Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Tlačové správy

Viete, aké je dôležitá výživa a hydratácia pri športových aktivitách?

Je dôležité, aby sme telu dávali to, čo potrebuje – ono nám potom spätne vráti zase to, čo potrebujeme my na dosiahnutie našich cieľov.
Biker

Tekutiny a výživa musia byť zvolené správne. Pri tréningu musíme brať do úvahy základné aspekty výživy, aby mala dostatočnú energetickú hodnotu a aby sme ju prijímali v správny čas a vo vhodnom objeme.

Ľudské telo tvorí z dvoch tretín voda, pričom aj jej malá strata môže negatívne ovplyvniť fyzický výkon. V suchom a chladnom dni telo vypotí 0,5 až 1 kg vody za hodinu.

Čo ale v teplých a vlhkých podmienkach? Reakcia tela v náročnejších podmienkach a pri znížení objemu tekutín začne prebiehať na viacerých úrovniach. Zhoršujú sa kardiovaskulárne funkcie zvýšením tepovej frekvencie, znižuje sa tepový objem a minútový výdaj srdca. Telo sa nevie dostatočne ochladzovať potením. Zvyšujú sa problémy s prehriatím, nastáva vyčerpanie či úpal. Pri ďalšom strácaní tekutín nastupujú zažívacie problémy a následná dehydratácia ďalej vychýli rovnováhu elektrolytov dôležitých pre svalový tonus, čo urýchli nástup kŕčov.

Zároveň si treba uvedomiť, že je zásadný rozdiel, či vypijete pol litra kávy alebo pol litra čistej, filtrovanej vody. Káva vám veľmi rýchlo dodá potrebnú energiu, a to hlavne kofeín, no následne vaše telo odvodní. Pôsobí iba krátkodobo, takže je pre športový výkon nevhodná.

Oveľa vhodnejší je rehydratačný nápoj ako Fluid Balans, ktorý okrem hydratácie zabezpečí aj príjem základných minerálov a vitamínov, ktoré sa pri tréningu a pretekoch strácajú.

Čo je rehydratačný (iontový) nápoj a aký je jeho význam?

Iontový nápoj organizmus v zásade nielen hydratuje, ale aj nahrádza stratené minerály – či už pri športovom výkone, nadmernom potení, alebo aj hnačkových ochoreniach. Definujeme dva základné druhy, a to hypotonické a izotonické nápoje. Rozdiel medzi nimi je v objeme minerálov a vitamínov a tým aj v použití nápoja v závislosti od výkonu.

Hypotonický nápoj obsahuje menej minerálov a vitamínov. Je určený skôr na štandardný pitný režim počas tréningového obdobia. Izotonický nápoj obsahuje v priemere až 4-krát viac minerálov a vitamínov. Tie sú v rovnovážnom stave s vnútorným prostredím bunky a zasahujú až vtedy, keď sa potíte.

Prečítajte si tiež

Je dobré piť ho pred ťažšími tréningami a pretekmi, čím predídete kŕčom alebo energetickým výkyvom napríklad pri intervalovom tréningu. Stavebným kameňom všetkých rehydratačných nápojov je sodík (soľ) a ďalšími dôležitými zložkami, na ktoré sa treba pri výbere zamerať, sú horčík, draslík a glukóza. Nájdite si tak typ rehydratačného nápoja, ktorá vám bude vyhovovať.

Na začiatok skúste hypotonický nápoj a pri tréningoch vo vyššej intenzite alebo pri pretekoch izotonický. Na trhu je veľa značiek a je dôležité nájsť si ten svoj, ktorý vaše telo prijme a má aj príjemnú chuť. Následne rehydratačný nápoj používajte v dňoch tréningu, najlepšie pred ním či počas neho.

PharmDr. M. Ďuríček

Viac info na webe www.vitabalans.fi/sk/vyrobok/fluid-balans/

Kúpite online www.pilulka24.sk/fluid-balans-vrecuska-20-ks

Prečítajte si tiež

Vaše komentáre