Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Inzercia

Na XC pretekoch behajú vystresovaní oteckovia a má to dopad aj na decká, hovorí mladý český enduro talent Štěpán Hartl

"Enduro je presný opak. Tam si s tebou borec na štarte capne a ideš. Maximálna pohoda a čistá hlava, bez nervov," hovorí 16-ročný český enduro pretekár.
Biker

Iba  16-ročný český jazdec Štěpán Hartl by mal byť veľkou nádejou pre úspešnú kariéru v cyklistických enduro pretekoch, čo potvrdil, keď vyhral celú Českú Enduro Sériu juniorov do devätnástich rokov, a to ako len pätnásťročný.

Môžeš sa nám v skratke predstaviť?

Mám 16 rokov, som z Brna, kde som sa aj narodil. Študujem obchodnú strednú školu, od mala jazdím na bicykli, snažím sa venovať sociálnym sieťam a natáčam tzv. „streetwear“.

Kedy si na bicykli začal a aká bola tvoja prvá skúsenosť s pretekaním?

Najskôr som jazdil XC preteky a postupom času som zistil, že som väčší techník a ide mi to viac z kopca, než do kopca. Otec ma potom dal na enduro, kde je potrbné tiež vyjsť najskôr kopec, takže nestratíš úplne ten tréning, ako v zjazde, kde ťa vyvezie lanovka a ideš len dole. Poriadne som začal pretekať asi pred dvoma rokmi. To som mal svoj prvý enduro bicykel, čo som si prial na Vianoce, potom som od vás dostal Santa Cruz Nomad a od tej doby to vypuklo a začal som vyhrávať preteky.

Aká najväčšia zmena v týchto dvoch disciplínach ťa prekvapila?

To je úplne jednoduché. Na pretekoch XC sú všetci už dva dni dopredu vynervovaní a riešia len závod. Keď majú tesne pred pretekmi, už sa klepú a majú stres. Preteky sa začnú, všade  sú vystresovaní oteckovia, čo behajú okolo trate a má to dopad aj na decká. Oproti tomu enduro je presný opak. Tam si s tebou borec na štarte capne a ideš. Maximálna pohoda a čistá hlava, bez nervov. Do kopca v podstate neponáhľaš, tak sa rozprávame s ostatnými jazdcami. Hore sa postavíš na štart a ideš meranú eresku.

V minulej sezóne si patril medzi najväčšie prekvapenia Českej enduro série, ktorú si aj vyhral. Aké boli pocity?

Premýšľam, ktorý bol skutočne prvý (na chvíľu sa zamyslí). Myslím, že už ten prvý závod som mohol vyhrať a to bolo naozaj obrovské prekvapenie. Skončil som na druhom mieste o pár sekúnd za chlapcom, ktorý bol o tri roky starší. Druhý závod som skončil tiež druhý a tretí už som vyhral, ​​čo bol neuveriteľný pocit. Potom som to už držal a najhoršie umiestnenie v sezóne bolo tretie miesto, inak som držal prvej a druhej priečky a stačilo to na celkové prvé miesto aj s veľkým náskokom.

Čo ti ide hlavou pred pretekmi a počas jazdy? Máš napríklad nejaké rituály?

Rituály nemám. Večer pred pretekmi premýšľam nad traťou, nad každou zákrutou, ktorá pasáž je ťažká, ako ju mám prejsť, aby som neurobil tú chybu. Vlastne si tie trate v hlave prechádzam.

Ako prebieha tréning pred pretekmi?

U nás si tú trať môžeš prejsť viacmenej koľkokrát chceš. V zahraničí je to potrebné tak, že to strážia a kontrolujú, koľkokrát to kto zišiel dole a je to obmedzené.

Môžeš nám priblížiť, ako prebieha príprava na sezónu?

Dosť podobne, ako príprava na XC preteky, aj keď na to stačí trénovať taký priemer a na enduro na maximum. Keď máš najazdené 1000 – 1500 km, môžeš sa zamerať na rýchlosť.

