Test: Tlmič Manitou Mara Pro
BikerHodnotenie: V strede zdvihu funguje veľmi dobre, bohužiaľ však nie je citlivý na malé nerovnosti, čo znižuje trakciu biku
Plusy: Množstvo rôznych nastavení
Mínusy: Necitlivý na malé nerovnosti; Nepodarilo sa nám nájsť ideálne nastavenie
Vzduchový tlmič s expanznou nádobkou má externe nastaviteľné tlmenie pomalej a rýchlej kompresie, ako aj tlmenie pomalého odskoku. Okrem nich je tu aj páčka platformy, ktorá má len dve zábavne pomenované polohy – Party znamená ten otvorený a Work ten zatlmený určený na výšľapy.
Nezvyčajné je, že tlak v negatívnej komore sa nevyrovnáva automaticky podľa tlaku v pozitívnej a nedá sa ani doladiť tlmičovou pumpou. Namiesto toho sa negatívka natlakuje pri nasádzaní komory na piestnicu tlmiča – čiže pri montáži a servise.
Vzduchová komora samotná je dostupná v troch rôznych objemoch a Manitou tvrdí, že ten stredný bude vhodný pre 99 percent jazdcov. Okrem samotných veľkostí komôr do nich môžete vkladať aj vložky, a tak rovnako meniť ich objem, a tým ovplyvňovať progresivitu chodu ku koncu zdvihu. Podľa osobných preferencií sa dajú vyladiť aj planžety, z ktorých každý súbor údajne funguje úplne nezávisle od toho druhého.
Jednoducho tlmič, ktorý, ak viete čo robíte, môžete naladiť presne podľa svojich preferencií a potrieb.
My sme tento tlmič testovali na enduro biku Orange Stage 6, ktorý sa sériovo dodáva s rovnako vzduchovým tlmičom s expanzkou RockShox Monarch Plus. Na počiatočný pohyb si vyžadoval o trochu väčší podnet, než sme čakali, no hlbšie vo zdvihu sa správal celkom dobre a rýchle nárazy pohlcoval ochotne a bez kopancov.
Poradil si aj s tými pomalšími, v ktorých sa zbytočne nezanáral, a dobrá bola aj progresivita, ktorá zabraňovala tvrdým dorazom na väčších dopadoch. Je to však práve spomínaná citlivosť na menšie nerovnosti, ktorá ho zrádza. V situáciách, keď sa bike hýbe na limite trakcie, tak dokáže podkopať sebavedomie.
Aj nám, samozrejme, napadlo znížiť tlak v tlmiči a následne pritiahnuť tlmenie pomalej kompresie. Aj na maximálnom tlmení jej však bolo málo na to, aby sa takto podhustený tlmič nezanáral v každej priehlbine. Vypýtali sme si teda druhý kus, no mal rovnaký problém.
Napriek množstvu externých točítok a možností vnútorných úprav sa nám nepodarilo nájsť ideálny kompromis medzi citlivosťou na malé nerovnosti a oporou v strede zdvihu. Spomínaná negatívna komora, ktorá by pomohla tlmič dostať do počiatočného pohybu, nám nepripadá byť dostatočne veľká alebo v nej nie je dostatočný tlak.
Má to však aj svoje pozitíva – do kopca sa nemusíte trápiť s prepínaním tlmiča do „Work“ módu. Jeho neochota hýbať sa totiž eliminuje väčšinu pohojdávania pri pedálovaní. Praktický je priepustný ventil, ktorý dovolí zatvorenému tlmiču pohnúť sa, ak dostane príliš veľký náraz.
Vaše komentáre