Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

Merida 2013: Mountain biky

Na press campe Merida 2013 na Mallorce už máme za sebou aj predstavovačku mountainbikov, a preto vám prinášame ich prvé fotky spolu s technickými detailami.
Biker

Úspešné partnerstvo Merida a Volkswagen Úžitkové Vozidlá pokračuje po dlhých rokoch aj v sezóne 2013, a aj preto uvidíte topmodely vo farbách tímu Multivan Merida Biking Team.

 

Big Ninety-nine

Názov Big nemôže znamenať nič iné – táto zbraň na cross country preteky má 29-palcové kolesá. To, čo bolo v roku 2012 len prototypom, sa po dlhých mesiacoch testovania stáva v sezóne 2013 realitou. Rám s predným karbónovým trojuholníkom má zdvih 100 milimetrov, no geometria dovoľuje použitie 100- aj 120-milimetrovej vidlice.

Tlmič RockShox Monarch XX má hydraulický lockout, rovnako ako vidlica RockShox Revelation. Tlmič stláča ľahulinké a ultratuhé karbónové vahadlo z jedného kusu.

 

Zatiaľ čo karbónový predný trojuholník a hliníková zadná stavba jednoducho nespĺňajú hmotnostné požiadavky najrýchlejších jazdcov na svetových pohároch, celokarbónová verzia team už áno. Váha rámu bez tlmiča je len 1,85kg, s ním sa pohybuje v rozmedzí 2,1 až 2,15kg, a to je úctyhodné. Tento bike je jedným z troch monopostov jazdcov Multivan Merida Biking Team-u.

Kolesá Fulcrum nájdete na topmodeloch Meridy z prostého dôvodu – sú neuveriteľne ľahké, otáčajú sa na odolných a hladkých keramických ložiskách, a spĺňajú náročné požiadavky tímu.

 

Spodný čap zadného odpruženia sa posunul z predného trojuholníka na sedlovú trubku kvôli zvýšeniu tuhosti dlhej zadnej stavby objímajúcej 29-palcové koleso. Výsledkom tak je, vskutku prekvapivo, až o 50% vyššia tuhosť okolo stredu v porovnaní s hardtailom Big Nine. Dôvodom je aj tzv. Double Chamber Technology, pri ktorej sa do najviac namáhaných miest (napr. spodnej rámovej trubky) vkladá pozdĺžna výstuha, ktorá zvyšuje tuhosť v krute.

Tento testovací bike bol vybavený pohonom 3X10, no testovaný s veľmi dobrými výsledkami je aj s pohonom 2X10, či 1X11.


 

Big Nine

29-palcový pretekársky XC hardtail veľa zmien do sezóny 2013 nečakalo. Najvýraznejšou z nich zrejme sú odpružené vzpery zadnej stavby Flex-Stay, ktoré nadimenzovaným ohybom v karbóne (ktorý prepružuje po vertikálnej línii, no horizontálne zostáva maximálne tuhý) dokážu pohlcovať nerovnosti a zvyšovať komfort, aj trakciu pri jazde. Vkladaním biologických vlákien Bio-Fiber medzi vrstvy karbónu dokážu inžinieri Meridy spomaliť odskok karbónu, ktorý sa do svojej neutrálnej pozície vracia pomalšie, a teda nevráti také množstvo energie, aké pohltil, naraz. Rovnaký princíp, ako v prípade hydraulického odpruženia, akurát že v menšom merítku. Rám Big Nine tiež stále patrí medzi výnimočne ľahké len s 1,1 kilom.

Dve veľké X-ká sa na biku vyskytujú pomerne často. Napríklad v podobe bŕzd, radenia, či hydraulického uzamykania predného aj zadného odpruženia.

 

Láska Meridy a SRAM-u je večná. Vidlica RockShox Sid v Blackbox verzii na tejto tímovej edícii Big Nine je toho jasným dôkazom.

 

Prepružujúca zadná stavba Flex-Stay efektívne pomáha zvyšovať komfort jazdy


 

Big Seven

Merida flirtuje v roku 2013 aj s 27,5 palcovými kolesami, avšak zatiaľ sú dva biky, ktoré sa na nicht budú preháňať po trailoch, komerčne nedostupné. Big Seven je XC hardtailom určeným pre zákazníkov až v roku 2014. To však nie je dôvod, aby sme si tento prototyp nepozreli bližšie. Aspoň sa vám bude ľahšie šetriť, keď budete vedieť, na čo…

Tlmiaca vložka v zadnej stavbe Flex-Stay pomáha zvyšovať komfort a trakciu. Všimnite si diametrálne odlišnú konštrukciu v porovnaní s Big Nine.

 

Svetová premiéra model Big Seven bola práve dnes. Rám s hmotnosťou 1030 gramov sa stavia presne medzi karbónové topmodely hardtailov s 29- a 26-palcovými kolesami (O.Nine a Big Nine). Merida celú potrebu „stredného“ rozmeru kolies stavia hlavne okolo výšky jazdcov. Dôvodom je najmä José Antonio Hermida, najskúsenejší jazdec tímu Multivan Merida, ktorý miluje 26-palcové biky, a 29ery používal len na niektoré preteky. Nízky Španiel preto dostal do novej sezóny hardtail s 27,5-palcovými kolesami, ktorý môže používať stále a užívať si benefity oboch veľkostí kolies.

