Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

Cesťáky Specialized 2014 – Hliníku ešte neodzvonilo!

Zaujíma vás, čo si do novej sezóny pripravila jedna z najväčších a najobľúbenejších značiek vôbec? Tak klikajte a pozerajte.   Specialized nás aj tento rok pozval do USA testovať novučičké modely pripravené na sezónu 2014.
Biker


 

S-Works Evade

Ak sledujete Tour de France a fandíte Markovi Cavendishovi, (alebo aspoň trochu sledujete okolie Petra Sagana pri finišových špurtoch), možno ste zaregistrovali novučkú matnú čiernu helmu na Markovej hlave. Je ňou S-Works Evade – výsledok vývoja v novopostavenom vlastnom veternom tuneli len pár krokov od centrály Specialized.

Až donedávna mali elitní cestári jazdiaci na bikoch Specialized dve možnosti – vybrať si z ľahučkej a skvelo odvetranej prilby Prevail, alebo využiť časovkársku „kvapku“ McLaren TT. Prevail síce skvelo vetral, no zaostával v aerodynamike, a McLaren TT bola dokonalo aerodynamická, ako by sa na prilbu vyvinutú v spolupráci s legendárnou značkou áut patrilo, no túto aerodynamiku ponúkala len pri pohľade jazdca priamo dopredu.

Výsledkom vývoja a akejsi fúzie medzi Prevailom a McLarenom TT je S-Works Evade – prilba s takmer identickými líniami s časovkárskou helmou, no vetraním v štýle vrchárskych heliem. Počas testov vo veternom tuneli dokonca prišli dizajnéri zo Specializedu na to, že aerodynamický odpor je vyšší, ak na prilbe utesnia všetky otvory tak, ako to kedysi Mark robil na svojej helme Prevail.

Na aerodynamickú prilbu nevýdane výdatné vetranie majú na svedomí malé nasávacie otvory s veľkým výpustným, ktoré počas jazdy vytvárajú podtlak a tým nasávajú okolo hlavy studený vzduch.

Prilba má všetky bezpečnostné certifikáty pre všetky krajiny, v ktorých sa bude predávať. Hmotnosť sa pohybuje od 260 do 280 gramov vo veľkosti M v závislosti od krajiny a jej bezpečnostných predpisov. A či má táto aerodynamika význam? Specialized tvrdí, že s novým Evadom dokáže jazdec získať až dva metre na finišovom špurte. Výkon ľudského tela však nikdy nebol konštantnou cifrou, a tak oveľa zaujímavejšie znie fakt, že aerodynamický odpor jazdca s hladko oholenou hlavou a jazdca s nasadeným Evadom je totožný. Ešte nejaké výhovorky, prečo nenosiť prilbu?


 

Sitero

Nové sedlo s nekonvenčným tvarom je výsledkom dlhodobého testovania rozloženia tlaku na sedlo rôznych jazdcov v aerodynamickej časovkárskej pozícii. Specialized zistil, že pri rukách položených na nadstavcoch sa väčšina tlaku nachádzala na nose sedla, a teda telo nepodporovala panva, ale perineum – mäkké tkanivo priamo medzi nohami (povedané diplomaticky).

Tento problém sa snažili vyriešiť aj iní výrobcovia, ktorí odrezávali nosy zo svojich sediel s veľkým otvorom uprostred. Počas mapovania tlakových bodov však Specialized zistil, že najväčšie množstvo tlaku stále znáša predný koniec sedla.

Nové sedlo Sitero s krátkym nosom, no plnou konštrukciou by malo všetky tieto problémy odstrániť, a legenda vraví, že Mark Cavendish bol jedným zo surovo vyzerajúcich prototypov na fotke natoľko očarený, že sa s ním pokúsil odísť z továrane a odjazdiť na ňom preteky na druhý deň. Hmotnosť je 222 gramov pre vyššiu verziu s karbónovými lyžinami, a 270 gramov pre lacnejší model využívajúci namiesto kompozitu titán.

Jednou z hlavných predností nového časovkárskeho sedla Sitero je aj integrácia systému SWAT. Čo to je? Čítajte ďalej.


