Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Horské bicykle

Test: Canyon Spectral AL 6.0

Jedna z najlepších ponúk aké v horskej cyklistike nájdete.
Hodnotenie: 4.5/5
2 499
Biker

Verdikt: Je ťažké súperiť so Spectralom AL 6.0 od Canyonu. Dobre jazdí, je vybavený pôsobivými komponentmi a je za lepšiu cenu, ako konkurencia.

Plusy: Neskutočne dobré osadenie za cenu nižšej triedy; príjemná kvalita jazdy.

Mínusy: 35mm riadidlá sú nepríjemne tuhé, možný nedostatok zákazníckej podpory kvôli absencii kamenných obchodov.

Kúpte ak: Ak chcete jednu z najlepších „kúp“ aké sa dajú v horskej cyklistike nájsť.

Celá modelová rada Canyon Spectral štartuje s hliníkovou verziou 6.0. Má odpruženie 150/140mm vpredu a vzadu, nie úplne plus plášte veľkosti 27,5×2,6” a komponenty bicykla, ktorý by mal stáť o tisícky viac. A jazdí skvele. Je to moje prvé odporúčanie, keď sa ma niekto spýta, aký bicykel si kúpiť.

Detail Canyon Spectral AL 6.0

 

  • Rám: hliníkový, 140mm zdvihu
  • Tlmič: RockShox Deluxe RT
  • Vidlica: RockShox Pike RC, 150mm zdvihu
  • Prevody: SRAM GX Eagle, 12-rýchlostí
  • Brzdy: SRAM Guide R, 200/180mm kotúče
  • Kolesá: DT Swiss M1900 Spline
  • Plášte: Maxxis Minion DHF 27,5×2,6” / Rekon+ 27,5×2,6”
  • Skutočná váha: 13,6kg (veľkosť L)
Predné koleso udržuje na uzde 150mm vidlica RockShox Pike RC.
Iba Online

Kdekoľvek som prišiel na Spectrali AL 6.0 a reč sa zviedla na bicykle, ľudia nechápavo krútili hlavami, že tento bicykel stojí iba 2500 eur. Pozerajúc sa na komponenty, tiež mi nejde do hlavy, ako to Canyon dokázal, no odpoveď nie je až taká tajná – môže za to model firmy “direct sale”, teda obchádzanie distribútorov a malých predajcov.

SRAM Guide R sa počas testov osvedčili ako solídne brzdy s dobrou moduláciou.

Canyon nepredáva bicykle v kamenných obchodoch a posiela ich z vlastných skladov priamo zákazníkovi po zakúpení na internete. Jediná podpora, ktorú je takto značka schopná ponúknuť zákazníkovi, je po telefóne alebo emailom.

Či je dobrý nápad predávať a kupovať takto bicykle, záleží vo vysokej miere na tom, ako ste mechanicky schopný a ochotný udržiavať prípadne opravovať svoj vlastný bicykel. Minimálne počiatočné poskladanie je vďaka výborným inštrukciam hračka pre každého, kto už nejaký bicykel vlastnil.

Široké gumy (nie vo veľkosti plus) dávajú zmysel

Ak porovnáme plášte 2,8” (najmenšie pluskové veľkosti) a 2,6”, tie užšie sú jednoznačne lepšie pri aktívnej jazde na limitoch. V tejto veľkosti plášte menej odskakujú, čo je pohodlnejšie a udržuje to bicykel v priamke.

Pluskové plášte majú tendenciu sa od nerovností prudšie odrážať a to aj do strán. Užší rozmer tiež eliminuje nenávidené prepadanie bočníc plášťa a vágny pocit pri snahe dostať sa na limit.

Pre kamenisté a prachové povrchy, Maxxis Recon vzadu zo svojim rýchlim vzorkom funguje naozaj dobre.

Popri tom majú avšak 2,6” plášte oveľa viac obvodu ako tradičná 2,35” veľkosť a lepšie absorbuje malé drobnosti aj objemnejšie kamene a korene. Čím väčší objem plášťa, tým viac sa stráca precíznosť, ktorú majú radi skúsení jazdci. Pre dokonalý výber stopy sú veľkosti 2,3 – 2,4” stále najlepšie. Na bicykli pod 3000 eur sa práve preto plášte 2,6” výhodou.

Správanie zlatého štandardu Minion DHF vpredu a nového vzorku Rekon funguje relatívne v poriadku, no čo sa výkonových kategórii týka, sú vzájomne dosť odlišné. Minion je oproti reconu na rovných plochách a výšlapoch zo svojimi vysokými štupľami pomalý a naopak Recon sa pri pokusoch o divokú jazdu poddáva až prirýchlo.

Na suchých prípadne kamenistých trailoch táto kombinácia funguje dobre, no ako náhle nastúpi vlhká hlina, Recon sa rýchlo vzdáva trakcie.

Naozaj pôsobivé osadenie

Ako sme už spomenuli, súčet komponentov tohto bicykla necháva väčšinu jazdcov v úžase. Vpredu je 150mm vidlica RockShox Pike RC so silnými a tuhými 35mm širokými vnútornými nohami dodávajúcimi sebaistotu a trakciu.

Najlepším trikom tejto vidlice je tlmiaca patróna Charger Damper 2, ktorá kontroluje pohyb oveľa hladšie a citlivejšie ako tlmenie Motion Control, ktoré v tejto cenovej kategórii nájdete na bežne osádzaných vidliciach Revelation.

Tlmič RockShox Deluxe RT sa stará o pohyb zadnej stavby so zdvihom 140mm.

Tlmič RockShox Deluxe RT Rock Shox Deluxe RT je tiež dobrý pracant, no predsa len sa nám podarilo ho vyviesť z miery vytrvalými a náročnými zostupmi a tvrdými dopadmi. Tlmič s prídavným rezervoárom a väčším objemom oleja tomuto bicyklu určite svedčí.

Ďalším svetlým bodom medzi komponentmi je 12 rýchlostné radenie SRAM GX Eagle, namiesto lacnejšieho NX s menším rozstupom zubov, vyššou váhou a o niečo menej precíznym radením. Pritom najlacnejšia 12 rýchlostná rada NX je na bicykloch s takouto cenovkou takmer samozrejmosťou.

Aj kokpit tvoria značkové komponenty, nie lacné katalógové s logom príslušnej značky bicyklov. Riadidlá a predstavec Race Face, teleskopická sedlovka KS a sedlo SDG.

Kruh uzatvárajú kolesá DT Swiss M 1900 Spline, z ktorých jednoducho spravíte bezdušové, majú príjemnú šírku 30mm a nikdy nepotrebovali zásah kľúča na špice.

Neutrálne ovládanie a sebaistota v teréne.

Čo sa rozmerov a uhlov týka, Spectral nie je prehnane dlhý či zaklonený a už vôbec nie nízky, no stále zapadá do kategórie novodobej geometrie. Vďaka tomu je dostatočne stabilný v technických sekciách a ani v naozaj kamenistých a členitých sekciách sa necítil mimo svoj element. Verím, že na tomto sa podpisuje 66.1° hlavový uhol a krátky predstavec, široký plášť Minion na širokých ráfoch a tuhá vidlica Pike.

Celá modelová rada Canyon Spectral štartuje s veľmi pôsobivou hliníkovou verziou 6.0.

Na hladkých, vyumelkovaných chodníkoch a v trail centrách sa zdá byť táto masa prebytočná. To je štandardná penalta za bicykel, ktorý má byť pripravený na všetko.

Vo veľkosti L meria Spectral 1215mm v rázovore kolies a 456mm v dosahu čo je dostatočný priestor pre pohyblivosť v rámci kokpitu aj pri vyšších rýchlostiach. Pre porovnanie Samta Cruz Bronson má tieto miery kratšie o 26mm a 11mm. A to má spectral ešte o 2mm kratšie reťazové vzpery.

Zhrnul by som to tak, že Spectral je jedným z tých neutrálnych bicyklov, na ktorých sa cítite ako doma hneď od začiatku a nie je potrebné postupne spoznávať, čo bicykel dokáže a čo nie.

Nevýhodou je však pomerne vysoká sedlová trubka, ktorá zabraňuje tomu, aby jazdci požadujúci ešte väčšiu stabilitu volili väčšie veľkosti ako sú im tabuľkou doporučované.

Príliš tuhé riadidlá a mierne spomalený vo výšlapoch

Možno starnem, no niekoľko ľudí so mnou už súhlasilo v tom, že trend 35mm širokých riadidiel a svoriek predstavca robí jazdenie nepohodlné. Obzvlášť pri lacných produktoch s nedostatočným vývojom vedia tuhé riadidlá, navyše skombinované s tenkými tvrdými uzamykateľnými gripmi spôsobovať bolesť prstov, dlaní a zápästí. Ak by išlo o môj bicykel, upgrade kokpitu by bol nevyhnutný.

Krátky a zavalitý 50mm predstavec a riadidlá s poctivou šírkou 780mm.

Veľké plášte, nízke tlaky sú samozrejme očakávané, no ťažké kolesá, hoci spoľahlivé, uberajú bicyklu na všestrannosti dajú svoju váhu jazdcovi pocítiť kdekoľvek treba šliapať a akcelerovať.

Pomalé stúpanie podčiarkuje chod zadného odpruženie, ktoré nie je tak komunikatívne ako systémy VPP alebo DW-link. Na tlmiči Deluxe RT je páčka uzamykania, ale zdá sa, že poskytuje viac mentálnu úľavu ako skutočnú oporu pre nohy.

Rám samotný nie je tak tuhý ako obdobné hliníkové rámy v tejto kategórii, čo sa dá pocítiť najmä pri dopadoch na šikmo a pri odrážaní kolies od nerovností smerom do strán. Pri šprintovaní alebo opieraní sa to klopených zákrut však krútenie rámu nebolo cítiť.

Záver

Bicykle ako tento sa ľahko odporúčajú. Spectrall AL 6.0 spadá do kategórie bicyklov so stredným zdvihom, ktoré dokážu všetko, nie je úplným flákačom pri výšlape a cestou dole jazdí ako oveľa drahší bicykel. Navyše vyzerá výborne, moderne, uhladene a finančne vás nezruinuje.

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy