Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Horské

Deň enduro tréningu s Martinom Knapcom a Michaelom Kolářom na Kanárskych ostrovoch

Ešte počas zimnej prípravy sme absolvovali dva týždne na Kanárskych ostrovoch, aby sme si na vlastnej koži vyskúšali, aké je to trénovať s profíkmi. A veru, ľahké to nebolo.
Martin Sarvaš

Minuloročný slovenský majster v endure Martin Knapec absolvoval vo februári už druhý rok v rade 5-týždňové sústredenie na Kanárskych ostrovoch, konkrétne na ostrove Gran Canaria, spolu s Michaelom Kolářom, ktorý bol spolujazdcom Petra Sagana v tímoch Tinkoff-Saxo aj Bora-Hansgrohe.

Kolář sa však minulý rok rozhodol skončiť s cestnou cyklistikou a presedlal na horský bicykel. Knapcovi tiež pripravuje tréningy, pri ktorých čerpá zo skúseností z cestnej cyklistiky.

V redakcii sme sa teda rozhodli vyskúšať si na vlastnej koži, aké je to trénovať s profesionálmi, a spolu s Knapcom a Kolářom sme absolvovali dva tréningové týždne na Kanárskych ostrovoch.

„S Mišom sa poznáme zo Žiliny, kde sme obaja vyrastali na bicykloch, a keďže Mišo chodí v zime trénovať na Kanárske ostrovy už posledných sedem rokov, minulý rok ma zavolal, aby som sa k nemu pridal, takže som ani sekundu neváhal,“ hovorí Martin Knapec.

Prečítajte si tiež

„Aj z ekonomického hľadiska je to v porovnaní so Slovenskom veľmi podobné, takže na život miniete približne rovnako ako doma. Nájsť tu cenovo dostupné ubytovanie tiež nie je problém. Na Kanároch je tu v tomto období skvelé počasie a teploty sa tu cez deň pohybujú okolo 20 – 25 stupňov a skvelé je, že je tu stále počasie a skoro vôbec neprší, takže keď si plánujeme tréningy, vieme, že nám ich s najväčšou pravdepodobnosťou počasie neprekazí. Je to skvelé miesto, pretože sa tu môžeme pripravovať ako jazdci z iných kontinentov, napríklad z Austrálie či Nového Zélandu, a pritom sme stále v Európe. Je tu jednoducho super, dobré jedlo, teplé more, pekné Španielky, chutné pivo, čo viac si priať,“ povedal Knapec.

V okolí Las Palmas, kde Knapec s Kolářom bývali, ale aj na celom ostrove Gran Canaria sú obrovské kopce plné skvelých trailov na tréning. Na výber máte od jednoduchých flow trailov cez technickejšie s kameňmi až po náročné strmé trate, ktoré zvládnu len skutočne technicky zdatní jazdci.

Počas piatich týždňov na Gran Canarii najazdia chalani okolo dvetisíc kilometrov. „Na kilometre sa však až tak veľmi nezameriavame, keďže sú tu veľké kopce a skôr tu toho veľa nastúpame,“ hovorí Mišo Kolář. „Tréningy si meriame skôr na hodiny. Prvý týždeň sme jazdili okolo 17 hodín, potom sme prešli na 19 a posledné týždne je to od 20 do 25 hodín tréningu za týždeň.“

Prečítajte si tiež

Jazdec CTM Racing tímu priznal, že zo sústredenia na Kanároch ťaží počas celej sezóny: „Minulý rok sa mi to potvrdilo, pretože také výkony, aké som dokázal vytvárať počas sezóny, sa mi ešte nikdy nepodarilo. Tu hrajú dôležitú rolu tie veľké kopce a aj keď nevládzem a nemám už sily, tak to jednoducho musím prejsť, lebo iná cesta nie je a to sa neskôr ukáže aj na výkonoch. Minulá sezóna bola pre mňa najlepšia za celú moju kariéru, takže niečo na tom asi bude.“

Knapec sa tento rok chystá na najprestížnejšie enduro preteky na svete Enduro World Series (EWS), kde má ambície umiestniť sa v top 30. „Čaká ma päť kôl EWS v Európe a chystám sa na pohárové preteky do Slovinska, Rakúska, na Českú Enduro Sériu aj premiérový slovenský pohár v endure. Kalendár mám poriadne preplnený, takže si budem vyberať čo najlepšie preteky s najvyššou svetovou kvalitou, aby som sa dokázal porovnávať s tými najlepšími.“

Tréningový deň od budíčka po večierku

1. Budíček
Obvykle vstávam veľmi skoro, ale tu sa prispôsobujem Mišovi, takže spávame trochu dlhšie, aby sme boli oddýchnutí pred tréningami. Vstávame zvyčajne okolo desiatej, jedenástej.

2. Raňajky
Väčšinou si dávam tuky, to znamená avokádo, uvarené vajíčka, cibuľka, cesnak, olivový olej, všetko to rozmixujem a dám na pečivo vybraté z hriankovača. Na to ešte prípadne dávam tučnú šunku, pretože naša strava sa skladá hlavne z tukov. Samozrejme, dávam si k raňajkám aj zeleninu. Pri raňajkách nikdy nechýba káva a ovocný džús.

3. Balenie
Vždy si beriem so sebou všetko, čo potrebujem na opravu akéhokoľvek problému. Náhradné komponenty, duše, pumpy či náradie a potom tie klasické veci ako helma, okuliare, chrániče, bunda, malý ruksak. Vody si beriem vždy najviac ako sa dá, dve veľké fľaše, tri-štyri tyčinky na doplnenie energie počas tréningu. Dôležité je však zavodniť sa už deň pred tréningom, lebo dni sú tu dlhé a horúce.

4. Jazdenie, tréning
Pri trénovaní na horských bicykloch sa snažíme využívať vývoz autom na kopec nad mestom Las Palmas, odkiaľ vedie dosť dlhá trať, viac ako 4 km a 7 minút jazdy, ktorú jazdíme bez prestávok, aby sme simulovali rýchlostné skúšky na enduro pretekoch. Väčšinou sa snažíme dať si sedem až desať jázd počas jedného tréningu, aby sme zvládli pokračovať na ďalší deň.

5. Po tréningu
Po tréningu prídeme domov zvyčajne podvečer a riadne unavení. V prvom rade si dávam proteíny a výživové doplnky na regeneráciu, idem sa osprchovať a začneme si variť nejaké dobré, zdravé a výživné jedlo.

6. Regenerácia
Snažíme sa dávať si po tréningu aspoň nejaký ten strečing, ponaťahovať sa a „vyvaľkať“ si svaly masážnym valcom, nech sme na ďalší deň fit.

6. Večera
Na večeru sa snažím variť mäso, cestoviny alebo zemiaky a k tomu zeleninový šalát, nech máme všetky potrebné látky na regeneráciu a energiu na ďalší deň, či už ide o sacharidy, proteíny, alebo tuky a nejakú vlákninu.

7. Spánok
Spánok je veľmi dôležitý na regeneráciu tela, najmä pri takejto silnej záťaži. Spávať teda chodíme väčšinou pred polnocou, aby si telo dobre oddýchlo.

Prečítajte si tiež

Vaše komentáre