Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Cestné

Jarné klasiky sú magické. Peter Sagan stratil svoje čaro, hovorí generálny manažér tímu Cofidis

Moderné a priateľské pretekanie s úmyslom vždy vyhrať. To je základná ambícia cyklistického Pro kontinentálneho tímu Cofidis, v ktorom je druhý rok na poste generálneho manažéra Cédric Vasseur.
Biker

Christopher Laporte na jarnej klasike -Monumente Paríž - Roubaix.

Rozhovor s generálnym manažérom tímu Cofidis Cédricom Vasseurom

Cédric Vasseur

 

Narodil sa 18. 8. 1970 vo francúzskom meste Hazebrouck. Je to bývalý profesionálny cyklista, ktorý je od októbra roka 2017 generálnym manažérom tímu Cofidis. Svoje prvé víťazstvo v profi pelotóne získal v roku 1997 vo veľkom štýle: po sólu úniku, ktorý trval 147 km, vyhral 5. etapu Tour de France. Žltý dres vedúceho pretekára potom nosil ďalších 5 dní. Za tím COFIDIS jazdil v rokoch 2002 – 2005. Kariéru aktívneho jazdca ukončil v roku 2007, pričom sa rozlúčil triumfom na 10. etape Tour de France. Neskôr bol šéfom CPA (Profesionálnej cyklistickej asociácie) a zároveň televíznym komentátorom.

Cofidis a jarné klasiky

S akými plánmi vstupoval Cofidis do jarnej klasikárskej sezóny 2019 a čo z toho sa podarilo uskutočniť?

Do novej sezóny sme chceli vstúpiť víťazne. Tento cieľ sa nám podarilo naplniť dobrými umiestneniami Jesusa Herradu, Christophera LaPorteho a Juliana Simona. Na Monumente Okolo Flámska sme sa rozhodli pre Christophera LaPorteho ako lídra tímu. Žiaľ, tu sa nám na pódium nepodarilo dosiahnuť vzhľadom na zdravotné problémy LaPorteho. Získal však skúsenosti, ktoré mu určite pomôžu v ďalšej sezóne. Na Ardenských klasikách bolo naším cieľom ukázať to najlepšie. Celkovo sme spokojní s výkonmi Jesusa Herradu, na Valónskom šípe zase s Antonym Perezom, ako aj na ostatnej klasike Liege – Bastogne – Liege.

Čo pre tím Cofidis znamenajú klasiky? Ktoré z nich sú pre tím dôležité a prečo?

Jarné klasiky sú pre Cofidis veľmi dôležité, pretože ide o fantastické preteky nielen na športovej úrovni, ale je to aj isté mediálne šialenstvo. Navyše, konajú sa v Belgicku, Holandsku a Francúzsku – v troch krajinách, v ktorých má Cofidis svoje obchodné zastúpenie. Ako tím má Cofidis v rámci klasík dlhoročnú históriu a množstvo našich pretekárov dosiahlo na týchto pretekoch dobré výsledky. Ťažko povedať, ktorá je najdôležitejšia klasika. Všetky sú magické! Ale ak by som mal vybrať jednu, bola by to Paríž – Roubaix, kráľovná klasík.

S akými bežnými problémami „bojuje“ tím každý deň – ako sa vypĺňa jazdecký program medzi pretekmi na jar?

Dali by sa spomenúť rôzne problémy s manažmentom a riadením tímu, ale predovšetkým sa zaoberáme dostupnosťou jazdcov, ktorých máme k dispozícii často až na poslednú chvíľu. To nám robí problémy pri vytváraní súdržného tímu. Takisto je dôležitá rovnováha v kalendári pretekov. Musíme skĺbiť zabezpečenie účasti a zároveň to, aby boli každé preteky odjazdené kvalitne a aby naši jazdci podali čo najlepší výkon.

Druhá etapa na pretekoch Paríž – Nice.lasike – Monumente Paríž – Roubaix.

Ako si delíte činnosť v tíme?

Náš tím budujeme na komunikácii. Preto organizujeme týždenné videokonferencie s rôznymi členmi manažmentu. Každý má potom špecifické poslanie. Športoví riaditelia, tréneri a zdravotnícky personál sú v neustálom kontakte s jazdcami. Pri výkone je veľmi dôležitá spätná väzba.

Ako vyzerá konkrétne príprava na klasiku?

Prípravu na každé jedny preteky si zabezpečujú športoví riaditelia sami – táto časť je plne v ich kompetencii. Jarná sezóna ako taká podlieha špecifickým tréningovým programom. Samozrejmosťou je spoznávanie trate.

Čo by mohol tím urobiť inak alebo lepšie?

Vždy sa snažíme robiť všetko najlepšie, a to na všetkých úrovniach. To, čo by sme mohli možno ešte zlepšiť, sú obdobia, keď sa jazdci stretávajú. Problém spočíva najmä v tom, že každý býva na inom mieste a využíva čas určený pre rodinu.

Na čo sa tím sústredí po zvyšok sezóny? Plánuje Cofidis prísť opäť na preteky Okolo Slovenska ako tomu bolo minulý rok?

Na zvyšok sezóny máme mnoho cieľov – je to predovšetkým účasť na Tour de France, kde by sme chceli vyhrať minimálne jednu alebo aj viac etáp. Takisto chceme umožniť aj ostatným jazdcom ukázať svoje kvality a pokračovať v našom napredovaní vo svetovom rebríčku. Tak, aby sme sa stali súčasťou World Tour tímov v roku 2020. Naša účasť na pretekoch Okolo Slovenska 2020 je, samozrejme, v našich plánoch.

Na čo je tím hrdý? Ktorí jazdci splnili vaše predstavy?

Som hrdý na novú dynamiku tímu, chuť pracovať a zlepšovať sa. Sme spokojní so skladbou súčasného tímu a sme radi, že aj naši mladí jazdci ako Damien Touzé už ukázali veľký potenciál do budúcnosti. Nálada v tíme je výborná.

Čo ukázali jarné klasiky?
Jesus Herrada na Valónskom šípe.

Aký je váš celkový pohľad na jarné klasiky 2019 – čím vás upútali, čo by ste vyzdvihli a ktorí jazdci vás zaujali?

Klasiky 2019 odhalili talent Mathieuho van der Poela, ktorý je hviezdou zajtrajška. To, čo predviedol na pretekoch Amstel Gold Race, by sa malo púšťať všetkým začínajúcim jazdcom. Tím Deceuninck Quick Step drží nasadenú latku veľmi vysoko, čo dokázali aj svojimi výsledkami v jarnej časti, tak ako Peter Sagan v predchádzajúcich sezónach. Počas tejto jarnej sezóny vynikli aj mladé talenty, čo je akýmsi signálom nástupu novej generácie. A aj keď Phillipe Gilbert vyhral Paríž – Roubaix, zdá sa, že cyklistickí manažéri dávajú viac priestoru novým jazdcom.

Spomenuli ste slovenského cyklistu Petra Sagana – ako vnímate jeho výkonnosť na jarných klasikách? Zdá sa, že stále patrí medzi špičku, ale čosi mu chýbalo, aby dosiahol na triumf, prípadne na pódium.

Peter Sagan stratil svoje čaro. Stále je top jazdec, ale v súčasnosti sa zdá, že už nedokáže urobiť rozdiel. Možno nemal ideálnu prípravu, ale až nadchádzajúca Tour de France ukáže, či je ešte stále číslo 1.

Aké vlastnosti by mal mať cyklista klasikár, ktorý dokáže urobiť rozdiel medzi tými najlepšími a zvyškom pelotónu?

Rozdielov medzi najlepšími a ostatnými je mnoho: vo výkone, umiestnení, expanzívnosti, schopnosti vyhrávať aj vo vyššom zaťažení atď.

Ako vyzerali klasiky v čase, keď ste aj vy aktívne pretekali? V čom vidíte pozitíva, prípadne negatíva súčasného pretekania?

Klasikárske preteky sa od čias, keď som jazdil, príliš nezmenili. Možno sa dá len povedať, že sa usporiadatelia snažia viac zatraktívniť trať. Do cyklistiky sa vrátila bojovnosť a to je dobrá vec. Ťažkosti modernej cyklistiky sú spôsobené novodobým urbanizmom, ktorý robí preteky ťažšími – ako príklad môžem uviesť aspoň množstvo kruhových objazdov a spomaľovačov.

Ako by mal vyzerať plán a nastavenie cyklistu, aby boli jeho výkony konštantné?

Tréningové programy sa líšia v závislosti od profilu jazdcov a ročného obdobia, ale dá sa povedať, že cyklista by mal byť celkovo 20 – 25 hodín týždenne na bicykli spolu s vytrvalostnými a intenzívnymi tréningmi.

Veľmi silný sa opäť ukazuje Deceuninck Quick-Step vedený Patrickom Lefevrom. V čom vidíte jeho silu, ako je vedený, skladbu jazdcov a upriamenie sa najmä na víťazstvá – či už v jednodňových pretekoch, alebo etapách…

Sila tímu Patrica Lefevera je v jeho tréningoch. Majú najlepších klasikárov, majú skúsenosti a kultúru pretekania.

Víťazi jarných klasík 2019 – seriál UCI World Tour

02. 03. Omloop Het Nieuwsblad (víťaz – Z. Štybar)
09. 03. Strade Bianche (víťaz – J. Alaphilippe)
27. 03. Tri dni De Panne (víťaz – Groenewegen)
29. 03. E3 Harelbeke (víťaz – Z. Štybar)
31. 03. Gent – Wevelgem (víťaz – A. Kristoff)
03. 04. Dwars Door Vlaanderen (víťaz – M. Van der Poel)
07. 04. Okolo Flámska (víťaz – Al. Bettiol)
14. 04. Paríž – Roubaix (víťaz – Ph. Gilbert)
21. 04. Amstel Gold Race (víťaz – M. Van der Poel)
24. 04. Valónsky šíp  (víťaz – J. Alaphilippe)
28. 04. Liége – Bastogne – Liége (víťaz – J. Fuglsang)

 

Vaše komentáre

Náš Facebook