Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Novinky

99 nepísaných pravidiel, ktorými by sa mal riadiť každý cestný cyklista

Lebo všetkým cyklistom, ktorí žijú mimo pravidiel, sa to skôr či neskôr veľmi vypomstí.
Biker

Cyklisti bývajú často fanatici. Ako by to asi vyzeralo, ak by založili kult a napísali svoju bibliu? Ktorá legenda minulosti by bola vyhlásená za božskú entitu? Akými desatoro prikázaniami by sme sa mali riadiť?

Pravdupovediac s tým, aké majú cyklisti vyhranené názory na svoj šport, desatoro určite stačiť nebude. Tu je celých 99 pravidiel, ktorými by sa mal správny cyklista riadiť. Hriešnici budú potrestaní vŕzgajúcim stredom a ako pokánie budú prezúvať galusky.

  1. Dodržujte pravidlá.
  2. Choďte ostatným vzorom.
  3. Veďte tých, čo ešte nie sú poučení.
  4. Bez helmy radšej ani nevychádzajte z domu.
    Ak jazdíte na bicykli bez helmy, ste iba každému na posmech a zaslúžite si verejné lynčovanie.
  5. Celé je to o bicyklovaní. A kto hovorí opak sa iba robí dôležitejším.
  6. Buďte odolný a vytrvalý.
  7. Osloboďte svoju myseľ a nohy ju budú nasledovať.
  8. Opálené linky dresu musia byť dobre udfržiavané a ostré.
  9. Sedlo, riadidlá a plášte musia byť starostlivo zladené. Možnosti sú:
    Sedlo k riadidlám a čierne plášte.
    Sedlo a riadidlá k nálepkám rámu.
    Riadidlá k farbe rámu pri hlavovom zložení. Sedlo k farbe rámu sedlovej trubky a plášte k farbe rámu, tam kde sa montujú.
    Všetko čierne.
  10. Ak jazdíte aj hnusnom počasí, znamená to, že ste fakt drsný.
  11. Jazdenie nikdy nebude ľahšie, iba vy budete jazdiť stále rýchlejšie.
  12. Rodina nie je na prvom mieste. Bicykel áno.
  13. Správny počet bicyklov, ktoré môžete vlastniť je vyjadrený funkciou n+1.
    Neznáma “n” predstavuje váš súčasný počet bicyklov. Ďalšou uplatňujúcou funkciou je s-1, kde “s” znamená počet bicyklov pri, pri ktorom by vás manželka (partner) vyhodil z domu.
  14. Ak vám priradia štartovné číslo 13, otočte ho dolu hlavou.
  15. Šortky by mali byť čierne.
    K čiernym šortkám sa totiž najlepšie hodí dres lídra pretekov.
  16. Rešpektujte šampiónske a líderské dresy.
    Dúhové prúžky si treba zaslúžiť.
  17. Tímové oblečenie je pre tímových jazdcov (!!!)
    Sponzorské značky tímového oblečenia vyzerajú hlúpo pokiaľ sú skombinované s inými.
  18. Majte jasno v tom, čo si vziať na seba.
    Žiadne voľné oblečenie na cestnom bicykli. A žiadne obtiahnuté oblečenie v horách. Pokiaľ práve nie ste v súťaži XC, ale CX.
  19. Ak sa pridáte k skupine jazdcov, predstavte sa a dajte o sebe vedieť.
  20. Na bolesť sú len 3 lieky:
    Ak vás začnú páliť kvadricepsy, posuňte sa v sedle vpred, aby ste používali hamstringy a lýtka.
    To isté v opačnom poradí.
    Ak sa stále cítite slabo, rozjímajte nad pravidlom #5 a viac trénujte
  21. Oblečenie do chladu a vlhka je prípustné iba v daných podmienkach.
  22. Cyklistické čiapky sú pre bicyklovanie. Nie pre promenádovanie.
  23. Aerodynamickú polohu používajte až po tom čo pretočíte aj najťažšie prevody.
  24. Rýchlosti a vzdialenosti by mali byť merané v kilometroch.
  25. Bicykle na streche vášho auta by mali byť drahšie ako auto samotné.
    Alebo aspoň relatívne drahé. Chalupárske presúvalo na vrchu manažérskeho sedanu vyzerá chabo.

