Biker.sk

FUSAKLE ZDARMA K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 14,90€!
Opravy a údržba

Návod: Využite čas v koronakaranténe a naučte sa servisovať na bicykli aj to, čo ste doteraz nevedeli

Vybrali sme päť servisných činností, ktorým by ste sa inokedy vyhýbali.
Biker

Autor textu: Filip Kopca

S ohľadom na zdravotnú a pracovnú situáciu, mnohí z nás majú nariadené zostať doma. Čo ale robiť, keď je už doma od nudy poupratované posledné smietky prachu a dopozeraný každý načatý seriál?

Je čas dať svojmu horskému bicyklu opateru, ktorej by sa od vás inokedy nedočkal.

1. Repasovanie ložísk
S voľne uloženými ložiskami je práca ľahká, s tými nalisovanými to chce väčšiu obratnosť.

Je možné predĺžiť ich život odkrytím prachovky pomocou tenkého nožu a natlačením novej vazelíny do vnútra. Nezachráni ich to však pred istou smrťou. Na celoodpruženom bicykli nájdete vrátane kolies, hlavového zloženia a stredu približne 18 guľôčkových ložísk.

Dostať sa k nim a toľko krát zopakovať tento proces vám zaberie poriadne veľa času. Ideálny pre túto činnosť je tenký skalpel a pištoľ s vazelínou, no je možné je vtlačiť medzi do ložiska aj prstami. Opatrne vložte plocho otočený skalpel k okraju prachovky ložiska, čím hlbšie, tým lepšie.

Otočte rúčkou na opačnú stranu tak, aby čepeľ vytiahla prachovku podobne ako montpáka plášť z kolesa. Majte po ruke mnoho handier a papierových obrúskov, pri tejto práci sa zašpineniu od vazelíny pravdepodobne nevyhnete.

2. Rozpohybovanie brzdových piestov

Na túto prácu mám osobne zlé spomienky. Je dobré ju raz začas vykonať aj na správne fungujúcich brzdách, no jedny nemenované brzdy so zlou reputáciou, ale vysokou popularitou medzi OE komponentmi si ju vyžadovali až priveľmi často. A práca bola o to zložitejšia, že išlo o 4 piestové brzdy.

Problémom je nerovnaké vysúvanie brzdových piestov. Symptómami je slabý brzdný účinok, mäkký pocit v páčke a visenie brzdových dosiek kvôli nedostatočnému zasúvaniu naspať.

Pre nápravu vyberte brzdové dosky, zakliesnite imbusový kľúč vhodnej veľkosti do stredu brzdového strmeňa a stláčajte pomaly brzdovú páku, kým sa piesty neoprú o kľúč. V tomto bode vyčistite piesty napr. vatovou tyčinkou a opatrne naneste brzdovú kvapalinu (respektíve minerálny olej) na obvod piestu.

Dobré náradie pre nanášanie je napríklad hrot eska-pásky. Po nanesení zatlačte piesty plne naspať. Vytrite prebytočnú kvapalinu z piestov a okolia a podľa potreby opakujte. Pri skončení by mali byť mierne povysunuté piesty aj ich okolie suché a čisté.

Ak nemáte príslušný nástroj, zasúvanie piestov ide to aj montpákou. Hlavne si neprasknite krehké piesty tvrdým, ostrým a tenkým nástrojom ako skrutkovač.

3. Pošlite pruženie na servis
Keď olejnička už nestačí, a na veľký servis sa necítiť, pošlite komponenty expertom poštou.

Pruženie, jedna z kritickejších častí bicykla. A čo je najdôležitejšie pre pruženie? Nové mäkké tesnenia, čistý a nezavzdušnený olej na tých správnych miestach, skrátka poriadny servis. Iba to zaručí maximálnu citlivosť a hladký chod.

Populárny silikónový olej nakvapaný na prachovky vidlice je po istej dobe efektívny asi ako šarlatánsky esenciálny olej proti smrteľnému ochoreniu. Vzhľadom na komplexnosť pruženia si však iba málokto trúfne na domácu údržbu a tieto služby sú drahé a zdĺhavé.

Kedy inokedy však odoslať súčiastky na opravu, ako pri domácich karanténach? Ak nájdete pracujúce poštové služby a servis, môžete medzitým pracovať na zvyšku bicykla doma.

Pozrite si tiež

4. Výmena a trasovanie káblov a bowdenov
Pri inštalácii nových bowdenov je ten správny čas prehodnotiť ich usporiadanie, vzhľad, utíšiť ich, a ochrániť rám pred ošúchaním.

Teraz jedna z kategórie, načo do toho liezť keď to nie je pokazené? Odpoveď je jednoduchá, všetci máme radi, dobre a presne fungujúce radenie? A ktoré komponenty najlepšie prispievajú k správnemu radeniu? Drahá prehadzovačka a kazeta? Nie!

Nové, čisté a hladko chodiace lanká a bowdeny. Skúsenosti zo servisu ma naučili, že ľudia často hľadajú problém v drahých komponentoch, pritom stačí zrovnať pätku, vymeniť lanká a bicykel po rutinnom nastavení radí ako nový, napriek tomu užívatelia často myslia na lanká ako posledné.

Pri tých komplikovanejších systémoch vnútorného vedenia sa im ani moc nedivím. Teraz je však dostatok času a snáď aj trpezlivosti pre výmenu a dokonalú voľbu dĺžky a trasy bowdenov tak, aby sa pri natriasaní neklepali, nemotali sa alebo nevytrhli pri páde a v neposlednom rade dobre vyzerali.

Profesionálni cyklisti jedia stále čoraz menej mäsa a živočíšnych produktov. Kde berú bielkoviny?

5. Zrezanie starých a ojazdených plášťov
Existujú špeciálne kliešte pre túto činnosť, ale ide to aj z bežnými, napríklad elektrikárskymi.

Toto je trik o ktorom počúvame od pretekárskych mechanikov a nám, bez ostatným bez sponzora to pochopiteľne príde trochu hlúpe. Prečo by sme si odoberali gumu z drahých plášťov?

Dôvodov je niekoľko, možno nie ste úplne spokojný s tým ako sa vaše plášte chovajú. Alebo majú ohlodané a zaguľatené výstupky dezénu a hodila by sa im čerstvá, ostrá hrana. A je možné, že máte iba v garáži hodené staré plášte, trochu chuti experimentovať a času na zvýš. Budete ho totiž potrebovať, obísť s kliešťami celé koleso chvíľu trvá.

Takáto úprava bočných štupľov napodobňuje tvar, ktorý nájdete na dezénoch iných značiek, takže to nie je úplný výmysel.

Pre príklad, svoje plášte Maxxis Minion DHF a DHR som chcel trochu viac prispôsobiť jazdeniu na sypkom hlbokom lesnom podklade. Z bočných štupľov tvaru “L” som preto vyrezal trojuholník, aby výsledok pripomínal niečo medzi obdĺžnikom a obrázkom blesku. Menší pôdorys štupľu a viac miesta okolo neho znamenalo, že sa zaryl hlbšie do lesného povrchu a držal lepšie stopu v odklonených pasážach.

Nevýhodou bola menšia stabilita pri silných náklonoch na tvrdých podkladoch (ako v bike parku), kde však veľmi nejazdím. A jeden z mojich najobľúbenejších univerzálnych predných plášťov bol zrezaný Maxxis Wetscream do blata.

Otestujte sa

Vaše komentáre

Zavrieť reklamu