Pohon 2X10 je často vhodnejší pre smrteľníkov. Tím Multivan Merida však bude používať prevažne jedenásťrýchlostný setup SRAM XX1.

 

Rám je v štádiu finálneho testovania, zmenia sa však len maličké detaily. Už teraz je jasné, že má veľmi krátku 425-milimetrovú zadnú stavbu, všetky bowdeny vedené vnútrom vrátane hadíc bŕzd a zadnú stavu s rovnakou tlmiacou technológiou, hoci inak aplikovanou, ako model Big Nine.

Head-Block hlavové zloženie zabraňuje kontaktu kokpitu s karbónovou hornou rámovou trubkou v prípade pádu. Výšku riadítok upravuje negative rise stem.


 

One-Forty B

Ďalším bikom, ktorý svetlo komerčného sveta uzrie až v roku 2014, je 140-milimetrový trailbike One-Forty B s 27,5-palcovými kolesami, ktorý zároveň uzatvára modely s týmto rozmerom kolies v ponuke Meridy.

S modelom pre rok 2013 na 26-palcových kolesách však toho má mnoho spoločného. Preč je jednočapový systém, ktorý nahradil systém s virtuálnym bodom otáčania VPK (Virtual Pivot Kinematics), ktorý je vo svojej podstate rovnaký ako systém VPP od Santa Cruz, no podľa vlastných slov Meridy ide len o legálne záležitosti, kvôli ktorým bolo potrebné zmeniť posledné písmenko skratky.

Pohon XX1 s jedným prevodníkom vpredu a jedenástimi pastorkami vzadu je dokonalým partnerom pre One-Forty. Ponúka dostatočný rozsah a reťaz z neho nikdy nespadne. Napriek tomu sa jednému testerovi dnes podarilo roztrhnúť reťaz. Povráva sa, že je prvým na svete, a SRAM ho okamžite previezol do tajných laboratórií na testovanie výkonnosti stehenných svalov.

 

Model One-Forty B sa od „obyčajného“ a komerčne dostupného One-Forty líši viacerými vlastnosťami. Tou prvou a jasnou sú kolesá, ide však o bike s úplne iným charakterom, geometriou, a vnútorne vedenými bowdenami. Väčšie kolesá mu dodávajú o trochu sebaistoty naviac, a preto sa určite máme o rok na čo tešiť.

Zavesenie pomocou dvoch vahadiel systému VPK s virtuálnym bodom otáčania je v princípe rovnaké ako rozšírené a obľúbené VPP.

 

27,5 – to je to číslo, ktoré nedá spávať dizajnérom Meridy.


 

One-Sixty

Otestovať sme mali možnosť aj model One-Sixty, ktorého rám zostáva do novej sezóny nezmenený. Prečo sa však nepovoziť, keď môžme, však? 160-milimetrový all-mountain bike má zadnú stavbu rovnako zavesenú pomocou systému VPK s virtuálnym bodom otáčania. Komponenty z dielne SRAM-u spolu pekne komunikovali, ako keby boli z jednej továrne. Bike sa správal hravo, hoci občas trošku nervózne. Nakoniec bol ale tým, po ktorom sme na rozbitých trailoch na Mallorce siahali veľmi radi.

Tlmič RockShox Monarch Plus má prídavnú expanzku a tri polohy tlmenia pomalej kompresie. Odskok sa však zdal aj v tých najrýchlejších polohách trochu pomalý.

 

Napinák Truvativ X0 drží reťaz na pohone SRAM X9 2X10 presne tam, kde má byť, a rovnako chráni prevodníky pred útokmi španielskych skál.

 

Teleskopická sedlovka je v tejto kategórii bicyklov povinnou jazdou. RockShox Reverb vo verzii Stealth, teda s vnútorne vedeným ovládaním, má tak blízko k dokonalosti, ako sa len dá.

 


To je od nás z Mallorcy a prezentácie Merida 2013 všetko. Tešte sa na report a ďalšie fotky v prvom tohtoročnom čísle časopisu Biker, ktoré vychádza už o pár týždňov začiatkom marca!


Text & foto: Filip Nagy
 

Aktuality

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Včera 18:49 Wout van Aert si pri hrozivom páde zlomil rebrá aj kľúčnu kosť.

Van Aert mal tento rok dva veľké ciele – monumenty Okolo Flámska a Paríž-Roubaix. Na žiadnom z nich sa však nezúčastní pre početné zranenia, ktoré utrpel na klasike Dwars door Vlaanderen.

Včera 17:24 Matteo Jorgenson je prvým Američanom, ktorý vyhral klasiku Dwars door Vlaanderen.

Belgickú klasiku poznačil hrozivý hromadný pád 68 pred cieľom, po ktorom museli previezť do nemocnice Wouta van Aerta a na zemi skončil aj Mads Pedersen a osem ďalších jazdcov.

Včera 17:03 Demi Vollering môže byť prvou cyklistkou s miliónovou zmluvou, po sezóne končí v tíme SD Worx.

„V našom tíme nemôžeme mať dve pretekárky takejto úrovne,“ povedal šéf tímu Danny Stam po nedávnom predĺžení zmluvy s Lotte Kopecky.

Zavrieť reklamu