    Prečítajte si tiež

  26. Spravte svoj bicykel fotogenický.
    Fotí sa strana s prevodmi. Ventily na 6. hodine. Kľuka nikdy  nie na 9. alebo 12. Ďalší dobrý zvyk je reťaz na veľkom prevodníku a rám bez košíka a bidonu.
  27. Dĺžka šortiek a ponožiek musí byť v zlatom strede.
    Ani priveľmi dlhé ani krátke. A bez ponožiek sa nejazdí rovnako ako bez šortiek.
  28. Ponožky môžu byť ľubovoľnej farby.
    Biele, čierne alebo ideálne farebne zladené k dresu.
  29. Sedlové brašne na cestnom bicykli nemajú čo robiť. Respektíve akomkoľvek športovom bicykli.
  30. Rovnako pumpy namontované na ráme. Minipumpy a CO2 bombičky sa zmestia do vreciek.
  31. Náhradné duše, nástroje a lepiace sady patria tiež do vreciek.
  32. Hrby na pitie majú ťavy, nie cestný cyklista. 
  33. Ohoľte si nohy.
    Alebo nie. Buďte však pripravený natrieť to na bicykli ktorémukoľvek oholencovi, čo sa na vás škaredo pozrie. Inak nemáte právo.
  34. Horské tretry a pedále patria na horský bicykel.
  35. Šilty patria na horské helmy, nie cestné.
  36. Na bicykli by ste mali nosiť cyklistické okuliare.
  37. Postrannice okuliarov by mali viesť ponad popruhy helmy.
  38. Nesnažte sa predbehnúť toho, kto vás práve právoplatne obehol.
    Nie je to nič osobné a znamená to jednoducho to, že práve v danú dobu rýchlejší, ak vám to vadí, trénujte viac, budete rýchlejší stále a všade. A už v žiadnom prípade takto nereagujte, ak vás práve obehla žena, nič detinskejšie a trápnejšie neexistuje.
  39. Nebojte sa hlúpych šoférov áut a dajte im to najavo.
    Ak vás obehne auto a nedá vám dosť priestoru, prípadne vás vytlačí alebo akokoľvek ohrozí, máte viacero možností. Siahnite po fľaške a dobre zamierte. Ak ho dobehnete, správna technika na spätné zrkadlo je – rýchlo, silno a hlavne zvrchu. Ak ste pokojnejšia povaha, zapamätajte si ŠPZ a volajte políciu.
    Takto to robí maestro Mario Cipollini:
  40. Nejazdite bez okuliarov.
    Aspoň sa snažte pokiaľ to ide. Je to tak bezpečnejšie.
  41. Plášte by mali mať logá vycentrované s ventilmi.
    Ľahšie nájdete ventil a vyzerá to profesionálnejšie.
  42. Páčky rýchloupínákov musia byť správne napolohované.
    Ten predný má smerovať nahor tesne pred vidlicou. Zadný zase do priestoru medzi reťazovou a sedlovou vzperou. Pokiaľ to konštrukcia nedovoľuje, tak čo najbližšie nad sedlovú vzperu. Iba na časovkárskom bicykli môžu byť oba v horizontálnej polohe smerom dozadu pre maximálny aero efekt.
  43. Bicyklové preteky nikdy nenasleduje plávanie alebo behanie.
  44. Na ceste sa nechovajte ako idiot.
    Ak už musíte, budete aspoň vtipným oslom. Pamätajte však, že na ceste by sme mali byť všetci bratmi a sestrami a dávať na seba navzájom pozor.
  45. Riadidlá by mali byť vždy nižšie ako sedlo. Aspoň 4 cm.
  46. Predstavec je na to, aby bol zarazený nízko na hlavovom zložení.
    Maximálna výška je 2 cm nad hlavovým zložením a z vrchu predstavca by mal byť vždy jeden malý, 2-5mm spacer.
  47. Riadidlá by mali byť vodorovné.
  48. Dodržujte pitný režim.
  49. Bicyklovanie a pivo sú intímne prepojené tajomným a starobylým vzťahom.
    Kvalita musí vysoko prevyšovať kvantitu. Ide o súčasť po tréningovej rehabilitácie. Jednotky horkosti musíte ovládať rovnako ako dĺžky prevodov. Postupy varenia poznajte tak ako poznáte stavbu bicykla. Neplytvajte život a peniaze na hnusné pivo.
  50. Sedlo by malo byť približne vodorovné a namontované stredom za sedlovkou.

    Prečítajte si tiež

  51. Bicykel patrí gumou nadol.
    A to aj pri opravách. Jediná situácia kedy môže byť bicykel otočený hore nohami je počas kotrmelca pri páde.
  52. Fúzy musia byť regulované a udržované.
    Žiadne Franc-Josefské alebo Štúrovské opachy. Kozie briadky sú povolené len v prípade, že vaše meno začína na Marco a končí na Pantani alebo ste plešatý a oholený resp. s vlasmi oholenými dohladka. Ráno pred pretekmi sa však neholí. Oslabuje to vášho ducha.
  53. Livestrong náramky sú niečo ako erotické krúžky na penis. Nepatrí sa ukazovať ich na verejnosti.
    Nič proti prispievaniu na charitu, no nemalo by sa s tým takto chváliť.
  54. Nepreháňajte to s pitím.
    Malý bidon, na dvojhodinovku. Potom nasleduje ďalší malý bidon. Nikdy nie veľký.
  55. Udržujte oblečenie čisté a zachovalé.
  56. Aero komponenty a doplnky patria na aero rám.
  57. Zjazd a zákruty si treba zaslúžiť.
    Používať iný ako svoj pohon na to, aby ste sa dostali na vrch hory iba za lacnou zábavou zjazdu je zakázané.
  58. Pijete espresso. Iný druh kávy pre vás neexistuje.
    Pri vyslovení slov sójové a latté musí byť hriešnik upalicovaný pumpičkami ostatných členov komunity.
  59. Žiadne nálepky.
  60. Podporuj nákupmi a službami svoj lokálny cykloobchod. Pokiaľ za to stojí
  61. Udržuj si svoju stopu.
    Nerob nepredvídateľné pohyby, je to nebezpečné.
  62. Zahoď maticu a krytku ventilu, pretože na bicykli sú zbytočné.
  63. Rovnako ako vaše nohy, sedlo by malo byť hladké a tvrdé.
    Ak na ňom sú reklamné nápisy typu „Gel“ ospevujúce extra padding, z cesty ste už zišli poriadne ďaleko.
  64. Jazdenie so slúchadlami je zakázané. Hlasný reproduktor je svätokrádež. Počúvajte rytmus a bolestivé výkriky svojich nôh.
  65. Používajte smerovky – vaše ruky.
  66. Zatáčať sa učíte s časom a skúsenosťami, neponáhľajte sa.
  67. Rešpektuje a udržujte svoj bicykel.
  68. Žiadne spätné zrkadlá na bicykli či helme. Používajte krk a mozog.
  69. Odslúžte si svoje proti vetru.
    Neschovávajte sa stále v zákryte ostatných.
  70. Jazdy sa merajú na kvalitu nie kvantitu, nepreháňajte to s každodenným bicyklovaním.
  71. Tretry a bicykel sú na jazdenie, nie kráčanie.
    Každým krokom v tretrách po zemi alebo venčením vášho bicykla si o týždeň skracujete život, tak nimi šetrite.
  72. Zmyslom pretekania je vyhrať.
    Zúčastňovať sa bez tohto cieľu a snahy je zbytočné.
  73. Trénujte správne. Dodržujte svoj režim a ignorujte ostatných.
  74. Prekonávajte sa a nedajte na sebe poznať žiadnu slabosť.
  75. Bolesť neznamená, že nohy nevládzu. Všetko je to v hlave.

    Prečítajte si tiež

  76. Nohy vedia prehovoriť hlasnejšie ako slová.
  77. Káble a hadice musí byť skrátené na optimálnu dĺžku.
  78. Cykopočítač má byť malý a bezdrôtový. 
  79. Štartovné čísla sú výhradne pre pretekanie
  80. Pokiaľ nie je helma na vašej hlave (to znamená, keď nie ste v pohybe), zapnite ju o predstavec a preveste cez riadidlá.
  81. Rešpektuje prírodu a svoje okolie.
    Nikdy nerozhadzuje odpadky.
  82. Odinštalujte vybavenie, ktoré práve nepotrebujete.
  83. Bojujte za cyklopruhy.
  84. Zachovajte pokoj.
    Pokiaľ čakáte na spolujazdcov alebo na semafor, sadnite si na rámovú trubku a odpočívajte.
  85. Výkony, príhody a pády zbytočne nerozkecávajte a nenafukujte. (pamätajte na bod #5)
  86. Pozor na medzery v garderóbe.
    Pruhy odhalenej kože medzi návlekmi na kolená/ruky a vašim dresom/trenkami sú módne faux paux.
  87. Buďte nezávislí.
    Pokiaľ vás nesleduje podporné auto a paria mechanikov noste všetko čo potrebujete na bezpečný návrat. Nespoliehajte sa na ostatných jazdcov.
  88. Nasleduj etický kódex.
    Tak, ako vraví etický kódex domesikov, defekt spolujazdca pri tréningu znamená, že ostatní jazdci majú právo, avšak nie povinnosť zastaviť a za tieto voľby nesmú byť súdení. Tí, čo zastavia, majú opäť právo, no nie povinnosť pridať pomocnú ruku alebo kritizovať spôsob opravy.
  89. Zjazdujte ako profesionál.
    Všetky zjazdy musí byť prejdené rýchlosťou, ktorú by amatér alebo nejazdec označil za šialenú. Zákruty je nutné vyberať stopou vonkajšia-vnútorná-vonkajšia s vonkajšou nohou spustenou a vnútornou jemne vystrčenou. Brzdy používať čo najmenej a ak už, vždy pred zákrutou, nie počas zatáčania.
  90. Nikdy nejazdite pol kolesa za prvým jazdcom, pokiaľ ho práve nezastrašujete v preteku.
  91. Jazda sa začína vždy načas. Bez výnimiek. Meškanie sa neodpúšťa.
    “Na čas” samozrejme znamená 5 až 30 min po dohodnutom čase.
  92. Nepridávajte zbytočne tempo, keď sa meníte vo vedení.
    Trhá to skupinu v závetrí a môže poškodiť najvyššiu priemernú rýchlosť.
  93. Naštudujte si správnu výslovnosť.
    Všetky názvy pretekov by sa mali vyslovovať tak ako to robia svojim jazykom domáci.
  94. Nikdy nepoužívajte malý prevodník.
    Iba v prípade, že zdolávate 20% stúpania Kapelmuuru.
  95. Nešprintujte s rukami na vrchu bŕzd.
  96. Nejedzte zbytočne počas krátkych jázd.
  97. Zjazdy dolu kopcom nie sú na oddychovanie. Na oddychovanie je pivo.
  98. Vždy používajte správny nástroj na správnu činnosť. A naučte sa ho správne používať.
  99. Nikdy nedvíhajte bicykel nad hlavu. Je to nedôstojné.
    Výnimkou je nakladanie na strešný nosič.

    Prečítajte si tiež

Pravidlá sme si dovolili prebrať od Velominati a zopár sme doplnili.

Vaše komentáre