Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Elektrické bicykle

Test: E-bike Mondraker e-Crafty XR+

Zábavný a rýchly, no takisto nie bez múch.
Hodnotenie: 4/5
6 699
Biker

Verdikt: 
Pohodlný, schopný a sebavedomý rýchlik, žiada si však silného jazdca

Plusy: 
Stabilné a predpovedateľné ovládanie je obrovská zábava v zákrutách

. Veľmi sebavedomý bike v strminách a náročnom teréne

Pohodlná pozícia na výšľapy

Mínusy: 
Ťažsí predok spolu so zadnou stavbou sťažujú zdvíhanie predného kolesa ponad prekážky

Rám

Zadných 140 mm má na starosti twin-link systém odpruženia Zero s plávajúcim tlmičom (pevný trojuholník zadnej stavby je zavesený na dvoch vahadlách rotujúcich do toho istého smeru s tlmičom stláčaným z oboch strán zároveň. V strede je umiestnený motor Bosch a batéria je zabudovaná do vrchu spodnej rámovej trubky.

Výbava

Mondraker nezvykne výbavou v danej cenovej hladine príliš ohúriť, no tu je výbava vybraná dobre. Kolesá DT Swiss H 1900, e-specific brzdy SRAM Guide RE a 11-rýchlostný pohon SRAM NX sú všetko kvalitné komponenty.

Vidlica Fox 36 v e-bike verzii by mala mať zosilnenú konštrukciu, no nemôžme povedať, že by sme pocítili oproti štandardnej 36-ke na Cannondale nejaký rozdiel.

Vnútri má o niečo menej sofistikovaný systém tlmenia FIT GRIP, ktorý nerovnosti pohlcuje pekne, no neposkytuje takú oporu ako patróna FIT4 na konkurentovi Cannondale.

Jazda

Má mimoriadne dlhú hornú rámovú trubku a rajdy sú tak umiestnené naozaj ďaleko napriek kratučkému predstavcu. Na výšľapoch si vás tak posadí do pohodlnej a uvoľnenej pozície, najmä ak ako my zdvihnete rajdy do najvyššej možnej pozície. Sedlový uhol so 75 stupňami patrí k nastrmším v tomto teste a do kopca pomáha rovnako ako odpruženie, ktoré sa na výšľapoch drží vysoko vo zdvihu.

Nakoniec je tu dlhokánska 480 mm zadná stavba, ktorá rovnako pomáha aj na tých najväčších strminách k nebesiam držať predné koleso na zemi. Napriek tomu, že stred je umiestnený celkom nízko (334 mm) sme nemali problémy s chytaním pedálov o zem. Pomohli o kúsok kratšie (170 mm) kľuky a odpruženie, ktoré poskytuje dobrú oporu pri pedálovaní. Naopak nízko visiacu sekciu pod motorom sme nechali na bruchu celkom často, no bez vážnejších následkov.

Do odpruženia je zabudovaná veľká miesta anti-squatu. Napätie reťaze tak udržiava odpruženie vysoko vo zdvihu až kým ho nie je treba. Nevýhodou tejto charakteristiky je, že kým pedálujete, nepohlcuje nerovnosti tak efektívne a na hranatých prekážkach sa zasekáva. Vyšliapať nahor technickou sekciou plnou kameňov a koreňov je tak ťažšie ako povedzme na Haibikeu. V nohách tiež ucítite výrazné kopanie do pedálov pri dopadoch zo skokov a keď sa zamkne zadné koleso pri brzdení.

Toto všetko však pri rýchlej jazde až tak veľkú rolu nehrá a e-Crafty pocitovo nijak netrpí nižším zdvihom. Vďaka progresívnemu chodu odpruženia a samotnej hmotnosti celého biku drží ako prilepený pri zemi. Dlhý rázvor a položená hlava vás nahucká napáliť to do rockgardenu v plnej rýchlosti, a odpruženie tu nesklame.

Keď začne trail klesať strmšie nadol, vďaka krátkemu predstavcu je jednoduché bike správne vyvážiť bez toho, aby ste museli visieť ďaleko za zadným kolesom. Tejto centrálnej jazdeckej pozícii však trochu zavadzia sedlo, a preto by sme tu uvítali sedlovku s vyšším ako 125 mm zdvihom. Brzdy navrhnuté špeciálne na ťažké e-biky sú však perfektné.

Najsilnejšou stránkou e-Craftyho sú rozhodne zákruty. Dlhý predok ponúka množstvo priestoru na prácu s ťažiskom a správne naváženie predného kolesa aby sa zahryzlo do podkladu. Prítlak zlepšuje aj nízko zavesený stred. Krátky predstavec naopak zrýchľuje ovládanie, a tak je tento autobus v nižších rýchlostiach až prekvapivo obratný. Plášte sú fenomenálne Maxxis Minion DHF a High Roller II v plusovej verzii, a dovoľujú relatívne bezpečne dostávať bike opakovane až na samé limity trakcie.

Nejaký chyták tu však predsa len je. Najdlhšia zadná stavba z celého testu spolu s dlhou batériou situuje veľkú časť hmotnosti blízko predku bicykla. Kvôli tomu je ťažké e-Craftyho dostať na zadné alebo niečo preskočiť bunnyhopom. Presvedčivo to dokážu len silní a skúsení jazdci. Ak však radšej držíte obe kolesá na zemi, alebo ste ochotní cez zimu zamakať v posilke, budete si rozumieť.

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy