme obišli pravidlo. Podľa mňa je to jednoducho blbosť,“ cituje Campenaertsa portál Cyclingnews.
Plážovými riadidlami mal Campenaerts na mysli cestné riadidlá, ktoré sú vo vrchnej časti užšie ako v spodnej časti, ako napríklad u gravelových riadidiel.
„Teraz to zakazujú, ale tiež nezakazujú, pretože pravidlá sú veľmi nejasné. Vôbec to nedáva zmysel,“ povedal Campenaerts pred prezentáciou tímu Lotto-Dstny v roku 2024 na margo nejasnej definície pravidla UCI.
Nie je jasné, či stanovia presný zakázaný uhol
UCI si všimla, že v roku 2024 zakáže veľmi populárne brzdové páky smerujúce dovnútra, čo naznačuje, že poloha páky „predstavuje modifikáciu produktu nad rámec jeho zamýšľaného použitia“.
UCI odhalila svoje zámery v tlačovej správe po výročnom seminári WorldTour, ktorý sa konal tento týždeň v Lausanne.
Jazdci si otáčajú brzdové/radiace páky smerom dovnútra, aby vytvorili užšiu polohu pre ruky. Niektorí uprednostňujú uhlový kontakt z ergonomických dôvodov, zatiaľ čo iní to robia pre lepšiu aerodynamiku.
Vytočené brzdové páky používa mnoho jazdcov, ale v roku 2023 bol pravdepodobne najpamätnejší Pello Bilbao na prológu Tour Down Under 2023. Organizátori totiž zakázali bicykle na časovku, a tak si dal Bilba o klasický bicykel kolesá z časovky, obrovské prevody a divoko vytočené páky, aby vytvoril čo najužšiu pozíciu rúk.
Nie je jasné, či limit na uhol pák stanoví UCI, alebo to bude na rozhodnutí príslušného pretekára.
V roku 2022 UCI zverejnila zmeny v Technických predpisoch už koncom novembra, ale v roku 2023 pred sezónou 2024 zatiaľ žiadne takéto predpisy neboli zverejnené.
Namiesto vytočených pák budú užšie riadidlá
Formulácia vo vyhlásení používa frázu „extrémny vnútorný sklon“ než akýkoľvek presný počet stupňov vytočenia brzdových pák.
„…k téme bezpečnosti bolo podané vysvetlenie o spolupráci UCI s cyklistickým priemyslom na vytvorení jasného nariadenia týkajúceho sa extrémneho sklonu brzdových pák smerom dovnútra,“ začalo vyhlásenie.
Pokiaľ ide o dôvod, UCI sa domnieva, že vnútorný sklon pák môže obmedziť schopnosť jazdcov brzdiť, a tak spôsobiť bezpečnostné riziko, čo naznačuje, že „predstavuje modifikáciu produktu nad rámec jeho zamýšľaného použitia“.
V dôsledku toho UCI uviedla, že „takéto umiestnenie bude v roku 2024 obmedzené“, a dodáva, že od januára 2025 „vstúpia do platnosti nové predpisy vyžadujúce súlad s pokynmi na inštaláciu stanovenými výrobcami brzdových pák“.
Je iróniou, že aj napriek tomu, že primárnou motiváciou jazdcov je aerodynamická výhoda, bolo dokázané, že rovné páky spárované s užšími riadidlami sú rýchlejšie ako široké riadidlá s vytočenými pákami, pretože celková predná plocha je menšia.
Je teda pravdepodobné, že v dôsledku zavedenia nových pravidiel budú jazdci jednoducho používať užšie riadidlá.