Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

Čo trápi začínajúcich cyklistov?

Privoňali ste si trochu k bikovaniu a jeho vôňa vás omámila. Ako začiatočník sa túžite zlepšovať no trápia vás pochybnosti? Na to sme tu my a prinášame vám odpovede na najčastejšie otázky začínajúcich cyklistov.
Biker


Je to nebezpečné?

Možno vás to prekvapí, ale nie, cyklistika nie je nijak obzvlášť nebezpečná. „Ale čo všetky tie správy o zabitých cyklistoch, ktoré v médiách nebývajú zase úplne sporadické?“ pýtate sa. Vtip je v tom, že médiá potrebujú senzácie. A smrť cyklistu, hoci je veľmi zriedkavá, dobre púta pozornosť. Pritom štatistiky hovoria jasnou rečou – na cestách zomiera ročne oveľa viac chodcov a motoristov ako cyklistov. Strach vyjsť do ulíc na bicykli je pochopiteľný. Cyklista je v porovnaní s ostatnými účastníkmi cestnej premávky veľmi zraniteľný a iba prilba k pocitu bezpečia veľmi nepomôže.

Z psychologického hľadiska však môžeme ísť ešte hlbšie – status menšiny produkuje strach. Je pravda, že cyklistov na cestách zase až tak veľa nestretnete, takže bytostne cítite, že ste v menšine. A to do veľkej miery priživuje váš strach. Treba si uvedomiť, že nič v živote nie je bez rizika. Všetko je to len o tom dostať strach pod kontrolu aktívnym prístupom. Čo tým myslíme? Dôležité je byť asertívny a správať sa ako účastník premávky, vtedy vás aj ostatní budú rešpektovať. V tomto čase sa zotmie, ešte ste ani nevyšli z práce. Máme preto pre vás zopár tipov, ako jazdit v noci na bicykli.

Zmoknem?

Pravdepodobne nie. Málokedy sa dážď prirúti len tak, z čista-jasna. Je pravda, že v dnešnej dobe si počasie dokáže vyraziť z kopýtka a nie vždy sú jeho vrtochy predvídateľné, ale nemusíte sa báť. V začiatkoch aj tak nebudete jazdiť priveľmi dlhé trasy, takže ak sa počasie začne nečakane kaziť, vždy sa môžete pomerne rýchlo vrátiť domov. Navyše, pri zvýšenej fyzickej aktivite vnímate nepriazeň počasia úplne inak, ako keď sa na lejak pozeráte spoza okna, alebo ako keď vás zastihne na ceste z práce. Neverili by ste, ale vôbec to nie je také hrozné, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Záleží aj od vonkajšej teploty – zmoknúť pri pár stupňoch nad nulou nie je nič príjemné. Predpokladáme však, že ako začiatočník budete bicykel vyťahovať až v trochu teplejšom počasí. A nezabudnite sa vybaviť ľahkou cyklistickou vetrovkou, ktorá vás ochráni pred vetrom a pred „nečakaným“ dažďom. Ak neviete ako si vetrovku vybrať, aj v tomto vám porádíme!

Dostanem defekt?

Možno. Je to podobné ako so zmoknutím – málo pravdepodobné. Áno, dostať defekt je nepríjemné, ale našťastie aj veľmi sporadické. Nie je to však žiadna katastrofa, zalepenie defektu zvládnete, aj keď ste žena a aj keď nie ste priveľmi „technicky“ zdatní. Ak je to však aj tak niečo, čomu sa chcete z najrôznejších dôvodov čo najviac vyhnúť, minimalizujte riziko použitím plášťov, ktoré sú spevnené a majú viacero vrstiev chrániacich dušu pred defektom.

„Dostať defekt je nepríjemné, ale našťastie veľmi sporadické. Nie je to však žiadna katastrofa, opravu defektu zvládnete, aj keď ste žena a nie priveľmi „technicky“ zdatná.“

Na trhu sú aj rôzne tmely, ktoré opravia defekt a zároveň nafúkajú koleso bez akéhokoľvek skladania plášťa. Pre istotu, si ale prečítajte, čo by ste si mali zbaliť so sebou na bike. Riziko tiež môžete eliminovať tým, že si budete dávať pozor, kadiaľ idete. Čiže, ak pred sebou uvidíte rozbitú fľašu, obíďte ju veľkým oblúkom. A tiež sa vyhýbajte výtlkom a podobným poškodeniam vozovky. Defekt totiž môžete dostať aj pri prudkom náraze kolesa o hranu, akou je napríklad obrubník, nie len ak prejdete cez ostrý predmet. Alebo keď ste zručnejší, takto sa opravuje defekt, bez odmontovania kolesa!

Dostanem sa do kondície?

Určite áno! Vezmite si, že vám stačí 20 minút aeróbneho cvičenia (ako je napríklad bicyklovanie v intenzite, keď sa trochu zadýchate) aspoň trikrát týždenne, aby ste si udržali základnú kondíciu a zdravie. A ak budete chcieť svoju kondíciu zlepšiť, jednoducho začnete bicyklovať viac. Je to často až prekvapujúce, aké je jednoduché sa zlepšiť, keď budete na svojej kondícii pracovať postupne a nič na prvýkrát nepreženiete.

Jazdiť začnite zľahka, najskôr krátke výjazdy na rovine a postupne pridávajte aj kilometre a sklon terénu. Treba si však uvedomiť, že kondícia je pomerne špecificky naviazaná na aktivitu, ktorej sa venujete. Ak budete poľahky točiť desiatky kilometrov na jeden šup, neznamená to ešte, že budete schopní odbehnúť maratón. Samozrejme, platí to aj naopak. Potrebujete vedieť viac o tréningu?!

Na čo sú všetky tie prevody?

Bicykle a autá majú prevody z rovnakého dôvodu. Predstavte si svoje auto – preraďujete preto, aby motor mohol pracovať pohodlne a efektívne. Avšak, motor vášho auta dokáže pracovať efektívne pri menšom počte rýchlostných stupňov pretože má veľký rozsah otáčok, zatiaľ čo motor vášho tela, ktorý poháňa bicykel, dokáže pracovať efektívne len pri malom rozsahu otáčok pri šliapaní do pedálov. A preto bicykle potrebujú široký rozsah prevodov, aby ste sa mohli úspešne popasovať s kopcami.

V praxi teda preraďovanie funguje tak, že si zvolíte prevod, ktorý vám vyhovuje, keď začnete stúpať, preradíte si na ľahší, a keď začnete klesať, preradíte si na ťažší. Ideálny stav je vtedy, keď dokážete udržiavať počas celej jazdy rovnakú kadenciu pedálovania – za minútu spravíte nohami stále rovnaký počet otočení kľukami – otáčok. Väčšina bicyklov na preraďovanie využíva externý mechanizmus nazývaný menič prevodov.

A to zadný prehadzovač, ktorý sa stará o pohyb reťaze po rôzne veľkých pastorkoch (ozubených kolieskach) zadnej kazety a predný prešmykač, ktorý sa stará o pohyb reťaze po rôzne veľkých ozubených kolieskach súboru predných prevodníkov pri kľukách. Výstupky na pastorkoch sa volajú zuby. Keďže zuby sú rovnako veľké, logicky z toho vyplýva, že čím viac zubov pastorok má, tým je jeho priemer väčší. Ľahší prevod na bicykli teda docielite buď prehodením na menší prevodník vpredu, a tiež na väčší pastorok vzadu.

Menej využívaný a známy systém radenia je taký, ktorý je ukrytý v zadnom náboji, takže váš bicykel nemá zadnú kazetu. Jeho výhodou je, že takýto bicykel vyzerá „upravenejšie“, na druhej strane, takéto radenie neposkytuje takú veľkú paletu prevodov ako vyššie zmieňovaná klasika. Radenie v náboji poväčšine môžete nájsť u mestských bicyklov.

Veľa začínajúcich cyklistov považuje radenie za najchaotickejšiu črtu bicykla a dokážu ich doslova neznášať. Aby ste tomu predišli, vyberte sa na nejaké pokojné miesto, napríklad na opustené parkovisko, a tam jazdite stále dokola, preraďujte na ľahšie prevody, preraďujte na ťažšie prevody, až pokým si nezvyknete na to, čo to s bicyklom robí. Z najnenávidenejšej časti sa stane tá najviac milovaná.

Prečo nám život komplikujú rôzne druhy bŕzd?

Základným poslaním bŕzd je zastaviť rýchlo, plynulo, no predovšetkým kontrolovane. Rýchlo nie je problém. Brzdy v dnešnej dobe bývajú dosť silné a účinné. Problém je skôr v tom, aby ste to mali pod kontrolou. Ak zabrzdíte príliš silno, preletíte cez riadidlá. Nuž, fyzika nepustí. Potrebujete sa naučiť brzdiť efektívne a plynulo, ako silno stisnúť brzdovú páčku v akých podmienkach – brzdný účinok bude iný na mokrom asfalte, iný na štrku, iný na tráve.

Na bicykloch si zväčša vyberáte z dvoch druhov bŕzd – klasických čeľusťových, ktoré brzdia tým, že pritláčajú gumené doštičky o ráfik, alebo kotúčových, ktoré bývajú montované v blízkosti náboja. Čeľusťové brzdy sú jednoduché na údržbu ale ich brzdný účinok nie je veľmi intenzívny, predovšetkým pri vysokej hmotnosti jazdca alebo za daždivého počasia.

Kotúčové brzdy sú síce náročnejšie na údržbu, ale spoľahlivejšie. Klasické cestné bicykle sú väčšinou dodávané s čeľusťovými brzdami, pretože kotúčové brzdy sú ťažšie a váha je pri cestom bicykli veľmi dôležitá. Kotúčové brzdy bývajú v dnešnej dobe už štandardne na horských bicykloch, pretože v teréne je zase podstatná brzdná sila.

Prečo majú niektoré bicykle rovné riadidlá a niektoré barany?

„Barany“, ako sa s obľubou hovorí stočeným riadidlám cestného bicykla, boli navrhnuté pre pretekárske jazdenie. Takže, keď si chcete užiť rýchlu, športovú jazdu s vetrom opreteky, sú pre vás to pravé orechové. Tieto stočené riadidlá poskytujú tri druhy úchopu, nie len ten nízky, pri ktorom držíte konce baranov. Ak si chcete trochu uvoľniť chrbát, alebo jazdíte v balíku a nepotrebujete rozrážať vzduch, chytíte sa na hornej rovnej časti, prípadne nad brzdami.

Široké rovné riadidlá majú výhodou v tom, že bicykel je pri ovládaní stabilnejší na rozbitých povrchoch, čo je tiež dôvod, prečo sú montované na horské bicykle. Ak však jazdíte na ceste, stojí za to vyskúšať si oboje a potom sa rozhodnúť. Barany sa môžu najprv zdať pomerne nekomfortné, ak však chcete jazdiť športovejším štýlom, zistíte, že to nie celkom pravda. Koniec-koncov, cyklisti na Tour de France strávia 5 až 6 hodín denne na stočených riadidlách. A to by predsa nedokázali, keby boli barany naozaj také nepohodlné.


Čo sú nášľapné pedále?

Bicyklový trh ponúka pedále v troch variantoch: platformy, pedále s košíkmi a nášľapné pedále, ľudovo nazývané SPD. Najjednoduchší typ pedálov sú platformy. Nájdete ich na veľa bicykloch hlavne nižších cenových kategórií. Ako naznačuje ich názov, sú to tie najklasickejšie pedále, ktoré si pod slovom pedál asi predstavíte – široká rovná oblasť, na ktorú položíte svoje chodidlo. Prepracovanejšie verzie týchto pedálov majú na povrchu malé kovové výstupky, ku ktorým má priľnúť podrážka vašej obuvi.

Pedále s košíkmi už v dnešnej dobe nie je veľmi vidieť. Je to „klasický“ pedál, ktorý má z jednej strany plastovú (v minulosti kovovú) klietku, do ktorej vložíte nohu a širší koniec tejto klietky je s pedálom spojený sťahovacím pásom, ktorým si môžete nastaviť, ako veľmi bude klietka obopínať vaše chodidlo. V minulosti boli veľmi používané na výkonnostné bicyklovanie, v dnešnej dobe však boli nahradené efektívnejšími nášľapnými pedálmi. Nášľapné pedále pre horské bicykle majú na pedáli systém, ktorým sa zacvaknete do kompatibilnej súčiastky (kufra), namontovanej na cyklo obuvi, alias tretre.

Tretry pre horské bicykle majú tieto kufre vsadené hlbšie do podrážky, takže v nich môžete kráčať takmer ako v „normálnych“ topánkach, zatiaľ čo tretry cestných bicyklov majú tento kufor oveľa väčší a z podrážky odstáva, takže na chodenie to nie je nič príjemné. Veľa hobby cyklistov preto radšej používa na rôznych bicykloch tretry určené pre horské bicykle. Výhodou nášľapných pedálov je to, že vaše pedálovanie je s nimi oveľa efektívnejšie a drží vám nohu pevne na pedáli, v správnej polohe chodidla voči nemu.

Potrebujem odpruženie?

Iba ak sa chystáte bicyklovať v teréne. V skratke ide o to, že odpruženie vám pomáha hladšie prechádzať nerovnosti v náročnom členitom teréne. Dobré odpruženie je základom k skutočnej horskej cyklistike, ale ak vaše cyklistické ambície nezahŕňajú jazdenie na lesných chodníčkoch v horách, pravdepodobne vám bohato postačí neodpružený bicykel. Problém je totiž aj v tom, že veľa lacných odpružených vidlíc, ktoré sú namontované na bicykloch v hodnote pod 300 eur, nemusí byť veľmi účinných. Preto bicykel s pevnou vidlicou a kvalitnejšími komponentmi bude na rovinky lepšia kúpa.

Bude ma sedadlo tlačiť?

Ak nájdete to správne, nebude. Je však potrebné si naň zvyknúť. Je to podobné, ako keď si kúpite nové topánky. Na začiatku vás môžu trochu otlačiť, ale ak vám vyhovujú, po tom, čo ich rozchodíte, si na seba zvyknete. Ako si ale zvyknúť na sedadlo? Podobne ako na nové topánky. Postupnosť je základ úspechu.

Choďte si jeden deň zajazdiť, potom si pár dní dajte pauzu, potom choďte na ďalší výjazd. Znova pauza, znova jazda. Postupne zvyšujte aj frekvenciu aj vzdialenosť a najlepšie je, ak si vždy budete sadať na bicykel v cyklistických nohaviciach s vložkou bez spodnej bielizne (po každom výjazde ich operte). S výberom sedadla si však nechajte poradiť v predajni, prípadne využite možnosť testovania rôznych modelov. Alebo to môže byť samotným sedením na bicykli!

Ako vysoko mám mať sedadlo?

Veľa začínajúcich cyklistov sa cíti na bicykli bezpečne a pohodlne, keď majú sedadlo tak vysoko (resp. nízko), aby dočiahli oboma nohami na zem. Ako už asi tušíte, bude v tom háčik. Áno, vaše sedadlo je v tomto prípade príliš nízko. Pýtate sa, prečo to prekáža? Ide o to, že keď máte sedadlo príliš nízko, pedálovanie nebude efektívne a hoci sa vám to možno nebude zdať, pri nízkom sedadle nie je jazdenie ani komfortné.

Navyše, oveľa skôr sa unavíte, pretože viac zaťažujete svaly na nohách. Vaše sedadlo by malo byť tak vysoko, aby vaše koleno zvieralo zhruba 25 stupňový uhol, keď je vaše chodidlo na pedáli otočenom v najspodnejšej fáze rotácie kľúk. Teda tak, aby ste nohu v tejto polohe dokázali vystrieť, keď koleno prepnete. Ak ste detailista, na zmeranie môžete použiť zariadenie s názvom goniometer.

Na začiatok však postačí aj „meranie“ od oka – vaša noha by v najspodnejšej časti pohybu mala byť veľmi, veľmi jemne ohnutá v kolene. Na väčšine bicyklov budete schopní aj pri takto nastavenom sedadle dosiahnuť špičkou na zem. Alebo sa pri zastavovaní budete musieť v sedadle mierne zošuchnúť na stranu.

Budem mať príliš svalnaté stehná?

Otázka, ktorá zväčša trápi ženy. Nemusíte sa však obávať. Pozrite sa na profesionálne cyklistky – veľa žien, ktoré sú na absolútnej svetovej špičke, sa v príhodných pauzách medzi tréningami venuje fotomodelingu. Cyklistika svojím charakterom pomáha budovať štíhle, pekne tvarované nohy a nie veľké nafúknuté svaly, pretože väčšinu času na bicykli strávite v menšom úsilí v porovnaní so zaťatými zubami kulturistov dvíhajúcich ťažké váhy. Takže dámy, nemusíte sa ničoho báť.

Máme pre vás aj motivačné video, ako to vyzerá, keď si viete pekne zajazdit s polovičkou.. 🙂

Ak máte ešte otázky ohladom toho, čo by váš bicykel mal, alebo nemal mať, čítajte náš ďaľší článok.

Aktuality

17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Zavrieť reklamu