Test: Scott Genius 900 Tuned
Verdikt: Nabitý technológiami, pripravený na všetko a s dobrou cenou. Genius je univerzálny, no jeho jazdné vlastnosti sú možno trochu konzervatívne.
Plusy: Šliape a stúpa ako XC bicykel. Karbónové kolesá vlastnej značky Scottu Syncross sú ľahké a rýchlo akcelerujú.
Mínusy: TwinLoc systém je pre mnohých jazdcov iba zbytočná komplikácia.
Rám
Najnovší Genius predstavuje v rámci starého známeho trailového biku Scottu veľký skok vpred v geometrii. Čísla sú moderné a 29” rám je kompatibilný aj s 27,5”+ plášťami. Používa tiež špeciálny tlmič Nude vyvinutý spolu so značkou Fox tak, aby bolo možné používať tri módy uzamykania, ktoré sú ovládačom TwinLoc zosynchronizované s vidlicou.
Páčkou zamykania na riadidlách môžete prepínať medzi otvoreným tlmením so 150 mm zdvihu, tuhším tlmením so skráteným 100 mm zdvihom a nakoniec úplným uzamknutím. Papierovo ľahký 800 g rám je kompletne karbónový (vrátane vahadla), používa systém pruženia Horst link a široké uchytenie tlmiča trunnion. Tlmič je otočený „hore nohami“ a zasadený hlboko do rohu medzi sedlovou a spodnou rámovou rúrkou.
Toto koncentrovanie miest, ktoré musia byť obzvlášť tuhé a pevné, tiež pomáha šetriť váhu rámu a zvyšovať tuhosť tam, kde je to najviac treba, teda v okolí stredu šliapania a hlavného čapu. A rozhodne to nevyzerá zle.
Rám je kompatibilný iba s jednoprevodníkovým radením, je nádherne vypracovaný s uhladene vedenými káblami a miestom na fľašu. Vrchná rámová rúrka je dostatočne nízko, no zalomená sedlová rúrka má najväčšiu dĺžku z testovanej skupiny, čo sme si všimli aj pri jazdení. Jej zalomenie a sklon tiež posúva váhu jazdca na náš vkus až príliš dozadu.
Komponenty
Vlastná komponentová značka Scottu Syncross je tu silne zastúpená. Najviac bije do očí jednodielny karbónový predstavec a riadidlá Hixon. Toto spojenie dokáže ušetriť mnoho váhy, ale mnohí z nás nechcú byť uzamknutí do jedinej polohy a tvaru riadidiel. Tieto riadidlá sú na bicykel so zdvihom 150 mm o trochu mäkšie, ako by bolo ideálne, a ostrejšia odozva riadenia by bola vítaná.
Karbónové kolesá nie sú ultraľahké, ale valia sa ľahko a ženú sa vpred bez nepríjemnej tvrdosti, ktorá často sprevádza karbónové kolesá. Ráfy sú široké, aby stabilizovali plášte s veľkým objemom, a voľnobežka náboja má rýchly záber.
Testovací bicykel bol osadený plášťami Maxxis Minion namiesto továrenských Maxxis Rekon 2.6 a tento postup bude pravdepodobne väčšina jazdcov kopírovať. Vzorka Rekon je rýchly plášť na tvrdú zem, no s ohľadom na zdvih tohto bicykla verím, že si zaslúži niečo, čo obstojí aj na voľnej zemi a aspoň miernom blate.
12-rýchlostné radenie SRAM X01 Eagle a 4-piestové brzdy Guide RSC od rovnakej značky sú presne určené na bicykel tejto kategórie a vidno, že Scott sa pri osadzovaní bicykla nikde nesnažil nenápadne šetriť.
Jazda
Nasmerujte Genius proti svahu a budete sa naozaj čudovať, aký kompetentný horolezec to je. Pripomína XC pretekára viac ako ktorýkoľvek iný trailový bicykel, a to dokonca aj v otvorenom móde s plným 150 mm zdvihom.
Zadný plášť sa vždy krásne zarezáva do zeme, neberie ohľad na to, aká strmá je cesta, ktorú práve pokorujete, a nechá vaše pedále opisovať hladké oblúky. Jediným háčikom je sedlo, ktoré vás svojou polohou vzadu nenechá pohodlne šliapať aj v sede. Vzhľadom na to, aké zábavné je na tomto bicykli šliapať do pedálov, veľmi radi zdvihneme zadok a zaberieme, kedykoľvek začne cesta prudko naberať výškové metre.
Pruženie Fox má hladký chod a bicykel prechádza terénom pokojne, skoro ako keby sa vznášal po stredne ťažkých singletrackoch. Cez prepadliny a kompresie prechádza s hravým odrazom. Genius nie je ideálny bicykel, ak si pod pojmom trail alebo all-mountain predstavíte čo najlepší zjazd a iba horko-ťažko pretrpený výšľap.
Ide o jeden z mála bicyklov, ktoré pri ceste za stále lepšími zjazdovými schopnosťami odmietajú spraviť akýkoľvek kompromis v tej kondične náročnejšej časti jazdy. Je zvláštne, že bicykel s tým najdlhším tlmičom v teste má najefektívnejší systém pruženia na prenos sily. Stredná poloha uzamykania „Traction“ pridá iba trochu viac odpichu a úplné zamykanie na horských bicykloch používame neradi.
S takým dobrým otvoreným módom by sme pokojne obetovali aj spleť káblov pred riadidlami, ktorá nám pripomína košík s pletením našich babičiek. Spomínané jednodielne riadidlá a predstavec sú pre ťažších jazdcov trochu nepresné a mäkké. Samotný rám je pri jazde tuhý, no pri vstupoch do strmších zákrut vie byť trochu nervózny, čo ale pripisujeme bicyklu ako celku a jeho určeniu, nie výhradne geometrii.
Tento všeobecne vyvážený bicykel je pripravený naozaj na všetko v pravom zmysle slova, nielen na všetko to, čo stretne cestou dolu zjazdovými traťami. Je výborne osadený a spracovaný, ponúka dobrý pomer ceny a výkonu, ale jeho šliapaniu by ešte viac pomohla lepšia poloha sedla.
Vaše komentáre