Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Elektrické bicykle

Test: Specialized Turbo Levo Expert FSR

Kompletne nový elektrobicykel od kolies až po sedlo.
Hodnotenie: 4/5
8 199
Biker

Evolúcia Specialized’s Turbo Levo rozhodne nebola zdĺhavým procesom. Učiac sa z predošlej generácie Levo a novej generácie Stumpjumpera, Specialized drasticky zmenil Turbo Levo. Postavené na 29” kolesách, s modernejšou geometriou, nižším ťažiskom a kratším zadkom.

K tomu sa pripojil nový motor, ktorý je menší, no silnejší a tepelne stabilný. Dojazd tiež narástol o 40% predošlého, konektivitu pridáva nový software. Čo však zostalo je filozofia Specializedu spraviť v prvom rade horský bicykel a až v druhom rade e-bike.

Myslím, že toto bude nová méta, ku ktorej sa budú e-MTB bicykle porovnávať.

Špecifikácia

 

  • Rám: FACT 9m Carbon a M5 hliníková zadná stavba, vnútorné vedenie všetkých laniek, batéria integrovaná v spodnej rámovej trubke, geometria 29 trail, 148 boost zadná os, plne zapuzdrené ložiská, 150mm zdvihu.
  • Tlmič: RockShox Deluxe RT3 s vlastným naladením ventilu.
  • Vidlica: RockShox Pike RC29, 150mm zdvihu.
  • Predstavec: Specialized Trail, kovaný hliník, 6 stupňový sklon. Dĺžka 40mm pre veľkosti S/M a 50mm pre veľkosti L/XL
  • Gripy: Specialized Sip Grip, Waflový vzor, štandardne hrubé pre veľkosti S/M a  extra hrubé pre veľkosti L/XL.
  • Brzdy: Štvorpiestové hydraulické SRAM Code R, 200mm kotúč vpredu aj vzadu
  • Prehadzovačka: SRAM X1, 11 rýchlostná.
  • Radenie: SRAM S700.
  • Kazeta: SRAM XG-1175, 11 rýchlostná, 10-42 zubov.
  • Reťaz: KMC X11ET, 11 rýchlostná s rýchlospojkou.
  • Kľuky: Praxis, 2D za studena kovaný hliník, špeciálny rozchod, dĺžka 165mm.
  • Prevodník: 32t, oceľový, vlastnej výroby.
  • Ráfy: Roval Traverse 29, hliníkové, vnútorná šírka 29mm, bezdušové, 28 dier.
  • Predný náboj: Specialized, zapuzdrené ložiská, 28h, os 15x110mm.
  • Zadný náboj: DT Swiss 360, voľnobežka s 3 západkami, orech SRAM XD, os 12x148mm.
  • Špajdle: DT Swiss Revolution.
  • Plášte: Butcher, konštrukcia GRID, zmes Gripton, 2Bliss Ready, 29×2.6″.
  • Sedlo: Body Geometry Phenom Comp, duté Cr-Mo koľajničky, šírka 143mm.
  • Sedlovka: Specialized Command Post, priemer 34.9mm, zdvih 130mm pre veľkosť S, 160mm pre veľkosti M/L/XL.
  • Motor: Specialized 2.1, vlastná výroba, Rx Trail-naladie, 250W nominálny výkon, ovládanie Specialized TCU,  Svetelná signalizácia stavu batérie pomocou 10 LED, 3 jazdné módy s LED signalizáciou, ANT+/Bluetooth konektivita, Ovládanie riadidiel s asistenciou pri chôdzi.
  • Batéria: Turbo M2-700, plne integrovaná z ochranou proti kameňom, 700Wh
  • Nabíjačka: Vlastnej výroby, 42V4A w/ Rosenbergrova zásuvka
Vývoj rámu

Specialized tvrdo pracoval na tom, aby zlepšil to, čo už bolo pred začiatok výborným bicyklom. Tri roky vývoja modelu Stumpjumper boli naliate aj do rámu Levo. Podobnosť je zreteľná už na prvý pohľad. Asymetrické spojenie sedlovej a vrchnej trubky je najvýraznejšou indíciou.

Zadnú stavbu teraz spája mostík medzi sedlovými vzperami, ktorý vedie poza sedlovú trubku pre dodatočnú tuhosť.

Myslím, že toto bude nová méta, ku ktorej sa budú e-MTB bicykle porovnávať.

Zvýšil sa tiež zdvih na celých 150mm oproti pôvodným 135mm, podobne ako na modeli Stumpjumper EVO. Specialized tiež zvýšil progresívnosť chodu pruženia tak, aby sa bicykel neprepadával do zdvihu pri šliapaní a zvládol aj oveľa väčšie manévre.

Tlmič má metrické rozmery a osadený je cez štandardné úzke čapy. Čo sa týka geometrie, bicykel narástol o 25mm v dosahu, teda na 455mm (veľkosť L) a reťazové vzpery sa skrátili o 4mm na dĺžku 455mm, čo pomáha obratnosti bicykla.

Nový asymetrický rám schováva vnútorné vedenie káblov, dodáva tuhosť a kontrolu nad zadnou stavbou.

Prichádza s len o vlas menším uhlom hlavovej trubky 66,04° (veľkosť L) a strmšou sedlovou trubkou pre lepšie šliapanie. Asymetrická časť rámu schováva vnútorné vedenie káblov takže sedlová trubka môže byť teraz tenšia a neprerušená.

Dôvodom, prečo je nová generácia postavená na 29” kolesách s plášťami širokými 2.6” je to, že Specialized chcel spraviť bicykel pri jazde precíznejší a bez vágnosti plusových plášťov. Tiež sa tým otvoril priestor pre viacero rôznych konfigurácii. Stále sa kolesá dajú vymeniť za 650b (27,5”) s 2.8” alebo 3.0” plášťom, podložkou v ráme sa dá upraviť geometria tak, aby dobre hrala s oboma štandardmi kolies.

Rám Turbo Levo zvládne kolesá priemeru 29” aj 27.5” so šírkou plášťov 3.0”

Jednou z najdôležitejších zmien na novom ráme je priame uchytenie motoru. Bez ďalšieho dodatočného rozhranie, ktoré potrebovala predošlá generácia Levo sa ušetrilo až 400g váhy. Nový hliníkový rám vo výbavových úrovniach Comp a nižšie, je údajne ľahší ako minulý karbónový rám S-Works.

Motor a batéria

Nový motor s označením 2.1 pre Specialized vyrobila firma Brose. Výkon sa zdvihol z 530W na 560W a výkon jazdca dokáže zvýšiť o 410% oproti predošlým 380 %. Nové širšie magnety tiež prispeli k tepelnej stabilite. Motor je napriek vylepšeniam o 15% menší.

Menšie rozmery motoru a jeho priame uchytenie spustili reťazovú reakciu vylepšení. Je možné osadiť tlmič sa externou expanznou komorou, môžete do rámu vložiť väčšiu fľašu na vodu a zadok bicykla je o 4mm kratší a obratnejší. Váhová úspora tohto riešenia je až 400g.

Nové elektronické obvody boli prerobené tak, aby zabezpečili ešte väčšiu teplotnú stabilitu takže, obávané prehrievanie a následná strata výkonu sú už minulosťou. Krútiaci moment 90Nm v rozmedzí 10-40rpm pomáha pri rozbehu do strmých kopcov a zvyšuje v nízkych otáčkach (do 60rpm) efektivitu práce tohto motoru o 10%.

Motor 2.1 je schovaný v magnéziovej schránke a spolu s novým typom uchytenia je o 400g ľahší ako minulá verzia 1.3.

Menšie rozmery motoru tiež spustili reťazovú reakciu vylepšení. Je možné osadiť tlmič s externou expanznou komorou, môžete do rámu vložiť väčšiu fľašu na vodu a zadok bicykla je o 4mm kratší a obratnejší.

Motor má stále vstavané merače krútiaceho momentu, ktoré rozoznávajú výkon jazdca a zobrazujú tieto informácie na pripojenom zariadení, v balíku teda máte zdarma aj “power meter”. Asistencia pri chôdzi do kopca je tiež lepšia a nemá niekdajšie oneskorenie kým sa aktivuje.

Rýchlosť nabíjania

Bicykle Turbo Levo 2019 majú novú batériu M2 Specialized. Trieda S-Works a Expert majú štandardne namontovanú 700W lithium-iónovú batériu s potenciálne 40% širším dojazdom oproti 500Wh batérii u nižších modelov. Je možné získať silnejšiu batériu za cenu cca 1000 eur a pridanú váhu 750g.

Specialized používa Battery Management System (BMS) pre optimálne vyťaženie 40 článkov batérie a zabezpečenia čo najdlhšej životnosti, 65% po 500 nabíjacích cykloch (z plna do prázdna). Ochraňuje tiež batériu pred prebitím alebo pred nízkym napätím.

Nabíjacia doba je 4 hodiny pre 500Wh batériu a 6 hodín pre 700Wh batériu. Pomalšie nabíjanie bolo zvolené, aby sa batérie šetrili a dlhšie vydržali, predpokladá sa, že bicykel sa aj tak bude nabíjať počas noci. Odporúča sa umývať bicykel s batériou nainštalovanou a uzavretou zásuvkou nabíjania, pretože tak je rám najlepšie vodotesný a voda sa k batériám nedostane. Batéria má svoj vlastný chránič proti kameňom na spodnej rámovej trubke, ktorého druhá funkcia je slúžiť ako rúčka pre rýchle vyberanie alebo inštalovanie.

Prispôsobenie
Turbo Control Unit zobrazuje nabitie batérie, mód asistencie šliapania a nachádza sa na nej vypínač celého systému.

Mozgom celého bicykla je kontrolná jednotka Specialized Turbo Connect Unit (TCU). Ide o jednoduchý, nevtieravý displej zasadený do vrchnej rámovej trubky, ktorý vám zobrazuje základné informácie ako nabitie batérie, mód asistencie šliapania  (Eco, Trail alebo Turbo) a nachádza sa na nej vypínač celého systému.

10 svetelných LED diód ukazuje percentá batérie. TCU tiež dokáže pripojiť bicykel k mobilu a ďalším zariadeniam pomocou Bluetooth alebo ANT+ a aplikácie Mission Control.

Ďalšou možnosťou je prikúpenie prídavného displeja na riadidlá, Turbo Connect Handlebar Display (TCD), na ktorom si môžete prezerať jazdné údaje, tento prídavok vás vyjde približne 80 eur. Nová aplikácia Mission Control je prehľadnejšia a príjemnejšia na používanie, jednou z noviniek je možnosť “Stealth mode” vypínajúci signálne diódy a “Shuttle mode”, ktorý dovoľuje dosiahnuť maximálny výkon motoru aj bez toho, aby ste podávali maximálny výkon vy. Toto napomáha pri vysokej kadencii šliapania a v stuáciach, kedy sa iba snažíte dostať rýchlo na vrchol kopca.

Prídavný displej na riadidlá je pripojený k riadiacej jednotke a zobrazuje rýchlosť, vzdialenosť, mód šliapania, stav batérie a ešte oveľa viac.

Zachovaná je funkcia “Infinite Tune”, ktorá umožňuje meniť charakteristiky motoru pre konkrétne módy. Továrenské nastavenia sú nasledovné. Eco: 35% podporného a 35% maximálneho výkonu, Trail: 35% podporného a 100% maximálneho výkonu a Turbo: 100% podporného a 100% maximálneho výkonu. Tieto nastavenia sa dajú zmeniť aj počas jazdy pomocou aplikácie. Nastaviteľná je aj reakcia motoru na vaše zašliapnutie, od instantného po mierne oneskorenie.

Funkcia “Smart Control” je poistka pre začiatočníkov, ktorá dodáva jazdcovi iba toľko výkonu, aby mu bicykel vydržal funkčný a pojazdný prednastavenú dobu alebo vzdialenosť. Aplikácia tiež diagnostikuje technický stav motoru, batérie a elektroniky a dokáže nahrávať jazdy a uploadovať ich na stránku Strava.

Tie najlepšie časti Turbo Levo Expert FSR

Nové ľahšie kľuky sú na modeloch Expert a nižšie kované z hliníka, kde šetria 100g a na modeli S-Works z karbónu kde šetria až 200g.

Specialized zvolilo aj napriek 12 rýchlostným novinkám radenie SRAM 1×11.

Specialized zvolil aj napriek 12 rýchlostným novinkám radenie SRAM 1×11, údajne kvôli šetreniu váhy. Specialized zvolil 11 rýchlostné radenie, pretože verí, že spolu s elektromotorom je rozsah 10-42 zubov plne dostatočný. Zmenou je radiaca páčka, ktorá radí vždy jeden stupeň jedným klikom, aby tým zabránila kríženiu reťaze pod silou motoru.

