Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Cestné

Bez správneho náradia môžete svojmu bicyklu iba uškodiť. Ako fungujú slovenské Shimano Servis Centrá?

O tom, ako fungujú servisné centrá Shimana, sme sa porozprávali s Andrejom Brayerom, obchodným riaditeľom oficiálneho servisného centra Shimano Servis Center v Oslanoch.
Martin Sarvaš

Zaujímalo nás, čo treba spraviť, keď sa vám pokazí niečo na bicykli a potrebujete to opraviť alebo rovno vymeniť celý komponent. Zároveň chcete mať istotu, že vám spravia servis profesionálne a nikto vás pri tom neoklame alebo nespraví, resp. nevymení nič, čo v skutočnosti netreba, a, samozrejme, za čo najkratší čas.

Porozprávali sme sa preto priamo s Andrejom Brayerom, obchodným riaditeľom oficiálneho servisného centra Shimano Servis Center v Oslanoch. A keď už sme boli v Oslanoch, vzali sme so sebou aj bicykel, ktorý potreboval opravu, a vyskúšali sme si ich servis na vlastnej koži.

V rozhovore sa dočítate:

  • Čo je úlohou servisných stredísk Shimano Servis Center
  • Aké sú výhody servisných stredísk Shimano oproti klasickým servisom
  • Ako dlho trvá servis
  • Čo ak by ste priniesli pokazený komponent, ktorý Shimano už nevyrába
  • Či vám opravia aj bicykel s inými komponentami ako Shimano
  • Či aj hobby jazdci potrebujú bikefitting a koľko zaň zaplatíte

Prečo ste sa rozhodli rozmiestniť po Slovensku servisné strediská?

Minulý rok už fungovalo päť servis centier, tento rok sme otvorili dve v Bratislave a pripravujeme ďalšie v Hrádku, Hlohovci, možno aj vo Zvolene a v Košiciach. Malo by ich byť spolu tento rok jedenásť. Pred tromi rokmi prišlo Shimano s úplne novým konceptom servisných centier s presne stanovenými pravidlami, ako majú fungovať, ako majú vyzerať a ako sa majú starať o bicykle a zákazníkov.

Čo je úlohou týchto servisných stredísk?

Zabezpečiť najkvalitnejší servis bicykla pre zákazníka a zároveň riešiť rýchlo a profesionálne reklamácie.

Aké sú výhody vašich stredísk v porovnaní s klasickými bicyklovými servismi?

Celkový vývoj veľmi rýchlo napreduje a prichádzajú stále sofistikovanejšie novinky a tak, ako pred pár rokmi prišlo elektronické radenie Di2, teraz sa vývoj stále posúva ďalej v oblasti elektrobicyklov. Servisovať takéto komponenty je už dosť náročné a mechanici musia byť skutočne technicky zdatní. Toto celé zastrešujú tak, aby sme boli na akékoľvek problémy pripravení a zvládli ich rýchlo a profesionálne. Vybudovali sme tiež školiace stredisko, pravidelne robíme školenia pre mechanikov a túto činnosť budeme stále rozširovať.

Keď príde zákazník do obyčajného servisu s elektrobicyklom alebo bicyklom s novými komponentmi, často nemajú vybavenie a potrebné náradie. U nás máme, samozrejme, všetko profesionálne náradie a diagnostiku na e-biky, ktorá v momente ukáže, kde je problém. Shimano servis je otvorený servis, takže každý môže do dielne vstúpiť a pozerať sa na to, ako mu mechanik bicykel opravuje. Myslím si, že to je veľmi dôležitá súčasť procesu a výhoda, pretože človek vidí, čo sa mu deje s bicyklom, a mechanik mu zároveň vysvetlí, prečo robí to, čo robí.

Má každé servisné stredisko vyškolených technikov?

Mechanici niekoľkokrát do roka prídu, absolvujú jednotlivé školenia špecializované na určité komponenty, musia spraviť testy a následne dostanú certifikáty. Každoročne si tiež musia robiť preskúšanie a spĺňať tak podmienky oficiálnych centier Shimano Servis Center. Mechanici musia byť jednoducho stopercentne pripravení na to, že keď príde akýkoľvek zákazník, musí mať pocit, že prišiel na to správne miesto, kde mu dokážu okamžite poradiť.

Mechanik teda posúdi, aký je na bicykli problém, a my sme tam na to, aby sme zabezpečili čo najrýchlejšie náhradný komponent. V našom prípade je cieľom urobiť servis Shimano komponentov do 48 hodín, ak nejde o výnimočný prípad.

Sú všetci mechanici vyškolení rovnako?

Všetci mechanici musia spĺňať pravidlá a mať certifikáty, ktoré Shimano vyžaduje. Čo sa týka šikovnosti, samozrejme, všetci nie sú na rovnakej úrovni, ako napríklad teraz, keď sme v Bikepeaku. Mechanik, ktorý je tu, patrí medzi tých najlepších a je to vidno aj na spokojnosti zákazníkov. Nie je však potrebné, aby sme mali všetkých mechanikov na rovnakej úrovni.

Ide hlavne o to, aby bol zákazník obslúžený a spokojný. Je to rovnaké ako v športe – nemôžu všetci vyhrať a okrem víťaza je ďalších 50, ktorí by mohli vyhrať. A takisto je to aj s mechanikmi. Podľa pravidiel Shimana si musia prejsť školeniami a mať potrebné certifikáty minimálne dvaja mechanici v oficiálnom servise Shimano Servis Center.

Každé stredisko spĺňa rovnaké podmienky a ponúka rovnaké služby?

Áno. Samotné Shimano stanovuje podmienky, ktoré musí každé stredisko splniť, a bez toho nemôže fungovať. Pre kontrolu kvality robí Shimano každý rok audit a kontroluje, či strediská a mechanici spĺňajú požadované štandardy.

Máte v každom servisnom stredisku zároveň aj sklad náhradných doplnkov?

Shimanom sú predpísané presne vybrané komponenty a náhradné diely, ktoré musia byť v každom servisnom stredisku. Sú to tie najbežnejšie veci, ktoré servisujeme alebo vymieňame – kazety, reťaze, brzdové platničky či kotúče.

Ako dlho trvá servis?

Veľmi to záleží od lokality servisného strediska, snažíme sa však tlačiť na všetky servis centrá, aby mali na sklade čo najviac tých najpoužívanejších komponentov a náhradných dielov. Bežný a základný servis robíme na počkanie a väčšinou má zákazník bicykel späť už o pár hodín. Ak majú mechanici skutočne veľa práce, tak to netrvá dlhšie ako dva dni.

Čo ak by niekto priniesol pokazený komponent, ktorý Shimano už nevyrába?

Samozrejme, môže sa stať, že niekto príde so špecifickým problémom, ktorý nevieme vyriešiť hneď v tom momente. Ak by napríklad niekto prišiel s problémom s mechanickým radením Dura Ace spred 35 rokov, Shimano má spracovanú databázu náhradných dielov, ku ktorej máme prístup a vieme hneď daný diel objednať. Ak by to zákazník potreboval urgentne, za príplatok vieme diel alebo komponent stiahnuť zo skladu a mať ho v servise do 48 hodín. V inom prípade by to trvalo okolo jedného týždňa.

Dajú sa vo vašich centrách iba kúpiť samostatne náhradné komponenty?

Všetky Shimano servis centrá fungujú zároveň aj ako kamenné predajne, disponujú aj náhradnými dielmi a dajú sa, samozrejme, aj iba kúpiť. Ale nevidím v tom zmysel, keď mu to môžu namontovať priamo v servise.

Mnohí cyklisti si totiž servisujú bicykle sami a stačí im kúpiť potrebný materiál a výmenu alebo servis si spravia sami.

Skutočne v tom nevidím veľký zmysel a nie je to dobrá cesta. Shimano ani my to neodporúčame, lebo som presvedčený o tom, že to je podstata servisných centier. A hlavne, ľudia často doma nemajú potrebné náradie, čo môže byť zásadný problém. Keď potom prídu s reklamáciou, môže veľmi jednoducho nastať problém, že bol komponent namontovaný neodborne a reklamácia stráca účinnosť. Určite odporúčame, hlavne ak ide o zložitejší servis, zaniesť bicykel do niektorého z oficiálnych servisných centier Shimano.

Platí sa aj za prácu alebo iba za materiál?

Každá predajňa to má individuálne a nevieme to ovplyvniť, ale v mnohých predajniach platí, že ak zákazník kúpi súčiastku v danom servise alebo obchode, práca je v cene. V tejto predajni (pozn. v Oslanoch) sa za prácu neplatí, ale nemusí to platiť všade.

Robíte iba servis komponentov značky Shimano alebo opravíte na bicykloch aj komponenty iných značiek?

Keď príde niekto s bicyklom, ktorý má komponenty nielen od Shimana, ale aj iné, závisí to skôr individuálne od jednotlivých servisných centier. Niekde s tým nemusia mať žiadny problém a niekde to nemusia spraviť. Neurčujeme, že v dielni sa musí servisovať iba Shimano, ale nás zaujíma a prioritou je Shimano a to tam musí byť na sto percent.

Okrem servisu bicyklov ponúkate aj možnosť bikefittingu. Čo to znamená?

Ide o nastavenie bicykla presne na mieru. Ak si niekto chce kúpiť nový bicykel, na základe bikefittingu mu povieme, akú veľkosť potrebuje v rámci daného modelu a tiež presné nastavenie všetkých komponentov a doplnkov. Ľudia, ktorí majú bicykel a necítia sa na ňom komfortne alebo chcú mať istotu, že ho majú dobre nastavený, môžu tiež absolvovať toto meranie. Bicykel sa dá potom doladiť, niekedy ani netreba kupovať žiadne nové komponenty. Často sa však stáva, že ľudia majú nevhodné sedlo, nie ideálne nastavenú výšku sedlovky, krátky, resp. dlhý predstavec a zlú šírku riadidiel. Ak aj máte väčší alebo menší rám, ako by bol na vašu postavu vhodný, dá sa to doladiť rôznymi spôsobmi a nastaveniami.

Veľmi dôležitá vec je aj sedlo. V našich servis centrách ponúkame ľuďom aj možnosť si ich vyskúšať a v priebehu niekoľkých dní tak zadarmo otestujú viacero typov sediel a môžu si tak vybrať to, ktoré im sedí najlepšie. Robíme tiež merania, na základe ktorých vieme odporučiť, aké sedlo je najvhodnejšie, potom si ho môžu vyskúšať a vybrať to najpohodlnejšie.

Ponúkate túto službu vo všetkých servis centrách?

Zatiaľ nie je v každom centre, ale naším cieľom je, aby boli všade. Bikefitting má tri úrovne kvality a tu v Oslanoch je ten najvyšší – statické meranie (static fitting), dynamické meranie (dynamic fitting) a aj anylýza pedálovania (pedaling analyzer). Niečo podobné je najbližšie v Nemecku a v Anglicku. Určite by som odporúčal minimálne základný bikefitting do každej bicyklovej predajne, pretože to skutočne prináša pridanú hodnotu ku kúpenému bicyklu a veľké množstvo výhod pre všetkých cyklistov či potenciálnych cyklistov.

Potrebujú aj hobby jazdci bikefitting?

Určite áno, minimálne ten základný level statického bikefittingu. Pamätám sa, že kedysi sa určovala veľkosť bicykla podľa výšky a tam to končilo. Technológie však zásadne pokročili a s tým sa vyvinul aj posed. Snažíme sa to odporúčať zákazníkom a veľmi sa nám to osvedčilo, pretože ľudia majú úplne iný pocit z jazdenia, dobre sa im sedí, nebolí ich chrbát, ramená či krk. Ľudia, ktorí sú ochotní investovať tisíce eur do bicyklov, by si určite mali nechať spraviť aspoň ten základný level bikefittingu.

Aké benefity prináša bikefitting?

Keď trávite dlhé hodiny na bicykli a máte ho zle nastavený, môže sa po určitom čase stať, že vás začne bolieť nejaká časť tela. Môžete si pomaly poškodzovať kolená, ramená, chrbát, bedrá či zápästia.

Bikefitting všetkému tomuto s veľkou pravdepodobnosťou predíde a vyhnete sa tak nepríjemným a úplne zbytočným zdravotným problémom. Bikefitting tiež prispôsobuje posed tak, aby ste pri jazde podávali čo najvyšší výkon a využívali efektívne všetky svalové partie. Rovnako je úplne bežné, že pri cestovaní vyberiete sedlovku a keď idete skladať bicykel, opäť nastavujete výšku. Takto budete vedieť jeden presný údaj, odmeriate si výšku od stredu a môžete ísť pohodlne jazdiť. Investícia do bikefittingu je minimálna v porovnaní s tým, čo prináša, a hlavne, čomu môže predchádzať.

Ako teda vyzerá ten základný level bikefittingu – statický?

Ako už z názvu vyplýva, ide o statické meranie. Zmeria sa dĺžka nôh, rozkroku, rúk, šírka ramien a zistia sa všetky potrebné hodnoty. Tie zadáme do špeciálneho programu, ktorý na základe uvedených mier a typu jazdca (turista, hobby, pretekár a pod.) prispôsobí veľkosť a nastavenie bicykla. Ak si zákazník kupuje nový bicykel, program má v databáze obrovské množstvo modelov bicyklov od mnohých značiek a hneď vie presne vyhodnotiť, aká veľkosť bicykla bude vhodná. Zákazník tiež dostane technický výkres rámu s presne uvedenými hodnotami, podľa ktorých by si mal nastaviť bicykel.

Čo ponúkajú ďalšie dva levely bikefittingu?

Ďalší level je fitting na trenažéri – dynamický. Pri ňom sa presne merajú už aj watty pri šliapaní, nastavujú sa kufre na pedáloch a, samozrejme, všetky nastavenia daného bicykla priamo pri jazde, čo je, samozrejme, presnejšie ako statický fitting. Najvyšší level je určený skôr pre profesionálov, využíva sa pri ňom pohybová kamera, ktorá zaznamenáva presné uhly tela pri šliapaní a aj na základe údajov z tejto kamery sa ďalej prispôsobuje optimálne nastavenie bicykla pre pretekára s čo najvyšším výkonom a najmenšou stratou energie pri šliapaní.

Ako sú na tom ceny bikefittingu?

Každá predajňa si stanovuje svoje ceny za služby, ktoré zákazníkom poskytuje. Napríklad v Oslanoch stojí základný, statický 60 eur, čo je skutočne suma, ktorú si môže dovoliť veľká väčšina cyklistov. A ako som už spomínal, je to veľmi malá suma za hodnotu a pohodlie, ktorú tento bikefitting prináša. Dynamický bikefitting stojí 90 eur a profi bikefitting 120 eur.

Aktuality

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

27.03.2024 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Zavrieť reklamu