 

SWAT

Skratka SWAT v tomto prípade znamená Storage Water Air Tools, teda úložný priestor, voda, vzduch a náradie. Vrecká na drese totiž majú svoj objemový limit. Systém SWAT tak dokáže do biku čo najlepšie zakomponovať všetko, čo počas triatlonu môžete potrebovať.

Ako prvý je tu tzv. Tripod, ktorý dokáže k sedlu prichytiť nielen fľašku s vodou, ale aj pumpu a latexovú sadu na opravu defektov. Dobrou správou je, že na ľahký držiak nie je predpripravené len nové časovkárske a triatlonistické sedlo Sitero, ale aj vybrané modely rôznych cestárskych sediel Specialized.

Exkluzívna pre model biku Shiv určený na triatlon už je gumená schránka Fuelcell, ktorá vo svojich útrobách s mäkkou štrbinou na vrchu pre jednoduché siahanie dnu počas jazdy, ukryje energetické gély, či malý multikľúč. Zaujímavé je, že podľa testov vo veternom tuneli nevytvára Fuelcell oproti „nahému“ rámu žiaden ďalší aerodynamický otvor.

Súčasťou rámu Shiv je aj za jazdy ľahko dopĺňateľný rezervoár na vodu Fuelselage umiestený za hlavovou trubkou s hadičkou vyvedenou presne tam, kde pre vás bude najpraktickejšia.

SWAT sa však neviaže výhradne na rám. Inovatívne sú aj obtiahnuté cyklistické gate s vložkou, ktoré pod dresom ukrývajú tri vrecká na vodu, telefón a iné veci, ktoré by ste mohli potrebovať na výjazde, či na pretekoch.


 

Technológia SL4

Skratka SL4 sa až donedávna nachádzala len na rámoch najvyšších modelov cestných bikov Specialized – menovite Roubaix pohlcujúceho nerovnosti, extrémne tuhého a obratného Tarmac, či aerodynamicky efektívneho Venge. Skvelou správou do sezóny 2014 je, že technológiu SL4 si budete môcť užiť na doslova všetkých karbónových modeloch. Čo to však znamená?

Prednosťami technológie SL4, ktorej cieľom je priniesť čo najtuhší rám s optimalizovanými tvarmi, je napríklad zaoblená hlavovka v tvare presýpacích hodín.

Ďalšími znakmi SL4 je aj široká a zvrchu plochá horná rámová trubka, ktorá je tuhá do strán, no pri sedlovej trubke dokýže svojím splošteným tvarom pomáhať pohlcovať vibrácie.

Široký mostík na zadnej stavbe s hlavným cieľom vyhlásiť vojnu nedostatku tuhosti pri akcelerácii rovnako patrí k poznávacím znameniam technológie SL4.

Nakoniec je tu tzv. size specific engineering, teda dizajnovanie rámov exkluzívne pre každú veľkosť. So zvyšujúcou sa veľkosťou rámu sa tak hlavovka nielen predlžuje, ale sa aj rozširuje jej spodný priemer. Spolu s rôznymi hlavovkami idú ruka v ruke aj rôzne vidlice určené pre rôzne veľkosti toho istého modelu, ktoré s rôznymi priemermi dokonalo lícujú. Specialized okrem toho verí, že sila jazdca je priamo úmerná jeho výške, a preto majú väčšie veľkosti silnejšie a tuhšie trubky, než veľkosti menšie. To všetko nájdete na všetkých modeloch bikov Roubaix, Tarmac, aj Venge.


 

S-Works Roubaix SL4 Disc

Značka S-Works má veľmi jednoduchú filozofiu – pokiaľ ide o rýchlosť, nič nie je príliš. V tomto duchu sa nesie aj najvyšší model nárazy pohlcujúceho biku Roubaix, ktorý za svoje meno vďačí mačacím hlavám na cestách pretekov Paríž-Roubaix.

Zatiaľ čo kotúčové brzdy si vychutnával už jeden z tohtoročných modelov Roubaix, v sezóne 2014 nahradia mechanické brzdy hydrauliky . Konzistentnejšiemu a silnejšiemu brzdeniu sa však môžu rideri tešiť len na pretekoch nepatriacich pod jurisdikciu UCI, ktorá kotúčové brzdy zatiaľ zakazuje.

Hydraulické kotúčové brzdy nebudú dostupné len na modeli S-Works. Rovnako ich nájdete aj na lacnejších modeloch Roubaix Sport SRAM Disc, Expert Ultegra Di2, či Sora Disc, zatiaľ čo na najvyššom modeli dámskeho ekvivalentu Ruby nájdete hydraulické ráfikové brzdy SRAM Hydro-R, ktoré už na niektorých etapách Tour de France preháňa Mark Cavendish.


 

Allez

Ľahučký a pritom silný čierny materiál je na výslní, a preto je ľahké zabúdať na hliníkové rámy, ktoré sa často stávajú akýmisi lacnými napodobeninami ich karbónových modelových súrodencov. V prípade cestného modelu Allez určeného pre začiatočníkov, rekreačných jazdcov a pretekárov, ktorí nechcú a nemôžu do biku investovať niekoľko tisíc eur, sa však dizajnéri pozreli na zúbok takmer zatracovanému kovu a s čistým papierom si sadli nad desaťročia používaný dizajn hlavových trubiek.

Smart Weld Technology – tak nazvali inžinieri zo Specializedu novú technológiu zvárania hornej a spodnej rámovky k hlavovej trubke. Hydroformovaná hlava posúva bod zvaru ďalej od krku vidlice a tým eliminuje nielen jeden z hlavných bodov krútenia sa rámu, ale aj jeden z potenciálnych miest jeho zlyhania.

Trubky napájajúce sa na hlavovú trubku, rovnako ako hlavovka sama majú dovnútra prehnuté konce, ktoré zabraňujú pracovaniu a deformácii trubky, podobne ako plechovka od nápoja s dovnútra prehnutým spodkom. Pri ich spojení zároveň vzniká malá priehlbinka po celom obvode, ktorú vyplní zvar. Výsledkom tak je nielen extrémne tuhý predok nového Alleza, ale aj hladučký zvar, ktorý vyzerá takmer na nerozoznanie od plynulých línií karbónu.

Prierez hlavovou oblasťou s tradičnými zvarmi

Prierez hlavovou oblasťou zvarenou technológiou SWT

Okrem prepracovanej hlavovej trubky je tu aj kompletne prepracovaný rám s trubkami špecifickými pre rôzne veľkosti – veľkosti 54 a menej dostali tenšie trubky, zatiaľ čo 56 a viaccentimetrové rámy majú trubky o niečo hrubšie.

V najvyššej verzii má Allez nádhernú dvojfarebnú anodizovanú povrchovú úpravu. Keďže nejde o farbu v pravom slova zmysle, na hmotnosti rámu pridáva doslova nula gramov, a vynikajúcu a takmer nezničiteľnú výdrž. Hmotnosť 1060 gramov 56 centimetrového rámu spolu s miskami hlavového zloženia aj sedlovou objímkou je na hliníkový rám úctyhodná, a poteší vás aj správa že Smart Weld Technology sa bude nachádzať už na relatívne lacných modeloch Allez. Cenníky pre Európu zatiaľ nemáme, no pokiaľ vás zaujíma americký trh, Allez s SWT bude dostupný už od 1300 dolárov.


Foto © Carson Blume, Filip Nagy

 


Máte noviniek zo Specializedu málo? Kliknite aj na článok s novinkami zo sveta mountainbikov.


 

Aktuality

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Včera 18:49 Wout van Aert si pri hrozivom páde zlomil rebrá aj kľúčnu kosť.

Van Aert mal tento rok dva veľké ciele – monumenty Okolo Flámska a Paríž-Roubaix. Na žiadnom z nich sa však nezúčastní pre početné zranenia, ktoré utrpel na klasike Dwars door Vlaanderen.

Včera 17:24 Matteo Jorgenson je prvým Američanom, ktorý vyhral klasiku Dwars door Vlaanderen.

Belgickú klasiku poznačil hrozivý hromadný pád 68 pred cieľom, po ktorom museli previezť do nemocnice Wouta van Aerta a na zemi skončil aj Mads Pedersen a osem ďalších jazdcov.

Včera 17:03 Demi Vollering môže byť prvou cyklistkou s miliónovou zmluvou, po sezóne končí v tíme SD Worx.

„V našom tíme nemôžeme mať dve pretekárky takejto úrovne,“ povedal šéf tímu Danny Stam po nedávnom predĺžení zmluvy s Lotte Kopecky.

Zavrieť reklamu