Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Horské bicykle

Test: Felt Edict 5

Karbónový pretekár s rapídne rýchlymi reakciami.
Hodnotenie: 4.5/5
2 860
Biker

Verdikt: Niekoľko ťažších komponentov, no napriek tomu prirodzene rýchly, s vychovaným pružením a výborným karbónovým rámom hodným upgradov v budúcnosti.

Plusy: Vynikajúci, ľahký, tuhý a pokrokový karbónový rám, ktorý nebude o sezónu alebo dve zastaraný. Hladké, no oporné pruženie efektívne pri šliapaní, jednoduché nastavenie, decentné radenie a kolesá.

Mínusy: Ťažká vidlica a základné brzdy.

Kúpte ak: Chcete lacnejší, ale vyberaný bicykel, ktorý bude dobrým základom pre postupné zlepšovanie a upgrady.

Felt Edict bol vždy rýchly bicykel, no nová verzia z roku 2018 je výrazne ľahšia, tuhšia s lepšie doladeným pružením, výbornou ovládateľnosťou. Takýto rám v tejto cenovej kategórii naplní sen každého, ktorý potrebuje lacnejší vstup do športu a mieni svoje náčinie postupne vylepšovať.

Rám

Hoci o 200g ťažší ako vlajková loď Feltu, ich najvyšší rám UHC Ultimate na modely Edict FRD, s váhou 2125g (vrátane tlmiča) je testovaný UHC Advanced stále o 250g ľahší ako minuloročný Ultimate.

O 14mm kratšia zadná časť, šírka zadného náboja Boost, širší rozchod hlavného čapu a kontinuálne usporiadané karbónové vlákna v uchytení tlmiča sa podieľajú na 20% náraste tuhosti mieste zadnej osi kolesa. Vpredu v mieste hlavovej trubky je rám tuhší až o 24%. So 120mm vidlicou, ktorú Felt zvolil dostáva bicykel hlavový uhol 69° a horizontálna dĺžka vrchnej rámovej trúbky narástla o 15mm pre priestrannejší kokpit a dobrý dosah.

Rám tiež nesie zopár praktických detailov ako šróbovací stred šliapania, chrániče rámu proti reťazi a malé vodítko reťaze v štandardnej výbave. Káble vedené vnútrom rámu nikde nešúchajú a okrem sedlovky zvládnu aj diaľkové ovládanie tlmiča a systém elektronického radenia Di2.

Komponenty

Vtesnať rám takto kvalitného spracovania do tak nízkej cenovej kategórie nevyhnuteľne znamená spraviť kompromisy v továrenskom osadení.

Čo sa týka funkcie, šetrenie sa vlastne ani nedá veľmi spoznať, no čo sa týka váhy bohužiaľ áno. Kľuky Race Face sa snažia prispieť čo najmenej gramami s priamo uchyteným prevodníkom bez klasického spideru a radenie SRAM NX 1×11 udržuje radenie jednoduché.

Nový plne karbónový rám je ľahký, extrémne tuhý a pruženie má naozaj vyberané maniere.

Komponenty kokpitu Felt Devox plnia svoju úlohu dostatočne. Relatívne široké kolesá spojené s plášťami Schwalbe dodávajú vysokú ovládateľnosť v teréne, no cenou je väčšia rotujúca hmota. Vidlica Rock Shox Recon je tiež skôr ťažšia, no hladkosť jej chodu a tlmenie sú akceptovateľné. Brzdy Magura so svojim typickým chovaním budú na produkčných bicykloch nahradené základnými (no funkčnými) brzdami Shimano M365 so 180mm rotormi pre zvýšenú silu.

Jazda

Hoci na papieri sú niektoré elementy špecifikácie Edictu 5 sú zrelé na náhradu a vylepšenie v podstate už od novoty, nepodpisujú sa negatívne na celkovom dojme z jazdy, ktorý je vysoko nadpriemerný. Tlmiču RockShox Deluxe R chýbajú páčky nastavenia, na ktoré sme zvyknutí a nájdeme tu jedine koliesko ovládania odskoku. Ako náhle som ho však nastavil nebolo potreba sa ho viac dotýkať.

Pružné sedlové vzpery (vďaka šikovnému vrstveniu karbónu) a tlmič uchytený na guľôčkových ložiskách (nie klzných puzdrách) môže extra negatívny objem vzduchovej pružiny DebonAir prisať bicykel k povrchu cesty. Krátky zadok minimalizuje vysoké prepákovanie a neodpruženú hmotu, čím kompenzuje vyššiu váhu lacnej kazety NX a pomáha zadnému kolesu kopírovať terén.

Bez externých nastavení kompresie a príslušných tlmiacich okruhov má tlmič o to lepší tok oleja pre pohlcovanie väčších a tvrdších nárazov. Pruženie začína pritvrdzovať v 60% chodu, takže sa nikdy nehúpe pri šliapaní a nenaráža do zeme pedálmi aj napriek citlivosti v strede zdvihu.

Zhrnuté jednou vetou, napriek tomu, že Edict jazdil v rozbitých sekciách plynule a pod kontrolou, nikdy som nepotreboval načiahnuť sa za nejakou páčkou uzamykania pre skrotenie pohupovania.

Hoci moja testovacia vzorka mala mierne gumové brzdy Magura, produkčné bicykle budú mať jednoduché, lacné, no funkčné a spoľahlivé Shimano.

Na druhej strane spektra jazdných priorít, v sekciách pre maximálny výkon a akceleráciu tento rám naozaj žiary. Nie je tuhý iba v zadnej časti a okolí stredu šliapania, ale hneď vpredu od riadidiel. Môžete zatláčať celou silou a telom, až máte pocit, že vám odpadnú ruky či už pri bleskovom vyrazení zo štartu, šprintovaním k cieľu alebo pre vykonávaní technického manévru pri zdolávaní náročného výstupu.

Táto nekompromisnosť tiež dodáva ďalšiu dávku autority k Feltovmu presnému a okamžitému zatáčaniu. 720mm riadidlá sú už naozaj zo starej školy, no aspoň sa nimi nezachytíte o súperov alebo stromy hustých lesov. Spolu so 70mm predstavcom poskytne rukám dostatočnú páku pre zatáčanie aj korekciu šmyku, ak priveľmi zatlačíte na plášte. To by ste sa, ale museli výnimočne snažiť nový Schwalbe Rocket Ron v zmesi Addix je výrazne priľnavejší a 25mm široké ráfy mu dodávajú oporu aj pri nízkych tlakoch.

Majú tiež dostatočný vzduchový objem, aby zakrýval mierne nedostatky vidlice a tie začnete cítiť v rukách až pri prechode výrazne rozsekaným povrchom. Vzadu sa plášť Racing Ralph snaží udržať stopu a vzhľadom na to ako rýchlo sa odvaľuje je jeho výkon v poriadku. Kolesá sú tuhé tiež, čo pomáha pri ich roztáčaní na stálu rýchlosť.

Viac info na webe ww.feltbicykle.sk

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy