RockShox predstavuje nové a vylepšené vidlice a tlmiče pre rok 2020
Pokračujúc v tradícií predstavovať budúcoročné produkty stále skôr a skôr, RockShox pred nedávnom zverejnil zmeny, ktoré majú vylepšiť a obnoviť vidlice a tlmiče v ich ponuke. Niektoré ste už mali možnosť vidieť v tejto sezóne na bicykloch profesionálnych pretekárov, no teraz nahliadneme aj na detaily a do vnútorností pruženia.
Modely Select, Select+ a Ultimate
Tou najočividnejšou zmenou je predstavenie novej štruktúry rozdeľovania a pomenovania naprieč vidlicami a tlmičmi RockShox. Tie, ktoré vám majú splniť vaše sny sa volajú “Ultimate” alebo aj “Signature Series”. O úroveň nižšie je trieda Select+ a najlacnejšia voľba je pomenovaná jednoducho Select.
Túto štruktúru zdieľajú modely Boxxer, Lyrik, Pike, Sid a RockShox tým rozlišuje kvalitu a výkon vnútorných komponentov. Nový systém má byť údajne menej mätúci ako predošlý, kedy boli vidlice označované iba podľa ich schopností nastavovania tlmenia (napríklad RC, RC2, RCT3,…).
Trieda Ultimate teraz ponúka nielen tlmenie RCT3 (nízko rýchlostná kompresia a 3 polohy uzamykania), ale aj RC2 s nezávislým nastavením nízko a vysokorýchlostnej kompresie.
Nový tlmič Charger 2.1
Select+ a Ultimate modely Pike, Lyrik a Boxxer dostali update tlmiacej patróny Charger 2, “kreatívne” pomenovanej Charger 2.1. Tlmenie bude možné zvoliť s nastaveniami RC2 a RCT3 v triede Ultimate a RC (iba nastavenie nízko rýchlostnej kompresie) u Select+.
Najlacnejšie vidlice Select budú používať zjednodušenú verziu s “plávajúcim” ventilom, namiesto gumovej expanznej komory, ktorý RockShox volá jednoducho Charger.
Vylepšenia novej tlmiacej patróny Charger 2.1
- Nová zostava podložiek ventilu pre vysoké rýchlosti (tieto podložky kontrolujú tok oleja cez priechodné cesty ventilu). Táto časť ventilu kontroluje pohyb vidlice pri vysokých rýchlostiach aké generujú nárazy o prekážky a nerovnosti. Má teraz širšie a jemnejšie možnosti nastavenia v otvorených polohách, kde sa zvykne vyskytovať väčšina jazdcov.
- Zmena tvaru tyčového ventilu nízko rýchlostnej kompresie. Táto časť ventilu kontroluje najmä pohyb priženia indukovaný jazdcom. Zmeny majú zabezpečiť väčšiu oporu pri týchto relatívne pomalých pohyboch.
- Nové hlavné tesnenie tlmiča v jeho spodnej časti od firmy SKF udržiavajúce olej vnútri patróny a ktoré má znižovať trenie až o 30% oproti predošlému dizajnu.
- Nový klzný krúžok obkolesujúci hlavný valec ventilu má pri jeho pohybe prepúšťať menej oleja pomedzi valcom a okolitými stenami. Dôkladnejšia kontrola toku oleja znamená napríklad, že pri “pomalom” odskoku sa redukuje tendencia vidlice vysunúť sa prudko až za bod sagu, na ktorý ste vidlicu nastavili.
Znižovanie trenia
Pre zvyšovanie citlivosti, trakcie a pohodlia je dôležité, aby bolo nutné na rozpohybovanie vidlice čo najmenej sily. Moderné geometrie a nízke hlavové uhly a silné brzdy na vidlice vyvíjajú stále viac ohybovej sily, ktorá má tendenciu zadrhávať voľný pohyb vidlice. Práve preto musia výrobcovia ako RockShox stále posúvať tuhosť konštrukcia a hľadať ďalšie spôsoby ako znížiť trenie vnútri vidlice.
Jednou zo zmien aj použitie vysoko kvalitného oleja Maxima Plush vo všetkých modeloch pre rok 2020. Pri servise sa samozrejme možné dať tento extra klzký olej aj do starších modelov.
Select+ a Ultimate Vidlice tiež dostanú nové guferá otestujúce vonkajšie a vnútorné nohy vidlice. Tie sa tiež podieľajú na znižovaní trenia. Samozrejme bez toho, aby zanedbávali ochranu voči vode prachu a blatu. Rovnako ako olej, tieto tesnenia možno osadiť do starších modelov. Konkrétne do hociktorej RockShox vidlice s priemerom klzákov 35mm.
Ceny RockShox 2020
Select+ modely budú zatiaľ dostupné iba na kompletných bicyklov a nebudú určené ku koncovému predaju. Verzie Select a Ultimate však bude možno kúpiť samostatne. V tabuľke nižšie sú ceny udávané výrobcom.
Family | Select | Ultimate |
Pike | €775 | €1,030 |
Lyrik | €775 | €1,110 |
Boxxer | €1,455 | €1,890 |
Sid | €665–745 | €865–945 |
Vylepšenia pre súčasné a staršie modely
Tlmenie Charger 2.1 je tiež dostupné ako možnosť vylepšenia vašej staršej vidlice (Lyrik 2016+) RCT3 verzia tlmenia je kompatibilné s Pike 2014+, no RC2 bohužiaľ iba s novšou Pike MY 2018+.
Hierarchia mien Utimate, Select+ a Select je tiež aplikovaná na tlmiče zadného pruženia, kde tiež nahradí kódové označenie v závislosti na nastaveniach (R, RT, RT3,…).
Okrem toho však RockShox prináša aj úplne nový tlmič Deluxe Ultimate. Minimálne superlatívmi na ňom nešetrí.
Rovnako ako existujúce tlmiče Deluxe, ide o jednotku bez externej expanznej komory (piggyback) a všetok tok oleja je kontrolovaný hlavným ventilom v tele tlmiča. Architektúra samotných tlmiacich okruhov je však dosť odlišná.
Zvonku nájdete páčku uzamykania, ovládanie nízko rýchlostného odskoku a tiež nízko rýchlostnej kompresie s troma polohami. Tým sa dá mierne doladiť chovanie tlmiča v otvorenom móde. Podobný koncept ako ponúka konkurenčný tlmič Fox DPS.
Vnútri tieto gombíky posúvajú ihlice naprieč tyčovými ventilmi a kontrolujú prúdenie oleja. Zatiaľ teda žiadna revolúcia. Netradičnosťou je, že olej po tom čo si prejde spomínaním ventilom zatlačí na súbor nízko rýchlostných podložiek nízkej kompresie a odskoku hlavného ventila. Týmto RockShox dôkladné kontroluje pohyb oleja aj pri veľmi nízkych rýchlostiach pohybu a redukuje pohupovanie a prepadávanie pri šliapaní.
Paralelným kanálikom prichádza na rovnaké zoskupenie nízko rýchlostných podložiek aj prúd oleja pri kontrole vysokorýchlostných pohybov. Ten však musí najprv prehnúť vlastný rad podložiek, ktorý mu uvoľní cestu pri prudšom pohybe, teda pri náraze na nerovnosť.
Navyše je možné kompresnú časť ventila úplne zamknúť.
MegNeg
Ďalšou novinkou je tento nový kanister vzduchovej pružiny, ktorý je možné osadiť na každý tlmič Deluxe a SuperDeluxe. Oproti dnes už štandardnému kanistru DebonAir ponúka o 211 percent viac objemu vzduchu v negatívnej komore. Zjednodušene je navrhnutá tak, aby spravila pružinu ľahšiu a citlivejšiu pred bodom sag a tvrdšiu hlbšie za týmto bodom.
Toto poskytuje rámom, ktoré plávajú v strede zdvihu alebo im chýba citlivosť v jeho počiatku, aby napravili svoje charakteristiky bližšie k ideálu. Ak by bol efekt na vašom bicykli až moc silný, je možné ho zjemniť a doladiť redukčnými vložkami v podobe rovnakých gumových pások aké používal pre redukciu objemu už tlmič RockShox Monarch.
Vaše komentáre