Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Elektrické bicykle

Dlhodobý test: e-bike Focus Jam2 Plus Pro

Titul jedného z najlepších elektrobikov minulej sezóny mu prináleží právom.
Hodnotenie: 4/5
6 199
Biker
Dlhodobý test: e-bike Focus Jam2 Plus Pro

Focus bol u mňa od marca a teraz je načase zhodnotiť, čo všetko Nemci trafili a v čom sa trochu sekli – Jam2 Plus je totiž na poli e-MTB celkom unikátnym hráčom. V dolnej rámovej trúbke je zabudovaná len 378 Wh batéria, no pripojiť sa dá aj ďalšia externá. Je tiež bez pochýb najelektrickejším elektrobikom, aký sme kedy v redakcii mali – cez drôty je totiž ovládané aj predné a zadné radenie Shimano XT Di2.

3 veci, ktoré sa mi páčili

Motor a radenie Shimano: Napísali sme to už veľakrát a ja to len zopakujem. Motor Shimano STePS E8000 je pre nás najlepším motorom pre e-MTB na trhu. Nástup sily je najprirodzenejší, výkonu je viac než dosť, ovládanie cez páčku imitujúcu predné radenie najintuitívnejšie a malý displej chránený za rajdami najúhľadnejší.

Geometria: Nebudem klamať. Keď som prvýkrát vysadol na Jam2 a odpedáloval ho na kraj lesa na fotenie do úvodu testu, o ktorom ste si mohli prečítať v Bikeri 2/18, neurobil na mňa najlepší dojem. Práve som sa vrátil z Kalifornie z testovania nového Santa Cruzu Blur, unesený 490 mm reachom v XL-ku a krátkou zadnou stavbou. Jam2 oproti nemu pôsobil vpredu mimoriadne krátko so zadným kolesom vlečeným ďaleko vzadu.

Jazdecká pozícia navážená nad rajdy a predné koleso mi nepripadala ani náhodou sebavedomá, ani bezpečná. Žiaľ, presne to, čo som pri pohľade na tabuľku s geometriou čakal. Stačil však prvý výjazd po známych trailoch a ukázalo sa, že riešenie papierových čísel a prvých dojmov na test rozhodne nestačí. Práve ona dopredu navážená jazdecká pozícia pomáha perfektne zaťažiť predné koleso a výsledkom je až neuveriteľne sebavedomé držanie stopy.

Bike prechádza zákruty ako na koľajniciach a keď už náhodou trakcia pustí, vďaka perfektným plášťom a nízko položenému ťažisku rámu tak urobí veľmi pozvoľna a bezpečne. Patrí medzi tie najlepšie jazdiace e-biky, aké sme kedy skúšali.

Koľajnička: Na vrchu spodnej rámovej trúbky nájdete nenápadne vyzerajúci kus kovu pripevnený k rámu. Slúži na upevnenie ďalšej 378 Wh batérie alebo plastového adaptéra na uchytenie košíka na fľašu aj na náhradnú dušu alebo nepremokavú bundu. Ide o na trhu unikátne riešenie, ktoré pomáha regulovať hmotnosť biku podľa toho, kam máte v daný deň namierené. Cena 500 € za celú sadu T.E.C. nie je v kontexte náhradných batérií do elektrobikov až taká vysoká.

3 veci, ktoré mohli byť lepšie

Kapacita batérie – trojštvrťová kapacita oproti štandardným 500 Wh môže znieť ako dostačujúca, no pokorne priznávam, že hneď prvý výjazd ma zastihla nepripraveného, a ja som skončil pod masívnym kopcom s načerveno rozsvieteným displejom. Motor je tu však našťastie veľmi nápomocný.

Aj v najnižšom Eco móde ešte dokáže na najľahšom prevode do kopca výrazne pomôcť a keď batéria dôjde nadobro, jeho odpor pri šliapaní je minimálny. Bike je tiež podstatne ľahší než väčšina ostatných na trhu (21,1 kg v XL-ku), a tak manuálne dopravenie bicykla domov nie je až takou tragédiou. Ak sa vám však podarí batériu vymlátiť úplne na nulu, prichádza aj nevýhoda systému elektrického radenia, ktoré v tom prípade už posuniete iba rukou.

Kokpit: Dizajn kontaktných bodov a ovládacích prvkov je veľmi subjektívny, mne však Jam2 do rúk spočiatku až tak dobre nesadol. Gripy sú určené skôr pre menšie ruky a rovné rajdy mali pre mňa trochu zvláštny tvar. Keď som sa ich pokúsil vymeniť, zistil som, že je ich vnútrom vedená kabeláž.

Príliš dobre si nerozumelo ani diaľkové ovládanie teleskopickej sedlovky RockShox s brzdami a radením Shimano. Buď som dobre dočiahol na jedno, alebo na druhé. Pomohli by tu spoločné objímky i-Spec a je škoda, že na bicykli, ktorý je pomyselnou výstavou toho najlepšieho od Shimana, nie sú osadené už sériovo.

Vidlica: Jam 2 Plus Pro je vzhľadom na to, čo ponúka, vlastne celkom lacný. Pri cenotvorbe e-bikov platí nepísané pravidlo, že dve tretiny ceny bicykla tvorí motor a batéria. Pridajte elektronickú sadu radenia a na rám a zvyšok komponentov vlastne nezostáva tak veľa.

Napriek tomu by som však vpredu radšej videl vyšší model Pike. Vidlica RockShox Revelation poväčšine stačí a je aj dostatočne tuhá. Pri naozaj tvrdej jazde však nereaguje tak citlivo a viacero rýchlo po sebe nasledujúcich nárazov ju občas dokáže zastihnúť nepripravenú.

Verdikt

Focus Jam2 Plus predchádzala veľmi dobrá povesť. Očakávania teda boli veľké, čo je niekedy na škodu. Musím však úprimne povedať, že titul jedného z najlepších elektrobikov tejto sezóny mu prináleží právom. Geometria má veľmi ďaleko od radikálnej, a predsa je v praxi zábavná a absolútne nebráni tomu, aby ste ešte o niečo viac pustili brzdy, práve naopak. Motor E8000 je relatívne tichý s progresívnym nástupom a mimoriadne silný.

Komponenty sú z veľkej časti zvolené dobre a jedným z highlightov sú plášte Maxxis, ktoré držia absolútne perfektne. No a nakoniec je tu batéria s nižšou kapacitou. Ak ste ochotní prepnúť bicykel do nižšieho módu Trail (ktorý je aj tak veľmi silný), vydrží vám dostatočne dlho na 20 – 40 kilometrov a 2 – 3 hodiny v lese.

K biku sme na pár týždňov dostali aj prídavnú batériu zdvojnásobujúcu kapacitu. S ňou je dojazd naozaj masívny, no to, či za ňu zaplatíte niekoľko stoviek a zmierite sa tak s lenivejšími jazdnými vlastnosťami, už záleží len na tom, čo od bicykla očakávate. Ja som nakoniec musel uznať, že prístup menší dojazd/ľahší bicykel má niečo do seba a je fajn, že je na trhu aj takáto alternatíva.

Špecifikácia

  • Rám: 7005 hliníkový
  • Motor: Shimano Steps E8000 250 W, 378 Wh batéria
  • Vidlica: RockShox Revelation RC 140 mm
  • Tlmič: RockShox Deluxe RT 140 mm
  • Pohon: Shimano Deore XT Di2 11-rýchlostný elektronický 11-46 z,
  • kľuky Shimano FC-E8050 34 z
  • Kolesá: DT-Swiss H1700 Boost,
  • plášte Maxxis Rekon+ 2,8“
  • Brzdy: Shimano Deore XT M8000 (200/180)
  • Rajdy/Predstavec: BBB hliníkové na Di2 760 mm/BBB hliníkový na Di2 55 mm
  • Sedlovka/Sedlo: RockShox Reverb Stealth 125 mm/Focus Trail
  • Hmotnosť: 21,1 kg (XL, bez pedálov)

Viac info na webe www.focus-bikes.com

Vaše komentáre

Aktuality

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Včera 18:49 Wout van Aert si pri hrozivom páde zlomil rebrá aj kľúčnu kosť.

Van Aert mal tento rok dva veľké ciele – monumenty Okolo Flámska a Paríž-Roubaix. Na žiadnom z nich sa však nezúčastní pre početné zranenia, ktoré utrpel na klasike Dwars door Vlaanderen.

Včera 17:24 Matteo Jorgenson je prvým Američanom, ktorý vyhral klasiku Dwars door Vlaanderen.

Belgickú klasiku poznačil hrozivý hromadný pád 68 pred cieľom, po ktorom museli previezť do nemocnice Wouta van Aerta a na zemi skončil aj Mads Pedersen a osem ďalších jazdcov.

Včera 17:03 Demi Vollering môže byť prvou cyklistkou s miliónovou zmluvou, po sezóne končí v tíme SD Worx.

„V našom tíme nemôžeme mať dve pretekárky takejto úrovne,“ povedal šéf tímu Danny Stam po nedávnom predĺžení zmluvy s Lotte Kopecky.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu