Test: Focus Mares 6.9
Verdikt: Mares 6.9 je na rovinkách a zjazdoch zábavný, no pri naberaní výškových metrov ho gravitácia výrazne brzdí.
Plusy: Výborná vidlica, decentné radenie a veľmi bezpečná ovládateľnosť.
Mínusy: Prevodník je trochu moc veľký a bicykel nesie mnoho rotačnej váhy.
Kúpte ak: Chcete spoľahlivého pracanta s trochou všestrannosti navyše.
Modelová rada Mares bola vytvorená podľa prianí bývalého svetového cyklokrosového šampióna a zakladateľa značky Focus Mikea Klugea. Pod piedestálmi s vrcholnými karbónovými bicyklami Mares sa schovávajú podobné rámy vyrobené z hliníku 7005 pre nižšie cenové kategórie.
Mares 6.9 s karbónovými modelmi zdieľa takmer vodorovnú vrchnú trubku a inovatívny systém Rapid Axle Technology (RAT), ktorý dovoľuje pevným osám rýchle uvoľnenie páčkou a otočením o štvrť otáčky. Potom oska z rámu a kolesa už celá vypadne. Ten istý postup v opačnom poradí stačí aj na inštaláciu.
Telnatá plne karbónová vidlica dáva bicyklu veľmi silnú siluetu, ako hráč rugby v útočnom predklone, s podobnou dávkou priebojnosti a miestom pre obrovské plášte.
Rám je s výnimkou rovnej sedlovej trubky celý z hydroformovaných profilov. Vrchná rámová trubka poskytuje plochý spodok pre pohodlné nosenie na ramene a spodná rámová trubka sa rozširuje pre lepšie uchytenie k hlavovej trubke aj dolu k šróbovanému stredu šliapania.
Sedlové vzpery sú tenké a okrúhle v spodnej polovici a plochejšie, širšie smerom k vrchu. Tenké, no hlboké reťazové vzpery nie sú spojené mostíkom a v inak rovnej línii je vykusnutý priestor pre prevodník. Zadná brzda aj prehadzovačka sú vedené vnútorne spodnou trubkou, ale na jej konci vystupujú von a pokračujú externe.
Tento je osadený takmer plnou súpravou SRAM Apex 1, špecifickou pre cyklokros s jedinou odchýlkou, kľukami série S350. Ide o jednoprevodníkový typ, no na bicykli nájdete aj cesty pre káble prešmykovača s návarkom na zadnej strane sedlovej trubky.
Stopér na bowden je však dolu a bicykel sa osadzuje prešmykom s ťahom káblu smerom dolu. Z mojich skúseností sa táto verzia oveľa viac špiní vodou a hlinou a kábel radenia takto rýchlo hrdzavie.
Mostík spájajúci sedlové vzpery je vysoko nad plášťom a má montážne body pre blatníky. Diery pre priskrutkovanie nosičov sú aj pri zadnej osi. Vzadu je všade mnoho miesta aj pri nainštalovaní 35mm plášťov, takže sa rám nebude zapchávať blatom.
Mares v testovanej veľkosti L ma usadí v rozumne kompaktnej pozícii, rozhodne má však kratší kokpit ako ekvivalentné 56cm bicykle. Krátka hlavová trubka vám v prípade potreby dovolí ísť ešte nižšie, ak po tom túžite.
Komponenty kokpitu od lacnej značky BBB v rukách vzbudzujú istotu a riadidlá majú veľmi malý drop. Sedlo Velo má výborný tvar a má dobré, oporné polstrovanie. Snaha o akceleráciu v nízkych rýchlostiach vždy podčiarkuje váhu kolies Novatec a veľkých plášťov Continental.
Do rýchlosti sa však ešte dajú vyšliapať, v istom bode však dosiahnu strop, za ktorým námaha rastie exponenciálne. Stredné rýchlosti a plynulý terén kde treba zachovávať rýchlosť teda vyhovujú týmto kolesám najviac a vďaka plášťom sa nemusíte báť rýchlosť udržiavať aj mäkkom povrchu.
Ich veľký objem si žiada nízke tlaky, čo pomáha komfortu aj priľnavosti. Mares 6.9 sa nemôže schovať pred faktom, že váži takmer 10kg, ponúka však pokojnú jazdu, najmä vďaka svojmu nízkemu hlavovému uhlu 71° a robustnej vidlici, ktorá sa nezľakne terénu.
Sebaisto si nájde cestu dolu strmými zjazdmi po slizkých povrchoch a vysoká ovládateľnosť umožní vyberať si tú správnu stopu v technických sekciách. Absolútnej kontrole nad voľbou stopy napomáhajú aj hydraulické brzdy Sram Apex.
Prevodová súprava Apex je tiež výborná pre tento účel, 44 zubový prevodník je však vhodnejší pre vlažnejšie cyklokrosové preteky pretože hoci je spárovaný s 36 zubovým pastorkom vzadu, v kombinácii s váhou bicykla a strmým kopcom vás rýchlo donúti ku kráčaniu a noseniu bicykla.
Stále však ide o pohodlný, dobre cielený, v lesoch a na lúkach schopný bicykel, prospela by mu však diéta.
Vaše komentáre