Chystáš sa aj inak, než len dookola jazdiť na bicykli?

Nebehám, to nemám rád, ale snažím posilňovať. Čo sa týka stravovania, tak sa zatiaľ toľko strážiť nemusím, aj keď moja rodina je „zmagorená“. Brácho s mamkou všetko bez lepku, to ja určite nie. Čo som sa naučil, tak je určite dobré si strážiť, čo jem. Fastfoody vôbec nejem, maximálne raz mesačne niečo zdravšieho zo Subway, čo neberiem ako fastfood. Skrátka si to strážim tak, aby som do seba nehodil niečo, čo do mňa nespadne ako tehla. Neprejedám sa!

Ide jazdenie skĺbiť so školou alebo máš individuálny plán?

Škola mi v tom dosť pomáha, pretože chodím na školu, kam chodia aj futbalisti, hokejisti a ďalší, ktorí v tej škole v podstate nie sú. Riaditeľ má pre to pochopenie. Mám nejaké úľavy, hlavne v piatok pred pretekmi. Tréningy si môžem vyberať, keď nie som závislý na ďalších ľuďoch.

Niektorí zúčastnení tvrdia, že na bicykli Santa Cruz je všetko jednoduchšie. Čo by si im odkázal?

Majú úplnú pravdu (smiech). Viackrát sa mi stalo, že som šiel na stupeň víťazov a počul som pokrikovanie: „Ajo, on má Santu, to sa to vyhráva samo“. Ale samozrejme, nie každému tá geometrie kola sadne, takže je to aj o mne, ako tomu naložím. Vlani mi Nomad sadol parádne a tento rok Megatower tiež úplne perfektne.

Takže by si odporúčal si bicykel otestovať, než si ho kúpi.

Keď si človek také bicykel kúpi, tak s tým môže byť úplne spokojný, ale tiež nemusí. Vo väčšine prípadov z toho má jazdec skôr pozitívny pocit. Keď ti sadne geometria, neexistuje nič lepšie.

Tento rok si posunul bicykle na ďalšiu úroveň. Čo od toho očakávaš?

Zrýchlenie aj lepšia jazda do kopca, napríklad i obratnosť. Tento rok sme zaobstarali aj zjazdovú V10, ktorá mi dodáva potrebné sebavedomie. Má vysoké zdvihy a odpúšťa každú chybu, čo znamená, že keď skočíš zo skaly a preletíš to, nevadí. Keby som toto išiel na endure, tak rupneš rám alebo seba. Vďaka tomu bicyklu prekonávam limity a všetko zídem. S tým okolo naozaj už všetko zídem.

Takže máš tie najvyššie ciele aj tento rok?

Povedal by som, že som mal najvyššie ciele. Kým neprišli všetky tie obmedzenia, tak sme mali naozaj veľké plány. Teraz sa plány zastavili, ale na polku si ich plním. Budem jazdiť len české závody a von sa asi nepozriem. Chcel som si vyskúšať nové veci, pretože je to prvý rok, čo idem do veľkej kategórie, kde jazdí borci do 21 rokov. Ja tam pôjdem s tým, že budem mať sedemnásť a budem tak jednoznačne najmladším pretekárom. Uvidíme, či sa aspoň trochu chytím. Podľa času by som to však mal jazdiť podobne, ako oni, tak uvidíme.

Určite si vo veku, keď ešte zbieraš skúsenosti. Kam by si to chcel dotiahnuť?

Tak určite mám v hlave napríklad to, že by som chcel skúsiť svetovú sériu. Mám vzor, ​​ktorým je Fabio Wibmer. Ten výborne robí so sociálnymi sieťami a páči sa mi, ako to robí, ako vie všetko prepojiť. Kedysi nevedel nič, ale potom prišiel zlom, naučil sa a je úplne inde. Takú cestou by som sa rád vydal.

Môžeš nám priblížiť výber tvojej výbavy od hlavy až k päte?

Tento rok som vyberal prevažne dosť ochranných prvkov na zjazd, aby som sa zbytočne v tej rýchlosti niekde nezranil. Trebárs integrálka na zjazd nemusí byť až tak ľahká, takže vyberám tak, že čím mohutnejšie, tým lepšie. Pre pocit bezpečia. Na druhú stranu to vyberám tak, aby to bolo kompatibilné aj na enduro, kde ju potrebujem. Novo som si vzal i chránič na chrbát, čo je super vec. Lakte nenosím, namiesto toho jazdím stále v drese s dlhým rukávom, aby som sa pri každom kontakte so stromom neodrel.

Používaš aj downhillové kraťasy proti oderu?

Nepoužívam, pretože potrebujem čo najväčšie pohodlie na enduro, kde musím aj šliapať. Síce downhillové viac vydržia, vďaka lepším materiálom, ale tie ja nahradzujú potrebné chráničmi kolien a na to si dám ľahké kraťasy, ktoré bohato stačí. Od Foxu mám aj chrániče zadku a bokov, takže pod tie kraťasy si môžem obliecť všetko možné, aby som bol chránený a zároveň sa môžem prispôsobiť počasiu. A nakoniec topánky od Five Ten.

V čom sa líšia topánky Five Ten od klasických cyklotopánok?

Základ je, aby mali topánky vystuženú špičku. Je jedno, či na downhill alebo enduro, ale trafiť kameň alebo konár môžeš kedykoľvek a nie je nič horšie, než si ustreliť palec. Na topánke je základ tvrdá podrážka a vystužená špička.

Prekvapilo ťa, aké možnosti sú vo Foxe, vďaka čomu môžeš jazdiť naozaj celý rok?

To ma veľmi prekvapilo. S tým som veľmi spokojný. Bol som nedávno v Koutoch, kde bola dosť zima a stačilo mi tričko, chránič na chrbát a na to bundu z radu Fire a nepotreboval som nič iné.

Podľa čoho vyberáš, čo si oblečieš a na akom bicykli vyjdeš?

Keď idem na V10, tak sa idem obrniť a doplním to oblečením podľa počasia. Nijako zvlášť to nerozlišujem, pretože chodím za akéhokoľvek počasia. Na enduro, keď si idem zajazdiť, tak len ľahké oblečenie. Riešim len terén, na počasie moc nepozerám, len aby mi nebola zima.

Koľko minieš plášťov za sezónu a koľko prebehne servisov?

Servisov prebieha dosť. Celý bicykel sa rozoberá každý mesiac, kedy prebieha kompletný servis, čistenie a premazanie tlmičov. Plášte sú druhá vec, záleží taky, akým štýlom jazdec jazdí. Vlani som zadných vymenil zhruba päť a predné napríklad len tri. Teraz napríklad skúšam nové veci, keď zadný plášť vyberám ľahšie, ani to nie je na enduro. Na zadku je najviac váhy a potrebujem, aby to koleso išlo a nebrzdilo a dopredu dám agresívnu vzorku, aby to držalo v zákrutách. Teraz mám doma asi tridsať plášťov, tak snáď vydrží aspoň dve sezóny.

Máš nejakého vysnívaného sponzora, ktorý by ťa do budúcna zaujímal?

Nanajvýš je asi Red Bull. Zatiaľ moc nevnímam treba Santa Cruz team a skôr je zaujímavý ten Red Bull. Od začiatku sledujem tie ich helmy a celkovo sa mi to páči. Ale to je dlhá cesta.

Vďaka za rozhovor, nech sa darí.

Dík moc.

Zdroj: snowboard-zezula.cz

Vaše komentáre

Aktuality

13:01 Mathieu van der Poel je bez Van Aerta suverénnym favoritom monumentu Okolo Flámska.

Mads Pedersen síce na pretekoch odštartuje, ale po tvrdom páde na Dwars door Vlaandren, pri ktorom utrpel početné pomliaždeniny a odreniny, sú jeho šance na výhru určite nižšie.

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Zavrieť reklamu