Testovaný model Expert váži 19.9kg čo je o 1.8Kg menej ako minuloročný model S-Works 500Wh a iba o kilogram viac ako novoročný S-Works so 700Wh batériou. Ženská verzia Turbo Levo používa rovnaký rám, no inú vzduchovú pružinu, vhodnejšiu pre ľahších jazdcov a pre ženy navrhnuté body dotyku s bicyklom (kokpit, sedlo) .

Jazda
Klzké korene a mastná hlina preverili rovnováhu bicykla a nové 2.6” plášte.

Testovacie miesta v Chorvátsku ponúkli aj v priebehu krátkeho času široké spektrum terénu s mokrým hladkým pieskovcom a blatom, umelo postavenými štrkovými flow-trailmi aj divokými enduro trailmi. Už od začiatku som sa cítil na bicykli dobre a nebolo ťažké udomácniť sa za jeho riadidlami.

S dosahom 455 vo veľkosti L rozhodne neposúva žiadne hranice, no je to dobrý krok vpred oproti minulosti. Niektorí však asi budú kritizovať fakt, že človek s výškou 173cm a oblečením veľkosti S jazdí pohodlne na bicykli veľkosti L. Ďalší zo silných prvých dojmov je váha bicykla. Hoci nie je žiadne pierko, už pri nakladaní na nosič oceníte váhu, ktorá na rozdiel od iných e-bikov nepripomína moped.

Nový motor 2.1 má aj v móde Eco dostatok sily na to, aby vám vypomohol navrch cestami s voľnými kameňmi a hrubým štrkom.

Už pri prvej jazde navrch bolo očividné ako silný motor je a už v móde Eco ponúkal dostatok asistencie. Tento mód som používal počas jazdenia najviac.

Prepnutie do módu Trail, bicykel skoro potreboval udržovať na uzde pri stúpaní úzkymi zákrutami. Predok pod silou motora pri slabej trakcii takmer nedotáčal. Premontoval som riadidlá nižšie, aby som dostal viac váhy na predok bicykla a spolu s pribrzďovaním zadného kolesa to pomohlo bicykel skrotiť, aby sa v zákrutách nehnal stále vpred.

Turbo mód som si šetril na zábavný výstup klopenými zákrutami, kedy sa dalo hravo dosiahnuť 20km/h aj cestou nahor. Turbo tiež dokáže zamaskovať nedostatok zručnosti jazdca pri prekonávaní krátkych extra strmých sekcií a technických pasáží.

Rýchle, rozbité, kamenisté cesty poskytli dôkladné testovacie okruhy pre nové Turbo Levo.

Treba však mať na pamätí, pozíciu tela. Motor je dosť silný na to, aby vás aj s bicyklom v strmom kopci pretočil na zadné koleso.

Dodávka výkonu motoru 2.1 je tichá a plynulá a páčila sa mi možnosť nastaviť oneskorenie, v ktorom motor zaberá. Znížil som ho na minimum pre rýchlu akceleráciu zo zákrut a pre zvýšenie obratnosti bicykla pri technických manévroch.

Jednostupňový záber radiacej páčky fungoval dobre a zabraňoval praskaniu reťaze pri pohybe naprieč kazetou. Prepínanie módov je vďaka diaľkovému ovládaniu vedľa gripu jednoduché, no osobne by som ocenil, ak by bolo najnižšie položené tlačidlo asistencie tlačenia na boku a diaľkové ovládanie by sa tak dalo natočiť do viacero funkčných pozícií.

Asistencia pri tlačení bicykla funguje dobre a okamžite, len si dávajte pozor na otáčajúce sa pedále.

Prehľadné diaľkové ovládanie je rovnaké ako v predošlej generácii. Prepína módy a pod nimi je tlačidlo funkcie “Walk assist” pre tlačenie bicykla.

Tlmič RockShox Deluxe RT3 mal síce páčku “uzamykania” pre prituhnutie nízkorýchlostnej kompresie, no nikdy som nemal potrebu ju použiť.

Pri prvom výjazde som si pomyslel na mantru Specialized ,,v prvom rade horský bicykel, v druhom rade e-bike”. Hoci nový motor a schopnosti šliapania navrch sú pôsobivé, všetky jednotlivé vylepšenia bolo najviac cítiť pri zjazde.

Pri jazdení na Turbo Levo sa dá ľahko zabudnúť, že jazdíte na e-biku. Geometria podporuje sebavedomie jazdca a poskytovala mi priestor pre pohyb, ktorý jazda na 29” bicykli potrebuje.

Progresivita 150mm odpruženia a vyladenie RX na tlmiči RockShox Deluxe RT3 robia bicykel veľmi schopný pri prejazde hrbolatých ciest. Aj s veľmi vysokým sagom (až 40%) som dostal tlmič na doraz iba pri jednom tvrdom zoskoku. Koncom druhého dňa testovania som si už prial mať väčšiu a odolnejšiu vidlicu ako RockShox Pike RC29 so zdvihom 150mm (rám bicykla je stavaný na 160mm jedno korunkové vidlice).

Brzdy SRAM Code R poskytujú spolu s 200mm kotúčmi dostatok brzdnej sily.

Brzdy Code R sú dosť silné na spomaľovanie a zastavovanie a necítil som žiadne  slabnutie alebo prehrievanie. Plášte Butcher 2.6” bicykel prilepujú k matičke zemi, majú dostatočnú oporu pre extra váhu e-biku a stále komunikujú s jazdcom o tom čo sa pod nimi deje. Zvyšok komponentov z dielne Specialized, respektíve Roval v prípade kolies je kompetentný a bezproblémový.

Verdikt
Specialized Turbo Levo

Ako sa cesty dolu kopcom zvažovali strmšie nadol a terén divel. Schopnosti Turbo Levo sa začali vynárať na povrch.

Takmer každá časť Turbo Levo bola obnovená a vylepšená. Tieto zmeny spolu dobre spolupracujú a vytvárajú pôsobivý bicykel. Ušetrenie váhy, nový motor, batérie, elektronika a najmä integrácia všetkých dielov vytvára produkt silne pripomínajúci tradičný horský bicykel.

Horský bicykel s motorom, ktorý vám dopomôže dosiahnuť vrcholky kopcov a hôr. S lepšou batériou, s ktorou môžete ísť ďalej ako predtým a schopným rámom, ktorý zvládne ešte širšiu paletu terénov a štýlov jazdenia. Možno už len vidlica vpredu mu bráni odomknúť plný potenciál.

Vaše komentáre

Aktuality

09:46 Video: Premrznutého Mattiasa Skjelmoseho museli odniesť v rukách pred koncom Valónskeho šípu.

Dánsky pretekár tímu Lidl-Trek odstúpil z ardénskej klasiky 40 km pred cieľom. Preteky poznačilo chladné a daždivé počasie, ktoré vyradilo mnohých favoritov a preteky dokončilo len 44 cyklistov zo 175 štartujúcich.

09:32 Stevie Williams bol najsilnejší v stúpaní Mur de Huy a na Valónskom šípe dosiahol najväčší úspech v kariére.

Britský jazdec tímu Israel-Premier Tech zaútočil 300 metrov pred cieľom a zvíťazil pred druhým Kevinom Vauquelinom (Arkéa-Samsic) a Maximom Van Gilsom (Lotto-Dstny).

Včera 12:11 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.

Včera 10:42 FMBA, Crankworx a jazdci sa dohodli na spoločných podmienkach ako zachovať najvyššiu úroveň slopestyle pretekov.

Po tom čo elitní slopestyle jazdci nenastúpili do pretekov v rámci Crankworx Rotorua sa začalo rokovať o tom, ako najvyššiu úroveň zachovať. Jazdci boli frustrovaní z podmienok, za ktorých ďalej neboli ochotní zúčastňovať sa pretekov.

16.04.2024 Peter Sagan sa z Brazílie vrátil naspäť do Európy (+galéria).

Peter Sagan bol so svojím tímom Specialized Factory Racing na úvodnom kole Svetového pohára v horskej cyklistike v brazílskej Mairiporã. Vzhľadom na svoju formu a predchádzajúce zdravotné problémy sa rozhodol v pretekoch neštartovať. Nenastúpi ani do druhého kola svetového pohára, ktoré sa uskutoční už tento víkend, taktiež v Brazílii.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu