Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Horské bicykle

Test: Specialized S-Works Stumpjumper ST 29

Krátky zdvih prináša pocit športovej jazdy. Hoci sa dá len ťažko odporučiť ako celok. Na hladkých a príkrych trailoch ide o absolútnu raketu.
Hodnotenie: 3.5/5
8 600
Biker

Plusy: Zatáča ako démon a nabáda k aktívnej jazde. Obratný a zábavný, kedykoľvek je šanca vzniesť sa do vzduchu.

Mínusy: Na opakovaných nerovnostiach dá zabrať vašim rukám aj nohám. Najnovšie plášte Specialized Gripton sú nepresné a neisté.

Tento rok je na výber naozaj mnoho bicyklov nesúcich meno Stumpjumper. V oboch rozmeroch kolies, v hliníku aj karbóne, s krátkymi alebo strednými zdvihmi a s extrémnymi uhlami vo verzii Evo.

Specialized nabil karbónové bicykle maximom technológie, no opustil predošlé špeciality a atypické komponenty, ktoré komplikovali servis. Krokom týmto smerom je napríklad aj prechod späť na závitové misky stredu šliapania a štandardne uchytený tlmič.

Rám

Osobitý rám má radikálne vyzerajúcu asymetrickú vzperu vedúcu popri tlmiči. Vyzerá veľmi moderne, no má geometriu, ktorá je konzervatívnejšia ako ostatné v našom teste.

Systém pruženia Horst link FSR ponúka široké možnosti naladenia a gumový chránič reťaze udržuje Stumpjumper ST tichý a nepoškriabaný. Z mnohých malých doplnkov, ktoré tento bicykel má, je stále tým najpraktickejším vstavaný úložný priestor SWAT.

Komponenty

Osadenie na úrovni S-Works tvoria karbónové kolesá Roval Traverse SL s 30 mm širokými ráfmi a DT Swiss nábojmi. S iba 24 špicmi vpredu a 28 vzadu ide o najľahšie kolesá v teste, no určite nie tie najtuhšie.

Ľahký 50 mm predstavec Syntace je síce výborne spracovaný, no je ho škoda, keďže sme dĺžku 50 mm takmer okamžite vymieňali za 30 mm. Ten zrýchľuje reakcie vidlice FOX 34 FI s klasickým 51 mm ofsetom.

Každý komponent prevodového ústrojenstva tvorí najvyššia rada SRAM XX1, ktorá pridáva bling efekt, no stred šliapania nevyužíva najnovší systém DUB, ktorý by ponúkol tuhšiu os kľúk.

Prečítajte si tiež

Jazda

S rázvorom 1 192 mm je Sumpy ST najkratší z celého testu. Hoci pre začiatočníka je jazda na takto krátkom bicykli známejšia, prirodzenejšia a napomáha obratnosti, vo vyšších rýchlostiach a na drsnom povrchu rýchlo stráca stabilitu. Pri výške 175 cm sme sa dokonca cítili na Stumpym mierne skrčení, čo na veľkosť L nie je úplne ideálne.

Marketing Specialized však Stumpjumper aj propaguje ako hravý trailový bicykel a akúsi modernú interpretáciu klasiky a so zdvihmi 130/120 mm sa ani na nič iné nehrá. To by bolo všetko v poriadku, ak by so sebou priniesol ostrú akceleráciu, zručné technické stúpanie a rapídny pohyb vpred.
Úzke 2.3” plášte Gripton nemajú v bočniciach dostatočnú oporu, takže s nimi nemôžete trail dostatočne atakovať.

To sa dá ešte ľahko zmeniť iným obutím, no horšie je to s pružením. Pri zatlačení na pedále bicykla jednoducho chýba túžba vyraziť vpred a v stúpaní aj akcelerácii ho porazí aj Scott Genius 900, ktorý ma o 30 mm pruženia viac. Sčasti za to pravdepodobne môže lineárny chod zadnej stavby, ktorý má v strede zdvihu mäkký chod. S takým nízkym zdvihom je jediné, čo pomáha jeho rýchlosti, jeho nízka váha

Napriek tomuto aktívnemu pruženiu už vieme, že iné 120 mm bicykle dokážu poskytnúť hladšiu a pokojnejšiu jazdu. Ako kompenzáciu sme mali tlmič nafúkaný na tlak 270 psi a kompresiu neustále prepnutú v trail móde. Ľahký a tuhý rám a takto nastavené pruženie už ale poriadne trestalo naše ruky aj nohy.

Toto znie všetko dosť negatívne a naozaj to také je. Ale – a ide o naozaj veľké ale – žiadny z ostatných bicyklov nedokázal vyčarovať všetkým testerom na tvárach také úsmevy, keď sa hlina vyhladila, sklon zmiernil a korene nahradili klopenky a vlnky. Tam, kde sú potrebné menšie nároky a bicykel nepotrebuje dodávať jazdcovi chýbajúce sebavedomie, Stumpjumper absolútne razí vpred a nenechá sa dohnať žiadnym z ostatných bicyklov v teste.

Nejde ani tak o to, čo dokáže bicykel, ale chtivosť aktívnej jazdy, akú vzbudí v človeku v jeho sedle. Pre skúsených jazdcov je asi ako špecializovaný stroj na dual slalom na steroidoch. Musíte si však poriadne rozmyslieť, aké máte s týmto bicyklom úmysly. Stumpjumper ST vie byť v správnych podmienkach poriadne dravá šelma, no kdekoľvek v drsnom, prírodnom teréne začne byť mimo svojho prostredia.

Prečítajte si tiež

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy