Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Scott Genius 900 Tuned

Ľahší a všestrannejší ako kedykoľvek predtým.
Hodnotenie: 4/5
6 699
Biker

Posledná verzia Scott Genius z roku 2018 je oproti predchodcovi vzhľadom aj jazdou úplne novým bicyklom.

Špecifikácia Scott Genius 900 Tuned

  • Rám: Karbónový rám ‘HMX’, 150mm
  • Vidlica: Fox 36 FIT4 Factory, 150mm
  • Tlmič: Fox DPS Nude, uchytenie trunnion, uzamykanie a nastavenie zdvihu TwinLoc
  • Radenie: SRAM X01 Eagle (1×12)
  • Kolesá: DT Swiss M 1825
  • Plášte: Schwalbe Nobby Nic TLE, ADDIX SpeedGrip, 29×2,6”
  • Brzdy: SRAM Guide RSC
  • Riadidlá: Syncros Hixon SL iC, 760mm
  • Predstavec: 40mm
  • Sedlovka: Fox Transfer Factory 125mm
  • Sedlo: Syncros XM1.5
  • Váha: 12,68kg, veľkosť médium, bez pedálov
Rám

Scott dal zbohom starému jednočapovému systému a adoptoval štvorprvkové odpruženie Horst Link. Tak ako na modeli Spark v nižšej zdvihovej kategórii, tlmič nových metrických rozmerov je v ráme prevrátený hore nohami a uchytený nad zdúvajúcou sa oblasťou stredu šliapania.

Scott tvrdí, že 150mm zadného odpruženia teraz prináša väčšiu oporu v strede zdvihu aj silnejšiu progresiu.

Zachovaný bol systém TwinLoc, diaľkové ovládanie, ktoré dovoľuje prepínať medzi troma jazdnými módmi: descend (zjazd), traction control (kontrola trakcie) a lockout (uzamknutie). Špecialita firmy Scott ovláda jedným ťahom páčky na riadidlách vidlicu aj tlmič zároveň.

Otáčateľná podložka v úchyte tlmiča má za úlohu kompenzovať zmeny geometrie pri výmene 29” kolies za menšie a objemnejšie 27,5+. Maximálna šírka je 2,6” pri 29” priemere a 2,8” pri priemere 27,5”.

S továrenskými plášťami Schwalbe Nobby Nic 29×2,6” vpredu aj vzadu a nižšom nastavení geometrie Genius (veľkosť “M”) ponúka jazdcovi dosah 440mm, hlavový uhol 64,8° a výšku stredu šliapania 345mm.

Komponenty
Spojenie riadidiel a predstavca do jedného dielu šetrí váhu, no úpravy kokpitu vlastnému vkusu a jazdnému štýlu sa týmto komplikujú.

V najvyššej výbave adekvátne vysokej cene je samozrejme Genius 900 Tuned obklopený komponentmi, o ktorých sníva asi každý. Komponentom je málo čo vytknúť, kolesá, prevody aj pruženie sú prvotriedne.

Kokpit funguje dobre, ale jeho unikátny vzhľad nemusí byť po chuti každému. Mojou hlavnou výtkou je osadenie rovnakých plášťov s rovnakou zmesou vpredu aj vzadu. Noby Nic sú dobrou univerzálnou voľbou pre trailové jazdenie, no v tvrdšej zmesi ADDIX SpeedGrip sú podľa mňa vhodné iba na zadné koleso.

Predné koleso by potrebovalo minimálne mäkšiu a priľnavejšiu zmes alebo pre odomknutie plného potenciálu bicykla aj agresívnejšiu vzorku dezénu, ako napríklad Schwalbe Magic Mary a tuhšie steny zadného plášťa.

Jazda

Na bicykel so 150 mm odpruženia je Genius 900 Tuned prekvapivo ľahký (12,68kg, veľkosť M). Ako náhle otočíte kľukami nízka váha vás u tak veľkého bicykla naozaj zaskočí. Bicykel doslova „sviští“ trailom a stúpanie hore kopcom je hravé a neúnavné.

Ak by ste chceli do vytrvalých stúpaní ešte zvýšiť efektivitu šliapania, páčkou TwinLoc môžete znížiť zdvih a naraz zvýšiť progresivitu aj tlmenie pomalých rýchlostí. Pre šliapanie po hladkých cestách je potom rezervované uzamknutie.

Zadné odpruženie je veľmi oporné a nemárni svojim zdvihom, čím dobre dopĺňa a vyvažuje bezchybnú vidlicu Fox 36. Za obratnosť, skákavosť a ochotu pretáčať sa z jednej zákruty do druhej môže práve táto rovnováha medzi predkom a zadkom bicykla.

Obnovený Genius ma novo navrhnuté odpruženie a dodržuje najnovšie trendy geometrie.

Odpruženie je dostatočne jemné na malých nerovnostiach, no nedá sa povedať, že je naladené pre komfort. Opis pomocou slova “efektívne” mi príde presnejší.

Spojte takto športovo nastavené pruženie spolu s tuhým, výnimočne ľahkým rámom a niekedy sa môže zdať, že bicykel má menej zdvihu ako sa udáva na papieri.

Vďaka dobrej geometrii a vyváženosti mu len tak ľahko nedôjde dych, sú to však vyššie spomínané plášte, ktoré začnú brzdiť výkon švajčiarskeho “Génia”.

Verdikt

V tomto konkrétnom osadení, príšerne drahý, no zábavný, všestranný s živou jazdou v teréne s hoci akým sklonom. Zaslúži si však lepšie zvolené obutie, ktoré by dokázalo odomknúť ešte viacej schopností. Unikátny kokpit, nie je každému rovnako ergonomický a nie je nastaviteľný.

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

20.04.2024 43-ročný Alejandro Valverde suverénne vyhral gravelové preteky Svetového pohára La Indomable.

Valverde zvíťazil na 96-kilometrovej trati s prevýšením 2 400 m v španielskej provincii Almeria. Na druhom mieste skončil francúzsky jazdec Hugo Drechou (Groove Gravel) pred Portugalčanom Tiagom Ferreirom (Vouzela BH).

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu