Slovenská republikaŽilinský kraj

2440 - Rajeckou dolinou na dvoch kolesách (1. úsek)

Stiahnuť GPX
Upozornenie: GPS dáta je potrebné upraviť pre Váš prístroj a cyklotrasu odporúčame pred jazdou priamo v prístroji skontrolovať.

Charakteristika: Cyklotrasa Rajeckou dolinou na dvoch kolesách vás prevedie najkrajšími miestami Rajeckej doliny. V súčasnej dobe je tento okruh zložený z troch úsekov. Oficiálny začiatok trasy je v Rajeckých Tepliciach pri Informačnej kancelárii, ale štart či cieľ je možný v akomkoľvek bode trasy. Variabilita trasy umožňuje vyskúšať jeden veľký okruh, prípadne dva menšie okruhy. Je len na vás, pre ktorý sa rozhodnete. Náročnosťou je určená pre začiatočníkov a umožňuje napojenie aj na ďalšie značené cyklotrasy v Rajeckej doline. V rámci cyklotrasy si môžete dopriať malé zastávky a načerpať energiu pri spoznávaní krás a zaujímavostí Rajeckej doliny.

Popis: Úvodný úsek začína v kúpeľnom meste Rajecké Teplice pri Jazierku. Po ulici Osloboditeľov sa dostanete na okraj mesta, kde cez lávku odbočuje súbežne vedúca trasa Rajeckej cyklomagistrály - červená 026. Tu začína stúpanie, spočiatku asfaltové a neskôr po poľnej ceste ku krížu nad obcou Stránske. Klesanie je už asfaltové a pod Obecným úradom sa napojíte na zelenú trasu 5406 z Poluvsia ku Zámku nad Kuneradom. Trasy ďalej spolu vedú okolo zrúcaniny gotického kostola sv. Heleny. Nasleduje krátke strmé stúpanie a mierny zjazdík vás dovedie ku križovatke cyklotrás, kde sa opäť stretnete s trasou 026. Spolu s trasou 5406 pokračujete až do obce Kunerad a pri Obecnom úrade sa od tejto trasy oddelíte a odbočíte doprava na obec Kamenná Poruba. Povrch je stále asfaltový. Sedlo medzi obcami ponúka úžasné výhľady na všetky svetové strany. V Kamennej Porube sa na chvíľku napojíte na žltú trasu 8405 a na ďalšej križovatke ste opäť na Rajeckej cyklomagistrále 026.
Trasy ďalej vedú spolu cez dve asfaltové stúpania a pred tretím sa opäť spoja s trasou 8405 a dovedú vás na námestie SNP v Rajci. Ta sa môžete zastaviť v Mestskom múzeu, pozrieť si renesančnú radnicu, či občerstviť sa. Z Rajca trasa 2440 pokračuje už sama do Obce Ďurčiná, kde je možné po trase 9409 zabehnúť ku vzácnej 400 – ročnej lipe. Okolo školy a cintorína v Ďurčinej vystúpate už po spevnenej ceste na sedlo nad obcou Rajecká Lesná. V nej trasa prechádza okolo unikátneho Slovenského dreveného betlehemu. Priamo pri Betleheme je možné odbočiť na žltú trasu 9408 do Sedla pod Úplazom a odtiaľ prejsť do Valče v regióne Turiec. Kúsok od Betlehemu je aj Kalvária. Za Rajeckou Lesnou je treba zvýšená opatrnosť, trasa vedie súbežne s frekventovanou cestou I/64. Po 400 metroch však odbočíte na miestnu časť Trstená a po lesnej ceste popri rezervácii Šujské rašelinisko prídete ku kameňolomu Dolkam v Šuji. Aj tu je cca na 300 metroch potrebná obozretnosť kvôli premávke nákladných áut. Za lomom už je ale pokoj a po spevnenej a neskôr lúčnej ceste sa dostanete ku vodnej nádrži Košiare, kde je v určitých obdobiach povolený aj rybolov. Cca po 1,3 km končí úvodný úsek tejto trasy na komunikácii II/517 pri odbočke na Hvojtovu dolinu. Tento úvodný úsek meria 26,4 km s prevýšením 384 metrov.
Na prepojenie s druhým úsekom trasy 2440, ktorý vedie z Jasenového ku Informačnej kancelárii v Rajeckých Tepliciach odporúčame trasu 5456 v dĺžke 6,8 km. s prevýšením 120 metrov. Z Rajca vás cez Hvojtovu dolinu dovedie do Malej Čiernej a v Jasenovom sa na rázcestí cykloturistických trás opäť napojíte na trasu 2440 a tiež tu začína žltá spojka 9410 ku Farme Bárdy. Z Jasenového pokračuje cyklotrasa 2440 - Rajeckou dolinou na dvoch kolesách po asfaltke do obce Zbyňov, v ktorej začínajú cyklotrasy - modrá 2409 do Žiliny a zelená 5404 vedúca cez Sedlo Patúch a Súľov ku Vážskej cyklomagistrále - červená 002. Na konci Zbyňova odbočíte doľava na Obchodnú ulicu a spevnená cesta Vás popri riečke Rajčianka a chatovej osade dovedie ku parádnemu úseku - upravenému chodníku ponad Rajčianku. Odtiaľ je to už len kúsok do centra Rajeckých Teplíc ku miestu štartu pri Informačnom centre. Tento záverečný úsek trasy 2440 meria 4,6 km s prevýšením 35 metrov. Spolu takto kombinovaný okruh meria 37,9 km a má prevýšenie 539 metrov. Na záver sa tu nezabudnite zastaviť v Múzeu dopravy a na regeneráciu síl a relax odporúčame nájsť si čas v Kúpeľoch Aphrodite či vo Wellness Hoteli Diplomat v Rajeckých Tepliciach.

2440 - Rajeckou dolinou na dvoch kolesách (2. úsek)