Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!

Test: Mondraker Foxy Carbon XR

Bicykel s oceľovou pružinou a zasadenou stabilnou jazdou.
Hodnotenie: 4/5
Biker

Hodnotenie:  Mondraker Foxy XR nie je úplne dokonalý, no približuje sa tomu a je s ním poriadna zábava.

Plusy: Viac priľnavosti a stability ako takmer akýkoľvek iné trail bike. Krásne vyzerajúci a výborne skonštruovaný bicykel s perfektnou jazdnou pozíciou.

Mínusy: Potrebuje progresívnejšie prepákovanie tlmiča a stred šliapania by mohol byť o chlp nižšie pre agresívnejšie zatáčanie.

Rám

Karbónová líštička Foxy XR od Mondrakeru prešla na 29” kolesá relatívne neskoro, no prináša množstvo premyslených detailov. Španielska značka bola jedna z úplne prvých, ktoré sa vymanili zo zaužívaných foriem a prišli s modernou horskou geometriou.

Ich bicykle boli nízke, dlhé a s presadeným predným kolesom oveľa skôr, ako sa o týchto zmenách dalo hovoriť ako o hromadnom trende. Ich „Forward Geometry“ bola taká radikálna, že v istom bode museli svoje bicykle o trochu skrátiť, kým ostatní ich dobiehali každoročným predlžovaním.

Charakteristický rám so zalomeným „krkom“ a zadnou stavbou zavesenou na dvoch vahadlách dostal v prípade Foxyho veľmi rovnú, tenkú a plochú vrchnú rámovú rúrku, ktorá ho robí ešte rozoznateľnejším. A nie je to iba pre parádu, tvar tejto „rúrky“ prispieva k pohodliu a pohlcovaniu nárazov.

Mondraker používa na svojich prémiových rámoch výrobnú technológiu Stealth Air, ktorá lepšie kontroluje usporiadanie a stlačenie karbónových vláken. Všetky časti rámu vrátane vahadiel boli upravené tak, aby popri tuhosti nezabúdali na pohodlie a poddajnosť rámu, ktorá pomôže udržať stopu a priľnavosť.

Tenká vrstva priehľadného laku na vahadle odhaľuje krásu karbónových vláken a ušetrí aj nejaké tie gramy. Systém pruženia Zero používa dve vahadlá, ktoré stláčajú tlmič z oboch strán. Zväčšené 15 mm osi čapov zvyšujú tuhosť a spoľahlivosť, keďže staršie rámy mali vo zvyku rýchlo opotrebiť pôvodné malé ložiská. Dlhý rám sa spolieha na kratučký predstavec, aby zabezpečil jazdcovi na bicykli správnu polohu.

Komponenty

Foxy XR je z tejto skupiny druhý najdrahší, no je v podstate dokonale osadený. Fox sa stará o odpruženie vpredu aj vzadu. Vidlica 36 Grip-2 je tá najlepšia spomedzi jednokorunkových čo sa týka tuhej ľahkej konštrukcie aj výkonu pružiny a tlmiča. Patróna Grip-2 má široké možnosti nastavenia a 160 mm vidlica má skrátené odsadenie korunky na 44 mm.

Vzadu sa o citlivý a vždy hladký chod stará vinutou pružinou podoprený zjazdový tlmič DHX2, ktorý je pripravený čeliť aj najnáročnejšiemu terénu na dennom poriadku.

Tiež si nevieme vynachváliť kolesá DT Swiss EX 1501 so širokými ráfmi, ktorým sa zázračne darí skombinovať tuhosť, ľahkosť, rýchlosť a odolnosť proti nárazom a preliačeninám. Plášte Maxxis Minion sú kombináciou, podľa ktorej sa posudzujú ostatné, a dopredu je logicky zvolená priľnavá verzia trojitej kombinácie gumových zmesí a široká konštrukcia 2,5” WT.

Najvyšší rad komponentov SRAM tvorí prevodové ústrojenstvo a bicykel brzdia štvorpiestové brzdy SRAM Code. Asi jedinou výhradou by bol mäkší kokpit od vlastnej značky Mondrakeru Onoff, na ktorom sa nejazdí až tak dobre, a lacne pôsobiace radové gripy. Výmena za riadidlá z kvalitnejšieho hliníku s 35 mm priemerom alebo dokonca karbónové vie výrazne zlepšiť odozvu a komunikatívnosť pri zatáčaní.

Jazda

Často sa hovorí o tom, že dlhé bicykle sú nemotorné, pomaly reagujú a sú dokonca nudné v miernom teréne, Foxy si však z tohto ohovárania nič nerobí a akékoľvek pochybnosti nám z hlavy okamžite vyženie. Živá a ľahká jazda verne zodpovedá menu Foxy. Hneď v prvý deň testovania sme sa vypravili na tie najstrmšie a najčlenitejšie trate, aké sme našli, ale Foxy sa nimi nenechal ani trochu otriasť a už od prvej jazdy nás ubezpečoval a dodával nám sebavedomie.

Priľnavosť zadného kolesa potrebná na výšľapy je výnimočná a Mondraker vyráža vpred bez zaváhania aj na šmykľavých a hrboľatých svahoch. Prenos síl a šprintovanie je tiež excelentné, obzvlášť keď prihliadneme na to, aký citlivý a aktívny je tlmič. Ten udržuje nadpriemernú priľnavosť aj v zákrutách a pri brzdení, takže bicykel neznepokoja ani tie najskalnatejšie padáky a vyjazdené diery pred zákrutami.

Ako to s vinutými pružinami býva, rady využívajú svoj zdvih, takže nie je problém ho väčšinu minúť pri hlbších dopadoch a prudkých kompresiách. Preferovali by sme väčšiu oporu a presne to vraj Mondraker spravil so svojím modelom 2020.

Ďalším pozitívom je citeľná práce dobre navrhnutého rámu, ktorý pomáha tlmiť nárazy a kontrolovaným pružením pomáha udržiavať jazdca v kokpite stabilne zasadeného bicykla.

Stred šliapania sa nachádza vyššie ako v rámci ostatných bikov, takže Mondraker nevykrajuje zákruty tak dobre ako iné bicykle v teste, no vzhľadom na to, ako dobre sa správa vo všetkých ostatných situáciách, ide o drobnosť.

 

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy